Een andere manier van hamsters houden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 15:42

eclair98 schreef:
Misschien een rare vraag, maar als je zoiets zou willen voor ratten, hoe kan je het zo maken dat ze ook nog lekker veel kunnen klimmen? Ik ben opzoek naar een nieuwe kooi/huisvesting voor mijn ratten, maar dit is lastig te vinden naar mijn smaak :P


Ik zou vooral voor takken gaan, heel veel takken. Ik ben van plan om nog een hoop takken af te zagen of te wachten tot de wilgen gesnoeid worden :D Wellicht zou je ook iemand kunnen contacten die met terrariums werkt en inrichtingen daarvan? Via Zooplus heb ik dan wel een hoop kurktunnels besteld en van die wijntakken, maar soms zie ik hele grote takken en kurktunnels. Ik zou niet weten waar je die kunt halen, maar als er echt grotere wijntakken zijn, kun je dat natuurlijk gebruiken als klimmogelijkheden. Wellicht dat je ook ideeën op kunt doen bij mensen die degoes houden? Die hebben, dacht ik, ook veel natuurlijke spulletjes.

Caitlin, wat leuk! Inderdaad bijna hetzelfde :D

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:45

misschien ook bij aquarium of terrarium shops kijken ?

xDenies

Berichten: 13507
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:51

jokari schreef:
Iedere 21 dagen, echt ?? Oh jee. :=
(Ken er niets van hoor)

TS, wat een hemelse verblijven voor jouw hamsters !


Zeker de eerste twee á drie keer. Ik fok zelf kleinschalig met dwerghamsters en soms komt het voor dat je een koppel goed samen kan houden. Risico is dat je wel iedere zoveel dagen een nieuw nestje hebt. Vrouwtje moet dat aankunnen en je moet van de jongen af komen ... maar op een begeven moment moeten ze echt uitelkaar omdat het dan gewoon niet meer leuk is (voor moeders niet en voor jezelf niet).

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:55

Welke materialen vermijd jij voor je hokken?

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:04

Wauw dat ziet er supermooi uit zeg!!

95Ellen

Berichten: 593
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:05

Gaaf! Maar gaat het niet stinken? Hoe houd je het nou een beetje schoon?

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 16:12

Ik haal eigenlijk alleen de plas en poephoekjes weg. Isa heeft sowieso een vast plekje daarvoor, dus dat is zo schoongemaakt. Van Idefix weet ik nog niet waar hij het gaat doen. Echt vies wordt het niet, hamsters zijn schone dieren. Ik maak het pas schoon als ik denk dat het er weer tijd voor wordt :) de gerbils zijn een ander verhaal, die knagen zoveel, dat verschoon ik elke maand. Isa zit nu (de syr) ergens half januari in haar aquarium en ik ruik nog niets.

Anoniem

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:14

Het lijken wel fairy gardens met een levende bewoner. Heel erg leuk!

eclair98

Berichten: 11607
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:15

Nimfee schreef:
eclair98 schreef:
Misschien een rare vraag, maar als je zoiets zou willen voor ratten, hoe kan je het zo maken dat ze ook nog lekker veel kunnen klimmen? Ik ben opzoek naar een nieuwe kooi/huisvesting voor mijn ratten, maar dit is lastig te vinden naar mijn smaak :P


Ik zou vooral voor takken gaan, heel veel takken. Ik ben van plan om nog een hoop takken af te zagen of te wachten tot de wilgen gesnoeid worden :D Wellicht zou je ook iemand kunnen contacten die met terrariums werkt en inrichtingen daarvan? Via Zooplus heb ik dan wel een hoop kurktunnels besteld en van die wijntakken, maar soms zie ik hele grote takken en kurktunnels. Ik zou niet weten waar je die kunt halen, maar als er echt grotere wijntakken zijn, kun je dat natuurlijk gebruiken als klimmogelijkheden. Wellicht dat je ook ideeën op kunt doen bij mensen die degoes houden? Die hebben, dacht ik, ook veel natuurlijke spulletjes.

Caitlin, wat leuk! Inderdaad bijna hetzelfde :D

Bedankt, ik had nog niet aan degoes gedacht :j

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:04

Wat een gave hokken heb jij zeg!


Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding


mijn hok,en Guusje

AmkeE

Berichten: 113
Geregistreerd: 10-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:31

Wauw super mooie hokken!!

Zo mooi heb ik de mijne niet, maar ik doe wel altijd mn best om het zo natuurlijk mogelijk te houden :j.
Mijn radje wel van plastic omdat mijn hammie een radjesplasser is (anders wordt je radje echt super smerig) en omdat deze 'flying saucer' beter voor hun rug schijnt te zijn.

Ik heb gewoon een oud aquarium van mp gehaald, 20 euro. De afmetingen zijn 100x30 en 40 hoog. De spulletjes haal ik meestal van drdknaagdierwinkel.nl of gewoon uit het bos :D (wel goed ontsmetten natuurlijk!).

Dan nu het verblijf :):

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Ik gebruik als bodembedekking trouwens cotton comfort samen met een klein beetje zaagsel. Zaagsel is namelijk niet zo heel goed voor de luchtwegen, dus ze altijd in alleen zaagsel laten graven is niet zo goed voor ze ;).

Niet zo goed zichtbaar, maar links is een extra houten verdieping haha. Als planten heb ik deze keer peterselie gebruikt :+

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 17:45

Ziet er leuk uit! Je hebt er ook echt plantjes in staan! Doen ze daar iets mee? Want het ziet er wel heel erg leuk uit zo!

Ik gebruik wel zaagsel, maar dan wel van allspan. Andere bodembedekkers heb ik al vaker geprobeerd maar liep echt uit op niets... Ik gebruik het al jaren en ik heb nooit gemerkt dat de hamsters of de gerbils er last van hadden. Allspan is al bizar goed ontstoft, ik vond sommige andere bodembedekkers nog veel stoffiger terwijl ze juist 'niet stoffig' zouden zijn.

AmkeE

Berichten: 113
Geregistreerd: 10-05-15

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:52

Ja al die boedembedekkers beloven nooit stoffig te zijn... :') . Ik ga dat zaagsel van jou eens proberen als die wel goed is :)!

Mijn rusje loopt vornamelijk over de planten heen te stampen en soms knaagt ze er een beetje aan haha. Ze rent er altijd wel als eerste op af als ik het hok heb verschoond of ze er een tijdje uit heb gehaald, dus geloof wel dat ze populair zijn.

Wat ze het mooist vindt is dat ronde knaagding wat ik heb opgehangen. Die waren uit mn hoofd 30 cent per stuk :D

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 17:54

Ja Allspan is echt fijn, voelt ook heel zacht aan.

Wel erg leuk, dan ga ik dat ook eens proberen, peterselie! En dat 'knaagding' ook trouwens. Ik wilde morgen al een bestelling plaatsen met snacks en ik zag zoiets er ook tussen staan :)

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:02

Wou AmkeE,jouw hok is ook prachtig.

ik heb er ook wel eens een bakje kattegras in gehad,vinden ze ook erg leuk

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:09

Hoi TS!
Ikzelf heb nu een zelfgemaakte kooi van 100x40x50 maar al die stukken hout, reptielenmos, stukken steen, touw en weet ik wat er bij jullie allemaal in zit zijn zo duur :o Duurt bij mij ontzettend lang om te sparen :x

Afbeelding
Afbeelding

Dit is de mijne :)

Edit: zit nu meer bodembedekking in dan eerst hoor, ben er achter gekomen dat ze van graven houdt! Ook ga ik nog wat met de hoogte doen!

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 11:04

Je hoeft niet veel geld uit te geven hoor! Zitten er toevallig wilgenknotten bij je in de buurt? Die snoeien ze eens in de zoveel tijd, daar kun je best wat takken van meenemen. Blaadjes eraf, even met kokend water erover heen of in de vriezer leggen voor eventuele parasieten en klaar! Je zou ook stenen kunnen zoeken en die ook goed schoon kunnen maken, geeft ook alweer een leuker effect :) ik wilde ook nog stenen erin doen, op de verdiepingen.
En er is geloof ik ook DAS klei, daar zou je ook een hoop mooie dingen van kunnen maken. Ik wil dat binnenkort ook gaan uitproberen.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:06

Nimfee schreef:
Je hoeft niet veel geld uit te geven hoor! Zitten er toevallig wilgenknotten bij je in de buurt? Die snoeien ze eens in de zoveel tijd, daar kun je best wat takken van meenemen. Blaadjes eraf, even met kokend water erover heen of in de vriezer leggen voor eventuele parasieten en klaar! Je zou ook stenen kunnen zoeken en die ook goed schoon kunnen maken, geeft ook alweer een leuker effect :) ik wilde ook nog stenen erin doen, op de verdiepingen.
En er is geloof ik ook DAS klei, daar zou je ook een hoop mooie dingen van kunnen maken. Ik wil dat binnenkort ook gaan uitproberen.


Ik gebruik takken uit onze hazelaar, maar die zijn nooit lekker dik.
Bij de ander zit er een baksteen in voor zijn nagels, maar echte rondere stenen zou ik niet weten waar vandaan te halen .

eclair98

Berichten: 11607
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:18

Kijk maar eens op pinterest, er zijn zoveel leuke en goedkope manieren om je hok in te richten :D

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:10

op pinterest moet je verplicht aanmelden... :o (kan geloof ik 10 foto's zien daarna is het over.)

eclair98

Berichten: 11607
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:24

Och, ik zit er zoveel op, dat weet ik niet :') Je kan ook via google :P

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:29

ja via google mag je dus een paar foto's zien en dan schuift er een zwarte balk voor dat je moet aanmelden :+

en google zelf krijg je ook veel andere rommel er tussen O:)

eclair98

Berichten: 11607
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:30

Dan wordt het een account maken, het spamt verder niet gelukkig :)

Pferdelove

Berichten: 468
Geregistreerd: 13-06-08
Woonplaats: Ede

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:47

Ik zelf wil ook zo'n dikke bodem maar zaagsel van All Span is daar dus wel geschikt voor? Ik heb net weer Cotton Comfort gekocht voor mijn rusje maar vind dat zo duur in vergelijking met de zaagsel, dus als je er zo'n bodem van wil maken is dat niet voordelig!

MelissaYM
Berichten: 508
Geregistreerd: 18-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:55

Zo hé dit is gaaf! Misschien moet ik mijn vitrinekast ook eens om gaan gooien!

Hoe zit het met schoonmaken? Is dat niet heel veel werk?