Een andere manier van hamsters houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:53

@ xDenies: Oke, daar heb je wel een punt. Ik heb het terrarium van Blue Lagoon opgezocht, maar ik vroeg me af of die schuifdeurtjes nu echt handig zijn, ook ivm het 'lekken' van bodembedekking e.d. En is dat kleine ventilatierooster voldoende voor een hamster? En mis je niet een plateau?

Heeft iemand nog andere tips voor sites met geschikte terraria?
Is 100x50x50 voldoende voor een syrische hamster?

Een hoop vragen en ik weet ook niet zeker of die in dit topic thuishoren, maar ik wil me graag zo goed mogelijk voorbereiden.

J0anieke

Berichten: 4900
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:56

shetjeIris schreef:
@ xDenies: Oke, daar heb je wel een punt. Ik heb het terrarium van Blue Lagoon opgezocht, maar ik vroeg me af of die schuifdeurtjes nu echt handig zijn, ook ivm het 'lekken' van bodembedekking e.d. En is dat kleine ventilatierooster voldoende voor een hamster? En mis je niet een plateau?

Heeft iemand nog andere tips voor sites met geschikte terraria?
Is 100x50x50 voldoende voor een syrische hamster?

Een hoop vragen en ik weet ook niet zeker of die in dit topic thuishoren, maar ik wil me graag zo goed mogelijk voorbereiden.

Kijk even op deze website :)
http://hamsterverblijven.weebly.com/afm ... horen.html

Jorex

Berichten: 9971
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:18

Degene die ik op het oog heb, haalt die eis niet. Die is 4661 vierkante centimeter. Een meter past niet onder mijn bed qua breedte. En kan hem niet in de lengte van het bed zetten zeg maar, want er ligt ook een zitzak voor mijzelf onder waarop ik zit te studeren.
Plateaus kun je creëren met https://www.drdknaagdierwinkel.nl/elmat ... 39-cm.html
https://www.drdknaagdierwinkel.nl/elmat ... 28-cm.html
https://www.drdknaagdierwinkel.nl/trixi ... 37-cm.html
https://www.drdknaagdierwinkel.nl/elmat ... chors.html
Die hoeven niet aan de wand gehangen te worden namelijk. Verder zou ik die hele site gewoon eens rondsnuipen, is erg verleidelijk om nu al dingen aan te gaan schaffen, maar ik heb het geld niet :')

nienke555

Berichten: 4925
Geregistreerd: 16-05-13

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:20

Is het voor een Syrische hamster of een dwerghamster Fennadev?

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:21

Het hoeft niet allemaal zo zwart wit als op die website staat ;)

Jorex

Berichten: 9971
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:26

Die van mij is voor een dwerghamster. 59 bij 79 bij 42, maar hangt er even vanaf hoe doorzichtig die is in de winkel. Voor mij is de lengte max ongeveer 85 cm en breedte ook zo iets. Dus een zelfmaak kooi die vierkant is zou ook nog mogelijk zijn. Maar dan moet ik mijn pa wel even heel lief aankijken. De linkjes die ik stuurde zijn ook voor ShetjeIris, want plateaus van 38 cm gaan natuurlijk niet passen in een kooi die maar 42 hoog is.

xDenies, bedoelde je trouwens warmtelamp? Want een lamp die licht geeft verspreid toch niet zoveel warmte, of is het belangrijk voor hun lichtcyclus om een lamp te hebben?

J0anieke

Berichten: 4900
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:31

Die maten zijn echt prima voor een dwerg hoor! Mijn verblijf is 100x40x40 en de oppervlakte is dus nog kleiner dan het verblijf wat je op het oog hebt. Ik had liever ook een 100x50 gehad, enkel had ik deze van 100x40 al en mijn vriend wilt niet dat ik naar een bredere opzoek ga. Aangezien ik mn vriend nodig heb bij het verhuizen gaat het dus niet door.. :+

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:37

Fennadev schreef:
xDenies, bedoelde je trouwens warmtelamp? Want een lamp die licht geeft verspreid toch niet zoveel warmte, of is het belangrijk voor hun lichtcyclus om een lamp te hebben?


Nee geen warmtelamp. Maar inderdaad voor de cyclus. Anders heb je een hamster die denkt dat er een heftige winter aan komt en een rus gaat in torpor en een Syr kan in een winterslaap gaan.
Beide niet handig.

lor1_1984

Berichten: 12054
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:45

Fenna:
Bij Action heb je wel een curverbak die mooi transparant is maar of die aan de maten voldoet durf ik niet te zeggen.
Heb er zelf 1 staan die ik vanavond evt wel kan opmeten mocht je dat willen.
Maar ik zou met hamsters en andere knagers als de dood zijn dat ze een randje vinden en zich een weg naar buiten knagen, al heb ik dat ook al gezien bij bodems (vd onderbakken) van traliekooien. :wow:

