Hond met constante honger. Wat geef ik bij ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Hond met constante honger. Wat geef ik bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 20:25

Mijn hond heeft door medicatiegebruik momenteel continu honger. Ze zou alles opeten wat los en vast zit. Ik kan haar natuurlijk niet continu eten geven. Tussen haar 2 maaltijden door krijgt ze wel een kauwbot en een stuk appel of wortel, maar hebben jullie tips wat ik haar kan geven zodat ze een verzadigd gevoel krijgt zonder veel in gewicht toe te nemen?

Normaal gezien is deze situatie tijdelijk. Bedoeling is dat de medicatie tussen nu en 2 maanden afgebouwd wordt.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Hond met constante honger. Wat geef ik bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 20:28

Sperziebonen? Bij de AH verkopen ze potten zonder toegevoegd zout. Dat is een bekend dieet trucje bij honden.

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11572
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Hond met constante honger. Wat geef ik bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:35

Ik verplaats dit topic naar BB Beestenboel omdat het daar beter past

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:51

Ceetje_bokt schreef:
Sperziebonen? Bij de AH verkopen ze potten zonder toegevoegd zout. Dat is een bekend dieet trucje bij honden.


Of je kookt gewoon zelf verse bonen, nog beter....

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Re: Hond met constante honger. Wat geef ik bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:55

Je zou eens kunnen kijken naar welke soorten fruit en groente je kunt voeren en daar mee variëren.

Evt een kong met gekookte kip als tussendoortje? Kip rauw in de kong en die in kokend water doen. Als de kip aan elkaar plakt kost het heel veel moeite die er uit te krijgen. Dus niet persé minder eten, maar wel zorgen dat er heel lang over gedaan wordt?

cursebreaker

Berichten: 11455
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:41

Je zou eens kunnen kijken naar een complete groenten/fruit mix - zou ik zelf dan eerder voor kiezen ipv alleen sperziebonen want dat vult gewoon net wat beter nog. Deze kun je bv. zelf maken met eigen uitgezochte ingrediënten en een staaf mixer, maar je kunt ze ook kant en klaar kopen > Denk aan de groente/fruit detox mixen van oa Terra Canis bv. die je in blikken kunt kopen via oa medpets bv.

Ook zou je eens kunnen kijken of je idd een kong vult of iets anders vergelijkbaars zoals de Zogoflex toppl die je kunt vullen met wat lekkers, of een deel van de normale voerbeurt - dus een extra voerbeurt inlassen overdag bv - waar ze wat langer mee bezig zijn. Als de hond brok krijgt kun je dus bv een deel van de brok met water aanmengen en een papje van maken; dit dan in een lickimat, kong of toppl stoppen en dan dat als extra voerbeurt bv aanbieden tussendoor.

Wat voor kauwbot krijgt de hond? Je zou ook kunnen kijken naar kwalitatief gedroogde natuurlijke snacks en dan iets stevigers waar ze langer mee bezig zijn: bullepezen, kophuid, etc.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Hond met constante honger. Wat geef ik bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:07

Een deel van de maaltijd in de Beeztees WiggleX? Dan moet je hond moeite doen om het eruit te krijgen, waardoor die langer bezig is.

tenminste als je brok voert kan dat een oplossing zijn zodat je hond langer bezig is met zijn maaltijd. Werkt hier fantastisch!

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hond met constante honger. Wat geef ik bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 18:26

Dankje voor de tips! Ik ga eea opzoeken!

Ze krijgt idd brokken. Ik doe soms een deel daarvan in een kong, wobbler of snoepbal.
En ze krijgt enkel natuurlijke snacks zoals runderhuid, rundsoren, kophuid, bullepezen, slokdarm, long, hoefjes, ….

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hond met constante honger. Wat geef ik bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 18:34

Onze hond is gek op komkommer en watermeloen! Vult ook enorm.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 20:33

MarlindeRooz schreef:
Onze hond is gek op komkommer en watermeloen! Vult ook enorm.


Krijgt hij daar geen buikloop van door het hoge watergehalte?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hond met constante honger. Wat geef ik bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:39

Onze hond niet nee, die heeft nooit ergens last van trouwens. :P

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hond met constante honger. Wat geef ik bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 23:38

Is het haalbaar om 3 voerbeurten op een dag te doen?
Of evt tijdelijk overgaan op een lijn van Specific: weight management of weight control. Dit is afvalbrok maar als je gewoon voldoende voert zullen ze dus niet afvallen. Dit brok vult extra waardoor ze langer verzadigd zijn.
Ik ben nieuwsgierig welke medicatie hij nu krijgt?

