Een andere manier van hamsters houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 13:13

Hallo,

Ik wilde hier graag iets delen. Sinds een jaar heb ik weer hamsters, een Russische dwerghamster en een Syrische hamster. Mijn eerste Syrische hamster kreeg ik iets langer dan een jaar terug. Ik had voor hem uiteindelijk een groot traliekooi gekocht, van 100x50x50 cm. Ik probeerde deze zo leuk mogelijk in te richten, maar mijnheer Elmo bleef onrustig en de kooi bleek nog steeds niet uitdagend genoeg.
Helaas overleed Elmo en kwam er een andere Syrische hamster, een dame. Ik begon mij steeds meer af te vragen waarom zij ook al zo verveelde? Ik ging op wat meer onderzoek uit, en kwam erachter dat zowel de Russische dwerghamsters als de Syrische hamsters ondergronds leven. Ik ben gerbils al gewend en zitten al in een aquarium met veel bodembedekking zodat ze kunnen graven, maar bij hamsters zie je dit eigenlijk heel weinig.

Ik ben hier toch mee aan de slag gegaan, informatie gaan opzoeken, foto's bekijken en uiteindelijk besloot ik er ook voor te gaan: mijn Rus kreeg een Detolf vitrinekast als bak (tweedehands gekocht voor € 20,-) en mijn Syr in een aquarium van 120x50x50 cm. Deze heb ik op maat laten maken.

Het ziet er nu zo uit:

Afbeelding
De detolf, ongeveer 160x40x40 cm. Zo'n 6400 cm2 aan oppervlakte. Er zitten deksels bovenop, dus de hamster kan er niet uit :) hier zit een rusje in en heeft ook een 30 cm looprad.

Afbeelding
Dit is het aquarium waar mijn Syr in zit. Afmetingen 120x50x50, dus 6000 cm2. Ze heeft zo'n 30 cm bodembedekking en een looprad van 30 cm.

Ik vind het zelf erg leuk om ook natuurlijk in te richten, dus er zitten vooral wijntakken in, kurktunnels en gedroogd mos. Verder huisjes die wat natuurlijk ogen en looprbuggetjes en her en der gedroogde plantjes die veilig zijn voor hamsters, hier zitten ook vaak zaadjes in die gegeten kunnen worden. Mijn syr begint inmiddels tunnels te graven, ik kan ze helaas nog niet zien aan de zijkant. Van de rus weet ik het nog niet, die heb ik pas sinds gisteren :D

Het is echt enorm leuk om zo de bakken in te richten en natuurlijk ook heel erg leuk om naar te kijken! Persoonlijk vind ik het ook mooier staan dan traliekooien.

Groetjes,
Nimfee

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:14

Een hamster hemel <3 Gaaf zeg, ik wil ook zoiets gaan maken voor mijn ratten :P Waar haal je eigenlijk alle spulletjes vandaan? De takken en de andere natuurlijke spullen uit het bos, of?

Sjolvir

Berichten: 25283
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:17

In Duitsland hadden ze ooit een programma met nog gavere hamsterkooi, namelijk waar ze onderin soort aarde hadden en ze ook allemaal gangen konden graven waarin je je hamster deels kon zien, maar dat is echt jaren geleden.. (als in denk wel 25 jaar)

Maar jou bakken zijn ook prachtig!

Mariett

Berichten: 4438
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:23

Dat ziet er heel prettig uit! Hoe verschoon je dat eigenlijk, moet dan alles er weer uit?
Verder, wat voor deksel zit er op, krijgen de hamsters dan wel genoeg zuurstof? Ik weet niet zoveel van hamsters hoor, je zal er vast goede oplossingen voor hebben :)

luuntje

Berichten: 13990
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:38

Wat een paradijs voor je hamsters.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:41

Goed bezig :) Was iedereen maar op deze weg!

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:45

Wauw wat een paradijsje !! Alleen hoe zit het qua verluchting ? Zitten er gaatjes in het glas, of ?

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:46

Tessa_93 schreef:
Wauw wat een paradijsje !! Alleen hoe zit het qua verluchting ? Zitten er gaatjes in het glas, of ?


Hoogstwaarschijnlijk zoals bij vele verblijven (ook voor o.a gerbils) zal er gewoon een gaasdeksel op zitten. Prima 'verluchting'.

Mijn hokken zijn open aan de bovenkant, nog nooit één uitgeklommen :)

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 13:47

eclair98 schreef:
Een hamster hemel <3 Gaaf zeg, ik wil ook zoiets gaan maken voor mijn ratten :P Waar haal je eigenlijk alle spulletjes vandaan? De takken en de andere natuurlijke spullen uit het bos, of?

De takken bestel ik bij zooplus! De takken heb ik door de jaren heen 'verzameld', heb er inmiddels een hoop.

Mariett schreef:
Dat ziet er heel prettig uit! Hoe verschoon je dat eigenlijk, moet dan alles er weer uit?
Verder, wat voor deksel zit er op, krijgen de hamsters dan wel genoeg zuurstof? Ik weet niet zoveel van hamsters hoor, je zal er vast goede oplossingen voor hebben :)


Deksels zijn gemaakt van hout en gaas:
Afbeelding

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:08

Ben je je hamster nou nooit kwijt :+ ... als er ooit weer hamster komt krijg die ook zo iets <3

AnnickT

Berichten: 1469
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:18

Ik ben zo dol op jouw hokken :j

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:18

die van mij zitten ook in een terra.
maar nog lang niet zo geweldig als die van jouw (nog geen plek voor).

zeker een inspiratie bron !
mochten meer mensen dergelijke inrichting hebben ben ik dan ook wel erg benieuwd.

Aagje_Nimbly

Berichten: 556
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:23

Wauw, wat prachtig! :wow:

Jou diertjes hebben echt een 5 sterren hotel! Wil je misschien wat close-up foto's maken van de bakken? Ze zien er zo leuk uit! Vooral de bovenste bak van je Rusje vind ik echt prachtig!

Je hamsters hebben geluk dat ze bij jou wonen, wat een paradijsje voor ze :D _/-\o_

Avossy
Berichten: 133
Geregistreerd: 09-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:24

Goed bezig zeg! Zo hoort het.

Yasmijntje

Berichten: 2084
Geregistreerd: 13-09-13

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:29

Gaaf man!
Superleuk dat je het laat zien!

Ludique96

Berichten: 13662
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: 5 km. van m'n paardje af <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:30

Erg leuk zo. Mocht ik ooit weer hamsters nemen krijg hij zo'n zelfde paradijs.

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:34

Mijn russische dwerghamster zit in een terra van 100 x 40 x 50,ideaal.
lekker veel ruimte en geen geknaag aan de tralies(staat op mijn slaapkamer).
ik zal er ook eens wat meer bodembedekking in doen.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 14:44

cherell0 schreef:
die van mij zitten ook in een terra.
maar nog lang niet zo geweldig als die van jouw (nog geen plek voor).

zeker een inspiratie bron !
mochten meer mensen dergelijke inrichting hebben ben ik dan ook wel erg benieuwd.


Ja zeker weten, ik blijf altijd rondneuzen en zoeken naar ideeën. Dus als er mensen zijn met ook gave inrichtingen, laat zeker zien!

Aagje_Nimbly schreef:
Wauw, wat prachtig! :wow:

Jou diertjes hebben echt een 5 sterren hotel! Wil je misschien wat close-up foto's maken van de bakken? Ze zien er zo leuk uit! Vooral de bovenste bak van je Rusje vind ik echt prachtig!

Je hamsters hebben geluk dat ze bij jou wonen, wat een paradijsje voor ze :D _/-\o_


Heel erg bedankt :D En natuurlijk heb ik close-up foto's :Y)

Aquarium

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zandbak, maar ik ben van plan om deze er binnenkort uit te halen en het gedeelte waar de looprad staat, helemaal te vullen met zand. Mijn Syr houdt zo vreselijk veel van graven in het zand dat ik haar graag 10 cm wil geven. Ik moet alleen dan even een tussenschot maken omdat het anders gaat vermengen met het zaagsel.
Afbeelding
En de bewoner zelf :D

Detolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En de bewoner zelf :D een klein rusje van een paar weken oud <3


Ik heb het oude traliekooi wel gemaakt en aan mijn zusjes gegeven. Hier woont inmiddels een leuk rusje in. De inrichting is nog lang niet af, daar komt nog snel verandering in. Maar om nog wel genoeg bodembedekking te kunnen geven, had ik dit als oplossing:
Afbeelding
Het werkt echt heel erg goed! Mooi is het niet, maar goed, daar heeft zo'n hamstertje niet zo veel last van.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:47

Wat ik mij afvraag. Als je een nieuwe gelijk in zo'n hok stopt, krijg je ze dan wel hand tam?

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:56

jammer dat er maar 1 in zit, een familie is veel leuk ook leuker om naar te kijken want samen zijn ze constant bezig met bouwen en alles verplaatsen, in mijn bak regelde geboorte zich vanzelf heb toch een jaar of 5 gemiddeld 8 stuks in 120 x 80 x 80 gehad met een dubbelen ruimte door rondom stenen neer te leggen met een glasplaat erop, zo hadden ze zeker een halve bak 2 verdiepingen met allemaal houten huisjes kastelen en 2 loopradjes en een loopbrug, helaas ben ik de foto's kwijt na een crash van de laptop
maar gaaf was het zeker

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 15:13

Gianti, ja je krijgt ze gewoon nog tam hoor! Mijn Syr wilt er nog steeds elke avond uit en mijn rusje heb ik net even een stukje tam kunnen maken door zonnebloempitjes te geven. Ik heb hem nog maar net maar tot nu toe zie ik hem regelmatig en is hij zelf ook nieuwsgierig naar mij.

Speurneusc, wat bedoel je met 1 familie? Syren kun je al niet samen houden, dus ik denk dat je de rusjes bedoelt? Ik wil zelf geen nestje en ik weet dat broers of zussen samenhouden geen goed idee is.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:16

Russische dwerghamsters kan je over het algemeen ook niet samen houden hoor. Dus ik vind het een rare beredenering van speurneusc. Hamsters (op roborovski's en/of campbelli's na) horen alleen te leven; mits je graag een bloedbad wilt want die zal er hoe dan ook komen. Diertjes leven continu in stress.

Ook als je een man x vrouw koppel russen houd kan je iedere 21 dagen een nestje verwachten.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:20

Misschien een rare vraag, maar als je zoiets zou willen voor ratten, hoe kan je het zo maken dat ze ook nog lekker veel kunnen klimmen? Ik ben opzoek naar een nieuwe kooi/huisvesting voor mijn ratten, maar dit is lastig te vinden naar mijn smaak :P

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:21

Iedere 21 dagen, echt ?? Oh jee. :=
(Ken er niets van hoor)

TS, wat een hemelse verblijven voor jouw hamsters !

Djorf_6
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:31

Gaaf! *\o/*
Maar...

Heb je nou mijn hamster gestolen? :?
Afbeelding
Helaas is deze heer er al een tijdje niet meer, maar dat kinnetje en die potjes zijn precies hetzelfde :+