Jorex

Berichten: 9971
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:04

Curver heeft niks groter dan 55L volgens mij. Ik had deze bak op het oog, die lijkt transparante zijkanten te hebben: http://www.blokker.nl/nl/blknl/wonen-en ... -box-140-l
Ja ik weet de risico's, maar als ik dan al besluit om binnen 2 jaar te gaan samenwonen, heb ik geen gesjouw met veel te zware bakken. Maar als ik tegen die tijd een aquarium heb gevonden op mp die ook voldoet aan mijn persoonlijke eisen, dan neem ik die natuurlijk ipv een plastic bak.
Dit motiveert zelfs om weer op zoek te gaan naar werk, haha. Ik wil geld :D

J0anieke

Berichten: 4900
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:23


lor1_1984

Berichten: 12054
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:26

Wat ik bedoel is niet van het merk curver, ik noem al dat soort bakken curverbakken. :)
Ik gok dat er een litertje of 70-75 in gaat maar durf daar m'n hand niet voor in het vuur te steken.

edit:
63x36x36cm zijn de binnenmaten.

Jorex

Berichten: 9971
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:38

Joanieke, die lijkt heel veel smaller op de bodem zeg maar. Maar we gaan binnenkort ook een keer naar de ikea voor een lamp dus dan kan ik m in het echt bekijken. Ik weet nu al dat ik teveel dingen in het begin ga aanschaffen, heb net even allerlei zaken in het winkelmandje gedaan bij drd. Kwam uit boven de 150 euro :')
En dan had ik nog geen voer en geen huisje. ..

J0anieke

Berichten: 4900
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 02:29

Oh wauw, dan heb je echt te veel, kan ik je nu al vertellen! :')

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:38

lor1_1984 schreef:
edit:
63x36x36cm zijn de binnenmaten.


Dat is dan niet erg groot ;)


Fennadev schreef:
Joanieke, die lijkt heel veel smaller op de bodem zeg maar. Maar we gaan binnenkort ook een keer naar de ikea voor een lamp dus dan kan ik m in het echt bekijken. Ik weet nu al dat ik teveel dingen in het begin ga aanschaffen, heb net even allerlei zaken in het winkelmandje gedaan bij drd. Kwam uit boven de 150 euro :')
En dan had ik nog geen voer en geen huisje. ..


Maar je moet niet alles via DRD doen; dan ben je inderdaad een hoop geld kwijt ;)

Jorex

Berichten: 9971
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:43

Ik vind het gewoon veel te leuk. Ik droomde vannacht ook al dat ik 7 hamsters uit de dierenwinkel redde omdat ze in te kleine kooitjes zaten :')

Ja ik wilde even alle essentiële dingen selecteren, dus;
Meerkamerhuisje
Plateau
2 bakjes
Rad (silent spinner anders ga ik spijt krijgen)
Iets als trap voor het plateau en voor op het huisje te komen.
Bedding
Voer
Iets om aan te knagen.
Maar het werden veel meer dingen hihi.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:08

Ja maar sommige dingen kunnen veel goedkoper :)

Haha en voor die 7 hamsters komen weer 7 nieuwe hamsters :') Maar het is wel grappig dat je er zo mee bezig bent! :D

lor1_1984

Berichten: 12054
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:32

xDenies schreef:
lor1_1984 schreef:
edit:
63x36x36cm zijn de binnenmaten.


Dat is dan niet erg groot ;)

Klopt, besloot hem voor de zekerheid even na te meten maar wist dat hij iig groter is dan een 60x30x30/35cm aquarium.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:22

Heel veel dingen kan je ook zelf maken, daar heb je geen dierenwinkel voor nodig...

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:24

Het maakt toch niet uit of iemand dingen wil kopen of zelf maken :+

AnnickT

Berichten: 1469
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:22


eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:04

Nee, maar het is meer een tip, aangezien 150E veel geld is voor sommige...

Jorex

Berichten: 9971
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:10

Ja, mijn meest essentiële dingen die ik niet zelf ga maken zijn de silent spinner en de plateaus+trappetjes(alhoewel ik genoeg takjes in de buurt heb om een trapje van te kunnen maken).
Ik heb verder nog een doos die de juiste afmetingen heeft om een meerkamerhuisje van te maken, is natuurlijk wel van karton, maar ik kan altijd iets knutselen. Verder hebben we open haard hout liggen, dus misschien maak ik daar ook wel een tunnel van ofzo. Maar dat spul gaat allemaal eerst 48 uur in de vrieskast. Mijn moeder ziet me al aankomen :')
Mijn vriendin wil trouwens de hamster gaan betalen voor mijn verjaardag. Maar ik ben jarig in mei en wil in augustus pas alles gereed hebben.

shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 09:13

Ik heb een terrarium besteld! Door alle inspiratie die ik hier heb opgedaan, kan ik bijna niet wachten met het inrichten.
Het wordt een terrarium van 120 x 50 x 60.

Nu ik was meer over hamsters lees besef ik ineens wel dat ik, toen ik nog kind was, mijn hamster niet op een hele fijne manier heb gehouden.. En dat er nog steeds heel veel hamster in foute hokjes zitten.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:27

Ahjoh! Wij hebben dat allemaal toch gedaan ;)