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Hond met constante honger. Wat geef ik bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 02:06

Inderdaad vaker voeren.. Ik vind 2 keer erg weinig, maar hier kunnen ze dan ook onbeperkt bij hun brokken (behalve snachts)

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Hond met constante honger. Wat geef ik bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 04:16

Je kan de kong ook vullen met blikvoer en dan invriezen. Mijn honden zijn met zo’n dergelijke kong wel een uurtje zoet en daarna heerlijk verzadigd.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 07:58

Ik zou ook kijken naar vaker en dan minder in een keer voeren

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hond met constante honger. Wat geef ik bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 22:38

Dankje voor de tips! Ze krijgt inmiddels 3 voerbeurten, en tussendoor wortel, kauwstaven, runderoren, … De kong of een voerbal wordt ook regelmatig gevuld.
Onbeperkt eten geven is natuurlijk uit den boze. Ze heeft een onverzadigbare honger omdat ze momenteel een hoge dosis cortisone krijgt.,

Rosannee_

Berichten: 3713
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Hond met constante honger. Wat geef ik bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 23:13

Misschien kun je van die kluiven van een gewei geven. Die zijn keihard en doen ze heeel lang mee dus wel lekker kauwen maar niet veel binnenkrijgen?

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 23:19

Wij kookten hondenrijst, en gaven dat met brokken en/of kip :)
Afbeelding

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:44

Je kan wel blijven voeren maar als de honger echt onverzadigbaar is dan maakt het weinig uit.
Door zoveel continu tussendoor te geven creëer je ook het verwachtingspatroon bij de hond dat hij vanalles gaat vragen en onrustig wordt.

Wat is er mis met een hongergevoel? Zoek het in de beweging of mentale afleiding zodat hij mentaal vermoeider wordt en dus meer gaat slapen. Stop alsjeblieft met het toegeven aan het honger gevoel van je hond en de wens om "meer te voeren"

Als het gaat om kauwbehoefte dan moet je kauwdingen kopen.
Hertengewei, buffelhoorn, runderkopplaat etc etc.
Als het gaat om jatgedrag dan moet je je hond opvoeden en zelf beter opruimen.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 18:25

Jokonootje schreef:
Je kan wel blijven voeren maar als de honger echt onverzadigbaar is dan maakt het weinig uit.
Door zoveel continu tussendoor te geven creëer je ook het verwachtingspatroon bij de hond dat hij vanalles gaat vragen en onrustig wordt.

Wat is er mis met een hongergevoel? Zoek het in de beweging of mentale afleiding zodat hij mentaal vermoeider wordt en dus meer gaat slapen. Stop alsjeblieft met het toegeven aan het honger gevoel van je hond en de wens om "meer te voeren"

Als het gaat om kauwbehoefte dan moet je kauwdingen kopen.
Hertengewei, buffelhoorn, runderkopplaat etc etc.
Als het gaat om jatgedrag dan moet je je hond opvoeden en zelf beter opruimen.


Wil je mss de openingspost lezen?!
Je laatste alinea schiet in een verkeerd keelgat, dat komt wel erg bot over.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hond met constante honger. Wat geef ik bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:53

Wij hadden een boerenfox met hetzelfde probleem door epilepsie. Die werkte in een halve seconde een sok weg als je even niet op zat te letten :+

Helaas hebben we voor hem niet de tijd gehad om alternatieven te zoeken want na een dag in de aanval hangen hebben we besloten dat het klaar was.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:05

Wij hebben een tijd hetzelfde probleem gehad toen onze hond prednison kreeg. Voor mijn gevoel was het niet helemaal op te lossen, omdat het hongergevoel door de medicatie niet meer direct met echt honger hebben te maken leek te hebben.

Maar in die periode hebben we eerst sperziebonen bijgevoerd en later een dieetbrok via de dierenarts die verzadigd gevoel gaf. Daarvan mocht hij ook veel hebben, dus zo konden we ook makkelijker 3x per dag voeren of hem bezighouden met Kong of snuffelmat.
Verder gaven we hem als tussendoortje komkommer (vind hij lekker en zit weinig in) en kluiven waar hij lang over deed.