[Volg]Lieve kleine rittens opgehaald! Zeg nee tegen broodfok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: [Volg]Lieve kleine rittens opgehaald! Zeg nee tegen broodfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:34

OH, te leuk!! Heb vroeger ook ratten gehad zijn echt fantastische huisdieren.
Vind de suggestie Ham & Kaas wel heel leuke.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: [Volg]Lieve kleine rittens opgehaald! Zeg nee tegen broodfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:55

Ooh super leuk, ratjes!!

Had vroeger 2 dames, Otje & Negra. Hebben ze toen, nog totaal onwetend, in de dierenwinkel gekocht.
Ze hadden wel een kooi, maar liepen meestal gewoon in de kamer en hadden later hun intrek in het poppenhuis genomen, dat in de woonkamer stond. Zag je ze weer met vanalles en nogwat slepen, de trappen op, naar de zolderetage :D

Blijf ze zoooo leuk vinden, komen er vast ooit wel weer 2...

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: [Volg]Lieve kleine rittens opgehaald! Zeg nee tegen broodfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:02

Ham & Kaas.. ik vind het hilarisch _O-

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: [Volg]Lieve kleine rittens opgehaald! Zeg nee tegen broodfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:21

Wat leuk je ratjes! Ik had geen idee van de broodfok... Lijkt wel China.

lora22

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:00

Wat heb je leuke ratjes gekocht, die dumbo oortjes zijn wel heel schattig! Ik heb een maandje geleden mijn 1e 2 rittens gekocht, ik heb ze gelukkig bij een goede Rattery vandaan, daar ben ik nu extra blij mee nadat ik jou verhaal over de broodfok heb gelezen.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 20:08

Afbeelding

Afbeelding

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [Volg]Lieve kleine rittens opgehaald! Zeg nee tegen broodfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:10

<3
Lief!!!

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: [Volg]Lieve kleine rittens opgehaald! Zeg nee tegen broodfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:10

Ohhh ik wil ook <3 <3

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 20:25

Schattig he :D Het is wel hun favo plekje om te zitten bij mij, zeker met de sjaal om. Kunnen ze zich in mijn haar en sjaal lekker verstoppen en hun snacks eten en vanuit daar verkennen ze het bed.

antje_vip schreef:
Wat leuk je ratjes! Ik had geen idee van de broodfok... Lijkt wel China.


Helaas zijn dieren in NL ook gewoon 'producten' en worden ze ook bij grote fokkers, dierenwinkels en speciaalzaken als producten behandeld.

lora22 schreef:
Wat heb je leuke ratjes gekocht, die dumbo oortjes zijn wel heel schattig! Ik heb een maandje geleden mijn 1e 2 rittens gekocht, ik heb ze gelukkig bij een goede Rattery vandaan, daar ben ik nu extra blij mee nadat ik jou verhaal over de broodfok heb gelezen.


Kan ik me voorstellen dat je extra blij bent :). Maar leuk, ook nieuwe ratjes! Heb je foto's? En van welke fokker heb je ze? En hoe zijn ze? Tam en handmak enzo?

Ik ben behoorlijk teleurgesteld in mijn fokkerkeuze... En ik raad nu toch niemand aan om daar ratten van te nemen. Ik dacht echt dat ik goed zat. Alles leek ook goed. De website, de diertjes, ze had hele stambomen waar ik in kon kijken met alle ziektes erbij en het waren gezonde lijnen. Ze had mooie ruime verblijven en aan mij vroeg ze ook veel en stelde ze eisen. Over de voeding, de grootte van de kooi etc. Dus het leek gewoon goed.

Maar ik vond hun gedrag wat vreemd. Ze waren zo bang in de grote kooi. Leken wat verloren. Maakten ook geen gebruik van de hangmatjes en andere dingen. Dus ik vroeg haar ernaar. Gaf ze als advies ze toch even weer tijdelijk in de duna te doen tot ze mij en de omgeving meer gewend waren. Dus ik zo 'weer in de duna?" Jep... Bleek dat ze nog nooit in hun hele leven in een grotere kooi dan de duna geweest waren. Huh, wacht?

Ze heeft dus grote verblijven voor haar ratten, maar haar nesten, de ratten die weg gaan, die blijven tot ze naar hun nieuwe baasje gaan in de duna. Ik was echt verbaasd. Dat ze dat ook normaal vond. De duna is perfect als kraamkamer, maar na een week of twee moeten ze gewoon in een grote kooi... En ze had er ook nog eens de mannen in van twee nesten, dus dat waren best veel ratten. Ik was echt boos. De enige reden dat ik nu niet heenga, ze terugbreng en mijn geld terug eis is omdat het ver is en ik al het geld wat ik terug krijg dan kwijt ben aan de treinreis, en omdat ze dan weer in die duna komen tot ze een nieuw baasje kregen.

Meteen stelde ik ook aan de kaak dat ze nog helemaal niet zo handtam waren. Misschien klikt het niet, was haar antwoord. Ik mocht ze wel ruilen voor twee van een aankomend nest van een hele lieve moeder en dus naar verwachting zouden die ratjes dan ook wat liever zijn. Ehm... Nee. Het klikt wel en ze zijn wel gewoon lief, maar ze zijn niet zo tam als dat je van een goede fokker/rattery mag verwachten... En ruilen... Alsof het producten zijn.

Ik heb gezegd dat ik graag ratten met een goede start wilde en daarom een rattery koos. Die tam/mak waren en niet in een plastic bakje waren opgegroeid. Oftewel, niet van een broodfokker. Maar afgezien dat deze beestjes uit een betere lijn komen, hebben ze net zo'n start als elk ander broodfokker ratje. Niet mak en opgegroeid in een plastic bak.

Ik ben echt teleurgesteld, boos en ook op mezelf, dat ik daarin de plank mis heb geslagen. Het was ook te mooi om waar te zijn, dat ik op korte termijn nog kon reserveren, waar normaal lange wachtlijsten zijn. Maar ik heb serieus alle vragen gesteld die belangrijk waren en omdat ze ook zo begaan was naar waar ze terecht kwamen en ze de ratjes niet aan jan en alleman mee zou geven, leek het goed te zitten. Ik heb nooit gedacht te vragen over hun verblijven, want ze had foto's van haar ratten in mooie ruime kooien. Dan denk je er niet aan om zo'n vraag te stellen... Ik denk niet dat ze het bewust verzweeg, want ze leek het serieus heel normaal en oké te vinden, deze manier van nestjes houden.

Bah... Maar goed, ze worden wel tam, ik heb wel ervaring met ratten dus dat komt wel goed. En het gaat ook aardig goed en ze wennen al aan de kooi. Ik heb er expres geen huisjes etc in, zodat ze zich niet compleet kunnen verstoppen en alle geluiden en bewegingen wel mee krijgen. Ze maken nu langzaam gebruik van één hangmat, maar meer als toilet dan om in te liggen :')... Maar ik verstop veel lekkers door de kooi heen om ze aan te sporen door de hele kooi te gaan. En ze zijn nieuwsgierig zat, dus dat komt ook wel goed.

Ondertussen kennen ze mijn hele bed en willen ze er nu al constant vanaf, alleen durven ze nog niet. Te hoog. Maar denk dat ze snel genoeg door hebben hoe ze makkelijk van het bed af kunnen komen binnenkort :P Even de kabels op de grond wegwerken deze week. Achter de verwarming vind Sam (de donkere) het leukste om te zitten... En probeer die dan maar eens weer terug in de kooi te krijgen :')... Daar moet je echt op wachten tot die uit zichzelf er achterweg klimt. Dus ik moet daar nog iets op vinden, dat hij er eigenlijk niet achter kan, want heel handig is het niet. Zeker in de winter als het ding aanstaat :+

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:31

He, wat jammer dat je daar ineens achter komt -O- Ik vond het inderdaad ook al vreemd dat ze nog zo schuw waren, maar dacht dat ik misschien gewoon mazzel had met mijn ratjes. Maar zo te zien raken ze al behoorlijk gewend, lieve foto's :D
Terecht dat je ze niet terug brengt hoor, stel maar een voorbeeld aan de fokker. Wat apart joh. :n

Hoe heten ze inmiddels? Hoe heet de andere?

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: [Volg]Lieve kleine rittens opgehaald! Zeg nee tegen broodfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:46

Wat een ontzettend schattige ratjes heb je! Echt te cute <3

Ik heb ratten altijd erg leuk gevonden en zou ze graag als huisdier hebben maar dat is niet een goed idee met 19 katten…dus helaas. Maar de foto's kijken is ook al leuk!

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 21:53

Kesje schreef:
He, wat jammer dat je daar ineens achter komt -O- Ik vond het inderdaad ook al vreemd dat ze nog zo schuw waren, maar dacht dat ik misschien gewoon mazzel had met mijn ratjes. Maar zo te zien raken ze al behoorlijk gewend, lieve foto's :D
Terecht dat je ze niet terug brengt hoor, stel maar een voorbeeld aan de fokker. Wat apart joh. :n

Hoe heten ze inmiddels? Hoe heet de andere?



Dean en Sam :D Heten ze. En dat blijft zo denk ik haha. Past wel bij ze. Dean, de lichte, is echt de meest dappere. Die rent zo overal rond. Is ook al veel meer handtam. De andere vind geluiden nogal eng. Vooral als ik hoest of nies. Maar hij was wel de eerste die mijn gezicht bestudeerde en aan mijn neus en wimpers ging snuffelen en knabbelen. En mijn mond :'). Sam heet hij. Die vind het nog wel eng als ik hem aai. Dean vind het wel erg lekker al en gaat er soms ook een beetje voor liggen. Dus het komt wel goed met beide. Ik vond het ook raar dat ze niet zo tam waren, maar daar op de bank leken ze tam genoeg. Maar vertrouwde omgeving natuurlijk. Hier weet ik het in het begin gewoon aan stress. Maar nu paar dagen verder is het geen stress meer, maar gewoon dat ze het niet gewend zijn, punt. Vind ik ook erg jammer. Maar ach, het komt wel goed :).

@Picobello: 19 katten! Jeetje. Hoe krijg je dat voor elkaar?

lora22

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 23:00

Wat vervelend dat je daar nu ineens achterkomt.. Ik heb ze bij Rattery kimmsel vandaan, ik was erg blij met haar omdat ze ons ook een beetje heeft uitgelegd hoe en wat qua eten, bodembedekker enzo (dit waren namelijk echt m'n eerste ratjes). je kon wel zien dat ze bij haar echt aandacht kregen, we kwamen binnen en ze haalde meteen de moeders uit de kooien om die te laten zien en natuurlijk de rittens zelf. Het was echt een heel leuk gezicht, ze mochten gewoon los lopen daar :') . Eenmaal thuis waren ze zeker nog erg bang dus ik heb ze met rust gelaten die middag en avond. De dagen erna ging het eigenlijk steeds beter en wenden ze vrij snel. Het is ook echt leuk om nu te zien dat ze je echt herkennen, meteen naar je toe gelopen komen en ze de eerste dingetjes te gaan leren :D

Dit is bontje, zij kijkt meer 'de kat uit de boom' en daarna is het eigenlijk helemaal goed:
Afbeelding
Afbeelding


En dit is blondje, echt een heel lief ratje:
Afbeelding
Afbeelding

Sorry voor de grote foto's, ik weet niet hoe ze kleiner moeten...

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: [Volg]Lieve kleine rittens opgehaald! Zeg nee tegen broodfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 03:01

Ik foster kittens(zie onderschrift), dat doe ik al een aantal jaar en dan blijft er wel eens wat achter wat niet geadopteerd wordt.... Gelukkig heb ik de ruimte ;)
Maar wel jammer dat ratjes als huisdier er echt niet inzitten. Ik vind ze superleuk. Leuke namen ook Sam en Dean :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: [Volg]Lieve kleine rittens opgehaald! Zeg nee tegen broodfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:07

Dean en Sam... leuke namen :D

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 14:15

Wat leuk Picobello! Maar nee, ratten hebben is dan niet heel handig, met zoveel kittens. Maar constant kittens in huis hebben lijkt me ook supergaaf, dus veel heb je hier te klagen denk ik, met telkens van die schattige koppies. Ik zou het niet kunnen, want ik zou er geen afstand van kunnen nemen.

Ze worden al steeds makker. Ze rennen niet door de hele kooi heen als ik mijn handen erin steek om te voeren of de plateaus af te nemen. Ze zijn daar niet meer bang voor, zolang ik geen onverwachte bewegingen maak. Ze komen dan gewoon snuffelen en knabbelen aan mijn vingers.

Op mijn schouders zitten vinden ze maar niks, maar ze vinden het altijd fijn om als ik op bed lig onder een dekentje, tussen mijn benen te liggen. Daar doen ze vaak zat even een dutje. Sam, de donkere, begint mijn geaai lekker te vinden en gaat er echt even voor liggen dan. Dean vind het niet erg als ik aai, maar is een stuk beweeglijker en blijft niet stil liggen als mijn handen in de buurt zijn. Ipv speelt hij veel met mijn handen. Rent hij er achter aan en mijn hand 'rent' achter hem aan, kietelen etc. Dat vind hij wel leuk. Hij duikt er ook graag bovenop en pakt dan mijn pink in zijn handjes en bijt erin. Wel zachtjes, nooit door. Maar dat doet hij om van mijn hand te winnen ofzo haha. Eerste keer schrok ik er wel van, ineens die tandjes op mijn pinkie.

Verder zijn ze gewoon erg nieuwsgierig en snuffelen ze veel aan mijn gezicht. Dean heeft ook al een wimper uit mijn oog getrokken - auw! - mijn hele gezicht is al door ze afgelebberd met dat kleine tongetje van ze.

Ze maken eindelijk gebruik van de hangmatjes en alle andere dingen in de kooi. Ze zijn er eindelijk aan gewend, die ruimte en racen soms die hele kooi door.

In ieder geval, ik geniet erg van ze en hopelijk worden ze steeds makker. Nu schrikken ze nog wel als ik nies of een blikje open haha.

Zo zitten ze er veel bij. Tussen mijn benen, met deken over, in een beschermd holletje.

Afbeelding

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: [Volg]Lieve kleine rittens opgehaald! Zeg nee tegen broodfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:08

Wat een snoetjes <3 <3

Wat leuk dat ze tammer worden :D Ik zou het ook wel eng vinden als ik ineens tandjes voel hoor :=
En je wimper eruit getrokken? Hoe krijgt ie dat nou weer voor elkaar :') Auwie inderdaad wel ja :')

Sincere

Berichten: 578
Geregistreerd: 18-02-12

Re: [Volg]Lieve kleine rittens opgehaald! Zeg nee tegen broodfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:32

Wat doen ze het leuk zeg! Er zit echt vooruitgang in zo te lezen :D

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:50

Ahh wat lief <3
Wat jammer dat ze alsnog van een mindere fokker vandaan komen. Maar zo te zien hebben ze een heel fijn huisje gekregen :D

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: [Volg]Lieve kleine rittens opgehaald! Zeg nee tegen broodfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:41

Heh bah... Naar dat je daar nu achterkomt.
Gelukkig wil jij ze wel het huisje bieden wat ze verdienen..

En een duna... Ik heb ze daar alleen in als ik de kooien verschoon.
Verder zijn de rittens die ik gefokt heb, geboren en getogen in een grote kooi.. Tammer kon je ze ook niet krijgen dan dat nestje van mij toen <3
Ik snap niet waarom mensen zoveel beestjes in een klein hok/kooi etc. proppen... -O-

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 21:24

Ik snap het ook niet. Ze had alles voor elkaar, mooie gezonde dieren, mooie kooien, maar moet ze de rittens in een duna houden... En ze waren ook niet supertam, zoals ze had gezegd. Maar goed, ze zijn al een heel stuk makker. Rennen ook niet meer voor mijn hand weg als ik die in de kooi steek. Komen nu gewoon snuffelen. Beginnen ook nu al bij het deurtje te staan als ik binnenkom. Zo van, mogen we eruit?

Hun nieuwe favoriete plek de laatste tijd. Tja, het blijven mannen.
Afbeelding

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:59

Hoe gaat het inmiddels met Dean & Sam? :D

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 00:20

Ja goed! Ze zijn alleen niet zo klein meer haha. Ze zijn ondertussen aardig groot. Zijn al echte mannen.

Dit zijn ze op dit moment. Ik laat ze elke dag even loslopen in de slaapkamer, vooral 's avonds als ik nog even uurtje op bed serie kijk. Dan vermaken ze zich prima en om de zoveel tijd komen ze even bij me knuffels halen.

Afbeelding

Tijdje terug alweer
Afbeelding

En hond is eh... Heeft erg veel interesse in ze en andersom vind Dean haar heel interessant. Alleen zijn de hond haar intenties niet zo vredelievend :P Maar ze mag dan ook nooit bij de kooi, behalve als ik in mijn kamer ben en dan doet ze niets.

Afbeelding

Ze zijn in ieder geval behoorlijk mak. Alleen is Sam wel bang als je onverwachte bewegingen maakt. Dat blijft hij eng vinden. Verder, zijn ze aanhankelijk, maar vooral in hun kooi als ze in de hangmat liggen te slapen. Dan vinden ze een aaibeurt heerlijk. Maar zijn ze los, dan willen ze vooral verkennen en zijn ze niet lang bij me. Maar goed, ze zijn nog jong, dat is logisch. Wat ze wel leuk vinden is door het huis meereizen in mijn vest. Dan steken die koppies naar buiten en kijken ze alle kamers rond.

En elke avond staan ze bij het deurtje aan de tralies te knagen, zo van, baas, we willen eruit :P Heel schattig.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 02:06

<3 <3

Afbeelding

Afbeelding

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: [Volg]Lieve kleine rittens opgehaald! Zeg nee tegen broodfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:29

Ze zijn zo leuk <3