Een andere manier van hamsters houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fair
Berichten: 3558
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:05

Ik zeg uit ervaring: maak zsm een deksel. :P

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:06

Haha top dan laat ik een houtenframe maken!

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:51

Ik heb het 'Hamsterscaping' de wereld in geroepen (dat is dus geen duitse style! maar zonder water aquascapen) en vandaag naar een hoger level gebracht voor een Russische dwerghamster! Voorheen zat mijn Syr hier in en heb je te maken met grotere spullen.

Het is een begin en vooral rekening houdend met dat dit een zwangere dame is; dus niet alles is mogelijk.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nienke555

Berichten: 4925
Geregistreerd: 16-05-13

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:58

Ziet er prachtig uit :D Mogen zwangere hamsters geen zand?

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:02

nienke555 schreef:
Ziet er prachtig uit :D Mogen zwangere hamsters geen zand?


Zwangere hamsters wel! Maar niet als ze aan het zogen zijn. Het zand komt dan bij de ukken en ik wil niet weten wat er dan allemaal kan gebeuren :) En denk dat zand in combinatie met melk ook niet zo lekker is .... :P

nienke555

Berichten: 4925
Geregistreerd: 16-05-13

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:24

Ooh ja, logisch. Zand en melk lijkt met niet bepaald lekker nee, haha.

ChuntGrander

Berichten: 96
Geregistreerd: 09-10-13
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:38

Heeeel mooi gedaan weer Denise!!

Fair
Berichten: 3558
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:55

wauw denise, kom maar een dagje mijn bak hier inrichten hoor <3

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:29

Ik krijg die opmerking nu dus super vaak :o Zou dat dolgraag willen!

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:30

xDenies schreef:
Ik krijg die opmerking nu dus super vaak :o Zou dat dolgraag willen!


Wat houdt je tegen? Gewoon doen!

Fair
Berichten: 3558
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:47

(Een reis van 2,5 uur, ik heb ervaring := )

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:46

Ik vind het gewoon veel te leuk, dus wil ik het zelf doen! :D
Sorry Denise :7

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:19

Amandavd schreef:
xDenies schreef:
Ik krijg die opmerking nu dus super vaak :o Zou dat dolgraag willen!


Wat houdt je tegen? Gewoon doen!


De tijd en of het rendabel is. Het is niet zomaar iets om voor jezelf te beginnen en ik weet niet zo goed hoe ik het in het vat moet gieten.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:31

Je kan ermee beginnen als hobby?

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:39

Amandavd schreef:
Je kan ermee beginnen als hobby?


Dat doe ik al; voor mezelf ;)
Als ik bakken van andere ga inrichten doe ik dat niet voor hobby.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:06

Echt een hele gave bak Denise!
Zou leuk zijn als je het ook voor anderen kan doen :)

Ik had nog even een vraagje.
Inmiddels heeft mijn hamstertjes een heel gangenstelsel onder het zaagsel. Alleen ik wil eigenlijk het zaagsel wat meer mixen met ander materiaal zodat het niet steeds weer instort.
Alleen is mijn hamstertje nogal snel in paniek/erg stressgevoelig. Nu vind ik het een beetje zielig om alles overhoop te halen.
Hebben jullie hamstertjes daar ook last van en hoe ga je hiermee om?
Het moet toch ooit verschoond worden (al stinkt ze nog niet, dus voor nu hoeft het nog niet perse)

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:33

ik verschoon het gewoon.
mijn hamster vind het altijd fijn om weer een heel ander verblijf te hebbn

Jorex

Berichten: 9971
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 13:03

Hoi allemaal. Ik lees nu nog mee, maar ik wil eigenlijk al jaren een hamster. Beneden neerzetten gaat niet ivm drie katten. Maar boven is het s winters 14 graden en in de zomer wel 24 graden. Kunnen hamsters tegen dit temperatuur verschil?
Verder zou de kooi hier komen te staan:Afbeelding
Dus het moet eerst nog opgeruimd worden. Helaas kan ie niet op een kast ivm een schuine wand. Wij hebben zelf trouwens een heleboel openhaard hout, dus ik kan dingen zelf gaan maken voor de hamster.

Maar aangezien ik pas in de zomer een besluit neem, kruip ik voor nu weer onder de meeleessteen. Eerst moet mijn kamer maar eens opgeruimd. Verder heb ik een verzoek naar je Facebook pagina gestuurd xDenies.
Ik vind jullie hokken heel erg gaaf!

shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:02

Wat een leuk topic! Ik heb twee vraagjes:
Mijn dochter krijgt ws binnenkort een hamster. Maar ik wil het diertje wel een goed verblijf geven. Wat is nou een mooi terrarium speciaal voor hamsters?
Ik zou het terrarium vervolgens willen aansluiten op meerdere andere verblijven van Ferplast Duna. Maar maak me een beetje zorgen dat zo'n buis niet hamsterproof aansluit op het terrarium. Heeft iemand daar ervaring mee?

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:06

Waarom wil je het daarop aansluiten?

Jorex

Berichten: 9971
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:17

Zou een opbergbox van plastic ook volstaan als hamsterverblijf? En dan bedoel ik eentje van 80 × 60 en 140 liter. Aangezien terrariums meestal niet te huffen zijn zo zwaar en de hamster eventueel makkelijk met verblijf mee zou moeten kunnen als ik wel ga samenwonen met mijn vriend. Verder was mijn kamer vannacht ook 10.8 graden en dit lijkt mij te koud voor een hamster. Ik kan de thermostaat hoger zetten in mijn kamer trouwens, dus bv op 15 graden. Maar overal waar ik lees worden andere temperaturen genoemd.

HoppingHammy op YouTube had twee kooien aangesloten op elkaar door middel van buizen, maar haar hamster ging 's nachts aan de buis knagen. Maar ik zie ook niet in wat dan de meerwaarde is van de tweede kooi in jouw geval?

shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:18

Dat lijkt me leuk voor de afwisseling. Meerdere verblijven vergroot de leefruimte.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:46

Persoonlijk vind ik dat een curver bak een hoop beleving weg neemt. Je kan er niet goed door heen kijken. Sommige maken er een stuk gaas in maar dan zit je weer met je graafmogelijkheden.

Een aquarium of terrarium hoeft zeker niet zwaar te zijn. Afhankelijk van de dikte van het glas. Zo had ik een 100x50x50 terrarium bij blue lagoon gekocht. Stuk goedkoper vanwege het dunnere glas. Het is onhandig maar zeker niet zwaar.
Normaal hoeft het niet verplaatst te worden en dan kan je beter een grote duna of die curverbak aanschaffen voor nood huisvesting.

Ik vind dat een huisvesting an sich ruim voldoende moet zijn voor een geschikte huisvesting. Persoonlijk vind ik het ook een hoop gedoe met buizen en dergelijke en niet mooi. Ook ga je dan toch weer verwachten van je hamster dat ze vrij onmogelijke klimtoeren moeten gaan uithalen om op plaats van bestemming te komen.
Zou niet mijn voorkeur zijn! Gewoon het basis verblijf in orde hebben is in mijn ogen het belangrijkste als je net gaat beginnen.

Er bestaan geen terraraiums of aquariums speciaal voor hamsters. Wij maken het geschikt voor hamsters :)

Betreffende de kou .. als je zorgt dat het diertje niet op de tocht staat en voldoende bodembedekking heeft en in de winter rond vijf uur tot een uur of tien een lampje bij zijn hok krijgt: Zou het goed te doen moeten zijn!
's Zomers is het bij iedereen warm :P

Jorex

Berichten: 9971
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:36

Qua tocht heb ik bij stevige wind buiten een aardig koude luchtstroom in mijn kamer. Dat voel ik s nachts aan mijn gezicht. Maar ik kan de kooi wel beschut neerzetten dan. Ik heb nu een andere plek op het oog waar ik minder kans heb om er tegen aan te lopen. Ik heb namelijk een hoogslaper en onder mijn bed kan ik er niet tegenaan stoten. De plek die ik heb gefotografeerd daar is mijn trap van het bed heel dichtbij en ik ben heel onhandig. Bedoel je met een lampje een warmte lamp?
Ik ga trouwens gewoon eens rondkijken als ik weer eens in de stad ben. In principe is de bak die ik op het oog heb qua oppervlak groter dan 100×40. Ook moet ik de oppervlakte onder mijn bed even opmeten om te zien wat er past qua oppervlak.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:44

Bij de slangenman kun je ook budget terrariums krijgen! Wij zijn daar heel fijn geholpen. Wij heb een terrarium die we niet kunnen verplaatsen, ik haal dus alle bodembedekking eruit met handveger en blik en ga er daarna met een doekje door. Je kan ook eventueel een kruimeldief gebruiken als je het te zwaar vind om te tillen.