[VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xoranlover

Berichten: 6590
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond (CWA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:57

Dat hou ik in gedachte! Blijf jullie ondertussen hier en op facebook volgen :)

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:15

Wat een onwijs gave hond! Ik ben heel benieuwd hoe hij er uit ziet als hij helemaal uitgegroeid is.
Fijn dat Aharon alvast wat kon corrigeren en dat verder alles in orde is. Heeft hij geen groeipijn nu hij zo hard groeit?

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond (CWA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 08:45

Ik vind het eigenlijk jammer al die verschillende soorten en ondertypes... ooit had je bij een wolfhond echt zo'n "wauw wolf" gevoel en nu zijn ze almaar meer ofwel typisch herder maar met ander kleurtje ofwel groot uitgevallen husky/malamute... maar het "wauw wolf" effect is weg... en dat komt mijn inziens omdat ze je uit alle hoeken met diverse soorten en types doodslaan tegenwoordig...

Neemt natuurlijk niet weg dat je een heel fijne hond hebt uiteraard en (naar mijn mening) 1 van diegene die toch meer neigt naar wat ze moeten neigen dan veel van die andere ondersoorten!

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 11:49

Meert, ja we zijn ook echt blij met Aharon. Zij vond hem ook leuk haha! Hij heeft met enige regelmaat wel groeipijn ja. Altijd sneu. Ik probeer minimaal twee keer per dag even zijn spieren te masseren om hem wat te helpen en we passen natuurlijk zijn activiteit aan op zijn groei.

Little_Gift, er zit inderdaad wel erg veel variatie in nu. Maar de andere kant is dat iedereen zo wel kan kiezen wat bij hem/haar past. Want los van het uiterlijk, zitten er hier en daar ook nog wel behoorlijk wat verschillen in karakters. De "echte wolfhonden" zijn in mijn ogen ook eigen meer de Mid/High contents eigenlijk. Die zien er ook echt heel wolvig uit vaak. Maar die zijn qua karakter voor 99,99% van de hondenhouders écht niet geschikt om te houden en de meesten kunnen ook niet in huis en hebben echt speciale verblijven nodig. Ben ik toch blij dat wij dus een hond als Yorek hebben, ook al ziet hij er strict gezien natuurlijk helemaal niet zo heel wolvig uit als je hem naast een echte wolf zou zetten. Maakt ook niet uit, wij vinden hem prachtig <3

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:50

Wauw, 32kg al :wow: Die gaat megagroot worden! Ik vind dat wel mooier, dat de wolf-a-like honden groot zijn. Zo'n klein dreumesje in wolfskleren ( :)) ), dat trekt op niets.
Ik volg je hier en op fb nauwgezet hoor *\o/*

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond (CWA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:02

Wauw wat een super gave hond zeg! nooit geweten dat er zo'n ras bestond. Heb wel altijd interesse gehad in de Tamaskan juist omdat ze zoveel op de wolf lijken maar deze staan er toch weer een stukje dichterbij heb ik het idee. heel gaaf om te zien en ik blijf jullie zeker volgen!

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond (CWA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 05:35

De Tamaskan lijkt toch niet zoveel op de wolf?
Er zijn een pak meer "rassen" die veel meer op de wolf lijken dan de Tamaskan, die zowat op elk hondenras kan gaan gelijken door de vele totaal bij het haar gegrepen kruisingen daar.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond (CWA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 06:42

Wauw, dat ik nu pas op dit topic stuit :wow: wat een prachtdier! Gelijk aangestipt. :j

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 08:05

Little_Gift schreef:
De Tamaskan lijkt toch niet zoveel op de wolf?
Er zijn een pak meer "rassen" die veel meer op de wolf lijken dan de Tamaskan, die zowat op elk hondenras kan gaan gelijken door de vele totaal bij het haar gegrepen kruisingen daar.


Ik vond 't inderdaad ook zo bijzonder in de OP dat er twee honden binnen hetzelfde rassen zo verschillend van uiterlijk konden zijn.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 08:56

Rebel_Jits, leuk!

Iris82, de twee in de OP (ik neem tenminste aan dat je zijn vader & moeder bedoelt?) zijn een Northern Inuit en een Tamaskan. Maar ook binnen de Northern Inuit zit overigens nog best wel wat spreiding in look. Niet zo enorm veel als bij de Tamaskan, maar toch.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 09:08

Afgelopen twee nachten waren opeens anders. Heb hier al eerder geschreven dat ik "alleen in de bench slapen" erg rustig heb opgebouwd. Heb er ruim een maand over gedaan om weer in mijn eigen bed te liggen :+ . En dat ging eigenlijk enorm goed. Tot opeens eergisteren. Hij begon te janken en zelfs echt te huilen (proberen we al sinds dag 1 uit te lokken, dus eindelijk echt horen huilen! Jammer alleen dat het was toen we op bed lagen :D ). Eerst er uit gegaan en met hem naar buiten. Want dit was voor hem toch wel heel afwijkend. Deed inderdaad een poepje. Nou goed zo, weer in de bench, slaap lekker!

Nope. Lag amper en hij begon weer. Even de tijd gegeven om te zien of hij zichzelf weer zou kalmeren, maar dat gebeurde niet. Weer eruit, eerst even zelf naar de wc en toen was hij stil. Hm. Ok, eerst weer terug op bed dan, misschien moest hij gewoon even horen dat we er gewoon nog waren. Nope! Lag amper weer en hij begon weer. Ok, weer eruit, nog een keer naar buiten. Jup, grote plas. Ok, vreemd, die had hij een uur ervoor ook al gedaan maar waarschijnlijk door het zichzelf zo opwerken dat hij weer moest. Laatste poging gewoon weer op bed te gaan liggen maar toen hij weer begon toch maar gewoon naar de bank verhuist. 5min tegen hem gepraat vanaf de bank op rustige wijze ("niks aan de hand, gewoon gaan slapen jongen") tot de stres eruit was. Na ongeveer 10min was hij echt stil en ging hij gewoon slapen.

Afgelopen nacht begon hij toch weer te piepen/huilen, wel al minder "heftig" dan de nacht ervoor. Weer eruit geweest, weer een poepje gedaan maar begon ook wederom weer te huilen toen ik weer op bed ging. Hielp niet dat de paarden in de schuilstal even enorm te keer gingen die maar een paar meter van het huis staat. Toen het luchtbed maar opgeblazen en voor de slaapkamerdeur gaan slapen in de gang (we wonen gelijkvloers in een groot chalet). In tegenstelling tot op de bank kan hij me dan niet zien, maar natuurlijk wel goed horen (en waarschijnlijk ruiken). Deze keer was hij sneller weer gekalmeerd en de rest van de nacht heb ik hem niet meer gehoord.

Waarschijnlijk ga ik vannacht dan weer op het luchtbed liggen tot hij echt stil is en daarna terug naar de slaapkamer. De meeste van zijn "fasen" duren tot dusver max 4 dagen, dus hopelijk is dit straks ook gewoon weer klaar.

Oh en vanochtend weer een poging gedaan tot hoogte opmeten, 3x gemeten (65,5cm, 65,0 en 66cm). Denk dat we er dus veilig van uit kunnen gaan dat hij 65cm is.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 10:27

Little_Gift schreef:
De Tamaskan lijkt toch niet zoveel op de wolf?
Er zijn een pak meer "rassen" die veel meer op de wolf lijken dan de Tamaskan, die zowat op elk hondenras kan gaan gelijken door de vele totaal bij het haar gegrepen kruisingen daar.
De Tamaskan is dan ook een work in progress. Je kunt nou eenmaal geen ras bouwen op een stuk of 10 honden die ook nog eens onderling sterk verwant zijn en dan een gezonde hond overhouden.
Er word ook echt niet zomaar eender welke hond ingekruist. Bij de Tamaskan is gezondheid gelukkig nog altijd belangrijker dan uiterlijk. Een meer uniform uiterlijk is zeker ooit het doel maar dat komt wel, ooit.
De Nothern Iniuts zijn zeker meer uniform maar hun COI(coefficient of inbreeding) is dan ook veel hoger. Gelukkig zijn ook daar een aantal fokkers wakker geworden en zijn nu ook gaan uitkruizen en hebben zo de Caledonian Wolfalike opgericht.

Uiteindelijk lijken geen enkele van de low/no content rassen echt op wolven. De wolf zie je pas bij een goed gefokte mid of high content.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 20:42

Met flinke vorst afgelopen nacht was de wei helemaal bevroren. Zo'n mooi gezicht! En met mooi zonnetje erbij nog wat foto's gemaakt van Yorek.

De paardjes vonden het maar wat interessant! De Palomino is mijn paard, een 2,5 jarige Frederiksborger merrie, Vivace.
Afbeelding

Naar de paarden kijken vind Yorek altijd heerlijk <3
Afbeelding

De rest van de foto's vind je weer op Facebook

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:10

Jammer zeg dat je nu toch weer dat luchtbed tevoorschijn moest halen. Hoe zijn de afgelopen nachten gegaan?

Prachtige foto's, wat een geluk dat je in zo'n prachtige omgeving telkens zo kunt inspelen op die mooie natuur!

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:27

Een terugval hoort er bij. Gewoon weer opbouwen, komt vanzelf goed allemaal.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 18:12

Gelukkig was het maar een korte terugval. Heb twee nachten op de gang geslapen en inmiddels gewoon weer zonder problemen in de slaapkamer.

Verder is hij momenteel erg druk bezig met tandjes wisselen haha. Het ziet er niet uit. Achterin al wat grote kiezen, dan een heel stuk kaak waar bijna geen tanden meer zitten, vooral wat gaatjes. En dan van die minie puppy tandjes tussen de gaten haha.

Ook hebben we de loopplank voor de auto binnen gekregen. Eerst binnen een paar keer geoefend om met de plank de bank op & af te gaan, en dat deed hij echt super. Dag erna de auto geoefend en dat ging ook boven verwachting. Aangezien hij nog steeds last heeft van wagenziekte komt hij liever niet eens in de buurt van de auto. Maar met de loopplank ging het echt heel goed!

Morgen gaan we kort buurten bij een Tamaskan wandeling. Mooie kans voor hem om in 1x een grotere groep honden te ontmoeten!
En dan ook allemaal een beetje het zelfde type honden.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond (CWA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:43

Wat een geweldige hond heb je! Ik had nog nooit van deze 'variant' van een wolfhond gehoord, erg leuk en leerzaam!

Wat vervelend dat hij zo wagenziek is, denk je dat hij ook deels angstig is? Mijn adoptie Griek was ook ontzettend wagen ziek (kwijlen, overgeven, trillen, zelfs helemaal nat zijn). We deden het ook zoals jij vooral leuke dingen doen met de auto, maar dat hielp niet erg veel. Ik heb toen bachbloesem voor kinderen (geen alcohol) gehaald en dit een half uur voor de reis aan hem gegeven tot hij wat rustiger was. Dit hebben we denk ik 3x gedaan. Toen was het over, hij vind de auto nu geweldig en ervaart totaal geen angst meer.
Soms is hij nog wel eens wagenziek bij een lange rit (overgeven) maar hij ervaart daar door totaal geen angst meer.

Wie weet kan het bij jullie ook helpen.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 05:33

Van schreef:
Little_Gift schreef:
De Tamaskan lijkt toch niet zoveel op de wolf?
Er zijn een pak meer "rassen" die veel meer op de wolf lijken dan de Tamaskan, die zowat op elk hondenras kan gaan gelijken door de vele totaal bij het haar gegrepen kruisingen daar.
De Tamaskan is dan ook een work in progress. Je kunt nou eenmaal geen ras bouwen op een stuk of 10 honden die ook nog eens onderling sterk verwant zijn en dan een gezonde hond overhouden.
Er word ook echt niet zomaar eender welke hond ingekruist. Bij de Tamaskan is gezondheid gelukkig nog altijd belangrijker dan uiterlijk. Een meer uniform uiterlijk is zeker ooit het doel maar dat komt wel, ooit.
De Nothern Iniuts zijn zeker meer uniform maar hun COI(coefficient of inbreeding) is dan ook veel hoger. Gelukkig zijn ook daar een aantal fokkers wakker geworden en zijn nu ook gaan uitkruizen en hebben zo de Caledonian Wolfalike opgericht.

Uiteindelijk lijken geen enkele van de low/no content rassen echt op wolven. De wolf zie je pas bij een goed gefokte mid of high content.


Van, dat is zever in pakskes.
Je bouwt hier geen ras op, de bedoeling is terug te keren naar het oorspronkelijke type, dus je bouwt niet op, je keert terug.
Verder, er zijn al rassen genoeg mijn inziens, misschien eerst deze zuiver krijgen qua gezondheid ipv alleen maar meer en meer en nog en nog en kruisingen als rassen te gaan bestempelen.

En dat geen enkele echt op wolven lijken, uiteraard niet MAAR een Tsjech of Saarloos kon wel duidelijk eruit gehaald worden als zijnde een Wolfpoging... Tamaskans en co zijn kruisingen, mengelmoesjes van vanalles en nog wat.

Liannevh
Berichten: 1747
Geregistreerd: 24-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 08:40

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 22-11-22 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond (CWA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 09:53

Tja je hebt altijd uitzonderingen... voor die ene die er wel wat van heeft, zijn er helaas tig anderen bij de Tamaskan dus je maakt eigenlijk mijn punt voor me :)

Trouwens, de Saarloos en Tsjech vind ik dan weer meer wolf, terwijl ik jouw dame eerder naar coyote vind neigen eerlijk gezegd.

Dat ze heerlijk gezond is, dat kun je niet weten, ze komt namelijk af van vanalles en nog wat waar het met de gezondheid niet zo top zit.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:38

want de Saarloos is zo gezond :')

Er is imo niks mis met het op een goede manier fokken van mengelmoesjes.
En wat je meer wolf vind is ook maar net wie je het vraagt. Zo zie ik ook vaak veel mensen reageren op een langhaar dat die vacht zo wolfachtig is...
Ik vind veruit de meeste Tamaskans veel meer Wolf dan de gemiddelde Saarloos wat in mijn ogen gewoon herders zijn met een leuk kleurtje.
En weet je hoeveel verschillende soorten wolven er zijn.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond (CWA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:39

Uiteraard weet ik dat, maar ze blijven wolf.
Dat kan van de Tamaskan niet gezegd worden, de helft weet niet eens wat erin zit!
En niemand hier beweerde dat de Saarloos gezond is dacht ik?
Stoel je argumenten eens deftig aub!

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:51

Er is qua afstamming van de Tamaskan juist veel meer bekend als bijvoorbeeld bij de Saarloos

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond (CWA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:56

Juist ja, er is ook veel meer gemoeid in de afstamming dan bij de Saarloos.
Iedere Jan Boer zijn hond zit wel ergens in de Tamaskan.

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:58

Wat groeit hij toch hard Marlies, ben benieuwd hoe groot hij uiteindelijk wordt.