Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Cavia rennen

 
Profiel   

Hai!

Mijn ouders zijn de tuin compleet aan het verbouwen. De oude buitenverblijven (die ook aardig op zijn na heel veel jaren konijnen en kippen) gaan plat, daar komt een terras. Nu heb ik een leuk plekje uitgezocht waar een cavia ren mag en kan komen. Daarnaast komt dan een stukje terras zodat ik gezellig naar mijn cavia-tv kan kijken :D Bij dat stukje wil ik ook wat eetbare plantjes voor ze neerzetten zodat ik ze daar zo nu en dan wat van kan geven. Dat zou ook in hun ren kunnen maar dan hebben ze het natuurlijk de eerste dag al op.

Nu heb ik bedacht hoe ik het wil maar verbetering is natuurlijk altijd welkom.
Ik heb 8 cavia's, 2 groepen. 1 groep met 5 zeugen en een castraat en een duo van 2 beren. Deze mogen elkaar niet zien omdat 1 van de beren heel hitsig is. Daar loop ik ook tegen een probleem aan, want wat zet je er dan tussenin? De bedoeling is dat het 2 losse rennen worden, we zouden graag een plant oid. er tussenin zetten. We hebben wel Buxus over maar die zijn giftig voor cavia's dus dat vind ik niet zo'n fijn idee, dan moet je er altijd op letten of hij niet te lang wordt.
Ik wil zoiets onderaan doen: https://static.gamma.nl/mam/celum/celum ... llsize.jpg
Maar een handige plant die niet elke 2 weken gesnoeid hoeft te worden zou wel leuk zijn zodat hij de dames echt met geen mogelijkheid kan zien en het ziet er natuurlijk mooier uit dan een stuk plastic.

Dit is wat ik tot nu toe bedacht heb:
[ img ]

De ruimte die ik heb is ongeveer 3,4m x 3,4m. Voor de damesgroep wil ik 2m x 3,4m en voor de mannen 1m x 2,4m. Aan de rechter kant (naast een klein terrasje) wil ik de ingangen hebben.

Er komt half om half stenen en geel zand. Ze maken graag kuiltjes waar ze liggen in het hooi dus ik denk dat ze zand ook lekker zullen vinden, plus dat plast natuurlijk fijner dan stenen en ze komen er niet zo vies vanaf als van zwart zand. Het liefst zou ik natuurlijk gras willen maar er zitten hier super veel teken dus dat durf ik niet, en zo kunnen ze niet de hele dag vreten dus dat is ook wel prima.

De omheining wordt hout of ijzer met gaas, er overheen komt ook iets wat er makkelijk af kan met gaas zodat er geen vogels, katten of marters in kunnen.

Als hokjes wil ik dit idee:
[ img ]

Gewoon een simpel, beschut hokje zonder gaas waar ze in passen zonder ruzie en waar wat hooi/brok droog kan staan. Deze zouden aan de kant van de schuur komen zodat er altijd schaduw is. De afmetingen die ik nu in gedachte heb zijn voor de dames 0,3m x 2 m en voor de mannen 0,3m x 1 m, al twijfel ik bij de dames over 2 losse zodat ze elkaar kunnen ontlopen. (er komen sowieso 2 in/uitgangen) Deze hokjes wil ik ook een stukje van de grond maken (20-30 centimeter denk ik) zodat ze er onder ook meteen een beschut stukje hebben. Er zullen natuurlijk ook wat kleinere losse huisjes in de ren komen, we moeten even kijken hoe we die mooi waterdicht krijgen maar dat komt met mijn vader helemaal goed. Mijn vader maakt alles zelf dus ik kan precies zeggen hoe ik het wil, dat is echt ideaal :D

De plek waar ze komen ziet er nu nog zo uit :+
[ img ]
Dat gaat er dus eerst allemaal uit, ik heb dus nog genoeg tijd om te bedenken hoe ik het precies wil. Waarschijnlijk komt de echte ren met de hokjes pas komende lente. De bestrating en misschien het zand komen waarschijnlijk wel al eerder, dan kan er vast de losse ren op.

Het heeft allemaal geen haast want ze hebben binnen prima verblijven, dit is puur voor overdag in de maanden dat het warm genoeg is zodat ze ergens lekker de hele dag kunnen zitten ook als wij niet thuis zijn en het bespaart me dat gesleep met losse rennetjes. Mijn moeder haar terras gaat uiteraard voor dus waarschijnlijk heeft mijn vader pas in de herfst/winter tijd om echt voor de cavia's aan de gang te gaan, maar dan heb ik tegen die tijd vast een uitgewerkt plan met alle afmetingen.
En de voorpret is natuurlijk leuk :D

Dit zijn de bewoners:

[ img ]

[ img ]

Ik ben benieuwd of jullie nog ideeën hebben, zeker voor een goede plant om er tussenin te zetten maar alle ideeën zijn natuurlijk welkom. Het is allemaal een vrij nieuw idee (maar wel zeker dat het er komt) dus ik sta voor alles open. Als we er straks echt mee aan de gang gaan laat ik het natuurlijk graag zien als daar interesse in is :)

Ik ben zelf in ieder geval heel benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien en wat ze ervan gaan vinden!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 13:13 



 
Profiel   

Leuk project Melody!
Wat betreft de planten tussen de rennen, wil je iets dat echt altijd groen ( dus ook winterhard en eventueel bladhoudend) is? Als het best in het voorjaar mag opkomen, zou je misschien kunnen kiezen om wat dingen te planten die ze ook op kunnen eten als het de ren in groeit. Mogen cavia's kruiden? In mijn tuin staat bijvoorbeeld een munt plant die als een malle aan het groeien is, zeker 70cm hoog en heel dicht. Van roosmarijn of lavendel zou je haagjes kunnen kweken, al hebben die dan waarschijnlijk iets meer tijd nodig om goed dicht te groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 13:23 



 
Profiel   

Dat is een goeie, wij hadden wel munt staan maar dat waren nogal zielige plantjes dus ik wist niet dat die zo groot kunnen worden. Het moet er ongeveer van maart t/m september-oktober staan.
Munt mogen ze hebben dus als dat zo groot kan worden is dat zeker een goed idee, dankje! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 17:34 



 
Profiel   

oooh lys wat een gaaf project! Stipje is gezet, dit gaat volgens mij een heel gaaf project worden! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 17:58 



 
Profiel   

Ik ga je volgen :j ik heb zo een schuil hokje wel voor je als je wil.
Mijn beesten deden er niks mee en het dak werd lek.
Dus je zou er nieuw dakleer op moeten leggen.
Voor de rest helemaal prima :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 17:58 



 
Profiel   

gaaahaaaaffff *\o/*
ik zou inderdaad 3 huisjes van 1 meter doen, dus bij de meiden 2 losse huisjes.
en ik denk dat ze het zand heerlijk zullen vinden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 18:20 



 
Profiel   

Wat leuk! Zou je voor de 'afscheiding' kunnen kiezen voor zo'n randje plastic en dan plantjes aan beide kanten? Ik zou ook kiezen voor plantjes die de caafs mogen eten, zodat ze zelf kunnen helpen snoeien.

Gras kan misschien wel, als het maar kort genoeg blijft...

En voor losse, waterdichte huisjes / schuilhutjes: een regenpijp met flinke diameter in de lengte doorzagen, dan heb je twee tunneltjes :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 18:20 



 
Profiel   

Wat een tof idee! In hun 'natuurlijke' habitat zijn ze toch het leukst :D.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 18:41 



 
Profiel   

Wat een leuk idee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 18:44 



 
Profiel   

Ik zou toch echt een stuk plexiglas ofzo tussen je plantjes zetten als de cavia's niet bij elkaar mogen komen... Hij zal de vrouwtjes toch ruiken denk ik en dan z'n uiterste best doen er toch te komen...
Vindt je idee wel super gaaf!! Ik ga ook zeker volgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 18:56 



 
Profiel   

Hilary schreef
Wat leuk! Zou je voor de 'afscheiding' kunnen kiezen voor zo'n randje plastic en dan plantjes aan beide kanten? Ik zou ook kiezen voor plantjes die de caafs mogen eten, zodat ze zelf kunnen helpen snoeien


[ img ] <3


Dat gaat een paradijsje worden!

Zou als tussenafscheiding iets echt ondoorzichtigs nemen, planten groeien nooit zo vast tegen of in elkaar dat de caafs elkaar niet kunnen zien. ..

Is zo'n houten borderrol niks?
Ziet er leuk uit en kun je ook nog in een beetje speelse vorm wegzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 19:00 



 
Profiel   

Wow wat een reacties zeg! Bedankt allemaal voor de leuke ideeën!

LukieBradley schreef
Ik ga je volgen :j ik heb zo een schuil hokje wel voor je als je wil.
Mijn beesten deden er niks mee en het dak werd lek.
Dus je zou er nieuw dakleer op moeten leggen.
Voor de rest helemaal prima :j


Wat super lief! <3
Maar ik denk dat 'we' 3 dezelfde kooien gaan maken zodat het er allemaal hetzelfde uit ziet en ze er ook onder kunnen. Maar super bedankt voor het aanbod!
Je muizenkooi gaat overigens wel weer in gebruik, als het goed is heb ik komend jaar opnieuw een muizen familie :))

Hilary schreef
Wat leuk! Zou je voor de 'afscheiding' kunnen kiezen voor zo'n randje plastic en dan plantjes aan beide kanten? Ik zou ook kiezen voor plantjes die de caafs mogen eten, zodat ze zelf kunnen helpen snoeien.

Gras kan misschien wel, als het maar kort genoeg blijft...

En voor losse, waterdichte huisjes / schuilhutjes: een regenpijp met flinke diameter in de lengte doorzagen, dan heb je twee tunneltjes :)


Enkel het plastic randje zou kunnen maar ik vind die dingen zelf erg lelijk, en ik vraag me af of hij daar niet overheen kan kijken als hij zijn best doet. Maar de houten borderrol waar Shirley het over had kende ik niet, dat lijkt me een super oplossing! Plantjes voor ze komen er sowieso, als het niet ertussenin is is het wel naast de ren.

Hier zitten er zelfs als het gras kort is, steeds als ze op gras zaten had er daarna minstens 1 een teek dus ik durf het nu echt niet meer. Ze vinden stenen/zand vast ook wel leuk, en eten krijgen ze ook genoeg.

Een grote buis door midden doen is inderdaad een goed idee! Ze hebben nu ook wat buizen maar dan rond, dat wordt nogal vies :P

idylle schreef
Ik zou toch echt een stuk plexiglas ofzo tussen je plantjes zetten als de cavia's niet bij elkaar mogen komen... Hij zal de vrouwtjes toch ruiken denk ik en dan z'n uiterste best doen er toch te komen...
Vindt je idee wel super gaaf!! Ik ga ook zeker volgen


Dat ruiken valt heel erg mee gelukkig, ze zitten nu ook op een zolder. Hij kan natuurlijk niet op een plek waar de dames al hebben gezeten maar zolang hij ze niet ziet is er verder niks aan de hand :) Maar als hij ze kan zien blijft hij in de hoek waar hij ze gezien heeft aan de tralies/het gaas rukken. Zolang daar dus iets tussen staat is er niks aan de hand gelukkig.

Shirley schreef
[ [url=m/ny4GLZ.jpg]Afbeelding[/url] ] <3


Dat gaat een paradijsje worden!

Zou als tussenafscheiding iets echt ondoorzichtigs nemen, planten groeien nooit zo vast tegen of in elkaar dat de caafs elkaar niet kunnen zien. ..

Is zo'n houten borderrol niks?
Ziet er leuk uit en kun je ook nog in een beetje speelse vorm wegzetten.


Wat een leuke tekening <3

Zo'n borderrol vind ik een super goed idee! Dat kende ik nog niet, dankjewel!


Ik hoop dat ik zo iedereen gehad heb!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 21:43 



 
Profiel   

Wat leuk, ben benieuwd hoe het word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-16 05:06 



 
Profiel   

De eerste stappen zijn al gezet, de trampoline is eruit, het onderstel bijna.
[ img ]

Mijn vader kwam ook nog een hol tegen van de konijnen van jaren terug. Het hol is duidelijk niet zo lang geleden nog bewoond, waarschijnlijk door onze tuinmuis die verslaafd is aan noten want het lag vol met open noten. We horen hem altijd knagen onder een verhoogd terras en mijn moeder heeft hem ook wel eens met een noot zien lopen. Als je bij dat terras de planken omhoog tilt ligt het ook helemaal vol met halve noten :+

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Ik ben benieuwd hoe het er straks uit ziet als het vlak is, het is echt best een groot stuk! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-16 13:29 



 
Profiel   

Leuk ik volg! Vind jouw topics over de caafs altijd zo leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-16 16:11 



 
Profiel   

Haha, die laatste foto doet me denken aan een aflevering van hidden kingdoms. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-16 16:16 



 
Profiel   

Dankje San! :D

Hidden kingdoms ken ik niet, maar de naam zegt genoeg :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-16 19:38 



 
Profiel   

Haha, het is erg grappig. Het is een programma van de bbc volgensmij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-16 19:40 



 
Profiel   

Ben heel benieuwd. Wordt vast gaaf !

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-16 17:32 



 
Profiel   

Is het al helemaal af? Hoe ziet het er nu uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-17 22:16 



 
Profiel   

Nee het is nog een gat in de grond _O- Ik de lente gaan we verder, dan zal ik hier weer posten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-17 22:24 



 
Profiel   

Wat gaaf! En wat een schattige cavia's heb je, leuke beestjes.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-17 22:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen