[volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 08:28

Nee helaas niet, we houden geen stieren.

Kinke

Berichten: 20518
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:32

Hartstikke jammer zoiets en je kunt er helaas niks aan doen, behalve proberen uit te puzzelen wat er aan de hand was.
Onze ouwe Bessie wordt dit jaar 18 (vleeskoe). Normaal is ze als 1 van de eersten altijd drachtig, dit jaar voor het eerst laat. Gezien de weer nieuwe regeltjes vrees ik dat we haar volgend jaar niet meer kunnen houden :(

juval

Berichten: 13205
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:46

wij hebben er nu ook een lopen (melkkoe) van 17 jaar. (1-4-2002) heeft 14 kalfjes gegeven, de laatste eind juli 2018.. en ze loopt nog steeds in de melk. T is niet veel meer, maar ze gaat toch maar weer door, ouwe taaie :) . Deze koe is zo speciaal dat ze niet meer levend het erf zal verlaten, als haar tijd komt wordt ze ingeslapen. Levensproductie staat nu op ruim 125.000kg, maar dat loopt dus nog steeds (een beetje) op. Ze zal de 10K vet en eiwit waarschijnlijk niet gaan halen.

Soms heb je er zulke speciale tussen zitten. Helaas halen de meesten de 10 jaar niet (mede door de stomme regels)

Anoniem

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:56

Zeer stille meelezer. Schrok van het bericht dat Alie er niet meer is.

Schoonouders hebben meerdere koeien van 13-14 jaar op stal staan. Zijn wel mrij

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:42

Ach wat jammer van Alie ;( Kan mij wel voorstellen dat je er heel erg verdrietig om bent.
Haar leven was veel te kort, maar wel heel goed bij jullie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110667
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:47

Kinke schreef:
Hartstikke jammer zoiets en je kunt er helaas niks aan doen, behalve proberen uit te puzzelen wat er aan de hand was.
Onze ouwe Bessie wordt dit jaar 18 (vleeskoe). Normaal is ze als 1 van de eersten altijd drachtig, dit jaar voor het eerst laat. Gezien de weer nieuwe regeltjes vrees ik dat we haar volgend jaar niet meer kunnen houden :(


Misschien offtopic maar mag ik vragen wat voor regeltjes dat zijn?

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 14:32

Cayenne schreef:
Kinke schreef:
Hartstikke jammer zoiets en je kunt er helaas niks aan doen, behalve proberen uit te puzzelen wat er aan de hand was.
Onze ouwe Bessie wordt dit jaar 18 (vleeskoe). Normaal is ze als 1 van de eersten altijd drachtig, dit jaar voor het eerst laat. Gezien de weer nieuwe regeltjes vrees ik dat we haar volgend jaar niet meer kunnen houden :(


Misschien offtopic maar mag ik vragen wat voor regeltjes dat zijn?


Je moet een bepaalde hoeveelheid melk per jaar leveren om je lening af te betalen bij de bank.
Daarvoor heb je ook genoeg koeien nodig want anders haal je die hoeveelheid niet.
Vanwege de fosfaatregels mag je maar een bepaalde hoeveelheid koeien houden (per bedrijf verschillend).
De vaarskalveren die je aanhoud tellen dus ook mee.
Elke keer als je een vaarsje gaat melken telt dat dus ook mee.
Maar die hoeveelheid koeien mag niet overschreden worden want daar staan echt serieus hoge boetes tegenover.
Dus, als ik het goed heb, moet je voor elke 2 vaarsjes die je gaat melken een koe weg doen.
Dit zijn vaak de oudere koeien, minder productieve koeien of de koeien die te vaak wat mankeren.

Toen die regels er kwamen moest bijna iedereen koeien weg doen.
En niet 1x,nee elke maand opnieuw moest je selecteren wat er weg moest.

Nadeel daarvan was dat het landelijk gemiddelde leeftijd koeien drastisch daalde.
Want je gaat natuurlijk niet die jonkies allemaal naar de slacht doen (want ze konden alleen daar terecht).
De oudsten gingen als eerste.

Een voordeel vond ik zelf wel, hoe moeilijk het ook was om elke maand weer afscheid te moeten nemen van de lievelingen en oma's, dat de kwaliteit van je veestapel wel hoger werd omdat je de minder goede koeien al weg had gedaan.

Daarom is er uiteindelijk zo'n verzet gekomen tegen de halvering van de veestapel.
We willen dit gewoon niet nog een keer meemaken.

Ik weet nog steeds hoe mijn vriend savonds tot laat in de papieren en de cijfers van de koeien zat te kijken al zuchtend.
Want er moesten er weer 5 weg die maand.
Maarja welke... De minder productieve koeien waren wel de koeien die het beste fokten.
De koeien die het meeste melk gaven hadden dan weer last van een poot en kreupel.
De koeien die zo grandioos waren in de stal, goede melk gaven en goede nakomelingen gaven werden een keer niet makkelijk drachtig.
Die zou je in principe weg moeten doen maar dat doe je toch niet? Niet omdat ze toevallig voor het eerst niet drachtig werden bij de eerste keer.

Waar ga je dan op selecteren?

Kinke

Berichten: 20518
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:23

Cayenne schreef:
Misschien offtopic maar mag ik vragen wat voor regeltjes dat zijn?


En voor ons is het nog weer anders, wij hebben een kleine koppel vleesvee.
We zitten nu keuring onder de hoeveelheid fosfaat die we mogen hebben. Volgend jaar komt er een nieuwe diercategorie bij voor dieren ouder dan 2 jaar die nog niet gekalfd hebben. Onze koeien kalven pas af als ze 3 jaar zijn. Ze komen dan dus tot die tijd nog in die nieuwe categorie terecht en dat tikt aan op papier. Rekenend met de huidige veestapel voor volgend jaar met de nieuwe categorie zitten we boven de fosfaatrechten, dat betekent dat we een aantal dieren teveel hebben.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:08

Eilinora schreef:
De koeien die het meeste melk gaven hadden dan weer last van een poot en kreupel.
De koeien die zo grandioos waren in de stal, goede melk gaven en goede nakomelingen gaven werden een keer niet makkelijk drachtig.
Die zou je in principe weg moeten doen maar dat doe je toch niet? Niet omdat ze toevallig voor het eerst niet drachtig werden bij de eerste keer.

Waar ga je dan op selecteren?

Op een koe die iets meer vetreserves aanhoud, want minder lichaamsvet is ook van toepassing op de schokbreker (=vetkussen) in de klauwen en dus op hoeveel belasting die aan kan.
Ik volg een koeienbekapper op yt die ook dit soort dingen uitlegt, ook zonder koeien te hebben of te willen interessant om te zien.
Minder schonkig = meer acceptabel voor de leken die meningen mee laten tellen bij stemmen en acties dierenactivisten.

En maak maar eens aan het publiek duidelijk dat je niet zo zeer wil groeien, maar hetzelfde aantal dieren goed wil huisvesten. Maar dat de groei vaak een financieringseis van de bank is, niet ten eerste een wens van de boer. Zorg dat de landelijke dagbladen en nieuwssites meer berichten over welk bedrag(JE) de boer krijgt van de prijs die de consument in de supermarkt kwijt is voor dat product in die hoeveelheid. Beeld is nog steeds bij velen dat boeren rijk zijn, maak maar eens eindelijk inzichtelijk waar dat geld werkelijk blijft. Dat is namelijk niet iets wat regelmatig en duidelijk zwart wit in de krant staat, maar enkel in de vakbladen en de vage algemene percentages in een handje vol artikelen per jaar. Waar zijn die niet te missen lijstjes met boer krijgt x/kg en consument betaald y/kg? Maak die kostenplaatjes met wie verdient hoeveel aan kilo product x en dus waar werkelijk het geld naar toe gaat, incl. daarmee waar werkelijk de winst naar toe gaat. Je zal de consument moeten bereiken en daarvoor is een vergelijking van inkomens en uitgaves een stuk overeenkomst ipv het hameren op anders zijn wat nu vanuit allerlei groepen komt. Hoe hard je moet werken en welk uurloon je dat oplevert schept veel meer een band dan enkel protesteren tegen maatregelen vanuit de politiek. Die kijken voornamelijk naar hoe wordt ik over 4 jaar herkozen en dus wat is de mening van de grootste groep kiezers. Die mening zal naar jullie voordeel moeten veranderen en daarvoor is ten eerste herkenning nodig dat boer en consument meer hetzelfde zijn dan anders.