[VOLG] Uitbroeden krielkippen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

[VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 15:56

Vorig jaar heb ik voor het eerst eieren in de broedmachine gelegd. Ik vond het echt een geweldige waarneming en was erg leuk om mee te maken. Doordat ik meer hanen als hennen had heb ik besloten dit jaar ook weer een paar eieren uit te laten broeden.

Hier de kipjes van vorig jaar, helaas bij niet een al te goede fokker vandaag, want ik had hele slechte bevruchting, al hoewel het nooit garantie geeft natuurlijk, blijft een gok.

Afbeelding

Vorig jaar had ik 10 wyandotte goudzwart, 10 eieren wyandotte zilverzwart, 10 witte cochin eieren en 5 sabelpoten. Waarvan er uiteindelijk maar 12 bevruchte eieren van waren en 8 uitgekomen zijn, helaas zat er een kuiken bij wat het niet overleeft heeft.
Ow en wat de hanen betreft, die hebben alle vier een mooi plekje gekregen bij een andere eigenaar. Ik probeer zoveel mogelijk ze een nieuw mooi plekje te geven. Maar

Nu heb ik in de broedmachine 15 sabelpoten en 10 cochin bobtail eieren. Ze zitten er nu 6 dagen in en ik heb dus totaal geen geduld haha, ik kan niet wachten tot ze uitkomen. Dus leek het me leuk om een volgtopic te maken voor de geinteresseerden onder ons :D

Afbeelding

Ik wilde heel graag sabelpoten en vorig jaar waren daar geen eieren van bevrucht, dus dit jaar een paar extra genomen. Van de sabelpoot mag er ook een heer van tussen de kipjes blijven lopen.

Vanochtend heb ik voor de eerste keer de eieren geschouwd, waarvan al duidelijk was dat de bevruchting dit keer super goed was. Bij de sabelpoten zijn er 10 zeker bevrucht, 2 waarvan ik nog twijfel en 3 niet bevrucht. Bij de cochin zijn er 6 zeker bevrucht, 2 twijfelaars en 2 niet bevrucht.
Voor nu laat ik ze eerst nog in de broedmachine omdat het op dag 6 nog niet helemaal goed te zien is, vergeleken met vorig jaar is het nu echt super goed zichtnaar. Maar op dag 11/12 kijk ik nog een keer en dan haal ik de onbevruchte eieren eruit.

Foto van het schouwen, als je goed kijkt, zie je bovenin het embryo, met naar beneden lopend de aderen en onderin de luchtkamer.

Afbeelding

Dus ben benieuwd of er nieuwsgierige mensen zijn.
Ow, nog even een fotootje van als het volwassen kippen zijn, de eerste cochin bobtail en de tweede sabelpoot citroen porcelein:

AfbeeldingAfbeelding

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 09:39

Duidelijk niemand interesse -O-
Nou ja, had gekunt, dan hou ik het bij mezelf...

Anoniem

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:42

Jaa heeel cool! Ikvolg :D .

Heb hier absoluut geen ervaring mee maar vind het proces heel interessant. :j

Hoelang duurt het voor ze uitkomen?

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:54

Ja, hier ook wel interesse hoor! Ik zie het topic nu pas, maar heel leuk om te volgen!

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:55

Leuk! Ik volg! :)

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:59

Ik volg ook, super interessant. Mooie kippenrassen zeg! Wauw!

Vraagje: moet je kippeneieren draaien tijdens het broeden? Doe je dat zelf of doet de machine dat? Hier alleen ervaring met reptieleneieren, die je absoluut niet mag draaien, dan sterft het embryo.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 12:58

Haha, nu in een keer wel :p vaag hoor. .. Wel heel leuk een paar volgers *\o/*

_Dominique schreef:
Jaa heeel cool! Ikvolg :D .

Heb hier absoluut geen ervaring mee maar vind het proces heel interessant. :j

Hoelang duurt het voor ze uitkomen?


Ze komen na drie weken uit en zitten er morgen de eerste week in.


djinnie schreef:
Ik volg ook, super interessant. Mooie kippenrassen zeg! Wauw!

Vraagje: moet je kippeneieren draaien tijdens het broeden? Doe je dat zelf of doet de machine dat? Hier alleen ervaring met reptieleneieren, die je absoluut niet mag draaien, dan sterft het embryo.


Kippeneieren moeten wel gekeerd worden, als je het zelf doet is drie keer per dag in principe genoeg. Ik heb volautomatische broedmachine, die keert om het uur zelf de eieren.
Als je de eieren niet keert dan plakt hey embryo aan de schaal vast en kunnen de eieren niet uitkomen.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 23:09

Ik heb vandaag de eieren die niet bevrucht zijn uit de broedmachine gehaald. Hieronder een fotootje, waarin je duidelijk het verschil kan zien.
links is een bevrucht ei, rechts is een onbevrucht ei.

Afbeelding

Nu blijven er in totaal 17 eitjes over voor de rest van de broed:

Afbeelding

muzzy17

Berichten: 619
Geregistreerd: 15-11-09

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:24

Wat leuk! Ben benieuwd :) bij ons op stal doen de kippen hetzelf. Ze halen dan eieren en leggen ze onder de broedse kippen wat wel een nadeel Is. Is de natuur 8)7 als de kip er even af ging Was er elke keer een ei weg. Van de 12 bleven er 4 over en waren helaas allemaal hanen en die mogen niet blijven _-:(

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:29

Leuk! Ik volg.
Wij hadden vorig jaar ook een kip op de eieren zitten en die werden ook gestolen door de andere kippen. Zelfs de haan zat op een ei :')
Dus de kip in een apart hok gezet en toen ging ze opeens niet meer broeden. Dus toen maar een andere broedse kip gepakt. Zijn drie hele mooie hennen uit gekomen :)

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:32

Wat leuk, ik volg.
Wat jammer dat t vorig jaar niet zo wilde.
Nu duimen dat deze piepers goed uitkomen.

Mona2008
Berichten: 300
Geregistreerd: 14-07-10
Woonplaats: Hof van Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:35

leuk, cochin krielen, is de kleurslag bobtail van jezelf? of aangekochte eieren?

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:39

Dit vindt ik interessant dus ik ga (stilletjes) volgen! :)

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:44

leuk ik volg ook, ik zal binnenkort ook de broedmachine weer eens opstarten.
ik heb zelf,

cochin:
zwart wit gepareld
zilverpatrijs
porselijn
porselein krulveer
buff
buff krulveer

parelhoenders

kalkoenen

brahma

zijdehoenders


en wil van het jaar ook eendjes en gansjes uit gaan broeden

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 10:52

Leuk nog meer volgers!

Fennadev schreef:
Leuk! Ik volg.
Wij hadden vorig jaar ook een kip op de eieren zitten en die werden ook gestolen door de andere kippen. Zelfs de haan zat op een ei :')
Dus de kip in een apart hok gezet en toen ging ze opeens niet meer broeden. Dus toen maar een andere broedse kip gepakt. Zijn drie hele mooie hennen uit gekomen :)


Mijn drie hennetjes zijn nog niet broers geweest, als het goed is kunnen ze ieder moment hun eerste ei leggen. Ik wil zelf eerst wat meer ervaring op doen voordat ik ze laat matuurbroeden haha.


CarinaR schreef:
Wat leuk, ik volg.
Wat jammer dat t vorig jaar niet zo wilde.
Nu duimen dat deze piepers goed uitkomen.


Vorig jaar waren de eieren ook slecht bevrucht, daar had ik 22 van de 35 noet bevrucht, zijn 8 uitgekomen waarvan een die na een dag overleden is. Dus tot nu ben ik al erg tevreden, veel betere bevruchting. Heb ze nu ook bij andere fokker weg.


Mona2008 schreef:
leuk, cochin krielen, is de kleurslag bobtail van jezelf? of aangekochte eieren?


Ik heb ze aangekocht, ik ga zelf niet fokken met bepaalde kleurslagen. Heb zelf alleen nog een witte cochin en twee goudzwarte wyandotte, zonder haan dus die kunnen ook niet bevrucht zijn. Ze leggen ook nog geen eitjes, maar kan wel ieder moment.


Ennasil92 schreef:
leuk ik volg ook, ik zal binnenkort ook de broedmachine weer eens opstarten.
ik heb zelf,

cochin:
zwart wit gepareld
zilverpatrijs
porselijn
porselein krulveer
buff
buff krulveer

parelhoenders

kalkoenen

brahma

zijdehoenders


en wil van het jaar ook eendjes en gansjes uit gaan broeden


Gaaf zeg! Ben benieuwd, eenden en gansen gaan geloof ik anders noet, die moet je af laten koelen halverwege ofzo niet?
Na ik vorig jaar de cochin heb meegemaakt ben ik helemaal verkocht. Ik wou eerst alleen de witte, maar het is zo'n fijn Ras, dat ik wel nog wat kleurslagen erbij wil! Echt een brutaal, maar tam Ras is het.

Ik wou zelf heel graag sabelpoten, laatst ook in het echt gezien en vind ze echt prachtig, daar blijft wel een haan van. Want ik wil er sowieso een haan bij houden. Vind ik mooi, hanen zijn toch net wat mastieuzer dan hennen haha...

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:56

Oh wat gaaf! Mochten er twee mini meiden zijn die een leuke verblijfplaats zoeken houd ik mij aanbevolen.
Kan helaas geen heren houden midden in een woonwijk... :D
Komen natuurlijk niet met z'n tweeen te lopen maar komen terecht in de bende van ellende :P

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 11:01

Tuurlijk mag dat, als er wat overblijft haha, wil zelf ook van ieder ras twee dames houden en dus een mooie sabelpootman. Is maar net afwachten wat er nog meer uitkomt, dat heb je niet voor het zeggen :p

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:26

Jolliej schreef:
Tuurlijk mag dat, als er wat overblijft haha, wil zelf ook van ieder ras twee dames houden en dus een mooie sabelpootman. Is maar net afwachten wat er nog meer uitkomt, dat heb je niet voor het zeggen :p


Is alvast heel erg blij *\%/* En houd vingers gekruist voor veel vrouwelijk schoon!

Tigress

Berichten: 8944
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:28

Ik las de titel en moest meteen een jou denken...en ja hoor! :D
Ik volg hier ook mee, facebook wil nog wel eens berichten van vrienden overslaan. Nu weet ik zeker dat ik het proces kan volgen (Sanne trouwens ook, die vind het geweldig om mee te kunnen volgen :D)

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 11:29

Ja jeej, jullie zouden nog een keertje langs komen kipjes kijken, ze zijn nog steeds leuk, maar niet zo schattig meer hahaha :p

FemkeRoosje

Berichten: 1514
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Vianen

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:34

Wat leuk, ik volg ook! :D

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:35

Leuk topic ! Ik volg ook !
Die cochin bobtail is zo gaaf :wow: Heb hier ook wat cochin krieltjes lopen in alle kleuren, maar nog niet de bobtail :D Allemaal hier geboren...natuurbroed. De bende is ook heel de zomer zo broeds als wat :')

Tigress

Berichten: 8944
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:37

Owjah _O- Wees gerust, 10 februari mag ik afrijden. Als het goed is kan ik dus vanaf volgende maand sanne meesleuren naar plaatsen toe :))

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 11:38

Hahahahaha, goeie zaak. Hoeft ze niet meer zelf te rijden, maar wel overal heen haha ~~}>

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 11:40

Pandora2 schreef:
Leuk topic ! Ik volg ook !
Die cochin bobtail is zo gaaf :wow: Heb hier ook wat cochin krieltjes lopen in alle kleuren, maar nog niet de bobtail :D Allemaal hier geboren...natuurbroed. De bende is ook heel de zomer zo broeds als wat :')


Jazeker cochin is echt een geweldig ras. Ga later in het jaar nog kijken voor parelgrijze en zwart/witgeparelde. Maar eerst deze maar, het heeft allemaal geen haast. Vind het proces gewoon zo leuk, al hoewel het wel veel geduld vraagt haha