[VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chipie17
Berichten: 411
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: op de rug van mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:10

Afbeelding

huh, wat, had je al 10 x gezegd dat we niet op de trampoline mogen? :+ een clown is het zeker _O-

Maar alles verzamelen, dat gedoe met die kleedjes (Athos verbouwd iedere nacht zijn nest) het rollen (hij snapt niet dat je dat niet van een heuveltje kan doen zonder naar beneden te rollen 8)7 )

Het verbaasde me dat ondanks het hoge wolfgehalte deze toch een witte vlek op de borst en zo'n smalle zwarte kop heeft. Ik vind de vacht verder ook niet mooi, ben blij met Athos zijn zachte vacht. Hij is razendsnel schoon, scheelt echt veel met onze Border Collie kruising.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 21:17

Haha, Athos zal Athos niet zijn... _O-
Valt bij Eli wel mee, hij vouwt zijn vetbed op maar valt verder wel mee. Het verzamelen doet ie wel in extreme en mama mag niks hebben. Als wij daar dan een stokje voor steken is hij heel sielugh.

Geweldig die foto. :')

Die witte befjes zie je veel bij zwarte wolfhonden, zelfs veel high contents. Ze hebben het bij de Groenendaeler geprobeerd rigoureus eruit te fokken, maar het bleef opduiken en heeft stand gehouden. {:}

Eli is ook snel schoon. We hebben hem ooit 1 keer gewassen omdat hij ergens in had gerold of gedoken oid (weet niet eens meer wat) dat echt heel erg stonk. En geweldig dat hij het douchen vond. Ik zou hem bijna wassen puur omdat hij het zo heerlijk vindt. _O-

Eli heeft het zwemmen trouwens 'ontdekt' inclusief bal apporteren in het water. Ik zal het zodra het weer lekker weer is eens filmen, want hij vindt het fantastisch.

chipie17
Berichten: 411
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: op de rug van mijn paarden

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:38

Haha, die Eli, dat hij het douchen zo lekker vindt!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 21:46

Ja, maf he? Hij vond het fantastisch. Genieten dat ie deed. Tja, die clownsgenen, he? :))

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:51

Gekke Athos :P

Dat wit noemt men residual white en komt ook bij wolven voor. Is niet weg te fokken :Y)
Citaat:
A very small amount of white on the chest, toes or tail may occur when the pigment doesn't migrate fully as the embryo develops. This is known as residual white and can sometimes be caused by minor illness in the mother or in the embryo. There is no particular genetic basis for residual white, however it's possible that some dogs may have a predisposition to it which can be passed on to their offspring.-

Overigens is die wolfhond in het filmpje nog maar een pup, vandaar ook de rare vacht. Hier is hij ouder https://youtu.be/BkK_mxzLwUU

Roek vind zwemmen heel leuk :')
Afbeelding

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 22:03

Om die reden ook niet weg te fokken bij de Groenendaeler. :j Zelfs in honden die soms al diverse generaties geen wit meer hebben kan het ineens toch opduiken.

Hahaha, weet je zeker dat Roek het leuk vindt? Ze kijkt echt alsof ze straf heeft. :)) Eli heeft water en zwemmen helemaal ontdekt ineens. Hij gaat wel alleen zwemmen als hij de bal kan pakken, anders ziet ie er het nut niet van in. Maar hij is ook wel enorm gek op specifiek die bal dus geen idee of een gewone tennisbal hetzelfde effect zal hebben. :D

chipie17
Berichten: 411
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: op de rug van mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:19

Oh, dat wist ik niet, apart. Dacht dat wit zo niet natuurlijk was.
Ahh, die Roek <3

Athos zwemt juist om het zwemmen, grappig die verschillen

Maar die clownsgenen zijn super, goed erin gefokt hoor! :D

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:22

Is gewoon een foutje van moedernatuur :j

Roek vind zwemmen helemaal niet leuk :') Kon haar er 1 keer inlokken met snoepjes, toen ik het daarna nog eens wou proberen kreeg ik die blik _O-

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:41

Wauw, wat zijn dat prachtige honden geworden! Helemaal mijn smaak!

Ik vind wolfshonden ook prachtig, maar hun karakter past niet bij mij.

Dit zou wel een fantastische oplossing zijn dan. <3

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 08:51

@Van, naar wat voor reuen ben je aan het kijken? Ga je een terugkruising met Tamaskan doen?

