[VOLG] Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

[VOLG] Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 19:42

Hoi hoi!

Ja alweer een konijnentopic van mij haha, en dat voor iemand die nooit topics opent.

Anyhow, zoals de titel al zegt ben ik van plan zelf een buitenverblijf voor mijn konijntjes te maken. Ze hebben al een relatief groot hok met twee verdiepingen + een kleine derde verdieping voor het nachthok, hiervoor hebben we een ruime ren staan. Toch willen we ze graag een groter verblijf geven. Het gaat hier om twee konijnen van midden formaat. (Niet heel groot maar ook niet klein)

We hebben een mooie ruimte in onze achtertuin die momenteel nog vol staat met struiken, maar daar willen we een nieuw verblijf voor ze hebben. Dit wordt mijn projectje voor de komende weken, aangezien ik toch thuis zit en alle tijd van de wereld heb.

Dit is de eerste keer dat ik zelf zoiets doe, en ik ben dan dus ook opzoek naar tips! Ik ben al veel aan het rond zoeken naar tips en ideeën. Ik zal straks even wat foto's maken van de ruimte die ik wil gebruiken voor ze en de maten opnemen. Het idee is om het konijnenhok wat we nu hebben erin te zetten, en dan er een ren omheen te bouwen.

Op de bodem van de ren willen we gaas ingraven (zeg 40 cm diep) en daar dan grond overheen zodat ze wel een beetje kunnen graven als ze dat willen. We willen het hok zelf op tegels hebben staan en voor het hok zelf ook wat tegels zodat ze hun nageltjes nog een beetje slijpen + het hok niet een te grote modderboel kan worden.

Ik wil de ren overdekt hebben, maar wel de overdekking eraf kunnen halen ivm schoonmaken etc.

Al met al ben ik dus opzoek naar tips;
Welke materialen kan ik het beste gebruiken? (gaas/hout/antiknaagstrips etc)
Er staan buxusplantjes om de ruimte heen, moet ik deze helemaal afdekken dat ze er niet bij kunnen?
Wat is wel of niet aan te raden, en waar moet ik juist op letten wat ik misschien over het hoofd zou kunnen zien?
Wat is leuk om in de ren te verwerken voor ze? (Ik zat zelf te denken aan een buis, niet ingegraven maar juist met grond eroverheen dat het een soort heuveltje is. En om een extra ingang naar het nachthok te maken, maar dan niet met een trappetje maar juist met "platformpjes" waar ze op kunnen springen.)
Hoe hoog kan ik de ren het beste maken? Het hok zelf is 1.60 maar we willen niet de hele ren zo hoog, hoe kunnen we dit het beste verwerken?

Alle tips zijn welkom! Ik zal hier al de vorderingen plaatsen van het verblijf. Ik heb er in ieder geval al heel veel zin in!

De ren zal overigens in een flauwe bocht lopen ivm het oppervlakte, ik zal zo even een foto plaatsen om een beter beeld te geven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-08-17 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: VOLG tag toegevoegd

MaximeEratos

Berichten: 179
Geregistreerd: 06-03-16
Woonplaats: Kampenhout

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:49

leuk, ik volg!

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:52

Mijn konijnen sprongen zonder moeite over 80 cm heen, dit zijn grote konijnen. Heb de ren verhoogd naar 1.20 en dat blijkt voldoende te zijn. Ik weet niet of je springers hebt, maar liever net te hoog, dan te laag (trust me :') ) Verder, zorg voor genoeg schaduw. Qua droog zitten.. Die van mij zitten nog altijd liever in de regen :Y) Verder wordt je vanzelf wijs, haha.

Buxus inderdaad goed afschermen, deze is erg giftig.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 19:57

@Leffroi
Ik ga de ren sowieso afdekken, vertrouw mijn honden en katten niet, en de konijnen zelf ook niet inderdaad haha!

Toppie, dan denk ik dat ik de buxus afzet met hout en daar dan het gaas voor. Wat voor gaas heb jij voor jouw ren gebruikt? Misschien krijg ik vaders wel zover dat de buxus weg mag, maar ik durf er niet op te hopen haha.

Droogzitten kunnen ze sowieso in het hok zelf, wat ik erin zet. ook qua schaduw kunnen ze daar terecht maar zal ook extra dingetjes in de ren bouwen zodat ze meer schaduw hebben.

Maaaarije

Berichten: 1764
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:00

Ik zou gaan voor tegels ingraven. Deze blijven goed, gaas kan in verloop van de tijd minder worden onder de grond.
Hou er met tegels wel kleine pleetjes tussen zodat het water weg kan lopen.

Zelf heb ik kippengaas, maar de kleine vierkantjes zijn beter. Minder makkelijk Door te bijten en roofdieren kunnen er niet bij.

Mijn ren is 1m hoog maar er zijn zat konijnen die hier met gemak over heen springen. Mijn ren is niet overdekt.

Hou er rekening mee dat het graaf gedeelte niet het deel is waar je zelf veel moet lopen. Dit heb ik gehad bij mijn vorige ren. Waardoor ik steeds tot mn knieën wegzakte. :+

Ben benieuwd naar foto's van de tuin, toch makkelijker als je er een beeld bij hebt.

Dit is mijn ren voor 4 middel maat konijnen. Zn 12 vierkante meter.
Afbeelding
Afbeelding

MaximeEratos

Berichten: 179
Geregistreerd: 06-03-16
Woonplaats: Kampenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:04

Maaaarije schreef:
Ik zou gaan voor tegels ingraven. Deze blijven goed, gaas kan in verloop van de tijd minder worden onder de grond.
Hou er met tegels wel kleine pleetjes tussen zodat het water weg kan lopen.

Zelf heb ik kippengaas, maar de kleine vierkantjes zijn beter. Minder makkelijk Door te bijten en roofdieren kunnen er niet bij.

Mijn ren is 1m hoog maar er zijn zat konijnen die hier met gemak over heen springen. Mijn ren is niet overdekt.

Hou er rekening mee dat het graaf gedeelte niet het deel is waar je zelf veel moet lopen. Dit heb ik gehad bij mijn vorige ren. Waardoor ik steeds tot mn knieën wegzakte. :+

Ben benieuwd naar foto's van de tuin, toch makkelijker als je er een beeld bij hebt.

Dit is mijn ren voor 4 middel maat konijnen. Zn 12 vierkante meter.


Wat heb jij een leuk hok! <3
[ [url=m/zaybqp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gqV54T.jpg]Afbeelding[/url] ]

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 20:09

@maarije
Ziet er leuk uit je ren! Jaa ik ga mijn ren zeker overdekken, maar wil het wel zo maken dat je de overdekking eraf kan halen mocht het nodig zijn.

Waar we moeten lopen zullen we tegels neerleggen, zodat we zelf niet in de modder hoeven te staan. :)

Tegels is inderdaad ook een goed idee, wilde dit eerst niet doen ivm het weglopen van water maar als je er inderdaad spleetjes tussen laat heb je dat probleem niet. Hoe breed heb jij deze spleetjes? Moet ik dan denken aan 2 cm of breder?

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:09

Dit is mijn ren. Ik heb groot gaas, omdat ik grotere konijnen heb. Hun hoofd past er door, maar verder niet :+ ik vertrouw mijn hond 100% en mijn katten zijn er toch bang voor + ze gaan zelfs achter de katten aan. Daar maak ik me dus ook niet zo'n zorgen over. Bij de action heb je verdomd handige parasolletjes die je zo even in de grond kan steken voor wat extra schaduw. Slechts 4 euro ofzo.

De ren wil ik nog wat mooier maken. Ik heb bij het hok, aan 2 kanten een bult gemaakt en daar laat ik nu gras op groeien, althans, ik ga een poging doen tot :Y) Graag wil ik voor de herfst nog weer wat tegels plaatsen, gezien enkel zandgrond erg modderig wordt met veel regenval. Bij ons in de buurt staan veeeeel wilgen, dus daar krijgen ze met regelmaat een takje van, of als het afgebroken is, een grote tak. Worden ze helemaal gek van.

Afbeelding

Maaaarije

Berichten: 1764
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:14

Nee hoor, het zitten maar kleine stukjes tussen van 1 a 1,5 cm.
Afbeelding

Daarna het zand er weer in gedaan en de grasmatten.
Al was daar al snel niks meer van over.
Mijn konijnen zijn nu toevallig weer 2 weken in de opvang waardoor ik tijd heb gehad om het gras opnieuw in te zaaien.

Staat nooit water op het zand stuk. Eerder op mijn niet zo rechte straat kunsten :Y)

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 20:31

@leffroi, erg mooi met dat bredere gaas! Ik zou zelf ook graag niet te kleine gaatjes hebben. Nu moeten ze er natuurlijk niet uit kunnen, maar een slagje kleiner dan dat van jou zou ik heel leuk vinden.

Ik vertrouw mijn honden voor geen meter, 1 is half beagle en die werd laatst al helemaal gek toen de konijntjes achter elkaar aan aan het rennen waren. (Ze zijn net gekoppeld en moeten nog even uitmaken hoe en wat)

@Maarije ziet er erg mooi uit met die tegels! Ook tegels aan de zijkant zo vind ik een erg fijn idee.

Zal nu even foto's maken en kijken of ik zelf wat kan opmeten in m'n uppie

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:33

Wel goed vast maken hoor. Dat van mij is nu alweer aan het flubberen. Er moeten o.a. Houten latjes langs, zodat het er allemaal wat strakker uit ziet. Maar dan vind ik dit inderdaad ook het mooiste.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:40

Ik vind zelf een ren op sta-grootte erg handig, vooral met schoonmaken. Mijn ren nu is 1.20 hoog en dat is toch wel lastig soms.
Genoeg ruimte is een pre! Voor 2 middelgrote konijnen zou ik minimaal 4m2 aanhouden, op een oppervlakte.

Overdekken is zeker verstandig ivm roofdieren; marters, vossen, katten, roofvogels..

Qua gaas zou ik kiezen voor gaas met kleine maaswijdtes (volieregaas) en een juiste draaddikte: minimaal 1 mm dik. Dunner gaas wordt snel doorgebeten door marters e.d. en die zitten tegenwoordig overal.

Ikzelf heb puppyrennen, waarop ik volieregaas heb bevestigd. Ik was eerder in de waan dat het allemaal wel meeviel met roofdieren, maar nadat ik een van mijn konijnen ben verloren aan een buurtkat weet ik wel beter. Ook daarom zijn kleine maaswijdtes belangrijk; ik vond mijn Freek terug met zijn kop tussen de spijlen. Nek gebroken, dood.
Mijn rennen zijn deels overdekt met gaas en deels met gaaspanelen die ik eraf kan tillen. Ik had eerder een net maar dat was niet afdoende..

Mijn konijnen zitten op tegels. Zand is fijner natuurlijk, dan kunnen ze graven, maar onze tuin is 's winters te nat ivm kleigrond en daarbij is het erg rot om schoon te maken.

Voor de verrijking heb ik houten appelkistjes, verhogingen, rieten manden, ik bied op verschillende plekken hooi aan en ik heb in iedere ren een zandbak.

Misschien leuk om hier ook een kijkje te nemen: http://www.bunnybunch.nl/forums/forum/25-huisvesting/

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:48

Ik zou gaas nemen met hele kleine vierkantjes, dit blijft het mooiste geloof ik. Ik heb dat gaas met hele grote mazen gehad en een soort zeshoek, bij de grote mazen pasten ze er na wat knaagopzijbuigwerk door, de zeshoek verbuigt heel snel.
Verder zou je bijv. een zandbak kunnen maken door stenen in te graven en er zand in te gooien, let er dan wel op dat de randen hoger zijn dan het zand, anders heb je straks een laag zand over al je tegels. Verder zijn stenen, buizen, poortjes, etc heel leuk om te ontdekken. Voor het hooi zou je ook meerdere voerplekken kunnen maken zodat ze nog wat afwisseling hebben.

Heb je toevallig een plattegrond van het stuk dat je gaat gebruiken? Dat brengt misschien ook weer op ideeën.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 21:41

Hierbij de foto's + plattegrondje

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals je kunt zien staat het goed vol. Stap 1 is dan ook alle planten eruit. Toestemming van vaders om aan deze kant de buxus er ook uit te halen en de andere kant zal ik doormiddel van planken voorkomen dat de konijnen erbij kunnen.


Afbeelding

Mijn tekenkunsten zijn verschrikkelijk, maar het gaat voornamelijk even om de maten en vorm van het verblijf. Links zijn dus de maten van het hok dat ze nu hebben (ren uiteraard niet meegerekend) en rechts de maten van het oppervlakte dat ik ze te bieden heb.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 21:47

Eoweyn_x schreef:
Ik vind zelf een ren op sta-grootte erg handig, vooral met schoonmaken. Mijn ren nu is 1.20 hoog en dat is toch wel lastig soms.
Genoeg ruimte is een pre! Voor 2 middelgrote konijnen zou ik minimaal 4m2 aanhouden, op een oppervlakte.

Overdekken is zeker verstandig ivm roofdieren; marters, vossen, katten, roofvogels..

Qua gaas zou ik kiezen voor gaas met kleine maaswijdtes (volieregaas) en een juiste draaddikte: minimaal 1 mm dik. Dunner gaas wordt snel doorgebeten door marters e.d. en die zitten tegenwoordig overal.

Ikzelf heb puppyrennen, waarop ik volieregaas heb bevestigd. Ik was eerder in de waan dat het allemaal wel meeviel met roofdieren, maar nadat ik een van mijn konijnen ben verloren aan een buurtkat weet ik wel beter. Ook daarom zijn kleine maaswijdtes belangrijk; ik vond mijn Freek terug met zijn kop tussen de spijlen. Nek gebroken, dood.
Mijn rennen zijn deels overdekt met gaas en deels met gaaspanelen die ik eraf kan tillen. Ik had eerder een net maar dat was niet afdoende..

Mijn konijnen zitten op tegels. Zand is fijner natuurlijk, dan kunnen ze graven, maar onze tuin is 's winters te nat ivm kleigrond en daarbij is het erg rot om schoon te maken.

Voor de verrijking heb ik houten appelkistjes, verhogingen, rieten manden, ik bied op verschillende plekken hooi aan en ik heb in iedere ren een zandbak.

Misschien leuk om hier ook een kijkje te nemen: http://www.bunnybunch.nl/forums/forum/25-huisvesting/


Heb je deze gaaspanelen zelf gemaakt? Heb je daar toevallig een foto van? Ik zat er zelf namelijk ook aan te denken om met gaas en plank panelen te werken, zodat je toch overal kan komen maar het wel goed afgedekt is.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:17

Afbeelding
Ik heb dit.
Klein gaas gekocht bij de gamma.
Balken en timmeren maar ;)
Heb er een aanhangernet over heen gespannen met haakjes kan die los en kan ik dan schoonmaken.
Vertrouw hier de buurt katten ook niet inderdaad

DJZ

Berichten: 3117
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:33

Voor mijn konijnen heb ik afgelopen jaar ook een ren gebouwd. Ik had eerder die ijzeren panelen. Dat is altijd goed gegaan, totdat mijn babyreusjes er overheen stapten :P

De ren is 1 meter hoog. De 3 grote "panelen" zijn 180 cm, lang.

Afbeelding
Afbeelding

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:55

__Sannne schreef:
Eoweyn_x schreef:
Ik vind zelf een ren op sta-grootte erg handig, vooral met schoonmaken. Mijn ren nu is 1.20 hoog en dat is toch wel lastig soms.
Genoeg ruimte is een pre! Voor 2 middelgrote konijnen zou ik minimaal 4m2 aanhouden, op een oppervlakte.

Overdekken is zeker verstandig ivm roofdieren; marters, vossen, katten, roofvogels..

Qua gaas zou ik kiezen voor gaas met kleine maaswijdtes (volieregaas) en een juiste draaddikte: minimaal 1 mm dik. Dunner gaas wordt snel doorgebeten door marters e.d. en die zitten tegenwoordig overal.

Ikzelf heb puppyrennen, waarop ik volieregaas heb bevestigd. Ik was eerder in de waan dat het allemaal wel meeviel met roofdieren, maar nadat ik een van mijn konijnen ben verloren aan een buurtkat weet ik wel beter. Ook daarom zijn kleine maaswijdtes belangrijk; ik vond mijn Freek terug met zijn kop tussen de spijlen. Nek gebroken, dood.
Mijn rennen zijn deels overdekt met gaas en deels met gaaspanelen die ik eraf kan tillen. Ik had eerder een net maar dat was niet afdoende..

Mijn konijnen zitten op tegels. Zand is fijner natuurlijk, dan kunnen ze graven, maar onze tuin is 's winters te nat ivm kleigrond en daarbij is het erg rot om schoon te maken.

Voor de verrijking heb ik houten appelkistjes, verhogingen, rieten manden, ik bied op verschillende plekken hooi aan en ik heb in iedere ren een zandbak.

Misschien leuk om hier ook een kijkje te nemen: http://www.bunnybunch.nl/forums/forum/25-huisvesting/


Heb je deze gaaspanelen zelf gemaakt? Heb je daar toevallig een foto van? Ik zat er zelf namelijk ook aan te denken om met gaas en plank panelen te werken, zodat je toch overal kan komen maar het wel goed afgedekt is.


Ik zal morgen een goede foto maken :) ik heb ze niet zelf gemaakt, overgenomen.

Ik hou m'n hart vast voor alle mensen met netten en/of onoverdekte rennen hier.. Brr.

Anoniem

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:40

Heb al jaren onoverdekte rennen , nooit geen problemen. Katten van ons eigen lagen vaak in het hok , die beschermden wel bij indringers op hun grond. Roofvogels zijn hier niet , en marters zijn krengen maar net of geen net die komen toch wel

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:40

Zo dacht ik ook, tot het wel gebeurde. Omdat het nog niet eerder is gebeurt bij jou wil het niet zeggen dat het nooit gebeurt, of dat het een ander niet gebeurt. Je zou niet de eerste zijn. Maar zoiets besef je pas als het je overkomt. Misschien geef ik gewoon meer om mijn konijnen dan de gemiddelde persoon, ik doe er alles aan om te voorkomen dat ze slachtoffer vallen aan een roofdier en daar hoort ook een veilig, overdekt verblijf bij. Maar dat zeg ik, dat ben ik. Ik wil het anderen in ieder geval meegeven. Het is langer dan een jaar geleden en ik heb het mezelf nog steeds niet vergeven.

Wat dat net betreft, dat klopt. Daarom geef ik ook aan dat netten niet voldoende zijn, maar dat er met goed gaas gewerkt moet worden. Gaas met de juiste draaddikte en kleine maaswijdtes.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:54

Eoweyn_x schreef:
Zo dacht ik ook, tot het wel gebeurde. Omdat het nog niet eerder is gebeurt bij jou wil het niet zeggen dat het nooit gebeurt, of dat het een ander niet gebeurt. Je zou niet de eerste zijn. Maar zoiets besef je pas als het je overkomt. Misschien geef ik gewoon meer om mijn konijnen dan de gemiddelde persoon, ik doe er alles aan om te voorkomen dat ze slachtoffer vallen aan een roofdier en daar hoort ook een veilig, overdekt verblijf bij. Maar dat zeg ik, dat ben ik. Ik wil het anderen in ieder geval meegeven. Het is langer dan een jaar geleden en ik heb het mezelf nog steeds niet vergeven.

Wat dat net betreft, dat klopt. Daarom geef ik ook aan dat netten niet voldoende zijn, maar dat er met goed gaas gewerkt moet worden. Gaas met de juiste draaddikte en kleine maaswijdtes.


Och alsjeblieft, ga nou niet lopen zagen dat je beter bent omdat je wél netten/ roosters over je verblijf hebt. In al die 6 jaren dat ik hier konijnen heb, nog nooit een konijn verloren aan roofdieren. En geloof me, er zitten hier aardig wat konijnen en kippen in de buurt. Maakt mij niet een slechter baasje of dat ik niet om mijn konijnen geef.

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:03

Leuk topic!
Ik wil graag even blijven volgen voor wat tips.
M'n vriend en ik zitten ook te denken om wat konijnen te nemen, en willen dan ook een ren gaan maken.
Wij nemen waarschijnlijk 1 of 2 duitse reuzen, en die hebben wel de ruimte nodig haha :D
Ben benieuwd wat voor leuke hokken er nog voorbij gaan komen.

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:09

Wat een heerlijke konijnen walhalla's komen hier voorbij. Succes TS, ben benieuwd wat je ervan gaat maken <3

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:46

Leffroi schreef:
Eoweyn_x schreef:
Zo dacht ik ook, tot het wel gebeurde. Omdat het nog niet eerder is gebeurt bij jou wil het niet zeggen dat het nooit gebeurt, of dat het een ander niet gebeurt. Je zou niet de eerste zijn. Maar zoiets besef je pas als het je overkomt. Misschien geef ik gewoon meer om mijn konijnen dan de gemiddelde persoon, ik doe er alles aan om te voorkomen dat ze slachtoffer vallen aan een roofdier en daar hoort ook een veilig, overdekt verblijf bij. Maar dat zeg ik, dat ben ik. Ik wil het anderen in ieder geval meegeven. Het is langer dan een jaar geleden en ik heb het mezelf nog steeds niet vergeven.

Wat dat net betreft, dat klopt. Daarom geef ik ook aan dat netten niet voldoende zijn, maar dat er met goed gaas gewerkt moet worden. Gaas met de juiste draaddikte en kleine maaswijdtes.


Och alsjeblieft, ga nou niet lopen zagen dat je beter bent omdat je wél netten/ roosters over je verblijf hebt. In al die 6 jaren dat ik hier konijnen heb, nog nooit een konijn verloren aan roofdieren. En geloof me, er zitten hier aardig wat konijnen en kippen in de buurt. Maakt mij niet een slechter baasje of dat ik niet om mijn konijnen geef.


Dat zeg ik toch ook niet, dat ik beter ben? Konijnen zijn erg ondergewaardeerde dieren en het zal niet de eerste keer zijn dat iemand die moeite niet neemt "omdat een nieuw konijn voor €5 te koop is"
IK VIND het een erg groot risico en het is nu eenmaal een FEIT dat konijnen vaak ten prooi vallen aan roofdieren. Dat is mijn mening, mijn ervaring, en die van tig anderen. Fijn dat het bij jou nog niet gebeurd is, het is bij mij óók 6 jaar goed gegaan. Tot vorig jaar. Ik wil alleen waarschuwen, don't shoot me.

Maar goed, dat zal natuurlijk niet gebeuren bij de bokkers! Dat was ik even vergeten.
Om je "oordeel" even te beantwoorden: ja, IK VIND baasjes die hun dieren bewust blootstellen aan risico's "omdat er nog nooit een dier gesneuveld is" minder goed dan baasjes die een veilige, roofdiervrije ren hebben. Wat niet is gebeurd, kan nog steeds gebeuren ;) nogmaals, zoiets snap je pas als het je overkomt. Ik was ook zo eigenwijs en wilde anderen niet geloven.

TS, doe ermee wat je wil. Ik zou het erg vervelend vinden als je konijnen prooi zouden worden van een roofdier, of dat nu een buurtkat is of een marter...

Edit; als je nou ook nog goed zou lezen.. Ik geef aan panelen te hebben, en geen netten en roosters. Ook geef ik aan dat netten niet veilig zijn.

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:43

Hier bij ons in de buurt zijn een tijdje terug ook beesten gesneuveld; van kippen tot konijnen, en we denken aan marters, maar kan ook een vos zijn die hier best veel te vinden zijn in de buurt...
Vroeger hadden mijn broer en ik ook ieder wat konijnen in een hele grote ren, en toen zijn er helaas ook konijnen meegenomen door een vos, want we vonden de konijnen later terug in het land; aangevreten en al, vreselijk... ;(
Ik denk dat wij, als we een ren gaan maken, de konijnen alleen los laten lopen als we ook in de tuin zijn, maar als we niet thuis zijn of zodra het schemerig gaat worden de konijnen in een nachthok opsluiten...