Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:53

Ik heb ook een huisbezoek gehad. Stelde bar weinig voor. Gewoon eerlijk zijn. Ze willen wel weten of je moeite voor je hond wil doen. Dat snap ik wel. Als je bij de eerste dwarse scheet je hond weer kwijt wil, hebben ze niks aan je. Honden komen meestal met een rugzakje. Alleen thuis blijven is zo’n ding wat een kennelhond meestal niet in zijn standaard pakket heeft zitten. Daar moet je dus wel in willen investeren. Ook het ‘kan bij katten’ zal in het begin goed begeleid moeten worden. Nieuwe katten zijn nieuwe kansen en ze gaan toch even kijken of ze er achteraan mogen.

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:26

Wij hebben van te voren geen huisbezoek gehad.
Wel eentje toen de honden hier al waren, maar dat werd door Tara haar vorige baasje/adoptant gedaan. Die is huisbezoeker voor de stichting en plakte hier dus gewoon een gezellig bezoekje aan Tara aan vast <3

Oei die allergische reactie, heeft Gocha ook eens gehad. Na het dierenarts bezoek kon ik toen ook wel om dat gezwollen bekje lachen :=

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:53

Hier geen huisbezoek gehad, paar vragen over de thuissituatie en dat was het.
Nou vind ik zo'n huisbezoek ook altijd nogal dubbel: als ik bij een fokker een hond haal, is er over het algemeen óók geen huisbezoek, maar alleen een paar gesprekken over de thuissituatie en woonsituatie.

Ik snap dat sommige types meer ontsnappers zijn dan andere, en ik ga er vanuit dat het huisbezoek daarop gericht is? Zou niet weten wat ze anders willen komen checken ook? Als het net zo erg is als bij de 'reguliere Nederlandse asiels', komt niemand meer aan een hond namelijk...

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:36

Hier is geen omheining om het terrein. Alleen lint voor de paarden. Dat had ik van te voren al gemeld. Dus daar kwamen ze ook niet voor. Ik heb geen idee waar ze voor kwamen. Streng zijn ze in ieder geval niet.

Wat vragen ze bij de Nederlandse asiels dan?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:42

Van wat ik van kennissen begrepen heb, vinden Nederlandse asiels sowieso dat je eigenlijk de hond niet alleen mag laten, dus hoe ze dat doen met werkende mensen? Veel willen ook geen honden naar gezinnen met jonge kinderen (en dan bedoel ik niet 0-3, maar echt tot een jaar of 10) etc. Niet uit de eerste hand overigens (er zaten toen ik op zoek was alleen staffords, herders en husky's en ik was op zoek naar een klein of middenmaat hondje, categorie gezelschap of jacht), maar van vrienden en kennissen die in asiels zijn gaan kijken naar honden.

Ik vind dat gek: als je werkt en je regelt gewoon fatsoenlijke opvang / uitlaatservice, is dat toch geen probleem? Behalve als een hond écht verlatingsangst heeft dan natuurlijk... Veel honden gaan hartstikke goed met kinderen - en veel gezinnen hebben nou eenmaal kinderen. Het is allemaal wat star, weinig flexibel. Kan natuurlijk ook wel komen doordat de honden die in asiels binnenkomen een handleiding hebben, maar goed, alle stichtingen met buitenlandse hondjes geven ook aan dat er handleidingen zijn, en dat niet ELKE hond bij kinderen of katten kan, maar heel veel ook wel...

Als ik naar mijn Toby kijk, zou die het prima doen in een gezin met kinderen en vindt hij een paar uur per dag alleen blijven écht niet erg. Die zou dus heel lang hebben kunnen wachten in een asiel op een plekje waar mensen altijd kinderloos thuis zijn, terwijl hij zich hartstikke prima vermaakt!

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:51

Het alleen laten is bij de buitenlandse stichtingen die wij benaderd hebben ook een probleem hoor... Zij geven echt de voorkeur aan mensen die niet meer werken of altijd thuis werken is mijn ervaring.

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:20

Luca03 schreef:
Het alleen laten is bij de buitenlandse stichtingen die wij benaderd hebben ook een probleem hoor... Zij geven echt de voorkeur aan mensen die niet meer werken of altijd thuis werken is mijn ervaring.


Dat is mijn ervaring dan niet, ze vragen wel of je oppas hebt e.d. en ik denk dat je ook bij een volwassen hond moet zorgen dat je de eerste weken net zoveel thuis bent als dat je dat met een pup zou zijn.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:22

@Luca ik vind dat echt heel lastig. Want dan wil je iets goeds doen voor een hondje en word je min of meer gedwongen een pup te kopen dus als je werkt...
Stichting waar Toby vandaan komt had die eis niet. Voor mij is het heel simpel: ik werk om mijzelf en mijn dieren een goed leven te geven. De dagen dat ik op kantoor ben, haalt mij moeder de hond op rond de lunch, dus hij is maar een paar uur alleen in de ochtend. Vindt de hond niet erg. Collega heeft zijn hond op de dag dat zowel hij als zijn vrouw niet thuis zijn in een dagopvang. Lijken mij allemaal reële opties. Het gaat er toch om dat er een oplossing is die voor de hond en de eigenaar werkt, lijkt mij... Je mag ook kinderen als je werkt, als je die dan maar voorziet van oppas, in welke vorm dan ook... Heel vreemd dat voor honden strengere eisen zijn dan voor kinderen zeg maar... (Ja, ik denk hier even hardop ;) )

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:19

Toen ik hier ging kijken in de asiels, waren er alleen honden die niet bij kinderen, katten of andere honden konden. Aangezien we alles hebben, werd dat dus niks. Bij de Russische stichting zijn ze heel reëel en coulant en sls het niet lukt, komt de hond in opvang voor herplaatsing. Bij de Spaanse stichting deden ze een stuk moeilijker en heb ik op een gegeven moment gevraagd of ze die hond eigenlijk wel uit het asiel wilden laten gaan. Nu heb ik nog steeds contact met die mensen en ze zijn erg begaan met de honden. En er zijn altijd mensen die een hond aanschaffen, het valt tegen en dan miet hij weer weg. Dus ik snap het idee wel, maar het maakt geen moer uit. Iemand die een hond wil, houdt gewoon een mooi praatje. Of t allemaal waar is, moet je maar afwachten.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:46

@fabster precies dat ja. Iedereen kan een mooi praatje houden.
Ik heb geen kinderen, geen katten. Maar de hond moet wel mee naar vrienden met kinderen en katten en naar stal met paarden, andere honden, katten, kinderen. Dat vind ik dus wel een belangrijke factor, sociaal gedrag. Toby is super met kinderen, braaf bij de paarden, goed met katten en met de meeste honden ook ok. Enige waar ik me wel op verkeken heb ik het jachtinstinct. Bij mijn spaniël was dat te sturen, nee was echt nee. Toby heb ik in vier jaar nog niet zo ver dat hij een vogel met rust laat. Hij kan dus ook echt nergens los. Jammer maar helaas. Ik weet van veel andere Podengo eigenaren dat ze daarom geen podengo meer willen hierna, en ik weet zelf om die reden ook niet of ik er weer aan zou beginnen. Die voorlichting over het type hond ontbrak volledig bij de stichting waar hij vandaan komt. Geen reden om hem weg te doen natuurlijk, ben gek op die hond, maar voor best wat mensen is dat wel reden om ze terug te brengen of herplaatsen, helaas.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:28

Ik vind een podenco ook echt te gek. Heb me toen flink in het ras verdiept en besloten dat het geen ras voor mij is. Maar mooi en lief zijn ze wel <3

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:45

Fabster schreef:
Ik vind een podenco ook echt te gek. Heb me toen flink in het ras verdiept en besloten dat het geen ras voor mij is. Maar mooi en lief zijn ze wel <3


Dat verdiepen is hier mislukt :Y)
Toby wilde mee, besloot hij. Liep mij in de opvang overal achterna, ik had niks te vertellen: hij zei dat hij mee wilde.

Zijn echt heerlijke honden om te hebben, maar echt wel jagers en weglopers. Een whippet is net zo knuffelig, en een stuk makkelijker :')

In huis is Toobs wel echt perfect, ligt liefst de hele dag tegen je aan geplakt, en als hij maar hoog en zacht kan liggen, ligt hij uren te slapen. Kan er heerlijk mee hiken en wandelen ook, 10-15km is niks zeg maar. Maar wel altijd aangelijnd dus.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:26

Wij hadden hiervoor een Podenco teefje dat wel goed los kon. Ze had wel jachtdrift dus ze kon niet overal los maar ze luisterde goed.
Overigens ving ze ook muizen voor ons :r

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:35

Waar ik vroeger met de paarden op pension stond, daar hadden ze er 1. Was helemaal verliefd. Galgo’s vind ik ook zo leuk. Prachtige honden. Maar gewoon niet praktisch bij ons. Vorige week wel met iemand gewandeld, die een galgo had. Kan ik echt van genieten. Maar ik hou t bij herderachtige honden. Is een betere match. :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:36

estja schreef:
Wij hadden hiervoor een Podenco teefje dat wel goed los kon. Ze had wel jachtdrift dus ze kon niet overal los maar ze luisterde goed.
Overigens ving ze ook muizen voor ons :r


Dan hebben jullie denk ik geluk gehad, zo'n 90+% kan niet los of alleen in omheind gebied. Kennisje laat die van hun wel los, met een GPS tracker en dan nog zijn ze hem vaak uren kwijt. En in de podengo groep op Facebook ook bijna allemaal weglopers en jagers. Heel sommige mensen hebben inderdaad pods die wel los kunnen, dat is wel fijn!

Toby vangt ook muizen, en als hij de kans krijgt ook vogels, dat is ook al wel gebeurd in de tuin :j

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:40

Fabster schreef:
Waar ik vroeger met de paarden op pension stond, daar hadden ze er 1. Was helemaal verliefd. Galgo’s vind ik ook zo leuk. Prachtige honden. Maar gewoon niet praktisch bij ons. Vorige week wel met iemand gewandeld, die een galgo had. Kan ik echt van genieten. Maar ik hou t bij herderachtige honden. Is een betere match. :D


Mijn tante heeft meerdere galgo's gehad, ook heerlijk, maar inderdaad: het is niet altijd praktisch!
Herders passen mij dan weer minder. Ik ben wel 'van de jachthonden', maar daar zitten echt wel gradaties in natuurlijk...

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:57

Skippy01 schreef:
Fabster schreef:
Waar ik vroeger met de paarden op pension stond, daar hadden ze er 1. Was helemaal verliefd. Galgo’s vind ik ook zo leuk. Prachtige honden. Maar gewoon niet praktisch bij ons. Vorige week wel met iemand gewandeld, die een galgo had. Kan ik echt van genieten. Maar ik hou t bij herderachtige honden. Is een betere match. :D


Mijn tante heeft meerdere galgo's gehad, ook heerlijk, maar inderdaad: het is niet altijd praktisch!
Herders passen mij dan weer minder. Ik ben wel 'van de jachthonden', maar daar zitten echt wel gradaties in natuurlijk...


Ik had voorheen ook een jacht kruising (dalmaat
X Drent x labrador). Daar heb ik de eerste jaren wat mee afgezien :roll: Altijd weg. Maar daarna echt perfect. Ging los mee aan het paard. Die was ook heel atletisch. Echt prachtig. Dat vind ik van de windhonden ook. Maar goed, herders passen mij echt beter. Alhoewel ik die wel minder mooi vind.

Ik kwam vandaag een (kruising?) pointer tegen. Zal ook uit Spanje zijn geweest, denk ik. Love it. Met die mooie bespiering en korte vachten <3


Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:16

Het ligt denk ik echt wel aan wat voor jachtbloed en hoe ze horen te jagen.

Zo zien een Duitse staande draadhaar en een cesky fousek er nagenoeg hetzelfde uit, maar de cesky is veel makkelijker, jaagt ook veel dichterbij de handler.
Wij hadden een Engelse springer Spaniel, dat zijn stuiterballen, maar wel baas gefocust.
Barbet of lagotto lijken mij ook echt heerlijk om mee naar jachttraining te gaan. Een working cocker is ook super voor jachttraining én voor agility. Terwijl een weimaraner of Duitse staande mij qua karakter echt niet trekt.
Herders heb ik me qua karakter onvoldoende in verdiept. De typische Duitse herders, Mechelse herders, en de border collies - de veel voorkomende dus, word ik allemaal niet happy van. Kan me nog voorstellen dat een nizinny of Gos d'atura catala of een ander redelijk onverpest drijversras anders ligt, maar die ontmoet ik nou niet dagelijks haha

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:34

Skippy01 schreef:
Het ligt denk ik echt wel aan wat voor jachtbloed en hoe ze horen te jagen.

Zo zien een Duitse staande draadhaar en een cesky fousek er nagenoeg hetzelfde uit, maar de cesky is veel makkelijker, jaagt ook veel dichterbij de handler.
Wij hadden een Engelse springer Spaniel, dat zijn stuiterballen, maar wel baas gefocust.
Barbet of lagotto lijken mij ook echt heerlijk om mee naar jachttraining te gaan. Een working cocker is ook super voor jachttraining én voor agility. Terwijl een weimaraner of Duitse staande mij qua karakter echt niet trekt.
Herders heb ik me qua karakter onvoldoende in verdiept. De typische Duitse herders, Mechelse herders, en de border collies - de veel voorkomende dus, word ik allemaal niet happy van. Kan me nog voorstellen dat een nizinny of Gos d'atura catala of een ander redelijk onverpest drijversras anders ligt, maar die ontmoet ik nou niet dagelijks haha


Ik hou van de baasgerichtheid en bereidheid tot samenwerken van de herder. Niet van het model waar ze de rassen inmiddels ingeperst hebben. Dus dan kom je goed weg in de Spaanse (maar ook Roemeense) asiels. Allemaal kruising herders. Love it <3

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 07:46

Heerlijk toch, dat je het daar zo goed hebt kunnen vinden <3

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 07:57

Fabster schreef:
Waar ik vroeger met de paarden op pension stond, daar hadden ze er 1. Was helemaal verliefd. Galgo’s vind ik ook zo leuk. Prachtige honden. Maar gewoon niet praktisch bij ons. Vorige week wel met iemand gewandeld, die een galgo had. Kan ik echt van genieten. Maar ik hou t bij herderachtige honden. Is een betere match. :D


Is een Lurcher dan niet voor jou? Dat is een kruising Galgo of Greyhound met Herder.
Wij hebben een galgo mix en zij is waarschijnlijk ook een mix met iets van herder. Ze luistert echt heel goed, kan ook overal los lopen, het enige wat ze doet is achter de tram aan gaan als ze de kans krijgt (woon bij het eindpunt van een tram)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:09

gr_roos schreef:
Fabster schreef:
Waar ik vroeger met de paarden op pension stond, daar hadden ze er 1. Was helemaal verliefd. Galgo’s vind ik ook zo leuk. Prachtige honden. Maar gewoon niet praktisch bij ons. Vorige week wel met iemand gewandeld, die een galgo had. Kan ik echt van genieten. Maar ik hou t bij herderachtige honden. Is een betere match. :D


Is een Lurcher dan niet voor jou? Dat is een kruising Galgo of Greyhound met Herder.
Wij hebben een galgo mix en zij is waarschijnlijk ook een mix met iets van herder. Ze luistert echt heel goed, kan ook overal los lopen, het enige wat ze doet is achter de tram aan gaan als ze de kans krijgt (woon bij het eindpunt van een tram)


Zo een loopt er hier in de wijk ook ja, vermoedelijk galgo x herder. Héérlijke hond is dat. Zo ontzettend lief en zachtaardig :j
Je ziet ze ook veel als kruising windhond x border collie.
(En ook veel als windhond x terrier, die zijn prachtig, maar dát is natuurlijk niet zo baasgericht ;) )

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:04

gr_roos schreef:
Fabster schreef:
Waar ik vroeger met de paarden op pension stond, daar hadden ze er 1. Was helemaal verliefd. Galgo’s vind ik ook zo leuk. Prachtige honden. Maar gewoon niet praktisch bij ons. Vorige week wel met iemand gewandeld, die een galgo had. Kan ik echt van genieten. Maar ik hou t bij herderachtige honden. Is een betere match. :D


Is een Lurcher dan niet voor jou? Dat is een kruising Galgo of Greyhound met Herder.
Wij hebben een galgo mix en zij is waarschijnlijk ook een mix met iets van herder. Ze luistert echt heel goed, kan ook overal los lopen, het enige wat ze doet is achter de tram aan gaan als ze de kans krijgt (woon bij het eindpunt van een tram)


Ja zéker! Ik heb daar ooit wel voor gekeken. Ook eens op gereageerd (was herder x podenco). Die hond zat al 2 jaar op een opvangadres. Nooit iemand interesse. Maar toen ik interesse kreeg, schrokken die mensen zich rot en bedachten zich ineens, dat ze hem helemaal niet kwijt wilden :D . Dus hij is lekker gebleven.

De opvang in Spanje waar Marcus vandaan komt, heeft dat soort honden niet. Hij komt uit Galicie en daar is het in de winter veel te koud voor galgo’s en podenco’s. Zij hebben dus veel (kruisingen) griffons zitten als jachthond. Maar wie weet, in de toekomst...


Achter de tram aan gaan? :=

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:35

Fabster schreef:
Achter de tram aan gaan? :=


Ja mijn vriend vond dat grappig de eerste keer en nu blijft ze het doen :roll: Ook als ik op de dijk langs het eindpunt loop. Zodra ze de tram hoort gaat ze er blaffend achteraan, maar ze doet het alleen bij het eindpunt, verder negeert ze de tram. Hieronder een actiefoto (van 2 jaar geleden) op de renbaan.

Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:36

gr_roos schreef:
Fabster schreef:
Achter de tram aan gaan? :=


Ja mijn vriend vond dat grappig de eerste keer en nu blijft ze het doen :roll: Ook als ik op de dijk langs het eindpunt loop. Zodra ze de tram hoort gaat ze er blaffend achteraan, maar ze doet het alleen bij het eindpunt, verder negeert ze de tram. Hieronder een actiefoto (van 2 jaar geleden) op de renbaan.

[ Afbeelding ]



Sodeknetter wat een gave foto <3
Die lijkt inderdaad enorm op die bij ons in de wijk waarvan we denken dat ze galgo x herder is, alleen is die bij ons cremekleurig.