Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 24 van de 25 [ 617 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pieperderpiep! Waar zijn de muizen bokkers?

 

Temeraire schreef
Mannetjes zijn niet populair als huisdier, vanwege de lucht en omdat ze meestal niet in groepjes kunnen zoals de vrouwtjes. Het is niet ongebruikelijk in de muizenwereld dat ze de mannetjes op zeer jonge leeftijd zelf doodmaken/opvoeren omdat ze er geen huisjes voor vinden en niet alles zelf kunnen houden.
Volgens mij is er geen enkele andere knaagdierwereld waarbij dit geaccepteerd zou worden....


Dit inderdaad. Daar schrok ik zo van! Ik had Matilda, mijn wilde muisje, alleen zitten en zocht er muisjes bij als gezelschap. Bij de fokster waar ik uiteindelijk kwam zaten de muisjes er echt uitstekend bij. Mooie verblijven, goed verzorgd... maar dat waren allemaal vrouwtjes. Ze had een paar mannetjes als fokmannen in van die curver bakken zitten en de rest belandde na de geboorte al in de diepvries. Ze vertelde dat ook alsof het de normaalste zaak van de wereld was en dat is het in het muizenwereldje schijnbaar ook. Ik vind dat vreselijk.

In het rattenwereldje is dit gelukkig echt not done. Helaas zit daar ook genoeg leed bij de ratjes die wel speciaal als voer worden gefokt. Daar kom ik ook altijd getraumatiseerd vandaan. Maar bij de andere fokkers gaan alle ratten als huisdieren weg, wordt niet geselecteerd.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-20 13:55 



 
Profiel   

RedPassion schreef
Temeraire schreef
Mannetjes zijn niet populair als huisdier, vanwege de lucht en omdat ze meestal niet in groepjes kunnen zoals de vrouwtjes. Het is niet ongebruikelijk in de muizenwereld dat ze de mannetjes op zeer jonge leeftijd zelf doodmaken/opvoeren omdat ze er geen huisjes voor vinden en niet alles zelf kunnen houden.
Volgens mij is er geen enkele andere knaagdierwereld waarbij dit geaccepteerd zou worden....


Dit inderdaad. Daar schrok ik zo van! Ik had Matilda, mijn wilde muisje, alleen zitten en zocht er muisjes bij als gezelschap. Bij de fokster waar ik uiteindelijk kwam zaten de muisjes er echt uitstekend bij. Mooie verblijven, goed verzorgd... maar dat waren allemaal vrouwtjes. Ze had een paar mannetjes als fokmannen in van die curver bakken zitten en de rest belandde na de geboorte al in de diepvries. Ze vertelde dat ook alsof het de normaalste zaak van de wereld was en dat is het in het muizenwereldje schijnbaar ook. Ik vind dat vreselijk.

In het rattenwereldje is dit gelukkig echt not done. Helaas zit daar ook genoeg leed bij de ratjes die wel speciaal als voer worden gefokt. Daar kom ik ook altijd getraumatiseerd vandaan. Maar bij de andere fokkers gaan alle ratten als huisdieren weg, wordt niet geselecteerd.


Wat zou jij dan een goede oplossing vinden voor de mannetjes muizen RedPassion? Ze moeten individueel gehuisvest worden, want anders gaan ze (uiteindelijk) toch vechten en door de geur wil bijna niemand ze als huisdier houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-20 07:37 



 

Ik ken een aantal mensen die de mannetjes laten castreren en dan kunnen ze in groepen gehuisvest worden. En dat scheelt dan ook direct in de geur.

Meest voor de hand liggende oplossing echter; minder tot niet fokken. Hoe is het ethisch te verantwoorden om dieren te doden terwijl je ze zélf op deze wereld hebt laten komen, alleen omdat ze het verkeerde geslacht hebben? Niets in dat hele proces getuigt van liefde voor dieren of respect voor het leven.

Maar goed, zoals ik al schreef is dat hele muizenwereldje en in het algemeen het fokwereldje van dieren niks voor mij. Ik kan me er totaal niet in inleven om zo met dieren om te gaan. Ik heb 1 keer een ratje van een fokker gehaald en de 2 muisjes dus, omdat ik met een eenzame rat/muis zat en er niks in opvangen zat. En dat doe ik dan met een heel dubbel gevoel, want ik ben opvang en zie dagelijks hoeveel dieren er al 'te veel' zijn op de wereld. Ik ben niet zo pro fokken.

Overigens is dit mijn persoonlijke gevoel, geen aanval naar iemand toe die het anders doet of ziet. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-20 09:44 



 
Profiel   

Ik zie het niet als aanval hoor, ik ben juist heel geïnteresseerd naar andere meningen/ denkwijzen. Ik worstel zelf ook heel erg met oa het fokken van dieren voor welk doel dan ook. Ik heb ook meer dan een half jaar zitten dubben of ik wel muisjes wil gaan houden. Dieren in een hokje houden staat me ook tegen. Aan de andere kant probeer ik ze zo goed mogelijk te verzorgen en een zo mooi mogelijk leven te geven, wat hoop ik dan een beter leven is dan ze in de vrije natuur zouden hebben. Maar goed, misschien is dit niet de plaats voor deze 'discussie'.

Iemand nog meer ervaringen met een rad in een grotere groep muizen en de gevaren daarvan? Een draaischijf is een goed idee, maar ik las ergens dat dit niet de behoefte aan lopen in een rad kan vervangen. Of ging dat nou over hamster? Oei, weet het niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-20 10:44 



 
Profiel   

Hoi, ik weet dat het topic lichtelijk inactief is maar ik hoop hem wat leven in te blazen. :)

Sinds vannacht heb ik een muis.
Of nou ja, ze liep al ruim een maand door mijn huis maar liet zich niet lokken met pindakaas. :')
Vannacht heb ik een caviabrokje met een ijzerdraadje in de val bevestigd (aan dat palletje wat het deurtje op zijn plek houdt) en binnen 10 minuten zat ze erin. *\o/*
Momenteel zit ze in een Ferplast Geo Maxi (de een na grootste) en de bedoeling is dat ze in een Petgard Elmo XXL (100*54*35cm, 7mm ruimte tussen de spijlen) gaat wonen.
Het plan is om er dan nog 5-6 muisjes bij te halen want één muis is zielig vind ik. :)

Dit is Muis:
[ img ]
Ik moet nog een naam verzinnen en op voer, drie halve kokosnoten en een waterflesje na moet nog zo'n beetje alles aangeschaft worden.
Dit heb ik bewust niet eerder gedaan omdat ik het zonde vond om van alles te kopen en dan uiteindelijk Muis niet gevangen krijgen. :o

Ik ben een beetje aan het kijken naar hamsterscaping enzo om inspiratie op te doen voor de inrichting en vind een beetje natuurlijke uitstraling wel mooi maar als ik handige dingen vindt met knalkleuren dan neem ik dat ook gewoon mee. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-20 19:09 



 
Profiel   

Wat is tegenwoordig de geadviseerde maat voor muizenkooi? Met 2-4 muisjes?

Wij zijn ons aan het oriënteren. Zoeken nog een muizenfokker in Limburg. Dus als iemand iets weet?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 15:49 



 
Profiel   

Geen idee, de informatie die ik online vond is best tegenstrijdig.
De een beweert dat een labbak meer dan zat is, de volgende dat 1,5m nog niet voldoende is bij wijze van spreken. :+

Ikzelf ben voor een meterbak gegaan voor 5-8 muizen, de Petgard Elmo XXL om precies te zijn. :)
Genoeg ruimte om te klimmen, springen, graven etc zonder dat ze direct bij elkaar op de lip zitten.
Voor het mooie had hij ong 15cm hoger mogen zijn, dan kun je meer ophangen zonder dat je gelijk de bodembedekking of zelfs bakbodem raakt. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 17:51 



 
Profiel   

Jenny21 schreef
Wat is tegenwoordig de geadviseerde maat voor muizenkooi? Met 2-4 muisjes?

Wij zijn ons aan het oriënteren. Zoeken nog een muizenfokker in Limburg. Dus als iemand iets weet?!


Lengte x breedte ÷ 500 = aantal muizen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 20:32 



 
Profiel   

Amandavd schreef
Jenny21 schreef
Wat is tegenwoordig de geadviseerde maat voor muizenkooi? Met 2-4 muisjes?

Wij zijn ons aan het oriënteren. Zoeken nog een muizenfokker in Limburg. Dus als iemand iets weet?!


Lengte x breedte ÷ 500 = aantal muizen


100 x 50 : 500 = 10 muisjes _/-\o_
Mijn idee was 2-4 dus moet dan lukken hihi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 20:36 



 
Profiel   

lor1_1984 schreef
Geen idee, de informatie die ik online vond is best tegenstrijdig.
De een beweert dat een labbak meer dan zat is, de volgende dat 1,5m nog niet voldoende is bij wijze van spreken. :+

Ikzelf ben voor een meterbak gegaan voor 5-8 muizen, de Petgard Elmo XXL om precies te zijn. :)
Genoeg ruimte om te klimmen, springen, graven etc zonder dat ze direct bij elkaar op de lip zitten.
Voor het mooie had hij ong 15cm hoger mogen zijn, dan kun je meer ophangen zonder dat je gelijk de bodembedekking of zelfs bakbodem raakt. :+


Heb je een foto van de inrichting? :o :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 20:38 



 
Profiel   

De 'kleine' bak (70*40cm geloof ik):[ img ]

De grote bak, 100*55*30cm:[ img ]

De grote kooi is leeg, moet ff schoongemaakt en opnieuw ingericht worden.
De kleine zitten mamamuis (die witte op de foto :+) en haar 4 dochters in.
De dochters zijn nog iets te klein voor de kooi, over ong 2,5 week zouden ze theoretisch niet meer tussen de spijlen door passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 00:27 



 
Profiel   

Dank voor foto’s!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 10:53 



 
Profiel   

Amandavd schreef
Jenny21 schreef
Wat is tegenwoordig de geadviseerde maat voor muizenkooi? Met 2-4 muisjes?

Wij zijn ons aan het oriënteren. Zoeken nog een muizenfokker in Limburg. Dus als iemand iets weet?!


Lengte x breedte ÷ 500 = aantal muizen

Ah, dan kan ik dus 5,5 muis in de dunabak steken en 11 in de kooi. :D
Niet dat ik er zoveel wil, groepje van 7-8 in totaal is meer dan zat. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 17:02 



 
Profiel   

Vraag: als iemand meerdere nestjes muizen heeft. Kun je dan dames samenvoegen zodra ze weg kunnen bij moeder?

Ik zoek groepje kleurmuizen. Wil graag verschillende kleurtjes.

En is het zo dat bepaalde kleurslagen makkelijker zijn? Iemand op MP zegt dat Satijn Langhaar hekend staat op rustig karakter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 12:00 



 
Profiel   

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of en, zo ja welke, kleuren/vachttypes rustiger/makkelijker etc zijn.
Maar ik ben zelf ook nog een beginner op muizengebied. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 10:07 



 
Profiel   

Jenny21 schreef
Vraag: als iemand meerdere nestjes muizen heeft. Kun je dan dames samenvoegen zodra ze weg kunnen bij moeder?

Ik zoek groepje kleurmuizen. Wil graag verschillende kleurtjes.

En is het zo dat bepaalde kleurslagen makkelijker zijn? Iemand op MP zegt dat Satijn Langhaar hekend staat op rustig karakter?

Ja hoor, jonge muizen kunnen heel gemakkelijk samen geplaatst worden. Zeker wanneer ze met z'n allen tegelijk in een voor hen geheel nieuw en onbekend verblijf geplaatst worden. Schermutselingen bij vrouwtjes onderling komen in deze situatie eigenlijk nooit voor, en ook bij mannetjes gaat deze methode 9 van de 10 keer probleemloos (mits jong genoeg).

Wat betreft de link tussen karakter en kleur of vachtvariëteit, dat is onzin. Kleuren en variëteiten kunnen door elkaar gekruisd worden (en dat gebeurt ook regelmatig, zeker bij hobbyfokkers) waardoor er geen duidelijk afgescheiden lijnen bestaan. Ik kweek zelf ook met satijn, en ik kruis regelmatig normale beharing in om de lijn gezond te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 17:55 



 
Profiel   

Dank voor uitleg!

Vond het al raar dat er verschillen in karakter zouden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 19:20 



 
Profiel   

En nu is, toch sneller dan verwacht en gehoopt, mijn terrarium leeg....

Denk sterk aan muisjes. Maar vind nergens een goede hobbyfokker in het zuiden. Ik zie wel wat op MP, maar ben bang dat dit niet de juiste nesten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 14:40 



 
Profiel   

Heb je Facebook?
Zo ja, meld je aan bij muizenforum vraag en aanbod en kijk of je daar wat ziet in je regio, evt kun je daar ook een oproep plaatsen met wat je zoekt. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 16:43 



 
Profiel   

lor1_1984 schreef
Heb je Facebook?
Zo ja, meld je aan bij muizenforum vraag en aanbod en kijk of je daar wat ziet in je regio, evt kun je daar ook een oproep plaatsen met wat je zoekt. :)


Gedaan :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 01:06 



 
Profiel   

Ik zag je al voorbijkomen idd. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 01:44 



 
Profiel   

lor1_1984 schreef
Ik zag je al voorbijkomen idd. :D


Maar helaas nog niets concreets.

In mijn ogen heeft een muizenfokker geen schuur of kamer vol met labbakken. En als ik vraag hoe ze muizen houden dan is het antwoord; in labbakken, heb meerdere nesten liggen. Pfff. Dat is in mijn ogen geen goede fokker...

Ik wil iemand die een enkel nestje heeft. Die erover nagedacht heeft. Die de jonge muisjes laat wennen aan handen...

De namen die ik aangedragen krijg zijn allemaal grote fokkers... (zoals die in Kaatsheuvel ook).
En die vrouw uit mijn buurt zijn ze allen niet tam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 01:48 



 
Profiel   

Jenny21 schreef
lor1_1984 schreef
Ik zag je al voorbijkomen idd. :D


Maar helaas nog niets concreets.

In mijn ogen heeft een muizenfokker geen schuur of kamer vol met labbakken. En als ik vraag hoe ze muizen houden dan is het antwoord; in labbakken, heb meerdere nesten liggen. Pfff. Dat is in mijn ogen geen goede fokker...

Ik wil iemand die een enkel nestje heeft. Die erover nagedacht heeft. Die de jonge muisjes laat wennen aan handen...

De namen die ik aangedragen krijg zijn allemaal grote fokkers... (zoals die in Kaatsheuvel ook).
En die vrouw uit mijn buurt zijn ze allen niet tam.


Tsja, ben bang dat je die niet gaat vinden, iemand die maar 1 nestje heeft. Maar ook de meeste fokkers doen hun best om de muisjes tam te krijgen. Ik koop die van mij de laatste jaren op de beurs en allemaal prima muizen gehad. Ik heb er nu nog 2 die ik vorig jaar in April op de beurs heb gekocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 06:46 



 
Profiel   

Naar die beurs wil ik ook wel, maar duurt denk ik nog wel even voordat komt. Zolang wil ik niet wachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 07:42 



 
Profiel   

[ img ]

Zo.. komt nog mos in en iets van (gedroogd) plantje.
Nu wachten op muizen- bewoners.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 18:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 24 van de 25 [ 617 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen