[VOLG] Uitbroeden krielkippen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:44

Hou je de kuikens de eerste tijd binnen dan? Het zal nog wel even duren voor ze naar buiten kunnen denk ik?

sandra8
Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-11-09

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:51

Je bent er vroeg bij met broeden.
Het verschilt van jaar tot jaar hoe de bevruchting is wij hebben het ene jaar betere bevruchting als het andere jaar. Ook vaak betere bevruchting wat later in het jaar.
Bij erg bevederde hennen helpt het ook wel eens om veren weg te knippen rond de cloaca.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 11:54

Ze blijven eerst binnen inderdaad, over het algemeen als ze hun veren hebben, zo ongeveer 2 maand kunnen ze naar buiten. Sowieso als het mooier weer wordt. De eerste weken moeten ze ook nog onder de warmtelamp. Het is een beetje een kwestie van uitproberen.
Vorig jaar heb ik ze 7 augustus geboren, ze zijn toen halverwege november naar buiten gegaan. Ze hebben een groot binnenverblijf met genoeg beschutting, dat scheelt ook. Ook mooi groot buitenhok, maar als het mooi weer is gaan ze los door de tuin. Het is even afwachten wat het weer gaat doen wanneer ze naar buiten gaan.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 11:57

sandra8 schreef:
Je bent er vroeg bij met broeden.
Het verschilt van jaar tot jaar hoe de bevruchting is wij hebben het ene jaar betere bevruchting als het andere jaar. Ook vaak betere bevruchting wat later in het jaar.
Bij erg bevederde hennen helpt het ook wel eens om veren weg te knippen rond de cloaca.


Valt mee, er zijn al mensen bij die al met hun tweede zelfs derde broed bezig zijn.
Ik wou een beetje op tijd beginnen voor als ik dezelfde problemen als vorig jaar tegen zou komen, omdat ik toen juist wat aan de late kant was.
Ik heb dat gelezen inderdaad dat het knippen van die veren kan helpen, ik zal daar binnenkort eens naar kijken. Heb ik nog nooit gedaan, dus moet ik even iemand vragen die daar wat ervaring mee heeft, dat ik ze niet in de kont kip ofzo haha :+

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:14

Wat ziet dat er gezellig uit, zo met z'n allen in de ballenbak :))

Zou er nummers op schrijven en Bingokaarten verkopen *\o/*

Leuk om te volgen!

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 12:20

Wat uitkomt geeft prijs haha, kun je afstrepen op de kaart :P

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:22

Precies :D

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:27

Leuk om te doen en mooie dieren heb je lopen! Maar wat doe je met de hanen?

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 12:36

De hanen van vorig jaar hebben allemaal een goed plekje gekregen. In principe probeer ik dat ook, dat ze allemaal een goed plekje krijgen. Dat ze dan ook langer moeten blijven is ook geen probleem, heb ik genoeg ruimte voor.
Maar mocht dat niet lukken heb ik vlakbij mij in de buurt iemand wonen die ze voor me slacht en dan eindigen ze bij mij in de vriezer, dan zijn ze tenminste nog niet voor niets gegaan zeg maar.

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:51

Onze kippen zijn trouwens wel mengelmoesjes, gekregen van de buurman, dus die hebben geen ras. Ik vind t onderste ras van deze twee rassen echt heel mooi :j

Wij hadden ook 1 haantje erbij zitten en dat was ook nog eens een zwarte haan :o
Daar hebben we een slechte ervaring mee, we hadden eens een zwarte haan die alles aanviel wat bewoog. Mijn vader draait haantjes altijd de nek om, vind t zelf zielig, maar we hebben te weinig kippen om twee haantjes erbij te laten. Ook zit er te weinig vet aan om ervan te eten, want onze kippen zijn echt ienie mini.
Wij hebben de ruimte niet om ze langer in leven te houden zonder vechten met de andere haan, grotere ren moet nog eens, maar mijn vader moet al zoveel. Badkamer afmaken, drainage derin leggen bij de pony's, pony's hun stal vergroten en tegels erin, en dus de kippenren vergroten.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 12:56

Ja, nou ja, ik heb wel ruimte voor om ze tijdelijk apart te houden, maar hanen gaan nu eenmaal vechten, dus er wordt ook gezegd op de paar hennen een haan. Ik snap dat het voor sommige mensen raar klinkt om de hanen te slachten. Maar ik ben wel zo dat ik ze niet voor niets wil doodmaken. En ik moet eerlijk bekennen dat ik vlees, dan vooral ook kippenvlees uit de winkel niet vertrouw. Ik weet van mijn kippen wat ze gehad hebben, dat ze (hopelijk) een goed leven gehad hebben en dergelijke. Dus ja, ik wil graag zelf mijn eigen vlees daarin hebben. Deze man slacht zelf zeg maar en doet dat voor een redelijke prijs, dus dan kunnen die kleintjes wel, veel vlees zit er niet aan, maar het idee van mij erachter is wel dat het dan in ieder niet voor niets is. Want dan kan ik in principe beter hennen halen. Desondanks zullen er altijd hanen geboren worden en geslacht worden die een veel slechter leven zullen hebben.
De hanen van vorig jaar waren allemaal heel vriendelijke, op eentje na, die was de baas en verdedigde zijn hennen ook. Maar de andere drie waren lief naar elkaar toe.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:52

Voor mij helaas een reden om niet meer te broeden: het kwijtraken van hanen. Dat is te problematisch, en houden is geen enkele optie met een rijtjeshuis met buren. :(

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 14:56

Klopt helemaal, ik ga ook niet oneindig doorbroeden omdat ik het zo leuk vind hoor.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:56

Amaris schreef:
Voor mij helaas een reden om niet meer te broeden: het kwijtraken van hanen. Dat is te problematisch, en houden is geen enkele optie met een rijtjeshuis met buren. :(


Ook de reden dat ik niet laat broeden, woon echt midden in een woonwijk beter omschreven als echoput...
Leuk met een kraaiende haan om 4 uur sóchtends -O-
Heb mijn buren graag te vriend, en vinden de dames over het algemeen wel leuk.
Het maakt af en toe wat herrie als ze een kakelbuitje hebben, maar dat is gelukkig slechts overdag.

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:49

Ja, wij wonen buiten uit, wel buren, maar ik heb meer last van hun haan dan hun van die van ons :')

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:40

Ik volg ook! Leuke rassen!

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:36

Begin binnenkort ook. Ik kijk altijd dat ik de kuikens niet te lang hoef binnen te houden, want zie liever kuikens lekker buiten scharrelen.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 15:43

Ik kijk even wat het weer doet en hoe de kippetjes zijn. Het liefst ook lekker naar buiten, maar het moet wel kunnen natuurlijk!

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:46

Leuk zeg! Ik volg!
Heb altijd al kippen willen hebben, nu mijn ouders nog :+

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:34

Leuk, ik volg ook!

Ik wil dat ook ooit nog eens, maar dan serama,s.
Ik heb vorig jaar zitten wachten tot ze het zelf deden.
Maar dat lukte maar niet.
Ik heb van de serama 1 haan en 4 kipjes, en we hebben nog een stuk of 15 grote gewone kippen.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 09:58

Pfffffffff. Vannacht stroomuitval gehad, gelukkig niet de groep van de woonkamer. De broedmachine heeft gelukkig doorgedraaid vannacht, maar kneep hem vanochtend wel even zeg!

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:10

skaay schreef:
Leuk, ik volg ook!

Ik wil dat ook ooit nog eens, maar dan serama,s.
Ik heb vorig jaar zitten wachten tot ze het zelf deden.
Maar dat lukte maar niet.
Ik heb van de serama 1 haan en 4 kipjes, en we hebben nog een stuk of 15 grote gewone kippen.


Terwijl serama's best broeds zijn eigenlijk. Ik heb twee hennetjes. Had ook een heel leuk haantje (paar eendagskuikens opgehaald en de hennetjes gehouden) maar die is terug gegaan naar de fokker.

Mijn andere twee hennen zijn een witte en parelgrijze kriel cochins. Dat is wel grappig, twee totaal verschillende soorten bij elkaar, bol en fluffy en klein en strak in de veren.

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:20

wat leuk, ik volg ook.

Vorig jaar hebben wij kuikens uit de broedmachine onder onze broedse brahma geschoven en dat ging wonderwel super.Later nog een haan erbij gehaald.
(gelukkig geen klagende buren over onze haan. Wij waren de enige zonder haan. Nu 5 op een rij en dat begint s'morgens al vroeg.)

De bedoeling is dat een van onze hennen broeds wordt en de haan actief wordt en zo ons eigen eitjes uitbroeden.
Wanneer er te veel hanen zijn zullen die op MP komen of bij ons in de pan belanden. Heel sneu, maar dat is vaak het lot van hanen..

AlwaysH

Berichten: 11283
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Uitbroeden krielkippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:21

Wat ontzettend leuk!

Hier loopt ook een Proceleintje rond, ontzettend lief ding!
Een een bange kuifhoender :+

Ik volg!

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 11:24

truus1970 schreef:
wat leuk, ik volg ook.

Vorig jaar hebben wij kuikens uit de broedmachine onder onze broedse brahma geschoven en dat ging wonderwel super.Later nog een haan erbij gehaald.
(gelukkig geen klagende buren over onze haan. Wij waren de enige zonder haan. Nu 5 op een rij en dat begint s'morgens al vroeg.)

De bedoeling is dat een van onze hennen broeds wordt en de haan actief wordt en zo ons eigen eitjes uitbroeden.
Wanneer er te veel hanen zijn zullen die op MP komen of bij ons in de pan belanden. Heel sneu, maar dat is vaak het lot van hanen..


Klopt vaak het lot van de hanen, maar in dit geval weet je tenminste wat erin is gegaan en wat voor een leven ze hebben gehad!