[VOLG] Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:47

Maaaarije schreef:
Ik zou gaan voor tegels ingraven. Deze blijven goed, gaas kan in verloop van de tijd minder worden onder de grond.
Hou er met tegels wel kleine pleetjes tussen zodat het water weg kan lopen.

Zelf heb ik kippengaas, maar de kleine vierkantjes zijn beter. Minder makkelijk Door te bijten en roofdieren kunnen er niet bij.

Mijn ren is 1m hoog maar er zijn zat konijnen die hier met gemak over heen springen. Mijn ren is niet overdekt.

Hou er rekening mee dat het graaf gedeelte niet het deel is waar je zelf veel moet lopen. Dit heb ik gehad bij mijn vorige ren. Waardoor ik steeds tot mn knieën wegzakte. :+

Ben benieuwd naar foto's van de tuin, toch makkelijker als je er een beeld bij hebt.

Dit is mijn ren voor 4 middel maat konijnen. Zn 12 vierkante meter.
[ [url=m/zaybqp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gqV54T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eindelijk een konijnenhok met ruimte! Ik zie zoveel van die kleine hokjes hier in de buurt, dat ik er gewoon verdrietig van word. Dit is tenminste lekker de ruimte gunnen! _/-\o_

Maaaarije

Berichten: 1764
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:50

Zullen we nu weer ontopic gaan om ts tips te geven? Ze heeft al aangegeven dat ze zelf wel een overdekte ren wil.

En ondanks mijn niet overdekte ren denk ik echt niet, een nieuw konijn kost maar 5 euro.
Ik heb namelijk in 2 jaar tijd al 180 euro betaald voor 3 konijnen.

Ts, ik zou het leuk vinden als je updates wilt plaatsen als je begonnen bent met de ren. Ben erg benieuwd wat je er van maakt!

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:52

Durante schreef:
Hier bij ons in de buurt zijn een tijdje terug ook beesten gesneuveld; van kippen tot konijnen, en we denken aan marters, maar kan ook een vos zijn die hier best veel te vinden zijn in de buurt...
Vroeger hadden mijn broer en ik ook ieder wat konijnen in een hele grote ren, en toen zijn er helaas ook konijnen meegenomen door een vos, want we vonden de konijnen later terug in het land; aangevreten en al, vreselijk... ;(
Ik denk dat wij, als we een ren gaan maken, de konijnen alleen los laten lopen als we ook in de tuin zijn, maar als we niet thuis zijn of zodra het schemerig gaat worden de konijnen in een nachthok opsluiten...


Dat zou ik niet doen.. Zo klein opsluiten, kan veel frustraties geven. Zeker omdat ze in de schemer en 's nachts het meest actief zijn.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 12:11

Ik ga inderdaad voor een afgedekte ren, en niet met een net maar met gaas. Ik vertrouw mijn eigen kat/honden gewoonweg niet, + ik zou dan elke dag bang zijn dat ze misschien ontsnappen.

Vandaag beginnen met de planten snoeien en eruit halen. Ik heb met mijn ouders overlegd dat de buxus struik er aan 1 kant (de kant richting het huis) uitgaat en de andere kant zal ik met planken extra afdekken zodat ze er niet bij kunnen, maar toch nog wat beschutting hebben tegen wind e.d.

Hoop alleen dat mijn hooikoorts een beetje meevalt vandaag, anders gaat het in de tuin werken nog leuk worden.. :')

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 20:08

Update;

Helaas door het slechte weer steeds niet bezig kunnen zijn. Maar vandaag wel! Alle planten/struiken zijn nu uit het gedeelte waar de konijnen komen gehaald, alleen de buxus moet er aan 1 kant nog uit (rechterkant op de foto's) aan de andere kant blijft de buxus staan maar wordt wel goed afgedekt zodat ze er niet bijkunnen!

Even wat foto's;
Afbeelding
Afbeelding

Die kip komt ergens anders in de tuin te staan.

Morgen als het weer het toelaat al het zand eruit scheppen. Wilde rond de 40/50 diep gaan.

Oh ja, ik ben nog opzoek naar tegels! Mocht iemand nog (gratis) tegels in de aanbieding hebben of iemand weten, dan hoor ik het graag! (Omgeving Hoogezand/Groningen/Winschoten)

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:38

Ik heb voor mijn ren(ongeveer 30 vierkantemeter) puppierennen gebruikt,van 1 meter hoog.
Omdat ze uit pannelen bestaan kan je ze ook in een bocht neer zette .
door er bezemstelen naast in de grond te slaan en daar met ty raps de pannelen aan de bezemstelen vast te maken wordt het nog steviger.
mijn beagles komen er niet door.
ik heb 2 rennen,1 van 20 vierkante meter waarvan de helft overkapt is en een ren van 9 vierkante meter.
deze 2 rennen zijn met elkaar verbonden door een buis van 5 meter.[img]m/
Afbeelding
OpfZgB.jpg[/img]
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het gedeelte op de eerste foto wordt een soort speeltuin,maar is nog niet klaar,komt nog meer in.
Op de buis staat 1 van beagles.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 07:28

Whaha! Dan woon je bijna naast mij TS. Marktplaats is gewillig wat betreft (gratis) tegels. Grindtegels zijn erg handig. Als je die om draait heb je een hele mooie steen, maar de bovenkant zelf her en der is ook wel leuk voor de nijntjes.

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:04

Op facebook worden ook vaak gratis tegels aangeboden op gratis af te halen groepen! Misschien zit daar nog wat tussen?

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:07

Op marktplaats kun je vaak wel gratis tegels vinden. Zeker in de zomer als mensen toch weer naar 'buiten' gaan en zich irriteren aan die lelijke grindtegels.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 10:39

Bedankt voor de tips! Zal vandaag even op marktplaats kijken!

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:16

Misschien ter inspiratie, het hok wat wij vorig jaar hebben gebouwd
zitten nu overigens 2 konijnen in.
Was een flinke klus!

Zo was het eerst
Afbeelding


Planten verwijderd
Afbeelding

Uitgraven en paaltjes slaan
Afbeelding
Afbeelding

Gaas onder en dan de aarde er weer overheen. En tegels.
Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe hokken erin
Afbeelding
Afbeelding

En de konijnen erin :) (toen nog 4, is nu 1 groot hok/ren)
Afbeelding

Ze kunnen lekker rennen, graven en schuilen :)

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 11:29

Heel erg leuk zeg!!

Bay

Berichten: 243
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:57

Leuk project TS! Ik ga volgen, ik ga namelijk binnenkort ook aan de slag met een nieuwe ren dus ik ben op zoek naar inspiratie :Y) En wauw wat komen hier mooie verblijven langs!

Ben je al uit hoe je het gaat overdekken? Ik zag iets voorbij komen met een aanhangernet? Dat zag er handig uit! Is dat duur?
Ik wil de ren ook overdekken maar ook makkelijk eraf kunnen halen om te kunnen schoonmaken, voeren, etc. Mijn konijnen staan (helaas) binnen dus lopen in die zin geen gevaar van buitenaf maar ik heb wel twee katten en ook al zijn ze altijd erg lief voor de konijnen, je weet het nooit...Dus ik ben benieuwd naar hoe jullie dat doen!

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 14:34

Ik wil hem helemaal afdekken met gaas, maar wel zo dat je alle delen eraf kan halen zodat je overal makkelijk bij kan. Als je begrijpt wat ik bedoel :))

Netten heb ik het zelf niet zo mee, ben bang dat mijn honden in hun enthousiasme er alsnog op/in springen.

Bay

Berichten: 243
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:54

Ja dat is voor mij ook een twijfel punt mbt tot de katten. Maar gaas gaat m voor mij niet worden. Ik had de oude ren met gaas afgedekt maar dat was zo'n gedoe elke keer om het eraf te halen en er weer op te doen, ik werd er gek van :') . Ik moet er minimaal een paar keer per dag bij om te voeren en hooi bij te vullen dus ik moet iets hebben wat makkelijker te verplaatsen is.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:02

overdekken is sowieso wel een goed plan.

@Jenkins: hoe springen ze er niet uit? onze konijnen springen zels tegen een muur op van 170 om eruit te komen. dus ik heb het mooi afgedekt met gaas.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 16:14

Bay schreef:
Ja dat is voor mij ook een twijfel punt mbt tot de katten. Maar gaas gaat m voor mij niet worden. Ik had de oude ren met gaas afgedekt maar dat was zo'n gedoe elke keer om het eraf te halen en er weer op te doen, ik werd er gek van :') . Ik moet er minimaal een paar keer per dag bij om te voeren en hooi bij te vullen dus ik moet iets hebben wat makkelijker te verplaatsen is.



Ik wilde zelf verschillende vierkantjes/rechthoeken van gaas en hout maken, zodat je die er makkelijk af kan tillen. :)

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 21:37

En weer een foto update!

Alle plantentroep is eruit gehaald, de buxus planten zijn er ook uitgehaald, de rest wordt later afgedekt zodat ze er niet bij kunnen.

Verder ben ik begonnen met graven, hebben we tegels opgehaald en liggen de eerste tegels al!

Enige probleempje is dat die tegels zó zwaar zijn dat ik ze amper van/op hun plek krijg :')

Afbeelding
Afbeelding

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:47

Ik volg!!

Veel werk dat scheppen of niet? Ik heb destijds ook bij mijn konijnen tegels er onder gelegd want ze groeven onder het terras door :o

Maarrr ik vond het echt best wel zwaar en tegenvallen. Maar als je het dan weer dicht kan scheppen en je resultaat ziet is het het zeker allemaal waard!

Had je al je konijnen geshowd (en heb ik dat gemist) of moeten ze nog komen?

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:53

mooie ruimte voor je konijnen! ik plaats ook wel even een foto van mijn ren :)
edit: al een fotootje gevonden :D er zit ook nog een deurtje naast, maar die staat niet op de foto.
Afbeelding

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:57

Ik volg ook! Denk dat je konijnen een super mooie plek krijgen! Goed idee om tegels te bedekken met aarde

Heb 2 konijnen die na de castratie van de ram (andere is een voedster) gekoppeld gaan worden. Nu zitten ze in een hok wat tijdelijk gedeeld is in 2 aparte stukken en 2 rennen, zodat ze elkaar wel constant zien maar niet bij elkaar kunnen komen. Ik hoop ze in september te kunnen koppelen en dan krijgen ze samen een grote ren die ik zelf ga maken. Altijd fijn om inspiratie op te doen!

Wij hebben een stadstuin dus weinig last van katten, marters en ander gespuis. Ik wil de ren wel overdekken maar we hebben een redelijk hoog hok, nog even bedenken hoe ik dat handig kan doen zonder een enorm hoog bouwwerk te moeten maken

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 22:31

Dankjewel voor alle leuke reacties! Ik kan niet wachten tot alle tegels ingegraven zijn, maar denk dat het bouwen van de ren nog het lastigst gaat worden :))

Ik zal morgen even foto's van de konijntjes uploaden! Vooral het mannetje is echt heel erg mooi (al zeg ik het zelf) <3

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Zelf een konijnenverblijf maken, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:44

Ik heb 5 katten,maar nooit een probleem geweest met de konijnen.

veel werk he dat graven.
gaat vast een mooi paradijsje worden.

Bay

Berichten: 243
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:20

__Sannne schreef:
Ik wilde zelf verschillende vierkantjes/rechthoeken van gaas en hout maken, zodat je die er makkelijk af kan tillen. :)


Klinkt handig! Mijn vriend kwam opeens gisteren met een soortgelijk idee en om het dan op scharnieren te zetten zodat je het makkelijk open en dicht kan doen. Maar die uitvoering laat ik aan hem over, ik ben niet zo handig :')

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 10:55

colunder schreef:
Ik heb 5 katten,maar nooit een probleem geweest met de konijnen.

veel werk he dat graven.
gaat vast een mooi paradijsje worden.


Heel erg veel graven ja!

Ik vertrouw mijn kat opzich wel een beetje, maar 1 van mijn honden (kruising Beagle) totaal niet! Haha!