Vogels in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78567
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:44

Ja, en een schort voor. :j
Sommigen houden ook een deegroller in hun pootje, of een lepel. :')

Glanskop en matkop kan ik sowieso niet uit elkaar houden denk ik, en de glanskop zit hier niet, matkop wordt sporadisch hier gesignaleerd in de omgeving.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:23

Ze zijn ook heel moeilijk...
*pakt vogelgids er bij en citeert de herkenning bij glanskop*
Citaat:
Lijkt veel op matkop en best te herkennen aan geluid.Verschilt voorts van Matkop door: proportioneel iets kleinere kop (maar verschilt niet opvallend); ontbreken van lichte baan op armpennen op gevouwen vleugel (in vers kleed in najaar soms diffuus aangeduid); glanzend zwarte kopkap (maar doffer bij jonge); gemiddeld minder helder witte "wangen"; en iets kleinere kinvlek (met enige overlap).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:34

Neonlight schreef:
Ja, en een schort voor. :j
Sommigen houden ook een deegroller in hun pootje, of een lepel. :')

Glanskop en matkop kan ik sowieso niet uit elkaar houden denk ik, en de glanskop zit hier niet, matkop wordt sporadisch hier gesignaleerd in de omgeving.


O jee, een mees met een deegrol, bespaar me dat! Wie dat in de tuin heeft, zal er wel voor zorgen dat de voederhuisjes altijd vol zijn. :D

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:14

Wie kan mij helpen heb hier een heel klein bruin vogeltje, kleiner dan een mees razend snel en helemaal bruin.
Maar kom er toch niet uit wat voor vogeltje het is

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27987
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:17

musachtige?

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:18

Donker bruin of lichter bruin? Echt een bolletje, of wat gestroomlijnder?
Het klinkt als een winterkoning zijn. Maar anders kom je bij de "kbvtjes" uit. Die allemaal wel op elkaar lijken.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27987
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:22

razendsnel doet mij ook denken aan winterkoninkje. Heb je op z'n staartje gelet Nathalie? Recht overeind toevallig?

EEuuuhhhmmm... JewEmm: kbvtjes....?

O. Wacht. Hebbes! :+

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:22

Ik tip ook op het winterkoninkje.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:25

NathalietjeB schreef:
Wie kan mij helpen heb hier een heel klein bruin vogeltje, kleiner dan een mees razend snel en helemaal bruin.
Maar kom er toch niet uit wat voor vogeltje het is

Waar is hier? Wat voor habitat? Kan van alles zijn namelijk; fitis, tjiftjaf, winterkoning, vrouwtjes huismus, etc.

Forbiddenpie

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Dublin, Ierland

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:33

Wat een geweldige foto's hier zeg! Ik word helemaal enthausiast en denk dat ik deze week mijn balkon ook vogelvriendelijk ga maken. Ik weet dat er een eekhoorn hier zit op het veld tegenover mij en ook wel wat schattige vogeltjes. Ben benieuwd!

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:25

Rije schreef:
EEuuuhhhmmm... JewEmm: kbvtjes....?

O. Wacht. Hebbes! :+


Kleine bruine vogeltjes :P
Daar vallen fitissen en tjiftjaffen ook onder, maar die zijn op dit moment lekker naar het zuiden om te overwinteren.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:33

Wij hebben geen vogel huisjes of extra dingen voor ze maar wij hebben nu al een tijdje 1 musje die steeds onder de varanda komt waar de hondenbakken staan en daar zijn altijd wel wat brokjes over. Erg leuk om te zien. :)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:21

Neonlight schreef:
Ik heb zojuist de nog enige missende mees gespot, de staartmees. *\o/* Ook direct een koppeltje wat er zat. Leuk, hopelijk zien we ze vaker, want de kuifmees, pimpelmees, kookmees en zwarte mees zitten hier doorlopend.

Wauw! Allemaal in de tuin ook? Ik ben denk ik al blij als ik bijvoorbeeld de buidelmees überhaupt een keer zie. Over ons balkon heb ik het dan maar helemaal niet.

Ik neem aan dat je ondersoorten (zoals witkopstaartmees) en zeldzaamheden als Azuurmees niet meetelt?

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:30

Buidelmees mag je echt heel hard voor gaan juichen als je die ziet (ik ga dat in elk geval wel doen, heb hem nog nooit gezien, zelfs niet op de enige plek waar hij op dat moment bekend was). Die komt dan ook zeer zelden in nederland voor. Azuurmees komt hier al helemaal niet voor.
Witkopstaartmees komt wel in Nederland voor, maar is gewoon zeer slecht te onderscheiden van de gewone staartmees. Daarvoor kan je het beste ze in de hand hebben. Maar dat geldt voor heel veel ondersoorten.

Er staat inderdaad nog 1 (redelijk algemene) niet in het lijstje: de baardman! Maar die zit dan vooral ook in het riet.

ApWi

Berichten: 254
Geregistreerd: 30-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:31

Hier ook zo'n liefhebber, vind het erg gezellig dat gekwetter.

Ik heb zelfs een kooi gemaakt zodat de eksters er niet bij kunnen komen, was zo erg dat het voer binnen een dag op was en de kleintjes weg bleven ;( Sinds die kooi is het weer druk met kleine vogeltjes, wat ze morsen eten de merels en duiven op.

Het is heel makkelijk zelf te maken, stuk gaas en twee tuinpot-onderzetters. Je kan ook die kant en klare kooitjes kopen maar mijn ervaring is dat de kauwen en eksters er alsnog bij kunnen.



Van onderstaande foto heb ik het idee van de kooi gejat, ik heb het nog iets groter omdat ik een voedersilo heb met 8 gaten.

Afbeelding

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:46

Rije schreef:
musachtige?

Kleiner dan mus en zit hier heel veel in de haagjes die ze gemaakt hebben.

Ik denk als ik de vogel gids raadpleeg dat t beetje bij de winterkoning uit komt

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:58

Nog een paar foto's uit ons vogelparadijsje :-)

Afbeelding
Staartmeesjes <3 (Foto is niet van nu, maar ze zitten hier nu wel continue in de tuin)

Afbeelding
Spreeuwtje

Afbeelding
Kramsvogel
Die eten bij ons altijd de sierappel leeg tot ze er dronken van worden :=

Morganlefay

Berichten: 8709
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:18

Klein Jantjes, Robin, mussen(een heel kudde), mezen, Turkse Tortels, af en toe een torenvalk die het met succes op de mussen heeft voorzien.
Verder hoor ik regelmatig een specht en een koekoek.
Als het koud wordt (als) kramsvogels.
De mussen zijn hondsbrutaal en gaan echt niet weg, maar vliegen gewoon door, dus ik loop nog wel eens in hun vliegroute :D
Merels die ook nog gewoon hun nest in de pergola bouwen en om het schelden niet af te leren kauwtjes en eksters.

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:40

Ik heb ook heel mijn tuin volhangen met voer.
Er komen veel musjes en verschillende soorten mezen langs. Tot nu toe heb ik jammer genoeg weinig tijd gehad om er echt voor te gaan zitten en te bestuderen welke vogels er nu precies allemaal mijn tuintje bezoeken.

Forbiddenpie

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Dublin, Ierland

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:16

Hebben jullie nog leuke tips hoe ik mijn balkon vogel vriendelijk kan maken? Het is vrij groot (8m lang bij 5 meter diep)
Er loopt af een toe een hond rond van net tot de knie dus alles moet wel wat hoger weg zijn anders zie ik haar zo wegrennen met een vetbol waarschijnlijk.

Wat zijn verder goede voedsel tips en wat eten ze toch niet?

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:16

Zorg dat je altijd rond hetzelfde tijdstip voer neerlegt,wachten ze je vanzelf op :)
Fijnste is een wildvoermix zodat je de meeste voerbehoeftes dekt,verder vetbollen,pindakaas,gedroogt fruit zoals rozijnen of cranberry's en eventueel gedroogde insecten.Een slinger van ongebrande pinda's is ook erg leuk.

Het echt vette voer geef ik pas als het kouder wordt,zoals fruit ,pinda's en pindakaas en gedroogde insecten.Momenteel is het hier te warm en er zijn erg veel insecten om te vangen.

Afbeelding

Grauwe vliegenvanger

Afbeelding

Dit vogelhuisje hangt bijna tegen mijn raam aan,erg gezellig.Vaak gluren ze nieuwschierig naar binnen voordat ze gaan schoffelen :Y) Als het hard waait gaan ze met hun kont in het bakje zitten,kijken ze af en toe over het randje heen :D

Forbiddenpie

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Dublin, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:29

Wat een lieve foto's zeg! Maken jullie die door het raam? Ik denk dat als ik mijn deur open doe om op het balkon te staan, dat ze allemaal hard wegvliegen..

Dit is mijn balkon en de ruimte die ik ervoor heb:


Afbeelding

Afbeelding


Ik vond dit wel een leuk idee samen met een waslijn met vetbollen:


Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27987
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:32

Dies leuk! Ik zou alleen wel zorgen dat je het een beetje verdeelt, als je toch die ruimte hebt. Sommige soorten zitten niet graag samen met andere soorten en zul je dan dus niet zien als je al het voer op één plek aanbiedt. Als ze een beetje verspreid kunnen zitten krijg je meer aanloop denk ik (aanvlieg :7)

Forbiddenpie

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Dublin, Ierland

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:36

Thanks voor de tip! Ik ben ook van plan het tafeltje op de achtergrond te gebruiken dus die zal ik wat verder weg neer zetten =D

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:37

Hier onlangs een hele strijd tussen een grote bonte specht en wat (ring- en huis)mussen. De specht vond dat de vetjes van hem waren. De specht won :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding