Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 17:04

Hallo allemaal,

Doordat wij afgelopen zaterdag een kat hebben doodgereden en ik druk op zoek ben naar de eigenaar ben ik het volgende probleem tegen gekomen.

Sinds 2 jaar heb ik een kat, zij was aan komen lopen bij het depot waar ik toen voor bezorgde.
Ze ging niet weg en op de advertentie op amivedi kwam er niemand af, dus besloot de "baas" dat zij naar het asiel zou moeten. Niet omdat ze niet lief was, maar wel omdat hij haar niet op straat wilde dumpen en het depot toch afgesloten moest gaan worden.

Ik heb hierdoor besloten haar mee te nemen, nogmaals op de amivedi en facebook te plaatsen, en haar na te laten kijken.
Mijn idee was dat zij in ieder geval veilig zou zijn en mocht een eventuele eigenaar zich melden, zou deze haar terug kunnen krijgen.

Ik ben met haar naar de dierenarts geweest en omdat zij geen chip had heb ik haar toch laten chippen.

Nu dus het probleem:

Ze heeft dus lange tijd op amivedi gestaan heb vaker het internet afgespeurd voor haar, maar kon haar nergens vinden.

2 jaar later ( vandaag ) dus ineens wel.
Zij is vermist sinds augustus 2014 en kwam bij mij oktober 2014, 2 maanden later dus en ruim 10 km verder.
Zij moet over een drukke brug zijn gaan lopen anders was ze nooit hier geraakt.

Nu heb ik dus een beetje een gebroken hart.

Ik heb 2 keuzes:
1 - Ik neem contact op ( ik heb contact opgenomen met amivedi dus heb de gegevens ) en ik bel deze vrouw/ man met het risico dat ik mijn kat moet afstaan.

2 - ik neem geen contact op, hoe egoistisch dat ook is maar ik hoef geen afscheid van mijn vriendinnetje te nemen.

Nu wil ik dus graag contact opnemen, maar weet totaal niet wat ik dan kan verwachten.
Ik wil haar niet kwijt, ze is super met mijn kater, en komt altijd lekker bij mij liggen.

maar als het mijn kat geweest zou zijn zou ik ook willen weten dat ze niet dood is.


Wie weet of ik eventueel " rechten " heb mocht het in het vervelendste geval zo zijn dat de oorspronkelijke eigenaar de kat terug wilt.


Nogmaals: Ik heb er dus alles aan gedaan om een eigenaar te vinden en haar absoluut niet achter gehouden.
Tevens de eigenaar van het depot toen.

Bedankt voor het helpen en advies.


Moderatoropmerking:
Er staat een moderatoropmerking op pagina 23. Lees deze eerst goed door voordat je reageert.


Moderatoropmerking:
Er staat een moderatoropmerking op pagina 27. Lees deze eerst goed door voordat je reageert.


Moderatoropmerking:
Er staat een moderatoropmerking op pagina 42. Lees deze eerst goed door voordat je reageert.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-10-16 13:17, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:07

Goh wat lastig. Ik begrijp wel dat je je vriendinnetje niet kwijt wil.
Ik vind wel dat je het die mensen verschuldigd bent ze te laten weten dat ze bij jou is. Misschien willen ze haar terug, misschien zien ze in dat ze bij jou gelukkig is. Dat weet je nooit van tevoren.
Neem contact op, het is hun kat ;)

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:10

Wat ik zou doen in jouw geval is bellen naar de eigenaren.
Het verhaal uitleggen en dat de kat al die tijd bij jou heeft gewoont en alles heeft gekregen wat hij nodig had.
Dat je toendertijd op zoek bent geweest naar de eigenaren, maar dat niemand heeft gereageerd.

De eigenaren leven al 2 jaar zonder hun kat, gaan ervan uit dat die dood is en hebben waarschijnlijk hun leven weer opgepakt.
Dus als jij vraagt of jij de kat zou mogen houden omdat je niet meer zonder hem kan en dat ze hem best eens mogen bezoeken, dan heb je wel zeker een kans dat je hem mag houden.


Als je het juridisch bekijkt zeg je dat de kat geen chip had toen die bij jou kwam en dat jij hem hebt laten chippen.
Hij staat dus op jouw naam en hun kunnen niet bewijzen dat het hun kat was, dus het is op papier jouw kat.

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Re: Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 17:15

Leuk he ik zit op mijn werk en gewoon te huilen.

Bizar wat zo'n keuze met je doet.
Ik weet dat ik zelf zou willen weten wat ermee gebeurt is.

Toch maar bellen dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:16

Lastige situatie maar ik denk als 'oud' eigenaar ik wel heel graag zou willen weten hoe het met hem is en of hij nog leeft, zou slang al blij wezen als het beestje nog zou leven en het goed heeft.
Ik denk dat net als wat earthfocus zegt je gewoon moet bellen en het verhaal moet uitleggen, dan denk ik dat daar waarschijnlijk wel begrip voor is.
Zo niet dan kan je altijd nog zeggen hij is gechipt en staat op mijn naam toch

F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:16

Toch laten weten. En dan hoop ik dat je mensen treft die hem jou gunnen.
Zij hebben blijkbaar ook na 3 maanden niet meer op amivedi gezocht.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:18

Ik zou als oud eigenaar heel graag horen dat het goed met de kat gaat en na 2 jaar zou ik hem of haar lekker bij het nieuwe baasje laten blijven.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:19

Ik zou ook het laten weten. Als ik mijn kat zou kwijt raken zou ik erg gelukkig zijn om te weten dat hij nog leeft. Als ik zie dat hij het goed heeft zou die ook mogen blijven. 100 % zeker dat het dezelfde kat is?

silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:22

oeff.... dit lijkt mij een lastige situatie..

Ik zou eerlijk gezegd ook niet zo goed weten wat te doen....

Hoe kan het dat je nu wel toevallig uitgevonden hebt wie de eigenaren waren? (niet aanvallend bedoelt)

Wat EarthFocus ook zegt.. Contact opnemen, hoe moeilijk dat ook is... en inderdaad je situatie uitleggen.

Niemand kan weten hoe de eigenaren reageren... Het kan zijn dat ze blij zijn dat de kat nog leeft, maar gezien de situatie jou de kat gunnen..

Ze kunnen ook boos worden, en er dingen achter gaan zoeken.. en uiteindelijk met een hoop problemen hun kat terug komen halen.....


Als mijn eigen kat weg zou lopen zou ik verdrietig zijn en alles proberen om hem terug te vinden...
Als er enkele jaren later een bericht komt dat iemand hem gevonden heeft en alles geprobeerd heeft om zijn eigenaar te zoeken, maar dit niet gelukt is en hem daarom een goed huis heeft geboden ipv het dierenasiel zou ik die persoon de kat gunnen.
wel zou ik het leuk vinden om hem nog een keer te zien, zodat ik het ook met een gerust hart helemaal zou kunnen afsluiten.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:28

Ik weet dat het asiel een Veel kortere periode de dieren op vangt en dan vrij geeft voor adoptie
Daarbij wat ik nog weet van school is dat je ter goedertouw nu "eigenaar of iig bezitter" bent. Denk eigenlijk niet dat zij de kat kunnen terug vorderen als ze dat zouden willen.

Ik zou wel contact opnemen trouwens.

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:35

Wat een lastige situatie zeg..

omdat je ook aangeeft dat de kat toen der tijd op Facebook en andere sites stond en de waarschijnlijk oude baasjes maar 10 km van jou afwonen vraag ik me af hoe ze de advertenties nooit hebben kunnen zien.

Of ik ze zou bellen of niet durf ik niet te zeggen.. Het beste en eerlijkste is dat natuurlijk wel.

als m'n hond weggelopen zou zijn en na 2 jaar zou er iemand bellen weet ik ook niet wat ik in die situatie zou doen eigenlijk.. M'n eerste reactie zou zijn terugnemen. Maar wat bovenstaande ook zeggen, de hond(of in dit geval kat) herkent de oude baas waarschijnlijk geen eens meer..

Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen.

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:37

Ik meen dat een asiel een gevonden dier 2 weken moet vasthouden voor het ter adoptie beschikbaar komt en een particulier iets van 1,5 jaar.
Wettelijk gezien is die tijd verstreken, ts heeft het nodige gedaan om de eigenaren te vinden.
Als de eigenaren de kat alsnog opeisen kan ts aangeven dat de tijd verstreken is en zij inmiddels wettelijk de eigenaar is.
Ts kan ook de kat terug geven en daarnaast alle gemaakte kosten (voer, dierenarts, grit, chippen, ontvlooien/ontwormen, evt schade etc) terugeisen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:40

Je zou zeggen dat ze dan niet heel goed hebben gezocht, maar misschien wisten ze niet van het bestaan van amivedi? Als vorige eigenaar zou ik dan ook zeggen: dolblij dat ie eindelijk terecht is, maar hij heeft het goed bij TS en woont daar al 2 jaar dus hou die kat. Zou dan denk ik wel vragen of ik eens langs mag komen.
Zie dat meerdere mensen zo denken, maar je zou net zien dat die eigenaren van TS dr kat erop staan dat ie terugkomt :+

Ben benieuwd wat ze gaan zeggen TS!

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:40

lor1_1984 schreef:
Ik meen dat een asiel een gevonden dier 2 weken moet vasthouden voor het ter adoptie beschikbaar komt en een particulier iets van 1,5 jaar.
Wettelijk gezien is die tijd verstreken, ts heeft het nodige gedaan om de eigenaren te vinden.
Als de eigenaren de kat alsnog opeisen kan ts aangeven dat de tijd verstreken is en zij inmiddels wettelijk de eigenaar is.
Ts kan ook de kat terug geven en daarnaast alle gemaakte kosten (voer, dierenarts, grit, chippen, ontvlooien/ontwormen, evt schade etc) terugeisen.

Dan eerst betalen en dan pas kat terug.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:42

Ik zou vanaf een ander nummer dan je eigen nummer bellen naar de vorige eigenaren om eens rustig te overleggen :). Wie weet zijn ze er oké mee als je wat foto's appt en is het daarmee wel klaar.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:57

Aangezien ED alleen voor paardgerelateerde diensten is verplaats ik dit topic van ED naar BB waar het hoort.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:01

Ik kan me niet voorstellen dat de vorige eigenaren nog 'recht' hebben op hun kat na zo'n lange tijd. Je hebt er toen alles aan gedaan, en zij schijnbaar niet, aangezien er nooit reactie is geweest. Het is nu jouw kat, waar je niet pas een paar dagen, maar een paar jaar voor zorgt! Je hebt de kat niet gejat, niet bewust achtergehouden en niet opzettelijk gelokt..

Ik zou eerst anoniem bellen om te kijken hoe ze reageren. Ik zou wel sowieso bellen, dan kunnen de vorige eigenaren het ook afsluiten. Als zij zeggen de kat terug te willen, zou ik wel direct voet bij stuk houden.. Maar dat ben ik, no way dat een dier waar ik al 2 jaar voor zorg ineens van me weggenomen wordt. Maar grote kans dat de mensen gewoon opgelucht zijn te weten wat er met hun kat gebeurd is, en dat deze het goed heeft.

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 18:06

Update :

Ik heb gedaan waarvan ik al wist dat ik dat zou doen. Ik heb namelijk gebeld.

Eerst privé en heb jankend aan de telefoon gezeten.
De vrouw reageerde geschokt maar ook blij dat de kat nog leefde.

Ze was een jaar toen ze bij mij kwam dus zit al langere tijd bij mij dan bij hun.

Na veel gejank van mijn kant zei zij ook dat ze het even moest laten bezinken.
Ze hebben veel verdriet er van gehad en was wel ontzettend blij dat ik belde. Ze heeft ook een dochtertje van nu 10 dus toen 8

Ik heb haar gezegd foto's te sturen en gezegd dat ik graag zou willen dat ze bij mij bleef dat snapte ze ook.

We zullen nog contact houden en hoop dat ze zegt het hierbij te laten en natuurlijk is ze dan van harte welkom om langs te komen.

Evelyne79

Berichten: 3993
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:12

Wat goed dat je gebeld hebt.
Bel anders ook eens even met Amivedi, kijken wat zij zeggen over het tijdsbestek wat een kat kwijt is geweest met de rechten van de eerste eigenaar

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:14

Draai het om, als het jouw kat zou zijn zou je ook blij zijn als ze weer terug kwam.

_karin_

Berichten: 3912
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:14

Goed gehandeld TS, knap van je! Hopelijk kunnen de oud-eigenaren zich vinden in jou als nieuwe bazin. Je klinkt in ieder geval erg begaan met het beestje.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:22

lieveli schreef:
Draai het om, als het jouw kat zou zijn zou je ook blij zijn als ze weer terug kwam.

Hier ben ik het ook wel mee eens, zeker omdat hij van een jong meisje is geweest. Ik snap natuurlijk dat je erg gehecht aan hem bent geraakt, maar is het geen optie op hem aan dat meisje terug te geven en zelf naar een andere kat te kijken? Zeker omdat ze zo blij waren dat je belde.

F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:31

silvericathy schreef:
Hoe kan het dat je nu wel toevallig uitgevonden hebt wie de eigenaren waren? (niet aanvallend bedoelt).


Uit de OP haal ik dat ze net een kat hebben aangereden. Die wilde ze waarschijnlijk op amivedi zetten en als je kijkt op je omgeving en geen datum selecteert krijg je waarschijnlijk alles te zien.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:32

Lastige situatie Ts. Ik vind het wel heel goed dat je hebt gebeld!

De kat kunnen ze echt niet meer van je afpakken hoor. Althans ik geef ze echt weinig kans.
Ik heb een keer die aflevering gezien van de rijdende rechter. Dat ging ook over een kat die kwijt was. Het dierenasiel heeft hem toen verkocht aan een ander. Die mensen kwamen uiteindelijk ook in contact en de 1e eigenaar wilde de kat weer terug, maar dat mocht dus niet meer.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:35

Wat goed dat je hebt gebeld maar ik kan me zo goed voorstellen hoe het voor je voelt :(:)