Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:58

Ik heb Toby inmiddels al bijna 5 jaar en hij vindt wandelen nog steeds machtig mooi hoor ;)
Heeft wel een periode gehad dat hij super reactief was op andere honden - nu nog enkel op de honden waar hij een 'geschiedenis' mee heeft en die qua energie gewoon niet matchen, maar verder negeert hij de meeste gewoon.

Nogmaals: die cursus gaat natuurlijk uit van de honden die zij zelf ziet, en de honden die gewoon goed gaan, krijgt zij niet voor gedragstraining he... ;)
In mijn familie is Toby niet de enige herplaatser - hij was nummer 5 van 6 in de familie. En die zijn allemaal gewoon meegegaan in het normale leven. 3 van de 6 waren galgo's met verleden (inclusief twee daarvan helemaal vol littekens) en zelfs die draaiden gewoon mee. Meerdere kennissen ook met buitenlandse herplaatsers, diverse soorten, van podengo tot collie-mix en allemaal draaien ze gewoon mee.
Laat je vooral géén slecht gevoel aanpraten hoor, honden voelen het namelijk wél als jij helemaal gestresst bent, en dat is gewoon super zonde en onnodig!

Hier in de wijk is het echt een soort enclave van buitenlandertjes: er zat een opvang hier vlakbij, dus nogal veel mensen hier hebben daar een hond vandaan. En dat zijn juist niet de honden in de wijk die allerlei problemen veroorzaken op sociaal vlak en ook juist niet degenen die ik als extreem angstig zou betitelen. Uiteindelijk zijn ook herplaatsers maar gewoon honden he: en individuen kunnen echt met issues kampen, maar dat geldt voor mijn gevoel veel vaker voor de broodfokexemplaren dan voor de herplaatsers (hier in de wijk dan toch). Die laatste groep is vaak in ieder geval goed hondsociaal :j
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 16-02-21 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

NorwayFjord

Berichten: 3157
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:00

Ik zou me niet zo laten opjutten als ik jullie was, kijk wat ze zegt, neem het mee in je achterhoofd als de hond er is en kijk hoe het gaat.

Mulan is wel best angstig en gevoelig, maar ik woon ook niet in de beste omgeving voor haar (ik woon aan een winkelcentrum). Die nam ik in het begin mee naar het dichtstbijzijnde grasveldje voor plassen en poepen en dan weer terug naar huis, maar dit was echt al heel spannend en dat is het nog steeds (ze is nu ruim een jaar bij mij). Ik heb een balkon met afvoer dus wat ik nu doe is 1x per dag met de auto naar natuurgebied waar ze los kan en dan zijn we gerust 1,5 uur weg. Dan nog 1 rondje 's avonds naar grasveld hier om de hoek, snel plassen en eventueel poepen en gelijk weer naar huis. Voor de rest mag ze op mijn balkon plassen en dat spoel ik dan direct weg. Niet ideaal maar het werkt voor Mulan en dat is het belangrijkste.

Oftewel, kijk hoe het gaat als de hond er is en wees creatief in oplossingen, het komt echt wel goed. Een buitenlands hondje is gewoon in veel gevallen niet makkelijk en het vraagt wel wat van je. Het is belangrijk om daar realistisch in te staan. Ik heb de cursus zelf niet gedaan maar ik denk dat ze van de ergste scenario's uit gaat en dan kan het alleen maar meevallen, het gebeurd gewoon vaak dat mensen honden terug brengen omdat het niet gaat zoals ze hadden gehoopt/verwacht. Het zusje van Mulan was 2 keer teruggebracht door verschillende mensen...

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:05

Wat jammer dat jullie er zo'n negatief gevoel bij krijgen!
Met een buitenlandse hond moet je het vaak inderdaad wat rustiger aan doen, maar dit klinkt inderdaad vrij negatief. Misschien is het zoals Skippy zegt; gebaseerd op de moeilijke honden die zij krijgt.
Haar posts op social media vind ik vaak wel heel erg interessant, misschien kun je haar een berichtje sturen met jouw gevoel? Ik heb ook wel eens contact gehad met haar over een post en dat was ook leerzaam.

Balte

Berichten: 3555
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:49

Dat zie je met adoptiegroepen (van kinderen dan) ook. Ik heb zelf een fantastische Chinese zoon met wie het al bijna 9 jaar heel mooi en liefdevol verloopt. Ik ben echter ook lid van Facebook adoptiegroepen en daar lees je vooral verhalen van mensen bij wie het heel moeilijk loopt. Daardoor zou je inderdaad de indruk kunnen krijgen dat alle adopties moeilijk verlopen.
Maar, als het goed gaat, heb je geen hulpvraag en ga je bovendien in zo'n groep ook niet uitweiden over jouw kind want je wil de mensen bij wie het moeilijk loopt niet kwetsen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:52

@balte ook dát geloof ik ook direct inderdaad. Dat je ook niet dat 'haha, kijk hoe goed wij het doen' effect wil creëren.

Ik zit op FB in een groep voor portugese podengo's en mixjes en daar is iedereen eigenlijk altijd behulpzaam. Dus mocht iemand hier een podengo (spaanse podenco's ook welkom) of mix daarvan hebben, durf ik die groep wel echt aan te raden voor tips en meedenken hoor!

https://www.facebook.com/groups/portugesepodengo

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:53

Zo jammer dat buitenlands honden altijd het etiket 'moeilijk' en 'rugzakje' opgeplakt krijgen.
Heel veel buitenlandse honden zijn gewoon makkelijk en probleemloos. Uiteraard moet je rekening houden met elke hond als individu en hun eigenaardigheden, maar dat geldt evengoed voor een pup die van bij een goede fokker komt.
Als een hond aankomt is het logisch dat je voorzichtig bent, je kent de hond niet en de hond kent jou (en de omgeving) niet. Een beetje stress van de reis is ook heel normaal. Maar eens de hond een beetje bekomen is heeft hij het meest baat bij een vriendelijke maar no-nonsense aanpak. Zijn er problemen dan moet daaraan gewerkt worden, maar het is nergens voor nodig problemen te zoeken waar ze niet zijn.
Het overgrote deel van de buitenlandse honden zijn heerlijke karaktertjes, die net dat ietsje meer wijsheid hebben dan wij van honden gewend zijn;

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:54

Sclimpre schreef:
Zo jammer dat buitenlands honden altijd het etiket 'moeilijk' en 'rugzakje' opgeplakt krijgen.
Heel veel buitenlandse honden zijn gewoon makkelijk en probleemloos. Uiteraard moet je rekening houden met elke hond als individu en hun eigenaardigheden, maar dat geldt evengoed voor een pup die van bij een goede fokker komt.
Als een hond aankomt is het logisch dat je voorzichtig bent, je kent de hond niet en de hond kent jou (en de omgeving) niet. Een beetje stress van de reis is ook heel normaal. Maar eens de hond een beetje bekomen is heeft hij het meest baat bij een vriendelijke maar no-nonsense aanpak. Zijn er problemen dan moet daaraan gewerkt worden, maar het is nergens voor nodig problemen te zoeken waar ze niet zijn.
Het overgrote deel van de buitenlandse honden zijn heerlijke karaktertjes, die net dat ietsje meer wijsheid hebben dan wij van honden gewend zijn;


_/-\o_ _/-\o_ :j

Street smarts noemen wij dat :))

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:02

Skippy01 schreef:
@balte ook dát geloof ik ook direct inderdaad. Dat je ook niet dat 'haha, kijk hoe goed wij het doen' effect wil creëren.

Ik zit op FB in een groep voor portugese podengo's en mixjes en daar is iedereen eigenlijk altijd behulpzaam. Dus mocht iemand hier een podengo (spaanse podenco's ook welkom) of mix daarvan hebben, durf ik die groep wel echt aan te raden voor tips en meedenken hoor!

https://www.facebook.com/groups/portugesepodengo


Klopt ook wel denk ik!
Nu zit ik in een facebookgroep van Westpointers en daar worden overwegend positieve berichten geplaatst, maar ook zeker hulp gevraagd bij problemen. Laatst was er zelfs een live sessie van een hondencoach die zelf ook een westpointer heeft. Heel leerzaam!

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:07

Onze eerste Spanjaard was een zwerver. Daar was dus niks over bekend. Eenmaal bij ons bleek het een keurig opgevoede huishond te zijn. Die had echt wel ooit een thuis gehad. Als ik die niet had uitgelaten had hij net heel veel stress gekregen omdat hij zindelijk was.
Ik sluit me aan bij wat hier eerder gezegd werd; je gezond verstand gebruiken en naar je hond kijken. Wij hebben nu al meerdere Spanjaarden hier gehad en eigenlijk is het altijd meteen goed gegaan.

Balte

Berichten: 3555
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:43

Ik heb al veel honden gehad, slechts enkele van pup af, al de rest via herplaatsing (asiel) en nu dus drie Spanjaarden. Van al mijn honden zijn dit qua inborst de liefste. Een hond blijft een hond natuurlijk maar ik ben er bij hen het meest gerust in dat ze niet zullen bijten.
Qua sociaal gedrag met honden onderling zijn het ook kampioentjes, je voelt gewoon dat die in een grote groep geleefd hebben en de hondentaal goed spreken.
Hier wordt dus heel vaak gegromd maar nooit gevochten.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:05

Nou ondanks dat mijn hondje op straat is geboren en in het gastgezin met 5 andere honden zat heeft ze nu toch echt wel moeite met vreemde honden.
Niet super erg, we zijn rustig aan het trainen en samen met andere stabiele honden wandelen/spelen gaat goed maar ze is nog erg bang voor vreemde passerende honden bij het uitlaten.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:26

@balte ja dat ervaar ik ook zo. Toby is super lief. Die vertrouw ik (onder toezicht uiteraard) prima met kinderen, groot en klein. Dat kon met mijn vorige hond echt niet.
Met andere honden is hij goed, MAAR... niet als die honden heel a-typisch zijn voor zijn 'normen'. Hij gaat goed met de meeste windhonden, labradors, jachthonden. Honden die een soort van dezelfde basishouding hebben. Wat niet goed gaat: kortneuzen zoals Franse bullen, of honden die de staart heel hoog dragen van nature, zoals de samojeed vd achterburen. Wat hij kent vanuit de perrera of waar we hem met beleid aan hebben laten wennen (labradoodle en waterhonden, want ja, mijn ouders hebben nou eenmaal een Doodle ;) ) gaat wel prima.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:14

Dankjewel allemaal voor jullie ervaringen! Het is fijn om ze te lezen. Toen wij het eerste gesprek hadden met de stichting hebben we heel lang gepraat over hoe het is de eerste periode met een adoptiehond. De onzindelijkheid gaat snel voorbij omdat ze volwassen zijn. Gewoon vaker naar buiten brengen. Bij het wandelen moet je het rustig opbouwen, meer met het fysieke aspect dan mentaal.

Daarom is het zo'n grote shock wanneer je ziet hoe extreem die cursus is. Maar ik ben blij om te lezen dat anderen hier het ook niet zo extreem zien en gewoon hun gevoel volgen, afhankelijk van wat de hond laat zien.

Laten we het erop houden dat we nu extra voorbereid zijn met allerlei inzichten en dan zelf kunnen kijken welke passen bij de hond en bij ons. :o

Nog 3 dagen! *\o/*

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:18

dat lijkt mij een hele gezonde insteek!

Yeah, aftellen! :D

Eliana

Berichten: 5456
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:19

Succes met aftellen.

De zindelijkheid was bij onze hond wel een ding, die heeft heel de winter voor de kachel gepoept.. ondanks een jasje vond ze het buiten echt te koud.

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:30

emilyslaluna schreef:
Dankjewel allemaal voor jullie ervaringen! Het is fijn om ze te lezen. Toen wij het eerste gesprek hadden met de stichting hebben we heel lang gepraat over hoe het is de eerste periode met een adoptiehond. De onzindelijkheid gaat snel voorbij omdat ze volwassen zijn. Gewoon vaker naar buiten brengen. Bij het wandelen moet je het rustig opbouwen, meer met het fysieke aspect dan mentaal.

Daarom is het zo'n grote shock wanneer je ziet hoe extreem die cursus is. Maar ik ben blij om te lezen dat anderen hier het ook niet zo extreem zien en gewoon hun gevoel volgen, afhankelijk van wat de hond laat zien.

Laten we het erop houden dat we nu extra voorbereid zijn met allerlei inzichten en dan zelf kunnen kijken welke passen bij de hond en bij ons. :o

Nog 3 dagen! *\o/*


Heel veel plezier en mocht je ergens tegenaan lopen, neem contact op met de stichting en anders met een hondentrainer waar je een goed gevoel bij hebt en die je in deze tijd 1 op 1 kan helpen. Persoonlijk heb ik er bij problemen of twijfels liever iemand bij dan dat ik een online cursus doe. Geldt trouwens ook met mijn paarden, ik ben niet in de wieg gelegd voor online training zonder de mogelijkheid voor feedback op het moment dat het "mis" gaat.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 15:19

Dankjewel gr_roos!

Ze zijn onderweg! *\o/* *\o/* *\o/*

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 15:22

emilyslaluna schreef:
Dankjewel gr_roos!

Ze zijn onderweg! *\o/* *\o/* *\o/*


Spannend!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 19:58

Spannend!!!

Lukasje
Berichten: 11294
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:59

Poeh , nou wordt het spannend !

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 08:37

Ik heb echt niet geslapen vannacht. Vanaf 03:00 uur elk uur wakker geworden om te zien of er al een update mail was van het transport. Voor alsnog kunnen we haar om 14:30 uur ophalen. :):)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:52

Ohh, echt aftellen nu!

NorwayFjord

Berichten: 3157
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:02

Wat spannend! Heel veel plezier alvast :D

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:10

*\o/*

TinkerTreas

Berichten: 3698
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:15

Spannend hoor. Veel plezier met ophalen.