Een andere manier van hamsters houden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 17:13

Allspan is zeker geschikt :)

MelissaYM, je maakt het veel minder vaak schoon dan een kleinere kooi. Hamsters zijn vrij schoon, maken vaak gebruik van 1 hoekje waar ze hun behoeften laten. Dat haal ik een paar keer in de week weg. Verder doe ik niet zo veel... Mijn vorige dwerg zat al in de detolf en na 2 maanden ging ik het pas verschonen. Toen ik daar mee bezig was, vroeg ik mij serieus af waar ik mee bezig was, want het was nog brandschoon.

AmkeE

Berichten: 113
Geregistreerd: 10-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:09

Pferdelove schreef:
Ik zelf wil ook zo'n dikke bodem maar zaagsel van All Span is daar dus wel geschikt voor? Ik heb net weer Cotton Comfort gekocht voor mijn rusje maar vind dat zo duur in vergelijking met de zaagsel, dus als je er zo'n bodem van wil maken is dat niet voordelig!



Daarom mix ik mijn cotton comfort met zaagsel :+ :Y)
Opzich hoef je er niet veel geld aan uit te geven, gewoon slimme dingen bedenken en beetje op aanbiedingen enzo wachten haha. De extra verdieping en afscheiding voor het zand heb ik bijvoorbeeld uit een bouwmarkt uit de prullenbak gevist samen met een medewerker, helemaal gratis :D.

De wijnrank en het kasteel heb ik voor mijn verjaardag gekregen, maar de wijnrank kun je ook gewoon een tak uit het bos voor gebruiken (wel goed desinfecteren zoals al eerder in dit topic uitgelegd door iemand).
Alle stenen heb ik ook gewoon van de grond geraapt. Ik heb er een dingetje van gemaakt om alleen stenen van vakanties te gebruiken, mijn hamster woont dus in een hok met stenen uit Griekenland, Frankrijk, Fuerteventura en Scheveningen *\o/*
Owja en het zand is bij de plaatselijke dierenwinkel hier heel goedkoop, betaal meestal 2 euro per kilo ofzo.


Het schoonmaken doe ik wel lang over maar ik ben ook wel pietje precies haha. Ik haal zelf echt alles eruit, eerst alle attributen en dan alle bodembedekking in een grote vuilniszak. Dan nog even alle glas schoonmaken en de hele bende er weer in terug. Dit doe ik ongeveer eens per maand/ twee maanden.

AlwaysH

Berichten: 11287
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:37

Stage deze week en alles wat ze niet hoeven krijg ik mee naar huis :+
Kippenvoer en witte zonnebloempitten meegekregen, en vanwege de korting twee maïskolven gehaald.

Kreeg super veel inspiratie door alle reptielen hokken _O-

Maarja nog steeds duur.

AmkeE

Berichten: 113
Geregistreerd: 10-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:04

Haha leuk dat je alles mee krijgt :)!

Mag ik vragen wat je dan graag wil dat duur is? Ik ben er zelf namelijk nauwelijks iets aan kwijt :x

Misschien heb je wat aan deze info ;)! gewoon als goedbedoelde info :)!
Ik heb zelf een tijdje dit huisje gehad van 2,95 http://www.drdknaagdierwinkel.nl/elmato ... estje.html nu heb ik niet eens een huisje omdat ze toch gangen graaft haha.
Deze grasrol die ik er in heb liggen is 3,99 maar ik heb hem in de aanbieding voor 2,99 gekocht :D http://www.drdknaagdierwinkel.nl/esve-l ... klein.html

Een groot ding in mijn hok is natuurlijk de wijnrank, deze is wel wat duurder namelijk 8,95 http://www.drdknaagdierwinkel.nl/trixie ... nrank.html de wijnrank heb ik dan ook voor mijn verjaardag gekregen samen met "het kasteel" :j. Zo kan ik nog even doorgaan en alles is op die site te vinden haha. Zoals ik al zei de helft heb ik bij elkaar gespaard met mijn verjaardag en st klaas :Y)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:11

Dat ziet er echt ongelofelijk uit!

Voor degene die vroeg hoe je dit met ratten kunt: dan zul je ofwel een hoger aquarium nodig hebben, of een kast erop bouwen, of een traliekooi bovenop de bak kunnen zetten.

Amyyy

Berichten: 3501
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 01:48


AlwaysH

Berichten: 11287
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:11

AmkeE schreef:
Haha leuk dat je alles mee krijgt :)!

