Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 36 [ 878 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 36  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Tamaskan pups in de maak!

 
Profiel   

Onze Groenendaeler teef Inara is zwanger. Ze is uitgerekend rond 21 juni.
De aanstaande vader is geen Groenendaeler. Dat verbaasde mensen in onze directe omgeving nogal, want die weten dat ik niet zomaar papierloos of buiten een ras zou fokken.

[ img ]

Onze teef is aangekeurd voor de Tamaskan, een hondenras dat nog volop in opbouw is en om die reden dan ook nog niet is erkend door de FCI. De rasvereniging heeft als doel een type wolfhond te fokken die opener, werklustiger en makkelijker is en daarmee beter past in onze huidige, drukke maatschappij.

Omdat diverse fokkers graag wat meer herderaandeel zien in de fokbasis en er bovendien de wil is een zwartgrauwe bloedlijn op te zetten zijn we gevraagd om onze teef aan te laten keuren.

Inara heeft allerlei gezondheidstesten ondergaan zoals HD (BVA 6, vergelijkbaar met HD-A), ED (vrij), ECVO (normaal) en DM (normaal/vrij) en ook haar DNA profiel is vastgelegd.

Ze is gedekt door de Tamaskan reu Ravi, die sommigen van jullie misschien wel kennen. Hij is namelijk in het bezit van bokker Van. Het was nog even heel erg spannend of het wel had gepakt, want ze is maar 1 keer gedekt. Op aanraden van de DA hebben we pas op dag 8 voor het eerst progesteron laten meten en die stond die ochtend al op een torenhoge 31 (10+ is meteen dekken) maar aangezien ze momenteel (na een tijd van ochtendmisselijkheid) eet als een bootwerker en een behoorlijke buik heeft is het Ravi dus toch gelukt. :Y)

Inara is een zeer open, sociale en stabiele hond. Ik denk dat het de liefste hond is die ik ooit heb gekend en ik ben eigenlijk nog nooit iemand tegen gekomen die niet meteen helemaal hoteldebotel van haar was, al was het alleen al vanwege haar vreselijk lieve karakter. Het is ook werkelijk een schat van een hond en vreselijk intelligent. Veel mensen die haar leren kennen zeggen dan ook "zo'n hond krijg je nooit meer."
Ze kent meer dan 100 commando's en ze staat volledig onder appèl, waardoor ik bijna dagelijks de vraag krijg of ik er wedstrijden mee doe of mee op cursus ga. Ik heb haar met veel plezier volledig zelf getraind. Ze haalt enorm veel voldoening uit het werken. Ook haalt ze de post voor me op, helpt met de was ophangen en doet graag spelletjes.

Ze is gek op Muzanna, mijn AT merrie, en vindt alle dieren eigenlijk helemaal leuk en lief.
Met kinderen is het de meest ideale hond die je je kunt voorstellen en ik schaam me er omwille van haar bijna voor dat ik geen kinderen heb. :+ Mijn nichtjes zijn zelfs gekker met haar dan met hun eigen hond.

En nu is ze dus zwanger! Ik moet zeggen dat ik het enorm spannend vind en ook enorm benieuwd ben.
Voor wie vragen heeft over deze bijzondere combinatie, stel ze gerust. Het is voor ons een lang traject geweest van afwegen. Ook hebben we diverse Tamaskan reuen overwogen, maar dat bleek nog best een opgave te zijn, aangezien niet iedereen voorstander is van meer herder en de keuze toch redelijk beperkt was. De keuze is een weloverwogen afweging geweest en we zijn al zeker 2-3 jaar bezig met de voorbereidingen en dergelijke.

We kijken er in elk geval best naar uit, al vind ik het vooral heel erg spannend. Het is toch je geliefde, onvervangbare teef die het allemaal maar moet doen...

Wij zijn er zelf nog niet over uit of we een reu of teef aan zullen houden. Eerst maar eens zien dat alles goed en wel verloopt.

Aanstaande moeder met haar favoriete gezinsleden:
[ img ]

Haar favoriete bezigheden bestaan uit zwemmen en met het paard spelen, meelopen, knuffelen en wat dan ook:

[ img ]
[ img ]

Ook zoeken en speuren doet ze graag:


Voor Inara is dit haar eerste nestje, voor Ravi is het de laatste keer dat hij vader wordt.

Waarschijnlijk blijft tenminste 1 pup sowieso langere tijd.
Volgen jullie mee?

:evaw:
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 12:32 



 
Profiel   

Ik ga dit volgen, zo ontzettend gaaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 12:43 



 
Profiel   

Oe ik ben ook heel benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 12:46 



 
Profiel   

*\o/*
Inara is echt zo leuk :+: Ik ben echt zooo benieuwd!

Nog een foto van Ravi. Ravi is uiteraard ook getest, HD bva 13, ED vrij, ECVO vrij en DM vrij
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 12:58 



 
Profiel   

Ik ga volgen! Knappe combi

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 13:03 



 
Profiel   

Ik ga dit volgen. wat een prachtige combi!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 13:15 



 
Profiel   

Ik volg ook. Mooie combi. Ik vind De tamaskan een hele interessante hond en met herdershondbloed vind ik het eigenlijk nog wel interessanter worden. Ven heel benieuwd hoe de pups worden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 13:29 



 
Profiel   

Ben heeeel benieuwd naar de pups van deze ouders. Geweldige vader, mooie moeder <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 14:57 



 
Profiel   

Oh wauw, wat een prachtige combinatie. Ik blijf zeker ook volgen, ben heel erg benieuwd naar de pups. Fijn ook dat je er met zoveel onderzoek aan begonnen bent :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 15:04 



 
Profiel   

Ik volg mee.

Wat fijn dat je goed toelicht waarom hoe deze match tot stand is gekomen. Ik ben niet zo bekend met beide rassen (maar vind de tamaskan wel onwijs gaaf!), en dit brengt echt een beetje inzicht in de fokkerij.
Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 15:09 



 
Profiel   

Wat een gave combinatie, en net zoals eilleen333 al zegt, bedankt voor de toelichting! "
Toen ik het topic opende en de eerste foto zag, leek het me ook geen voor de hand liggende keuze.

Ben heel erg benieuwd wat eruit gaat komen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 15:19 



 
Profiel   

Fijn om te zien dat het zo'n weloverwogen keuze is.

Ravi is ook echt prachtig zeg! Wat zijn zijn karaktereigenschappen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 15:26 



 
Profiel   

Ik volg ook, prachtige dieren, ben heel benieuwd! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 15:28 



 
Profiel   

Ik ben heel benieuwd naar se uitkomst! Waarom dekt ravi niet meer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 16:01 



 
Profiel   

Heeeel benieuwd! Wat een stoere combi. Ben onwijs onder de indruk van de Tamaskan. <3 hele mooie hond heb je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 16:04 



 
Profiel   

Wat een gave combi ik ga je volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 16:06 



 
Profiel   

Fan van beide rassen, ik volg :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 16:27 



 
Profiel   

Saintelette schreef
Fijn om te zien dat het zo'n weloverwogen keuze is.

Ravi is ook echt prachtig zeg! Wat zijn zijn karaktereigenschappen?
Het is geen moeilijke hond. Hij is heel open en vriendelijk naar mensen. Hij is best goed te trainen al kun je bij dit type hond geen absolute gehoorzaamheid verwachten. Zijn jachtinstinct is klein. Hij heeft wel wat sexe agressie maar dit komt deels door hormonen. Vorig jaar hadden we hem chemisch gecastreerd en dat scheelde echt behoorlijk.

lifaya schreef
Ik ben heel benieuwd naar se uitkomst! Waarom dekt ravi niet meer?
Naast dat ik hem graag gecastreerd wil hebben omdat dat voor ons makkelijker is, heeft hij hierna ook genoeg nakomelingen lopen. In zo'n klein ras moet je niet dezelfde honden te vaak willen gebruiken dan krijg je al snel het 'popular sire syndrome'

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 20:22 



 
Profiel   

:wow: Wat een boel reacties al!

Pantykous: leuk, dankjewel!

Saskia9: echt, anders ik wel. Vind het echt reuzespannend.

Van: Ah, wat een mooie foto ook weer van Ravi. En ben ik in mijn enthousiasme helemaal vergeten te melden dat hij ook zulke mooie uitslagen had. :o Vandaag was Inara ondanks haar dikke buik enorm fanatiek naast/bij het paard echt niet te houden, dus die moest ik even heel erg indammen want ze wil eigenlijk nog teveel. Vond ze overigens niet zo leuk, ze vond zichzelf best zielig toen ze niet meer mocht meelopen. :(:)

Eloya: leuk! :D :D

Bonna: dankjewel!

