Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 23 van de 25 [ 617 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pieperderpiep! Waar zijn de muizen bokkers?

 
Profiel   

limilou schreef
mijn nestje siamezen <3

<3 Ohhhhh poepies! <3
Ik sla ham in april even over. Ik heb dat weekend al helemaal volgepland met familiebezoeken
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-20 12:03 



 
Profiel   

Hoi, ik meldt me ook in dit topic.

Ik heb sinds kort eindelijk weer kleurmuisjes als huisdier. Wat zijn ze toch leuk! Jammer dat er zo weinig gepost wordt in dit topic, maar goed ik ben zelf meestal ook alleen stille meelezer. Hieronder foto's van 2 van de 3 dames.

Ik ben ook nog een beetje zoekende naar bodembedekking. Ik gebruik nu hennep vermengd met hooi. Maar ik vind het nog niet heel fris ruiken. Het nadeel is dat muisjes zo klein zijn en de bodembedekking er dan snel grof uitziet vind ik. Back2nature en Carefresh vind ik wel interessant klinken kwa schoonhouden en geur, maar ik vind ze er niet mooi uitzien als bodembedekking.

@RedPassion, Jouw bak ziet er echt heel mooi en schoon uit, maar die blauwe bodem vind ik dan weer niet zo mooi. Is dit net nadat je hem gevuld hebt?

Nog een vraagje: hoeveel voeren jullie je muisjes? Onbeperkt in een bakje of verstrooid zodat ze moeten zoeken?

Amalia:
[ img ]


Alexia:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 09:31 



 
Profiel   

Ik heb back3nature gemixt met zaagsel. Hier doen die van mij het goed op, kunnen ze toch lekker graven en het stinkt nauwelijks.

Ze krijgen bij mij 2 soorten voer, elke dag staafjes/brokken. Ze eten ongeveer 25 gram per muis. En dan strooi ik 2 a 3 keer in de week nog wat muesli door de kooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 09:33 



 
Profiel   

Amandavd schreef
Ik heb back3nature gemixt met zaagsel. Hier doen die van mij het goed op, kunnen ze toch lekker graven en het stinkt nauwelijks.

Ze krijgen bij mij 2 soorten voer, elke dag staafjes/brokken. Ze eten ongeveer 25 gram per muis. En dan strooi ik 2 a 3 keer in de week nog wat muesli door de kooi.


Wauw, 25 gram voer per muis per dag? Dan eten ze hun lichaamsgewicht per dag. Ik dacht meer aan 1-2 theelepels per dag? Ik heb voer van Rodentopia. Mijn hamster Kareltje doet het daar ook goed op.

Ik heb even teruggebladerd en wat een aparte vorm heeft jouw terra Amandavd. Heel origineel. Ik lees dat jij Back2nature de ene keer mengt met hennep en de ander keer met zaagsel? Of bevalt zaagsel nu uiteindelijk het beste?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 09:50 



 
Profiel   

SassyMoon schreef
Amandavd schreef
Ik heb back3nature gemixt met zaagsel. Hier doen die van mij het goed op, kunnen ze toch lekker graven en het stinkt nauwelijks.

Ze krijgen bij mij 2 soorten voer, elke dag staafjes/brokken. Ze eten ongeveer 25 gram per muis. En dan strooi ik 2 a 3 keer in de week nog wat muesli door de kooi.


Wauw, 25 gram voer per muis per dag? Dan eten ze hun lichaamsgewicht per dag. Ik dacht meer aan 1-2 theelepels per dag? Ik heb voer van Rodentopia. Mijn hamster Kareltje doet het daar ook goed op.

Ik heb even teruggebladerd en wat een aparte vorm heeft jouw terra Amandavd. Heel origineel. Ik lees dat jij Back2nature de ene keer mengt met hennep en de ander keer met zaagsel? Of bevalt zaagsel nu uiteindelijk het beste?


Ik meende echt dat ik dat ergens gelezen had van die 25 gram maar nu vraag ik mij af of ik geen onzin zit uit te kramen :')

Ja, het is een soort houtvezel/zaagsel geworden uiteindelijk. Kan het niet goed omschrijven. Ja de vorm is heel apart maar niet altijd handig moet ik zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 09:55 



 

25 gram lijkt me niet... ik voer de ratten hier gemiddeld 15 gram per rat. :) De muizen krijgen een fractie van die portie. Ik strooi het altijd door de bodembedekking en hun groente en fruit leg ik op een plateau.

SassyMoon, dat is inderdaad mijn bak net nadat het verschoond is. Ik heb dat spul in allerlei kleurtjes, ik hou daar wel van. :D En ik krijg het ook vaak gedoneerd, dus dan maken de kleuren niet uit voor mij. Nu krijgen ze weer beige. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 11:04 



 
Profiel   

Gelukkig, dan kan ik toch iets langer dan een week toe met de 500g voer die ik nu in huis heb. ;)

Beige zou dan eerder mijn keuze zijn. Wordt het dan ook nog wat plat gelopen of blijft het zo bultig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 11:14 



 

Het wordt hier niet plat gelopen, daar zijn de muisjes ook veel te licht voor. :) Ze maken er zelf wel andere bulten mee :D :


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 12:28 



 
Profiel   

Ik ga die Carefresh in beige gewoon zelf een keer proberen. Mooie bak ook RedPassion. Handig om die zuignapjes te gebruiken om spulletjes op te hangen, dat ga ik ook doen. Kun je die zuignapjes los kopen? Ik zat ook aan het idee te denken om van die zeepbakjes met zuignapjes op te hangen als plateautjes. Iemand ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 15:17 



 
Profiel   

Geen ervaring mee, maar klinkt als een goed plan! Wat voer betreft, ik denk dat ik hier zo'n 5 gram/muis/dag voer

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-20 08:28 



 

SassyMoon schreef
Ik ga die Carefresh in beige gewoon zelf een keer proberen. Mooie bak ook RedPassion. Handig om die zuignapjes te gebruiken om spulletjes op te hangen, dat ga ik ook doen. Kun je die zuignapjes los kopen? Ik zat ook aan het idee te denken om van die zeepbakjes met zuignapjes op te hangen als plateautjes. Iemand ervaring mee?


Ik heb die zuignapjes per 6 bij de Gamma gekocht. Echt ideaal. :)
Zeepbakjes kan je vast goed gebruiken hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-20 10:17 



 
Profiel   

Iemand interesse in Champagne/tan, duifgrijs/tan muisjes of black hereford/ hereford drager muisjes? Ik ga mijn bestand ietsje uitdunnen. Alle tanmuisjes zijn satijn of satijndrager!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-20 10:15 



 
Profiel   

Een vraagje weten jullie hoe je aan adressen van mousery’s komt? Mijn zoon wil graag een paar muisjes. Dat mag van ons wel zolang ze van een goede fokker komen, dus niet uit een dierenwinkel.

Graag regio noord-oost NL.

Alvast bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-20 20:20 



 
Profiel   

google, facebook, bezoekje aan de beurs in Houten (die nu natuurlijk niet door gaat), bezoekje aan een school die de opleiding dierverzorging geeft (die kweken vaak ook met hun muizen).

Overigens, als je in een dierenwinkel vraagt waar hun muizen vandaan komen zul je merken dat die ook vaak bij fokkers of scholen vandaan komen dus je zou kunnen nadenken of je reserve richting een dierenwinkel terecht is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-20 11:04 



 
Profiel   

GreaseMonkey schreef
google, facebook, bezoekje aan de beurs in Houten (die nu natuurlijk niet door gaat), bezoekje aan een school die de opleiding dierverzorging geeft (die kweken vaak ook met hun muizen).

Overigens, als je in een dierenwinkel vraagt waar hun muizen vandaan komen zul je merken dat die ook vaak bij fokkers of scholen vandaan komen dus je zou kunnen nadenken of je reserve richting een dierenwinkel terecht is?


Ik vind dat die reserve zeker wel terecht is. Al mijn muizen die ik op de beurs gekocht heb gingen langer mee, waren gezonder en tammer dan die wat bij mij uit de winkel kwamen. Kan aan de winkel liggen natuurlijk maar ik koop alleen nog op de beurs.

Heb je hier wat aan Troi?

https://www.facebook.com/ShonarPets/ Komen een aantal van onze muizen vandaan.
https://www.facebook.com/Mouseryliefkonijntje/ Komen een aantal van onze muizen vandaan.

Het is erg jammer dat de beurs niet door kan gaan, uiteraard begrijpelijk, maar ik vind dat zo'n beleving altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-20 11:43 



 

Ik vind die beurzen anders ook om te janken. Maar ik vind het hele muizenwereldje best verknipt om eerlijk te zijn. Ik dacht dat het bij ratten al erg was, maar bij muizen ligt de lat qua dierenwelzijn nog wel heel wat lager.

Ik ben blij dat die beurzen nu even niet door kunnen gaan. Normaal is het een groot risico op ziektes voor de dieren. Om over de stress maar te zwijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-20 12:03 



 
Profiel   

Ik heb 3 nieuwe muisje. Intussen gekoppeld met de 3 die ik al had.

Bogotá klom zelf op mijn hand, dus die koos mij uit.

[ img ]

Belize is wat verlegen en veel mooier dan op de foto.

[ img ]

Berlin is héél fotogeniek!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 10:26 



 
Profiel   

RedPassion schreef
Ik vind die beurzen anders ook om te janken. Maar ik vind het hele muizenwereldje best verknipt om eerlijk te zijn. Ik dacht dat het bij ratten al erg was, maar bij muizen ligt de lat qua dierenwelzijn nog wel heel wat lager.

Ik ben blij dat die beurzen nu even niet door kunnen gaan. Normaal is het een groot risico op ziektes voor de dieren. Om over de stress maar te zwijgen.

precies dit. Mijn punt is niet dat alle dierenwinkels goed zijn, mijn punt is meer dat het per situatie verschilt. Ik heb mijn eerste muizen bij een school gekocht (die dus ook aan dierenwinkels 'levert'), en daarna een aantal op een beurs. Van de muizen die ik op de school gekocht heb stamt er 1 af van een lijn van een vrij grote (niet bij naam te noemen) fokker. Bij deze zelfde fokker heb ik een muis gekocht op de beurs, en nog twee andere muizen bij twee andere fokkers. De muizen die ik bij de school heb gekocht heb ik nog steeds. Van de muizen die ik op de beurs heb gekocht bleek de muis die ik van de grote bekende fokker kocht een besmettelijke ziekte te hebben, en is daaraan overleden (goddank nog in quarantaine) en 1 van de andere muizen heeft ook beduidend korter geleefd dan de andere... Mijn 'beste' muizen komen dus van een school, die ook levert aan winkels...

Moraal van dit ietwat lange en ingewikkelde verhaal: Je kunt niet alle fokkers goed noemen en alle winkels slecht... het verschilt echt per situatie, per foklijn en soms per dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 09:41 



 
Profiel   

Dank voor de tips!

Ik zal de links bekijken en wat scholen mailen.

We zoeken trouwens vooral lieve en gezonde (dames) muisjes. Mag gerust een niet zo populaire kleur hebben of niet show-waardig (ofzo). Als ze maar lief zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 09:46 



 
Profiel   

Ik ben tot nu toe heel tevreden over mijn muisjes van een fokster en ik kan me ook erg vinden in de manier waarmee zij met haar dieren omgaat en ze verzorgt.

Na de eerste 3 ben ik aanvankelijk op zoek gegaan bij andere fokkers/foksters voor evt. andere kleuren. Maar ik was toch een beetje huiverig, ook voor eventuele ziekten en parasieten.

Omdat haar muisjes het zo goed deden, heb ik toch gekozen voor nog een paar muisjes bij dezelfde fokster. Tot nu toe met grote tevredenheid.

Aan de andere kant neem ik me elke keer weer voor niet meer mee te werken aan het fokken van dieren en voor opvangers te gaan. Voorlopig hoop ik een paar jaar plezier van mijn huidige groepje te hebben. In de toekomst ga ik dan toch maar op zoek bij de knaagdier opvang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 11:33 



 
Profiel   

Er zitten bijna nooit muizen in de opvang. Geloof dat er nu toevallig een paar bij een opvang in Zetten zitten.

Tja je moet eigenlijk overal je reserves bij hebben, en niet alles is goed of slecht inderdaad. Je zou denken dat het fokken op scholen op een verantwoorde manier gebeurt, maar ik heb eigenlijk alleen nog maar het tegendeel gezien. Dieren die lukraak bij elkaar gezet worden, jonkies die veel te laat gescheiden worden waardoor de vrouwtjes weer zwanger zijn, veel te kleine hokken... en er was jaren terug ook iemand die voor een schoolproject met muizen ging fokken, en die zette 2 kleuren bij elkaar waarbij je genetisch een grote kans hebt op dode/blinde jongen :x Is 1 van de eerste dingen die je leert in genetica bij muizen als je je erin verdiept, maar op die school wisten ze van niks...

Op de beurs zitten ook een aantal goede fokkers, die een klein tafeltje hebben met wat eigen nestjes. Je moet alleen wel weten waar je gaat kijken, er zitten zeker ook mindere tussen.

Leuke nieuwe muisjes Sassymoon!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 11:43 



 
Profiel   

Ja dat was ik! 2 rode muizen, nooit op gewezen op school. Ze kreeg een bloeding na een week of 2, maar de 5 jongen die geboren werden waren gelukkig wel allemaal gezond. Mijn school is een goed voorbeeld van hoe het niet moet met muizen. De andere dieren zitten er allemaal top bij en daar wordt alleen maar verantwoord mee gefokt, maar de muizen zaten vaak allemaal door elkaar. Ik denk omdat dat meer door leerlingen werd gedaan, maar het hoort natuurlijk niet.

Mijn muizen kwamen allemaal van school af, op 3 na. Een groot deel werd gewoon oud, maar soms had ik wel wat nieuwe muizen die na een paar weken of maanden ineens ziek werden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 12:36 



 
Profiel   

Oh grappig dat jij dat was! Fijn dat het allemaal wel goed was gegaan :)
En ook goed om te horen dat de andere dieren er wel top bij zitten!

In het algemeen: de muizenwereld is inderdaad wel een aparte wereld, vergeleken bij andere knaagdieren. Komt misschien ook wel omdat een aantal mensen ze ook als voer fokken. Ik weet van verschillende fokkers dat ze begonnen zijn met muisjes voor hun reptiel, en toen op een gegeven dachten van wat een leuke beestjes en kleurtjes eigenlijk, en er toen mee zijn gaan fokken ook als huisdier.

Mannetjes zijn niet populair als huisdier, vanwege de lucht en omdat ze meestal niet in groepjes kunnen zoals de vrouwtjes. Het is niet ongebruikelijk in de muizenwereld dat ze de mannetjes op zeer jonge leeftijd zelf doodmaken/opvoeren omdat ze er geen huisjes voor vinden en niet alles zelf kunnen houden.
Volgens mij is er geen enkele andere knaagdierwereld waarbij dit geaccepteerd zou worden....

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 15:14 



 
Profiel   

Er zijn inderdaad niet heel veel muizen in de dieren opvang te vinden, waar zouden al die afgedankte muizen blijven...? In het nieuws hadden ze het over het fokoverschot van laboratorium muizen waar een deel van als huisdier herplaatst gaat worden. Ben benieuwd of dat een succes wordt.

Ik denk dat als de vrouwtjes muizen net zo sterk zouden ruiken als de mannetjes, de muis niet zo'n populair huisdier zou zijn. Ikzelf ben wel voor het in het nest al uit selecteren van de (meeste) mannetjes.

Betreft mijn eigen muisjes, wat ik al verwachte is uit gekomen, een groepje van 6 vrouwtjes muizen is 3 x zo leuk als een groepje van 3! Wat een genot om naar te kijken als ze met z'n allen bezig zijn. Ze lijken heel vrolijk en maken dan van die grappige sprongetjes vergelijkbaar met het 'popcornen' bij Cavia's. Hoe heet dat eigenlijk bij muizen?

Ik zie wel een probleem bij het looprad, ze gaan nu met zoveel tegelijk op en in het rad zitten dat er naar mijn idee gevaarlijke situaties ontstaan waarbij muizen van de bovenkant van het rad gekatapult worden. Dus heb meteen het rad er weer uitgehaald. Het is een houten rad van 20 cm. Wat te doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-20 07:50 



 
Profiel   

SassyMoon schreef
Er zijn inderdaad niet heel veel muizen in de dieren opvang te vinden, waar zouden al die afgedankte muizen blijven...? In het nieuws hadden ze het over het fokoverschot van laboratorium muizen waar een deel van als huisdier herplaatst gaat worden. Ben benieuwd of dat een succes wordt.

Ik denk dat als de vrouwtjes muizen net zo sterk zouden ruiken als de mannetjes, de muis niet zo'n populair huisdier zou zijn. Ikzelf ben wel voor het in het nest al uit selecteren van de (meeste) mannetjes.

Betreft mijn eigen muisjes, wat ik al verwachte is uit gekomen, een groepje van 6 vrouwtjes muizen is 3 x zo leuk als een groepje van 3! Wat een genot om naar te kijken als ze met z'n allen bezig zijn. Ze lijken heel vrolijk en maken dan van die grappige sprongetjes vergelijkbaar met het 'popcornen' bij Cavia's. Hoe heet dat eigenlijk bij muizen?

Ik zie wel een probleem bij het looprad, ze gaan nu met zoveel tegelijk op en in het rad zitten dat er naar mijn idee gevaarlijke situaties ontstaan waarbij muizen van de bovenkant van het rad gekatapult worden. Dus heb meteen het rad er weer uitgehaald. Het is een houten rad van 20 cm. Wat te doen?


Ik heb geen rad maar een flying saucer. Is dat een optie?

Ik heb nu nog 4 dames over van het groepje wat ik vorig jaar op de april exoknaag gekocht heb. Pas als deze allemaal weg zijn komen er nieuwe. Koppelen van een bestaand groepje doe ik nooit meer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-20 08:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 23 van de 25 [ 617 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen