Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:05

Oh wat goed! Hoe oud is de hond? Laat je t weten of je het bent geworden? *\o/*

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:42

Hij is 8 jaar oud :D .
Ik hou jullie zeker op de hoogte!

Hebben jullie trouwens tips voor een goede anti-ontsnap tuig? Ik weet niet of we eentje mee krijgen maar voor de zekerheid is het altijd handig om een te hebben.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:16

Trixie heeft goede! Is gewoon een simpel anti-ontsnaptuig maar wel stevig.

BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 08:21

Luca03 schreef:
Trixie heeft goede! Is gewoon een simpel anti-ontsnaptuig maar wel stevig.
betaalbaar idd en nog onderlegd! Echt een fijne die van trixie

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 08:43

emilyslaluna schreef:
Hij is 8 jaar oud :D .
Ik hou jullie zeker op de hoogte!

Hebben jullie trouwens tips voor een goede anti-ontsnap tuig? Ik weet niet of we eentje mee krijgen maar voor de zekerheid is het altijd handig om een te hebben.


Ik heb er eentje van Wikkies.nl :) !

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:12

Bedankt voor de tips! Die van Trixie heb ik inderdaad gezien maar ik zie niet goed of het onderlegd is.

Het merk waar ik fan van ben is Hunter. Deze hebben zowel de hond van mijn ouders als die van mijn vriend:
Afbeelding

Echter is dit dus geen ontsnappingstuig blijkbaar.
Deze heb ik ook gezien maar die heeft niet zoals die van Trixie een extra halsstuk.
Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:14

een anti-ontsnappingstuig heeft niet een extra halsstuk, maar een band die achter de ribben loopt en daardoor voorkomt dat het tuigje over het hoofd kan. Er is dus gewoon één band om de hals, één om de borst, en één achter de ribben.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:26

Skippy01 schreef:
een anti-ontsnappingstuig heeft niet een extra halsstuk, maar een band die achter de ribben loopt en daardoor voorkomt dat het tuigje over het hoofd kan. Er is dus gewoon één band om de hals, één om de borst, en één achter de ribben.

Oh bedankt voor de uitleg!
Ik heb er nooit een gebruikt en zag op de foto's van de hond een tuigje die achter de ellebogen en om de borst gaat en dan leek het vast te klikken aan zijn halsband. Maar als ik nu inzoom dan is het gewoon een losse halsband en een normale simpele tuig. Dus misschien dat hij geen ontsnappingstuig meer nodig heeft.

Ik zal het gewoon even afwachten. Want we weten natuurlijk nog niet of wij gekozen worden!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:29

Afwachten tot je zeker weet dat je die hond krijgt, is altijd slim! En een goede stichting geeft een anti-ontsnappingstuigje mee of vraagt tenminste van jou dat je die bij het ophalen meeneemt. Zij kunnen je dan ook de juiste maat doorgeven - als jij hem mee dient te nemen.
(Deed de stichting waar ik Toby vandaan heb overigens niet, die gaven een gewoon instaptuigje mee. En daar was hij dus ergens in de tweede week al eens uit ontsnapt - nou ja, hij liep gelukkig niet weg, hij zag als een ei te kijken naast mij, zónder tuigje aan. Toen heb ik gauw zelf een ander tuigje aangeschaft.)

Eliana

Berichten: 5456
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:34

Inderdaad belangrijk om ze wel een anti ontsnappings tuig om te doen.
Via welke stichting komt de hond?
Wel fijn dat de hond al in Nederland is!

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:43

Afbeelding

Hier zie je een anti ontsnappings tuig.
Ik kon hem bij de stichting bestellen, dan zorgden zij dat de hond de goede maat om had bij het ophalen.

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:47

Is het dan het idee dat ze daar altijd mee blijven lopen of zo lang het nodig is? Ik kan me voorstellen dat het bij sommige honden altijd nodig blijft, maar niet bij elke hond lijkt me.

Weet trouwens iemand of er een soort overzicht/lijst bestaat met betrouwbare stichtingen (of een lijst met stichtingen om van weg te blijven)? :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:52

Toby vindt het anti-ontsnappingstuigje stom, dus die draagt hij in principe alleen als de kans op paniek aanzienlijk is (vuurwerkperiode, vooral in de schemer/ avond). Normaal draagt hij een gewoon h-tuigje of y-tuigje. Dat vindt hij zelf fijner.
Sommige honden zullen altijd heel angstig blijven en dan is het verstandig zo'n tuigje om te houden ipv een 'normaal' tuigje.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:52

Weet iemand hoe het zit eigenlijk met de import voorwaarden? Deze hond is al in Nederland en is op Middellandse zeeziekte getest. Blijkbaar was testen voor Leishmania niet nodig omdat het niet in Gran Canaria voorkomt. Is er nog iemand die hiervandaan (indirect) een hond heeft? :D

BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:09

emilyslaluna schreef:
Bedankt voor de tips! Die van Trixie heb ik inderdaad gezien maar ik zie niet goed of het onderlegd is.

Het merk waar ik fan van ben is Hunter. Deze hebben zowel de hond van mijn ouders als die van mijn vriend:
[ [url=m/qpb55e.jpg]Afbeelding[/url] ]

Echter is dit dus geen ontsnappingstuig blijkbaar.
Deze heb ik ook gezien maar die heeft niet zoals die van Trixie een extra halsstuk.
[ [url=m/rncrQL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bovenste zou ik sowieso niet doen. Gezien de pasvorm, hoe weinig je hem kan verstellen en hoe makkelijk je die over een hond z’n hoofd trekt.

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:10

Sem_ schreef:
Is het dan het idee dat ze daar altijd mee blijven lopen of zo lang het nodig is? Ik kan me voorstellen dat het bij sommige honden altijd nodig blijft, maar niet bij elke hond lijkt me.

Weet trouwens iemand of er een soort overzicht/lijst bestaat met betrouwbare stichtingen (of een lijst met stichtingen om van weg te blijven)? :)


Mijn honden heb ik er een aantal maanden mee laten lopen, daarna over gegaan op een normaal tuig. Op mijn foto hierboven heeft mijn oude hond zijn ontsnappings tuig aan, omdat hij met zijn normale tuig in iets smerigs had gerold. Dus ik had hem als reserve tuig.
Het is niet zo dat die hond na een paar weken in Nederland al los op strand liep.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:18

Die van mij loopt na bijna 5 jaar nog steeds nergens los ;) Podengo-kruising. 99% leert het gewoon niet, terugkomen op commando :Y) (hij is wel heel lief gelukkig :j )

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:54

Wij hebben ons hondje nu 6 maand en zij loopt ook nog altijd in haar anti-ontsnaptuig. Niet perse omdat ze het nodig heeft maar omdat we nog niets anders gevonden hebben dat haar goed past en ze zelf ook fijn vindt.
Het is echter wel belangrijk om de eerste weken/maanden te gebruiken, ondanks dat ie al in Nederland is. Nieuwe eigenaar is vaak een grote verandering en kan ook terug angsten teweeg brengen.

Ons tuigje is op maat gemaakt en bestelt vanuit de stichting!
Afbeelding

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:37

Hier gebruiken we het nu een maand, doet geen pogingen om te ontsnappen maar ik vind het een fijn gevoel.
Eerste 2,5 week gebruikten wij een ontsnappingstuig én halsband, dus met twee lijnen vast. Dat doen we nu niet meer.

BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:11

Moet wel zeggen dat mijn eerste hond nooit tuigjes heeft gehad en ze oprecht ook naar vind. Mijn meest recente adoptie heeft een Y vormig tuig gehad van dog Copenhagen maar was absoluut geen angstig hondje. Beide lopen ze los vanaf week 1( wel eerst omheinde locatie en toen de recall goed was ook in bossen).

Voor opvang honden lijn ik vaak dubbel ( halsband + y vormig tuig)

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:45

Interessant om jullie ervaringen te lezen. Bedankt! :)

Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:02

Mijn hond is hier al 2.5 jaar en geen ontsnapper of zo maar dit weekend had ik haar alleen mee op wandeling en iemand die haar kende wilde haar aaien en hopakee ze sprong achteruit en was in een mum van tijd uit haar K9 tuig gegleden. Ze bleef gelukkig vlakbij mij en ik kon haar terug aanlijnen maar ik was toch geschrokken en dacht, misschien moest ik toch maar ook zo'n anti-ontsnappingstuigje kopen.

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:05

Wat leuk Emilyslalune!

Het eerste tuig of een julius k9 zou ik absoluut niet aanraden.
Naast dat de hond hem gemakkelijk uit kan krijgen, hebben ze ook nog eens een onprettige pas vorm. De schouders worden belemmerd in hun beweging en de borstband drukt op de luchtpijp bij trekken.

En Y-tuig is zoveel fijner en beter voor een hond ;)

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:20

Het is hem helaas niet geworden. Wij waren samen met een ander koppel in de top keuze maar zij zijn vervroegd gepensioneerd met een groot huis en tuin. Helaas voor ons maar natuurlijk hartstikke fijn voor de hond. :j

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:22

Ahh wat teleurstellend zeg! Fijn dat de hond (zo te horen) wel een goed plekje krijgt, maar helaas niet bij jullie zal gaan wonen