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:48

Er zijn op dit moment geen Tamaskan reuen die ik interessant vind. Ik hoop dus een outcross te kunnen gebruiken

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:42

Persoonlijk vind ik ook de genenpoel nog altijd te smal, dus het opbouwen van nieuwe, geheel onverwante lijnen zou in mijn ogen een goed idee zijn. Wat voor reuen ben je wel naar aan het kijken? (mag ook per pb hoor)

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:28

Is het ook :j maar gelukkig word daar wel goed aan gewerkt en qua COI zitten we eigenlijk helemaal niet verkeerd(in veel erkende rassen ligt de COI veel hoger!)

Ga je Izzy nog inzetten voor de Tamaskan?

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:25

Daar twijfel ik momenteel erg over. Ik denk dat het voor de tamaskan als ras erg goed zou zijn. En ze is echt totaal onverwant dus dat zou eventueel ook de opbouw van een nieuwe lijn kunnen zijn. En dat is precies waar ik over twijfel: inzetten voor tamaskan, of eerst een losse lijn opbouwen en kijken of er in latere generaties geschikte honden tussen zitten voor aankeuring in de tamaskan. Persoonlijk zou ik dan graag een lijn opbouwen volgens de oorspronkelijke rasbeschrijving: de wolfdog without the wolf, dus dan zit je al snel bij de pool- en sledehonden, maar de combinatie van bijvoorbeeld husky x herder vraagt echt heel erg veel van de eigenaar... Dat zijn niet de makkelijkste honden

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:05

Totaal onverwant zal ze niet zijn. Er zit ondertussen al meer witte herder bloed in het ras.
Ik snap je dilemma. Het lijkt zo zonde om nieuw bloed direct aan veel gebruikt bloed te koppelen maar echt een losse lijn op zetten los van een vereniging is veel lastiger dan het lijkt. In je eentje is dat vrij wel niet te doen.
Ik zou dan eerder kijken of het eventueel mogelijk zou zijn FD X FD te doen en van daaruit verder kijken

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:02

nouja, aangezien mams uit Polen komt en Paps uit Australiƫ... :)
Maar goed, de moraal van het verhaal is dat we er gewoon nog niet uit zijn

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 18:51

Heb je Roek nog aan het zwemmen gekregen? :D

Het weer is er nu natuurlijk eventjes niet meer naar. Gelukkig geneest Eli's pootje erg goed. Het is al bijna niet meer te zien en alleen de eerste twee dagen hebben we hem zijn laarsje nog aan getrokken. Die tweede dag hoefde wat hem betreft zelfs niet meer, en merkte je het alleen als ie net op een bepaalde manier op iets scherps stapte. Inmiddels verneem je er niks meer van en smeer ik er voor de vorm nog honingzalf op om te voorkomen dat het alsnog ontsteekt of er wildvlees ontstaat. Tot nu toe ziet het er prachtig uit, zelfs beter dan ik had verwacht.

GreaseMonkey: ik denk inderdaad dat het lastig is dit buiten de rasvereniging om te doen. Geteste reuen vinden is lastig, zeker die buiten het ras dekken. Voor ons was het ook erg moeilijk een geschikte reu te vinden, zelfs binnen de Tamaskan. Niet iedereen wil meer herder en zeker met een Groenendaeler waren er veel mensen sceptisch. Inmiddels zijn een aantal van die mensen om en de rest heb ik er iig niet meer over gehoord, maar ik leg mijn oor ook niet meer zo te luisteren. Men weet mij te vinden. :))
Als ik een geschikte reu vind denk ik erover nog een nestje te fokken, maar moet wel zeggen dat het voor mij een enorme aanslag was met al het werk en energie die ik erin heb gestoken om de pups een zo perfect mogelijke start te kunnen geven. Wat dat betreft zal dit nooit mijn hobby worden, ook al krijg je er zoveel voor terug. Je moet toch afscheid nemen en het gaat niet altijd goed - ik heb wat dat betreft geluk gehad en er was er maar 1 die even hulp nodig had en daarna geen problemen meer heeft gehad. Uiteindelijk heb ik me de eerste weken nog het meest zorgen gemaakt om Eliwood, want hij groeide echt onderaan de curve of zelfs echt te weinig soms en dat terwijl de rest heel best groeide. (En nu is hij de grootste, typisch...)

Voor het ras is het denk ik erg goed, een niet verwante witte herder. Al is het wel zo dat er momenteel een aanzienlijke input is van herders. Ik vind persoonlijk de mix van poolhond met herder en evt maar idd zeker niet per se een scheutje wolfhond een erg fijne combinatie, maar dat zijn alsnog natuurlijk geen beginnershonden. Gezien de afstamming van je hond lijkt ze me sowieso al erg interessant.

Hoe is haar karakter? (Ja, ik bewaar de belangrijkste vraag tot het laatst, haha)

welmoed: ze zijn makkelijker dan wolfhonden, dat is een ding dat zeker is. Toch zou ik ze alsnog niet classificeren als makkelijk en zo zijn er best een aantal Tamaskans die maar kort of zelfs helemaal niet alleen kunnen zijn of moeite hebben met sexegenoten. Eli is wat dat betreft tot nu toe een held, want zelfs als ik heel af en toe een uur of 7 van huis ben (tja, liever heb ik op zulke dagen oppas, maar dat lukt niet altijd) doet hij het tot nu toe geweldig. Hij heeft meer moeite met totaal onverwacht op een raar tijdstip in de middag alleen worden gelaten dan wanneer het meer binnen zijn routine past. Ze houden wat dat betreft dus wel vast aan routine. Gezien zijn leeftijd kan ik wat agressie betreft nog weinig zeggen, maar hij heeft alleen een conflict gehad met zijn vader en dat was volgens mij zelfs gebaseerd op een misverstand, want Eli is zeer sociaal en zeer makkelijk, ook naar sexegenoten.
Qua trainbaarheid zou ik de Tamaskan classificeren als gevorderd, want het is best pittig en zelfs ik moet bij Eli vaak dingen 2 keer zeggen, tot mijn grote frustratie. Nu moet ik daar wel bij zeggen dat ik hem door omstandigheden tot nu toe minder goed getraind heb en er minder mee gewerkt heb dan zijn moeder destijds. :j

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 20:08

Ben nog niet weer wezen zwemmen met Roek :Y)
Fijn dat Eli's poot zo goed geneest!
Dat conflict met paps zal wel Ravi zijn schuld geweest zijn. Ravi is prima sociaal maar kan niet zo goed met spanning omgaan. Als hij de ruimte heeft om weg te gaan is er niks aan de hand maar als hij zich opgesloten voelt wil hij nog wel eens zo reageren.

GreaseMonkey: Ik hoop in ieder geval dat je haar nog wel in gaat zetten. Er kan in mijn ogen nooit teveel herder in O:)

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 21:52

Meerdere honden, drukte en vreemden in een beperkte ruimte en ik kan me er iets bij voorstellen. :j Eli heeft er verder niks aan overgehouden. No harm done.

Dat ze zwemmen niet leuk vindt is dan toch een eigenaardigheid die ze niet van mama heeft want Inara vindt zwemmen het leukste dat er is. Als we alleen al langs een van de zwemplekken rijden of er in de buurt komen begint ze al te piepen van blijdschap. :+

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:15

Het ziet en klinkt ook altijd veel erger dan dat het is, hij heeft nog nooit schade gemaakt

Nee komt van papa :)) Die ging ook pas uit zichzelf zwemmen toen hij een jaar of 3 was en hij doet het ook niet omdat hij het leuk vind maar puur om af te koelen.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 22:30

Inderdaad, lijkt meestal veel erger dan het is. Het verbaasde ons dat hij Eli pakte, want Athosje was hem steeds aan het testen/pesten. :Y) :+

Geloof dat ze allemaal niet zulke waterratten zijn als Inara, al lijkt het erop dat Eliwood inmiddels best de smaak te pakken heeft. En Athos vindt geloof ik alles wel gezellig. :D

Afbeelding
Afbeelding
Eliwood en Inara spelen in de regen.
Inara is sinds begin deze week trouwens loops. Ruim een maand te vroeg, dus dat was eventjes onverwachts. We houden ze nu gescheiden wanneer we er niet bij zijn. Eliwood toont niet bijzonder veel interesse, al ruikt het voor hem wel lekker. Als hij bloed tegenkomt gaat hij ook klappertanden, maar over het algemeen ben ik hem voor met de dweil, en meestal is Inara ons beide voor aangezien ze erg schoon is op zichzelf. :j

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:42

Ik vond het ook al knap dat hij zoveel toeliet van Athos _O- Het werd hem net even teveel waarschijnlijk beetje jammer dat we net allemaal de andere kant uitkeken :+

Moet zeggen ik ga ook niet zo vaak naar het water met Roek. Al hebben we wel een zwembadje voor ze in de tuin maar daar gaat ze ook niet verder in dan haar voorpoten.

Ik hoop voor je dat het mee gaat vallen als ze in haar rijpe dagen is. De eerste 2 loopsheden van Nova toen ze beiden nog intact waren vielen ook wel mee maar de 3e ..... :x

chipie17
Berichten: 411
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: op de rug van mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 09:57

Ja, iets met Athos en soms wel hardleers :o? _O-
Hij begint gelukkig weer te beseffen dat als er andere honden zijn, wij ook nog bestaan.
Maar zitten de dingen eenmaal in zijn routine, dan hoef ik vaak niet eens meer wat te zeggen (zitten voordat hij eten krijgt of naast me als er een auto passeert, oversteken etc) en alleen blijven gaat ook super. En hij is zo leuk met onze dochter van 2,5 j. Al met al heel fijn dier, maar geen beginnershond.

Lastig met die loopsheid, dat lijkt me wel een dingetje. Maar heerlijk dat ze zo kunnen spelen!

chipie17
Berichten: 411
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: op de rug van mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:10

Oja, dit is Athos zijn clownsfoto van de dag
Afbeelding

Omdat hij wel dol is op water, weer of geen weer, hij maakt er dagelijks gebruik van :+

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 21:08

Tja, het blijft afwachten. Inara zit nu wel dicht tegen dekrijp aan. Hij houdt afstand van haar, maar als hij ruikt waar ze geplast heeft is hij lastig terug te roepen en is hij sinds vandaag zelfs aan het schuimbekken. :x En niet te zuinig.

In huis houden we ze wanneer we weg zijn of boven zijn oid gescheiden, maar als we erbij zijn liggen ze af en toe ook gewoon samen te slapen. In huis houdt hij zich er niet zo mee bezig, buiten meer, en dat zal deels territorium drift en verdedigingsdrift zijn, vermoed ik. We laten ze iig nooit alleen samen en ik verlies ze nooit uit het oog. Ik neem geen enkel risico.

Ken inderdaad verschillende verhalen. Waar intacte teef en reu prima samen gaat, mits op hoogtepunt gescheiden en ken ook verhalen van reuen die de hele loopsheid en zeker de vruchtbare week de hele dag hijgen, piepen en janken. }:0
Inara castreren zie ik eigenlijk ook niet zo zitten, gezien ze nu al van lucht dik wordt en haar vacht bij tijd en wijle al problemen heeft gegeven - castratie zal beide waarschijnlijk erger maken. Dan is er nog het risico op karakterverandering. Dat maakt het, ondanks het wegnemen van risico op bijv. baarmoederontsteking, zeker geen keuze die ik zo snel zou maken in geval van deze hond specifiek. En ik twijfel ook nog erg of we wel of niet nog een nestje met haar fokken. Ik moet dat wel de komende maanden gaan beslissen...

Is ook beetje de leeftijd dat Athos soms bananen in zijn oren heeft. :D :D Ook Eli is soms erg irritant wat dat betreft en dan moet ik zelfs meer dan twee keer roepen, grrr. Laatst is ie er zelfs vantussen gegaan achter een haas aan (niet mijn schuld overigens, maar ik was er wel bij, was nl. met Inara bezig en mijn man met Eli) maar dat heeft ie in zijn oren geknoopt en sindsdien niet meer gedaan. Was direct daarna op mijn gedachte te sturen en de eerste dagen heel, heel scherp met luisteren. Nu weer iets vaker dat ik twee keer moet roepen, maar er niet meer vandoor. Dus hopelijk blijft dat iig zo. Dan kan ik na de loopsheid weer wat scherper met terugroepen enzo.

Athos heeft echt voor jullie gekozen, chipie17. Hij vond de kinderen van mijn schoonzus bijv. echt niet leuk, maar jullie dochter vond hij meteen het einde; echt heel bijzonder. En jou vloog ie in de armen alsof het liefde oo het eerste gezicht was. <3

Haha en typisch Athos, die foto. Als kleine pup kieperde hij altijd alle drinkbakken om en was hij meestal de eerste in het zwembadje, lekker water happen. :D Met zijn prachtkop.