Vogels in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:48

Ben nog steeds net zo een klein kind qua t ijsvogeltje op foto te hebben gezet.
En deze vond ik wel t gaafst van gister dagje vogel spotten *\%/* :#
Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:52

Mooi zeg!

pien_2010

Berichten: 43470
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:36

Aaah wat mooi zeg!

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:45

Mag ik me hier melden?

Een dozijn mussen, spreeuwen, een aantal tortels en twee merels zijn de vaste bewoners. Verder een wisselend aantal eenden, al eens een slechtvalk gespot die midden in de tuin een duif aan het oppeuzelen was. Verder af en toe een smelleken, meerkoet, waterhoen, bonte specht en de ijsvogel zien we ook steeds vaker.

En Marie de zwaan natuurlijk, maar die is vooral voor in het water. Toen ze nog een paartje vormde zaten ze wel achter. Morgen eens wat foto's opzoeken.

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:43

Wow gave foto Natalientje!!! <3

pien_2010

Berichten: 43470
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:50

Welkom Eowyn_x. Leuk je opsomming.
Zonet onder het wandelen met Manlief gezien: roodborstje, buizerds, toren valkje en tot onze grote verrassing zijn lievelingsvogel namelijk de rode wouw. Die zien we hier wel eens in de zomer, maar toch niet zo heel erg vaak.
De jagers hoorden we in de verte en toen we naar huis liepen staken er drie dolle reeën in volle paniek de weg over. Ze zagen ons niet zo over de mik. Ik voelde plaatsvervangende schaamte.

Anoniem

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:02

Hey, ik kom hier ook even buurten! In mijn tuin leven er houtduiven, ze zoeken vooral in de stal naar restjes. Vinken vind je dan weer in de buurt van mijn paarden zo lang er nog insecten rond de mestbalen vliegen. We hebben een stel kool en pimpelmeesjes die in nestkasten aan de stal broeden en mussen in een nestkastje aan huis en op zolder (vriendlief wil helaas de zolder afsluiten, omdat we ook muizen en ratten hebben).
Nu er voer omhoog hangt, zit het hier vol met de bovengenoemde soorten en komt er nog extra volk op bezoek. Ook merels, tortelduiven, roodborstjes, Vlaamse Gaaien, eksters en kraaien vinden hun weg naar hier. De laatste 2 soorten worden wel door de kleintjes weggejaagd. Is wel grappig om te zien hoe een hele zwerm mussen met veel lawaai de grote vogels te lijf gaat. Heel af en toe zien we een specht, reiger of wilde eend.
Gisteren melde ik vol trots dat we een "mismaakte" mees hadden, de kleuren klopten niet. Na wat googlen bleek het om een zwarte mees te gaan, had ik dus nog nooit gezien en ik ben benieuwd wat ik hier nog ga ontdekken.
Hier eten ze op 10 dagen 4kg zonnebloempitten, 4kg pindanoten en 4kg strooivoer, de mezenbollen zijn niet zo populair. Als er iemand tips heeft waar je dingen in bulk kan kopen (België), geef maar door. Ik koop nu bij Horta of Aveve en vind het daar wel enorm duur.

_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:24

Ik volg ook :) ben gek op vogeltjes in de tuin! Vroeger werd er mij altijd gezegd dat je ze enkel mag voederen als het sneeuwt, maar dat is dus niet zo?

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:32

_Hinneke schreef:
Ik volg ook :) ben gek op vogeltjes in de tuin! Vroeger werd er mij altijd gezegd dat je ze enkel mag voederen als het sneeuwt, maar dat is dus niet zo?



Dat vraag ik me nu ook af :o Ik begon er mee zodra het roodborstje me zat aan te kijken, dat was zo halverwege de herfst. Tot einde maart ongeveer..
Hoorde eens dat alle maanden waar de letter R inzit geschikt zijn om bij te voeren, maar of dat echt zo is weet ik niet..

Oh gave foto van een ijsvogel!

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:08

Leuk topic. Wij voeren ook altijd, maar niet zo enthousiast als sommige van jullie hahaha.
Wij wonen in een woonwijk, in een rijtjeshuis met een kleine tuin. Toen we hier 2,5 jaar geleden kwamen wonen was onze heg zwaar verwaarloosd, hij zag er echt niet uit. Dus we wilden de heg eruit halen en een schutting plaatsen. Door alle kosten van de verhuizing hebben we dat uitgesteld tot het volgende voorjaar.
Maar toen zagen we hoeveel vogels en andere dieren er in de heg leven, hebben we besloten om hem te houden.
We hebben hem enorm terug gesnoeid en hij begint nu weer een beetje mooi te worden. Maar ik geniet enorm van al het leven in de heg.
Wij hebben de "groenste " tuin van het rijtje en daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt.
Onze tuin is afgezet voor de katten, vreemde katten kunnen de tuin niet in. En onze eigen katten willen alleen de tuin in als wij buiten zitten.
Dus de vogels hebben niets te vrezen en de katten en wij hebben mooi uitzicht.
We hebben verder niet echt bijzondere vogels in de tuin, roodborstjes, musjes, pimpelmees, koolmees, merels enzo.
Maar het is al meer dan ik gewend was, want bij mijn ouders vroeger zaten alleen meeuwen en duiven en kraaien.

Bij ons op stal zit een roodborstje altijd te wachten als er een paard eten krijgt. Is het voer op, dan komt hij naar de restjes zoeken.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:55

Vogels mag je het hele jaar door voeren. :j
Staat ook op de site van de vogelbescherming, wel is het per seizoen anders wat je ze moet voeren:
http://www.vogelbescherming.nl/service_ ... rfaqcat/32

De zwarte mees. <3 Vandaag ook weer veelvuldig gezien. Heerlijk brutaal donderstraaltje, het is het brutaalste vogeltje hier. Heb er nog niet meer dan 1 tegelijk gezien, maar als het er maar 1 is had het nu het formaat struisvogel moeten zijn, gezien wat die aan voer op eet. _O-

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:56

Ah, dank! Heb het stukje op de site gelezen. Gelukkig heb ik dan niets verkeerd gedaan, behalve dat ik er iets eerder mee had kunnen beginnen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27984
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:35

Ik heb ook een zwarte mees! Kende hem helemaal niet maar zojuist opgezocht en inderdaad! Extra wit inhammetje op z'n kop en minder gele buik.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:41

Ik zag vandaag de eerste twee koolmeesjes rond mijn vogelparadijsje stunten *\o/*
Hopelijk worden het er snel meer!
Toch maar eens wat andere vetbolletjes kopen, want ze hebben nog geen poging gedaan om aan het action spul te gaan hangen :=
Waar halen jullie de lekkerste vogelhapjes?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27984
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:01

Ik haal het bij het tuincentrum of bij de hovenier annex dierenvoerboer.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:06

Zo'n voerboer hebben we hier ook, dat is een goed idee!

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:59

Hm, haal al jaren het wintervoer oa bij Action en dat vond toch altijd wel gretig aftrek, maar nu.. Het eerste potje, gemaakt van een soort kokosmat, gevuld met vet en zaadjes was in no time op, maar wat er nu voor ze ligt wordt met geen snavel meer aangeraakt :\ Ook zo'n voeder silootje met een soort van vetstaaf erin, heeft wel een paar gaten gekregen maar lijkt meer uit een soort nijd er in te zijn gehakt..

Hier geen groothandel met zaden in de buurt. Dat wordt dan toch maar het "dure" spul van de dierenwinkel :(:)

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:12

Wij halen het bij de Welkoop. De zwaan en de eenden krijgen eendenkorrel en gemengd graan, de andere vogels strooivoer, vetbollen en pindaslingers.

Vanochtend zat de bonte specht er weer!

Anoniem

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:34

Ik ben nog altijd op zoek naar goedkopere alternatieven voor de Aveve en Horta, heb hier echt een bende vreters in mijne tuin. Snap niet hoe die beestjes nog in de lucht kunnen blijven. :+

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:09

Vogeltjes <3

Ben er ook dol op en heb ook een heel arsenaal aan voer maar sommige voersoorten voer ik echt alleen als het koud is.Dat betekend momenteel geen extra pinda's,rozijnen en/of grubs...
Pot pindakaas had ik wel opgehangen toen het even vroor,die haal ik ook niet weg maar leeg is leeg totdat het echt koud wordt.

Hier echt een heel scala aan vogels...om te beginnen woont er in de schuilstal een complete kolonie mussen.
Verder de lijsters en merels
Roodborst
Winterkoning
Goudvink
Putter
Vink
Groenling
Specht (grote bonte,- en groene)
Koolmees
Pimpelmees
Staartmees
Kwikstaartjes
Boomklevers
Grauwe vliegenvanger
Buizerd
Kiekendief
Valk
Uil
Canadeese gans
grauwe gans
Ooievaar
Natuurlijk kraai,houtduif en vlaamse gaai

Zal er nog wel een zwik vergeten zijn :D

Ik heb een vogelhuisje voor mijn raam hangen en een voerbakje tegen het raam,kan ik ze van dichtbij bekijken...ook verderop natuurlijk een voerhuisje voor de meer verlegen types :o

Wat eerverleden jaar een hit was toen het zo vroor was pindakaas smeren op een oude boomstam en vervolgens een hand bugs n' grubs er tegen aan plakken.
De mezen waren er dol op zo'n "plak-buffet",ze zaten ook echt de lekkerste er eerst uit te pulken :D

Hier de mussen druk bezig om paardenhaar te verzamelen om nesten te bekleden.

Afbeelding

Vliegje gevangen

Afbeelding


Mezen invasie :D

Afbeelding

Nestje Grauwe vliegenvangers op het balkon

Afbeelding

Deze mag ook niet ontbreken :D

Afbeelding

Zo wel weer even genoeg :P


malih schreef:
We wonen nu in amsterdam Het enige wat ze hier kennen zijn duiven. Maar straks in ons nieuwe huis wil ik weer vetbollen gaan maken.


Dan kijk je toch niet goed,ik heb altijd in Amsterdam gewoont en daar ben ik toch echt putters,vinken en zelfs IJsvogels tegen gekomen.Ook natuurlijk mezen,roodborstjes en winterkoninkjes ;)

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 07:56

Wauw Tinky!! Wat een gave foto's en wat een verzameling prachtige vogels laten zich zien in jouw tuin! Welk deel van NL woon je?

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 08:08

Dank je...heb nog wel meer foto's :D Op de grens van Drenthe/Overijssel/Friesland :)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:08

Ik heb zojuist de nog enige missende mees gespot, de staartmees. *\o/* Ook direct een koppeltje wat er zat. Leuk, hopelijk zien we ze vaker, want de kuifmees, pimpelmees, kookmees en zwarte mees zitten hier doorlopend.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:19

Nog 2 mezen te gaan dus: glanskop en matkop! Al wordt glanskop erg lastig voor je, want die komt bijna niet in zuid oost brabant voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:37

Neonlight schreef:
Ik heb zojuist de nog enige missende mees gespot, de staartmees. *\o/* Ook direct een koppeltje wat er zat. Leuk, hopelijk zien we ze vaker, want de kuifmees, pimpelmees, kookmees en zwarte mees zitten hier doorlopend.



Een foto van de kookmees zou wel leuk zijn! Hebben die een wit mutsje op?? <<)