Amparo: er zit natuurlijk al een klein scheutje herder achter. Ook via een aangekeurde nakomeling van Ravi en de Duitse herder Nova (beide van Van) die inmiddels een nestje heeft gehad en eerder dit jaar ook twee pups met een outcross witte herder. Er wordt momenteel dus hier en daar best wat herder toegevoegd momenteel. Denk persoonlijk dat dit een goede zaak is, want wolfhonden met een iets minder baasgericht en/of werkwillig karakter zijn er natuurlijk al. :j Vind het zelf ook een enorm boeiend traject, zo.

Rebel_Jits: dankjewel, ik ben zelf ook echt razendbenieuwd.

Atani: het verdiepen in de fokkerij en waarom bepaalde keuzes wel of niet, het zoeken naar de juiste combi, enz. enz. is iets dat eigenlijk elke fokker zou moeten doen, ook iemand die voor de leuk eens een nestje wil fokken. Zou een hoop ellende schelen, want er zijn genoeg valkuilen.

eilleen333: dankjewel. Ik denk dat enige toelichting alleen maar goed is, anders krijg je toch binnen de kortste keren de vraag hoe en waarom deze combi. En dat verantwoord ik overigens graag, want ik sta achter deze keuze anders had ik hem niet gemaakt. :j

Paris: nee, klopt, dat is ook niet wat je verwacht als je Tamaskan ziet staan (als je daar überhaupt al van gehoord hebt, maar dat terzijde). Een Groenendaeler in combinatie met een type wolfhond ligt niet direct in de lijn der verwachting, ondanks het op het eerste oog best wolvige uiterlijk van de Groenendaeler. Ik ben zelf echt zo ontzettend benieuwd ook!

Saintelette: Ik zie dat de eigenaresse al antwoord heeft gegeven op je vraag. Zover ik Ravi ken is het een heel enthousiaste en lieve hond met een ongecompliceerd karakter. :) Ook sociaal, trouwens.

lifaya: Zie dat Van net al antwoord heeft gegeven op je vraag. De rasverenigingen hanteren om diezelfde reden ook een max. en dat is alleen maar goed. Zouden ze bij paarden eigenlijk ook moeten doen. :j

essie_blue: dankjewel. Wat ons trok aan de Tamaskan was het karakter. Manlief is helemaal gek op het mooie uiterlijk van wolven en wolfhonden. Zo hadden we bij ons in de buurt een prachtige Tsjech lopen, maar die had een eenzaam leven want die kon helemaal niet met andere honden. Tamaskans zijn over het algemeen veel makkelijker daarin. :j

NZ92: dankjewel, helemaal leuk! :D

Kaus: leuk dat je aansluit! Ben ook heel erg benieuwd wat deze combi gaat geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 20:28 



 
Profiel   

.


Laatst bijgewerkt door Liannevh op 22-11-22 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 20:37 



 
Profiel   

Ik heb trouwens het idee dat jullie herder best wel atletisch-slank en 'kort'harig is? Van wat ik meestal van dit ras zie zijn het enorme bollen wol waarbij je niet het verschil zou zien tussen een hond van 15 of 30 kg.
Is dat een verschil werk- showlijn of is het afhankelijk van de hond?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 21:11 



 
Profiel   

Leuuk! Ik ga volgen :D Heel benieuwd wat er uit komt.

Van de herders vind ik de Groenendaelers toch wel 1 van de leuksten. Het zou gaaf zijn als je er zoiets als deze uit krijgt:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t3 ... 8010_o.jpg
(Een wolfdog in de Yamnuska Wolfdog Sanctuary :D)

Inara is niet een heel groot exemplaar, of wel? :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 21:12 



 
Profiel   

Heel gaaf! Ik volg graag mee.

Ik ben wel benieuwd wat er in Ravi zit?(aangezien de tamaskan een erg nieuw ras is, dus juist veel herder of husky etc.) Hopelijk snap je de vraag :')

En wat ben je van plan met de pups? Gaan ze de fokkerij in en fok je dan weer met een tamaskan verder?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 21:22 



 
Profiel   

Klopt dat er in de Tamaskan eigenlijk helemaal geen wolf zit toch? Of was dat een ander type hond met het uiterlijk van de wolf? Ik dacht dat de Tamaskan echt puur op de kleur en het goede karakter was gefokt zonder wolf? :P Edit: ik lees nu dat er nog een heel klein percentage wolf in zit

Ben trouwens wel benieuwd naar hoe de nakomelingen van Ravi er nu allemaal uitzien en of je ook wel een beetje een lijn er in hebt zitten qua uiterlijk en karakter

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 21:33 



 
Profiel   

wauw mooie combi
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-16 21:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 36 [ 878 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 36  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen