Poedels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 23:40

_Mars schreef:
Mijn poedel is echt super eenkennig, dus ik zou wel specifiek aangeven bij de fokker wat je wensen zijn!



Zo verschillend hè!
Maar zelfs binnen het nest kan dat, zusje van mijn poedel is ook heel eenkennig en is niet zo van het knuffelen.
Mijn poedel gaat werkelijk naar iedereen toe, op wandeling, op een terrasje, soms gênant gewoon :') en 's avonds op schoot, boven over ons heen, grote poedel

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 23:55

Onze poedels zijn bijna allemaal allemansvrienden, de enige die dat niet is is ergens afgelegen in Zweden opgegroeid en altijd al een aparte in de groep. Heel lief maar meer op zichzelf, hoewel als iemand eenmaal zit op schoot proberen te kruipen niet uitgesloten is :+

Heb op meerdere plaatsen die met kinderen/therapie werken poedels getroffen, kan me ook voorstellen dat ze er vaak heel fijn voor zijn. Onze Spip was geweldig, heel kalm maar wel heel sociaal. Mijn moeder nam haar tijdens het werken bij de dementerenden op de gesloten afdeling wel eens mee, hele dag knuffels voor Spip en als ze het beu was had ze een bedje liggen. Geloof niet dat ze die ooit gebruikt heeft _O-

_Mars

Berichten: 480
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 00:13

Anna79 schreef:
Zo verschillend hè!
Maar zelfs binnen het nest kan dat, zusje van mijn poedel is ook heel eenkennig en is niet zo van het knuffelen.
Mijn poedel gaat werkelijk naar iedereen toe, op wandeling, op een terrasje, soms gênant gewoon :') en 's avonds op schoot, boven over ons heen, grote poedel


Ja echt! Even disclaimer dat hij verder uitermate vriendelijk is naar iedereen, maar is echt een plakker aan mij. Ik kan hem zo met iedereen meegeven, en hij zou naar iedereen luisteren. Maar zodra ik er ben heeft die alleen oog voor mij en wil die alleen door mij geaaid worden. Haha. Vreemde snuiter.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:53

Wat leuk! Ik denk dat een poedel heel goed in dat plaatje kan passen :D
Mijn poedel is een allemans vriend, wel erg druk, en zou goed mee kunnen op buitenrit :D

Kaplaars

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:14

Hoi, ik ben vandaag bij een fokker gaan kijken. Wat een lieve honden, die poedels! <3

Maar… even echt eerlijk, hoeveel tijd zijn jullie kwijt aan de vachtverzorging?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:20

Kaplaars schreef:
Hoi, ik ben vandaag bij een fokker gaan kijken. Wat een lieve honden, die poedels! <3

Maar… even echt eerlijk, hoeveel tijd zijn jullie kwijt aan de vachtverzorging?

Ik ben intens lui en gooi er eens in de 3 maanden een korte scheerkop overheen O:)

Verder borstel ik eigenlijk niet :o

KarinW86

Berichten: 5250
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 21:23

Ik moet wel iedere week echt borstelen, iets vaker zou nog beter zijn maar dat komt er vaak niet van en ze vindt het ook niet super leuk hihi.
Elke 2 maanden gaat ze naar de trimsalon

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:51

Dat ligt er helemaal aan wat je wilt.
De vacht van mijn kruieing had ik iets langer laten worden de laatste tijd (ze heeft een hele fijne vacht). Dus die moest ik 3x per week borstelen/kammen.
Nu heb ik haar gisteren kort geschoren zodat ze met mijn moeder mee kan op vakantie. Dan hoeft ze een hele tijd niet gekamd te worden.
Ivm weinig energie is h3t scheren nu niet geweldig (geschoren zonder eerst in bad te stoppen), maar dat zij zo. Ze krijgt in ieder geval geen klitten.
Afbeelding

Afbeelding

Kaplaars

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:56

Heel verschillend dus!
Bedankt voor jullie antwoorden in elk geval!

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:06

Inderdaad afhankelijk van wat je wilt qua model. Kort en kaal is het makkelijkste, dan kun je 1x per 3 mnd naar de trimsalon en hoef je nauwelijkste borstelen. Wil je bijvoorbeeld wat dikkere geknipte poten dan zul je zelf meer moeten doen. Mijn poedel gaat ongeveer 1x per 3 weken in bad, snuitje en voetjes scheer ik dan ook. 1x per 6-8 weken trimmen. Als de vacht langer wordt ook wat meer borstelen, verder zoveel mogelijk met de blazer, dat beschadigd namelijk de vacht niet, borstelen beschadigd wel altijd iets (vooral op vieze vacht).
Kortgeschoren op één lengte 13mm.
Afbeelding

Kort lijf met dikkere poten
Afbeelding

Zelfde hond maar heel verschillend door het model.

@kaplaars, naar welke fokker ben je geweest?

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:34

Het is ook afhankelijk hoe lang je de vacht houdt, in de winter borstelde ik elke week een deel(bijvoorbeeld 2 poten) in de zomer misschien eens in de drie weken, in de herfst zat hij dan soms weer onder de planten zaden van buiten dus dan weer meer.

Het ligt ook aan hoe groot de poedel is hoe lang je er mee bezig bent natuurlijk
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 01-03-23 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mars

Berichten: 480
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 00:04

Wij doen over hele lichaam zelfde lengte (9mm zomer en 12mm winter) met scheren en borstelen hem echt nooit om de 8 weken naar de trimsalon. Super makkelijk. Onze poedel loopt wel graag om plassen en zal nooit in water springen. Dus houdt zichzelf heel schoon :Y)

Kaplaars

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:38


Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:58

Nee met de juiste blaastechniek kun je de vacht goed uit de knoop houden. Met het natte weer van de afgelopen tijd besteed ik meer werk aan de vacht dan wanneer het droog is een natte vacht gaat eerder klitten.
Maar het verschilt heel erg per vacht, een vriendin van mij heeft een zwarte reu en ik een zwarte teef, allebei stamboom, die van haar goedgekeurde dekreu. Ze verschillen dag en nacht in vacht. De mijne heeft een veel dikkere vollere vacht en die van haar een dunnere, je kan wel raden wie het meeste werk heeft :+
Verder krijg je rond het jaar de vachtwissel dat is een periode om de vacht extra in de gaten te houden.

Leuk dat je je verdiept in het ras en op zoek bent naar een goede fokker.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:23

Ze vervilten vind ik weinig dat zie je meer bij honden die verhagen met name met de onderwol

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:06

moonsparkle schreef:
Ze vervilten vind ik weinig dat zie je meer bij honden die verhagen met name met de onderwol


Niet mee eens, ik ben trimmer en met name de honden die niet verharen zijn gevoelig voor vervilten. Onlangs nog twee hondjes in de vachtwissel gehad, allebei prima vachtjes tot rond het jaar, toen vochtig weer en bam in de vilt. Een Boomer en een Toy poedel, moesten allebei kaal omdat het vilt vast op de huid zat. Begint vaak het eerste op de poten, achter de oren en op de borst. Deze hondjes werden zeer regelmatig getrimd. Eens de vachtwissel geweest is wordt het wel beter dat ben ik met je eens maar een poedel vereist gewoon onderhoud tenzij kort geschoren.

_Mars

Berichten: 480
Geregistreerd: 17-12-16

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:00

Ik had eens gehoord dat vachtkwaliteit had te maken met castratie of niet? Die van ons is niet gecastreerd op aanraden van de fokker omdat dan de vacht slecht zou worden? Dus dat hebben we 12 jaar geleden maar opgevolgd. Nooit last gehad van dominantie. Ik weet wel dat in Corona tijd toen hondenkappers ook dicht moesten dat die toen wel wat klitten had. Hij gaat nu ook om de 8 weken.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:24

Ik ben ook wat jaren trimster geweest en heb maltezers en poedels gehad, maar mijn ervaring is dan anders :o of misschien deden de klanten goed aan onderhoud dat kan ook

Ik zag het vilten voornamelijk bij de poten, buik en oren van de Amerikaanse cocker spaniels

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:29

Hier houd ik ze redelijk kort en dan is het om de dag even oren, staart en poten borstelen en wekelijks met de blazer of als ze heel nat zijn.
Ik heb mijn koningspoedel ook wel met een show vacht gehad en dat was dagelijks blazen en borstelen, wekelijks in bad en dan was ik echt lang bezig om hem te fohnen en borstelen tot hij droog was.
Hij liet het braaf toe maar ik ben blij dat ie nu lekker kort staat en ik weer kan lachen als hij een sloot in duikt :D
Om de 8/10 weken gaan ze naar de trimsalon.
Snuit en pootjes scheren doe ik om de 2/3 weken zelf tussendoor.

Al vond ik de lange vacht ook wel erg mooi hoor.
Hier was hij 5 maanden en voor het eerst in model geknipt.
Afbeelding
Afbeelding

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:31

moonsparkle schreef:
Ik ben ook wat jaren trimster geweest en heb maltezers en poedels gehad, maar mijn ervaring is dan anders :o of misschien deden de klanten goed aan onderhoud dat kan ook

Ik zag het vilten voornamelijk bij de poten, buik en oren van de Amerikaanse cocker spaniels


Ja die zijn echt een ramp!

Ik moet zeggen dat ik voornamelijk katten doe en die zitten standaard in de vilt als ze bij mij komen :(
Maar de paar hondjes die ik doe hebben toch vaak wel klitten.

Castreren kan inderdaad veel invloed op de vacht hebben hoewel dat bij poedels over het algemeen volgens mij meevalt.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:29

Ik borstel ook nooi en trim wanneer het kan en pas daar de lengte op aan. Op het moment moet Dior echt enorm nodig gedaan worden want ze begint nu heel langzaam wel wat te vervilten, maar met de kou hier durf ik het niet aan met haar artrose dus wacht ik nog even op een beetje beter weer. Vrees dat ze dan wel echt kort moet maar ik vind met deze kou 12mm ook al erg kort O:)

Kaplaars

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:35

Over de vachtverzorging, ik heb een beetje het idee dat mensen die bewust voor poedels kiezen, ook wel serieus of bewust bezig zijn met de vacht.
Welke borstels en kammen gebruiken jullie? Graag met plaatje, want soms gebruiken mensen of websites verschillende namen voor dezelfde borstels.

Wij staan nu op de wachtlijst, of hoe je het wilt noemen, want de fokker heeft op dit moment beschikbare pups. Maar dat is voor ons te vroeg. (Tenzij mijn vriend er nu 100% achter zou staan, dan stapte ik nu in de auto om een pup te halen :') ). We hebben nu twee honden (waarvan een 14 jaar oud) rondlopen en er loopt hier nog een derde hond op hetzelfde erf en dat is echt genoeg.

De voorpret en de gedachte ‘ooit’ vind ik al geweldig! En nu gewoon genieten van de honden die we hebben. Dus blijf vooral foto’s posten allemaal!

KarinW86

Berichten: 5250
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 21:41


Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 22:04

Trim.nl

Ik heb de activet, vergelijkbaar met de les pooch maar iets goedkoper.
Verder is een waterblazer een musthave.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 17:07

Hebben jullie nog tips voor middenslag poedel fokkers?

Ik kan er maar zo weinig vinden.