Mag ik vragen wat je dan graag wil dat duur is? Ik ben er zelf namelijk nauwelijks iets aan kwijt :x

Misschien heb je wat aan deze info ;)! gewoon als goedbedoelde info :)!
Ik heb zelf een tijdje dit huisje gehad van 2,95 http://www.drdknaagdierwinkel.nl/elmato ... estje.html nu heb ik niet eens een huisje omdat ze toch gangen graaft haha.
Deze grasrol die ik er in heb liggen is 3,99 maar ik heb hem in de aanbieding voor 2,99 gekocht :D http://www.drdknaagdierwinkel.nl/esve-l ... klein.html

Een groot ding in mijn hok is natuurlijk de wijnrank, deze is wel wat duurder namelijk 8,95 http://www.drdknaagdierwinkel.nl/trixie ... nrank.html de wijnrank heb ik dan ook voor mijn verjaardag gekregen samen met "het kasteel" :j. Zo kan ik nog even doorgaan en alles is op die site te vinden haha. Zoals ik al zei de helft heb ik bij elkaar gespaard met mijn verjaardag en st klaas :Y)


De stenen/houten attributen die je vooral bij de reptielen afdeling koopt, die vind ik duur :P
Op de knaagdier afdeling zelf niet echt.

Edit; foto toegevoegd

Afbeelding

Zo ziet het er nu uit, ga even alles weer op zijn plaats zetten, maar vind het jammer dat ik geen hogere attributen heb. Ga trouwens binnenkort een rad bestellen want die Flying Saucer oogt echt stom.

Amyyy

Berichten: 3501
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:52

Ik ben helemaal geinspireerd geraakt door jullie paradijsjes. Ik heb al op marktplaats gereageerd op wat aquariums. Ik moet eerst plaats maken, dus mijn tv'tje gaat eruit. Ik merk dat mijn hamster zich ook verveelt, veel tralieknaagt en dol is op graven. Ik wil mijn aquarium inrichten met zo veel mogenlijk 2e hands, gerecycled of natuurlijk materiaal. Dus lekker marktplaats afzoeken:D

Wat voor soort zand gebruiken jullie?

AlwaysH

Berichten: 11287
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:06

Chinchilla zand:)

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:08

Super leuk topic en een echte inspiratiebron! Ik wil binnenkort ook weer een Rusje, ik had altijd de duna fun als kooi, maar zoiets lijkt me ook wel wat. Veel natuurlijker ook.

Vraagje: Waar komt jouw houten (?) molentje/loopradje vandaan?

En hoe kom je aan de rest van het hout, mos enz. Zijn dat die wilgen takjes waar je het over had?

Dit lijkt me ook leuk:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Susanne op 23-02-16 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Berichten: 20574
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:15

Ow wat gaaf dit ! Krijg gelijk weer de kriebels om een hamstertje te nemen....

Misschien is het al gevraagd maar hoe hou je t allemaal goed schoon ? Ik woon in een klein appartement dus moet niet stinken

AlwaysH

Berichten: 11287
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:56

WinSel schreef:
Ow wat gaaf dit ! Krijg gelijk weer de kriebels om een hamstertje te nemen....

Misschien is het al gevraagd maar hoe hou je t allemaal goed schoon ? Ik woon in een klein appartement dus moet niet stinken


Goeie bodembedekking ;)
Geloof me, dat helpt.

En gewoon tussendoor de toilet hoekjes schoonmaken!

WinSel

Berichten: 20574
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:12

Afbeelding
Afbeelding

Waar vind ik dit soort stokje

eilleen333

Berichten: 12846
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:15

Als ik ooit reïncarneer als hamster, mag ik dan bij jou wonen TS?
Onwijs mooie bakken! Zo leuk om te zien dat mensen die kleine knagers echt serieus nemen, ondanks het feit dat je ze voor 3 euro kan halen bij de dierenwinkel. Top!!

Amyyy

Berichten: 3501
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:17

Hahaha, WinSel, ook aan de pinterest geslagen? Ik ga morgen de eerste spulletjes ophalen, en ik ga ook een hoop zelf maken. Ik vroeg me ook af waar je die stokjes kan halen inderdaad.

Nu alleen nog iets waar ik mijn hamstertje in kan doen:D

WinSel

Berichten: 20574
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:22

Haha ja dat had ik beter niet kunnen doen :P Er staat zoveel leuks op en idd ik wil proberen wat dingen zelf te maken, alleen geen idee met welk materiaal en hoe je het bevestigd enz haha

Ik ben op marktplaats aan het kijken naar een aquarium ofzo :P Dit topic is niet goed voor me

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:27

Wat een mooie hokken zeg. Dan zit onze Flipje er maar saai bij.
En zijn molentje is ook nog eens kapot.
Ik wil ook nog proberen om er een verdieping in te maken.
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:30

wat een leuke bakken.
@ Jelleee: die kooi is prachtig alleen zou ik bang worden voor ontsnapping door knagen aan de houten randen van de bak. Mijn gerbils vroeger hadden een ordinaire traliekooi en knaagden daarvan gewoon een gat in de hoek van de plastieken bodem. Daarna verhuisd naar een andere kooi die ik overgekocht had van een chinchilla-eigenaar. Kooi was 1m50 hoog met een bodem van 20cm diep waar de tralies tot tegen de bodme zaten.

WinSel

Berichten: 20574
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:31

Gerbils knagen zich al gauw ergens door heen, die moeten eigenlijk echt in een glazenbak waar ze veel kunnen graven. Met hamsters valt dat wel mee

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:38

ijslolly stokjes kun je soms bij act ion halen en bij de betere knutsel winkels ;)

WinSel

Berichten: 20574
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:40

Dankjewel ! Ik ga er eens naar opzoek :)
Volgens mij kun je daar al veel leuke dingen van maken :D

Iemand een idee hoe je dat aan elkaar maakt ? Neem aan dat lijm niet handig is....

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 19:42

Jelleee schreef:
Super leuk topic en een echte inspiratiebron! Ik wil binnenkort ook weer een Rusje, ik had altijd de duna fun als kooi, maar zoiets lijkt me ook wel wat. Veel natuurlijker ook.

Vraagje: Waar komt jouw houten (?) molentje/loopradje vandaan?

En hoe kom je aan de rest van het hout, mos enz. Zijn dat die wilgen takjes waar je het over had?

Dit lijkt me ook leuk:

Plaatje


Houten molen komt van Zooplus: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... loopwielen
Ik raad je aan om echt voor de grootste te gaan. Die van 28-29 cm.
Mos komt hier vandaan: http://www.drdknaagdierwinkel.nl/elmato ... -gram.html
Ik heb zelf geen wilgentakken, alleen wijntakken van de zooplus. Ik ben wel van plan wilgentakken te halen :)

De houtenkooi zou ik zelf niet snel kiezen, maar dat komt omdat ik zelf belangrijk vindt dat er minstens 20 cm (voor dwergjes) of 30 cm (voor syren) in zit. Hij is wel erg mooi ja :)

Gerbils heb ik inderdaad in glazen bakken, want die knagen echt alles kapot. Niets blijft heel, op die wijntakken na, die zijn niet kapot te krijgen. Syren durf ik trouwens ook niet meer in plastic onderbakken te houden, want mijn syr heeft er in een paar uur tijd en gat in geknaagd. Ze kunnen dat dus heel goed..

Ik vind het wel erg leuk om te zien dat er mensen geïnteresseerd zijn en ook zoiets willen gaan doen! Voor mij ging er echt een wereld open toen ik zag hoe ze in Duitsland hun hamsters hielden.

Lijm gebruik ik houtlijm :)

Nog een aanvulling: verdiepingen

Als je in de buurt woont van een ikea, dan kun je dit gebruiken:
Afbeelding
Knuff lectuurbakken

Deze gebruik ik als verdieping!

AlwaysH

Berichten: 11287
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:48

Nieuwe hamster is er *\o/* *\%/*

Hij is zo schattig!
Jammer dat ik geen twee tanks heb _O-
Hij verblijft nu in een Duna Fun, heb een bruggetje opgehangen, scheef zodat het lekker kan klimmen, een hazelaar takje, flying saucer, zandbadje, nog een bruggetje en lekker dikke bedding!

Ik ga maar even snuffelen of ik een goedkoop aquarium kan vinden.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 19:51

Ja goed marktplaats in de gaten houden. Zo heb ik tot vier keer toe een goedkoop aquarium kunnen regelen. Je kunt ook kijken bij 'lekke aquariums'. Ben je bekend met terraglas.nl? Daar heb ik mijn aquarium laten maken, maar als je onder de 100x50 gaat en 4 mm dikte neemt qua glas, ben je nog best 'goedkoop' uit.

AlwaysH

Berichten: 11287
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:55

Nimfee schreef:
Ja goed marktplaats in de gaten houden. Zo heb ik tot vier keer toe een goedkoop aquarium kunnen regelen. Je kunt ook kijken bij 'lekke aquariums'. Ben je bekend met terraglas.nl? Daar heb ik mijn aquarium laten maken, maar als je onder de 100x50 gaat en 4 mm dikte neemt qua glas, ben je nog best 'goedkoop' uit.


Wat vind je goedkoop? Ik zoek echt iets wat ik onder de 30 euries mee naar huis kan nemen.

Wat zijn de standaard maten voor een Chineesje? Want er is een aquarium van 60x? gratis op te halen en ik ben wel benieuwd of dit kan.