[VOLG]Onze nieuwe cavia's een dag vol verrassingen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

[VOLG]Onze nieuwe cavia's een dag vol verrassingen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 22:14

Hallo iedereen!

Nadat vorig jaar onze konijntjes overleden waren miste wij gezellige knagers op stal. Mijn zoontje vroeg nog vaak zat of er nog nieuwe konijnen zouden komen, maar ik zag het niet echt meer zitten. Ik ben meer een cavia persoon en na enkele weken rond te hebben gesnuffeld ben ik vandaag dus met een vriendin (tevens stalgenootje) van mij naar de Cavia opvang geweest met de intentie om te kijken voor 2 caafjes hooguit 3.

Daar aangekomen was er zoveel moois en liefs te zien! <3 de hokken waren allemaal netjes verzorgd en de cavia's zaten er ook goed bij. Mijn oog viel meteen op de 2 dames die ik online al gezien had en nadat ze opgetild waren bleven ze heerlijk stilzitten om geaaid te worden <3 Instant verliefd dus <3

Het enige "nadeel" was dat een van de dames een hele leuke zus had := Dus die moest ook mee, anders was het zielig. Omdat zij mogelijk drachtig is, kon ze eerst niet mee, maar omdat de opvang wist dat ze het bij mij goed zouden krijgen in hun eigen "luxe" caravan bij ons op stal mocht ze toch mee. :)

Omdat ze mogelijk drachtig is hebben wij een beetje zitten rekenen en wij kwamen tot de conclusies dat dat we zometeen 3 groepjes dames moesten maken met elk hun eigen castraat (gecastreerd beertje), om de evenwicht te bewaren in de groepen. Dus toen mochten er nog 3 knappe jonge heren mee. De heren zullen dus nog gecastreerd worden :j

Ik zal jullie niet langer in spanning houden en jullie voorstellen aan onze knappe caafjes! <3

Daisy (zeugje creme)
Afbeelding

Evi, hele kleine kans op drachtigheid (zeugje 3 kleur)
Afbeelding

Aura, mogelijk drachtig (zeugje 3 kleur)
Afbeelding

En de beertjes! <3

Charley (beertje choco)
Afbeelding

Guusje (beertje zilveragouti)
Afbeelding

Abu (beertje 3 kleur/choco? schimmel)
Afbeelding

De bakken in de caravan <3

Afbeelding

Afbeelding

De naambordjes die ik al met mijn zoontje gemaakt had, maar er moeten dus onverwachts nog wat naambordjes bij hihi!
Afbeelding


Mijn zoontje weet nog niet dat we de caafjes vandaag op hebben gehaald! Aankomend weekend nemen we hem mee voor de grote verrassing :))

Anoniem

Re: [VOLG]Onze nieuwe cavia's een dag vol verrassingen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:04

Omdat volgtopics op BB thuis horen heb ik je topic verplaatst van BB-ITP naar BB :D

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [VOLG]Onze nieuwe cavia's een dag vol verrassingen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 23:10

Super! Ik zat al te twijfelen vandaar mijn tem op mijn eigen topic! _O- :*

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [VOLG]Onze nieuwe cavia's een dag vol verrassingen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:15

Ze zijn echt leuk! Die gaan het luxe leventje wat ze gaan krijgen vast helemaal geweldig vinden :D

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 09:57

Dank je wel! :D Ik hoop het :j

Ik ben nu op zoek naar een weegschaal zodat ik Evi en Aura in de gaten kan houden ivm de mogelijke drachtigheid. :) ben heel benieuwd of ze drachtig zijn.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: [VOLG]Onze nieuwe cavia's een dag vol verrassingen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:10

Wat een leukerds!
Mochten ze inderdaad drachtig zijn, wat ga je dan met de kleintjes doen? :)

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: [VOLG]Onze nieuwe cavia's een dag vol verrassingen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:22

Geweldige caafjes, geweldige hokken! Super huisje en super leuk voor je zoontje.

Ik volg graag!

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 10:45

Wat leuk dat jullie ook komen volgen :)

Dank je wel Djinnie :D

Marrie_L we houden dan zelf de zeugjes aan en de beertjes zullen we een fijn huisje voor zoeken. :j omdat we 3 groepjes gaan maken vind ik het belangrijk dat elk borgje minimaal een groepje heeft van 2 of 3 zeugjes. Dan kan de groep mooi in evenwicht blijven :)

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [VOLG]Onze nieuwe cavia's een dag vol verrassingen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 01:41

Even een kleine update :)

Daisy is degene die ineens heel erg dik aan het worden is := ook Aura groeit in kleine stapjes door. Vanaf volgende week ga ik de gewichten vermelden in dit topic :)

Begin januari haal ik de dames naar huis zodat ik ze wat beter in de gaten kan houden. De mannen blijven dan in de caravan :j

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 02:54

oeh leuk zeg en spannend

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG]Onze nieuwe cavia's een dag vol verrassingen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:02

Wat een leuke cavia's :D En wat fijn dat je ze uit een opvang hebt gehaald !
Leuk verblijf ook haha, origineel :))

Ben benieuwd of er kleintjes komen !

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [VOLG]Onze nieuwe cavia's een dag vol verrassingen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:55

Dat wordt spannend!
Mogen de eventuele jonkies die jij niet houdt naar de opvang of moet je daar zelf een baasje voor vinden?

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 18:41

Dank jullie wel :)

Melody ze zullen via mij een nieuw huisje krijgen :j de opvang zat nog echt heel vol.

Winsel, ja dat vind ik zelf erg leuk ook :j er zitten er zoveel en ze worden overal aangeboden :( vooral oudere dieren waar de kinderen op uitgekeken zijn.

Even een update van het hok wat thuis staat;

Zo was hij

Afbeelding


Zo is hij nu


Afbeelding

Afbeelding

Er komen nog extra gaten in de achterwand zodat er genoeg zuurstof in het hok komt. :j en uiteraard komt er nog en zeil oid in anders trekt de urine in het hout. Misschien dat ik er nog een verdieping onder bouw :')
Laatst bijgewerkt door Agossie op 07-01-17 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout hersteld ovv TS.

MagicMuffin

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG]Onze nieuwe cavia's een dag vol verrassingen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:49

Oh leuk, ik volg!

En zie ik het goed, is Charley een ridgeback? (Een 'hanekam' over de rug of heeft hij een kruin waardoor de haren rechtop staan? :P)

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: [VOLG]Onze nieuwe cavia's een dag vol verrassingen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:58

Wow, leuke cavia's :) ! Echt erg als je ziet hoeveel caafjes er in zo'n opvang zitten... Ik zou, zoals je al zei, toch wel echt een benedenverdieping maken. Of hebben ze de mogelijkheid om een deel van de dag in een buitenren of gewoon in huis los te zitten? Want cavia's zijn misschien niet zo groot maar twee dwergkonijntjes hebben al een gewoon hok en een buitenren van 2 m² nodig. Het zijn maar tips hè, ik wil je zeker niet afbreken ofzo... :)

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:08

Wauw wat een gaaf hok heb je ervan gemaakt zeg!!
Die bak is best groot toch?

Cavia's zijn niet te vergelijken met konijnen, die zijn veel actiever. Hoe meer ruimte hoe beter natuurlijk, maar ik vind de verblijven van ts er goed uit zien.

Je ziet vaak van die 0,8 x 0,5m hokjes, dat is natuurlijk wel te klein als permanent verblijf. Daar kunnen ze geen fatsoenlijk rondje in lopen en zitten ze echt op elkaars lip. Als cavia's een rondje kunnen lopen, allemaal een eigen huisje hebben en de ruimte om allemaal tegelijk te eten is het al snel goed. Ze zijn niet zo moeilijk, meestal slapen ze toch :+
Al zijn jongen vaak wel actiever dus als je nog een verdieping wilt/kunt maken zou ik het zeker doen.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 19:41

xLyssii schreef:
Oh leuk, ik volg!

En zie ik het goed, is Charley een ridgeback? (Een 'hanekam' over de rug of heeft hij een kruin waardoor de haren rechtop staan? :P)

Klopt :') :j hij heeft echt een kuifje, ben er nog niet overuit of het een kruin of een ridgeback is :D


MoppieFilou schreef:
Wow, leuke cavia's :) ! Echt erg als je ziet hoeveel caafjes er in zo'n opvang zitten... Ik zou, zoals je al zei, toch wel echt een benedenverdieping maken. Of hebben ze de mogelijkheid om een deel van de dag in een buitenren of gewoon in huis los te zitten? Want cavia's zijn misschien niet zo groot maar twee dwergkonijntjes hebben al een gewoon hok en een buitenren van 2 m² nodig. Het zijn maar tips hè, ik wil je zeker niet afbreken ofzo... :)

Het hok thuis is 80x130 :)
Ik moet nog even kijken of het lukt met de extra verdieping :j Tegen de wanden in het bovenhok komen ook nog planken te lopen zodat ze een extra verdieping in de bovenverdieping hebben :j vandaar ook het plexiglas erbovenop, anders kunnen ze er uitspringen :=


melody7 schreef:
Wauw wat een gaaf hok heb je ervan gemaakt zeg!!
Die bak is best groot toch?

Cavia's zijn niet te vergelijken met konijnen, die zijn veel actiever. Hoe meer ruimte hoe beter natuurlijk, maar ik vind de verblijven van ts er goed uit zien.

Je ziet vaak van die 0,8 x 0,5m hokjes, dat is natuurlijk wel te klein als permanent verblijf. Daar kunnen ze geen fatsoenlijk rondje in lopen en zitten ze echt op elkaars lip. Als cavia's een rondje kunnen lopen, allemaal een eigen huisje hebben en de ruimte om allemaal tegelijk te eten is het al snel goed. Ze zijn niet zo moeilijk, meestal slapen ze toch :+
Al zijn jongen vaak wel actiever dus als je nog een verdieping wilt/kunt maken zou ik het zeker doen.

Dank je wel! :D ja ruimte en een beetje entertainment vind ik zelf heel belangrijk voor ze :j zo kunnen ze nog een spurt maken en dollen met elkaar als de baby's er zijn :))

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:48

Precies! 80x130 is echt al een heel mooie maat :j

Ik heb zelf hier een groep van 6 in zitten, uit mijn hoofd is dit 1x2,8. Daar vermaken ze zich prima in:
Afbeelding

Zelf zou ik dan wel weer uitkijken met dat bovenaf afsluiten ivm. stof, dat lijkt me niet fijn voor de longetjes.

MagicMuffin

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 20:16

Robynn schreef:
xLyssii schreef:
Oh leuk, ik volg!

En zie ik het goed, is Charley een ridgeback? (Een 'hanekam' over de rug of heeft hij een kruin waardoor de haren rechtop staan? :P)

Klopt :') :j hij heeft echt een kuifje, ben er nog niet overuit of het een kruin of een ridgeback is :D

Als hij alleen een kuifje heeft en geen kruin is het een ridgeback. Leuk!
Ik heb zelf een (mislukte) borstel cavia met een kruin op haar rug waardoor er ook haren rechtop staan, maar dat is toch echt geen ridgeback :P Heb ook 2 ridgeback piepjes, die hebben nergens een kruin :P

Aura haar kleurtjes zijn leuk :D Ze komen leuk terecht bij jou :D

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: [VOLG]Onze nieuwe cavia's een dag vol verrassingen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:36

OW sorry wist niet dat het zó groot was... :)

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 00:37

melody7 schreef:
Precies! 80x130 is echt al een heel mooie maat :j

Ik heb zelf hier een groep van 6 in zitten, uit mijn hoofd is dit 1x2,8. Daar vermaken ze zich prima in:
[ [url=m/MJAYkd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zelf zou ik dan wel weer uitkijken met dat bovenaf afsluiten ivm. stof, dat lijkt me niet fijn voor de longetjes.

Oh nou zeg je wat inderdaad! Dat is zeker iets om mee te nemen :j misschien weet ik nog een andere oplossing :D


xLyssii schreef:
Als hij alleen een kuifje heeft en geen kruin is het een ridgeback. Leuk!
Ik heb zelf een (mislukte) borstel cavia met een kruin op haar rug waardoor er ook haren rechtop staan, maar dat is toch echt geen ridgeback :P Heb ook 2 ridgeback piepjes, die hebben nergens een kruin :P

Aura haar kleurtjes zijn leuk :D Ze komen leuk terecht bij jou :D


Thanks! :D ik ben benieuwen hoe hij uit gaat groeien straks :D


MoppieFilou schreef:
OW sorry wist niet dat het zó groot was... :)

Is niet erg :) een foto vertekend altijd wel :j Ik had de afmetingen er ook gelijk bij kunnen zetten, dan was er ook geen onduidelijkheid geweest :)

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [VOLG]Onze nieuwe cavia's een dag vol verrassingen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:41

Een frame met gaas misschien?

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 00:42

melody7 schreef:
Een frame met gaas misschien?


Ja dat was mijn idee inderdaad ook hihi! :D

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:57

zag ik nu in een hok in de caravan stroomdraadje? al staat er geen stroom op kunnen ze daar wel aan knagen en das niet goed voor ze

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 01:36

speurneusc schreef:
zag ik nu in een hok in de caravan stroomdraadje? al staat er geen stroom op kunnen ze daar wel aan knagen en das niet goed voor ze
die zat er op het moment van de foto nog wel in, maar dat is al verwijderd :) Ze zaten toen ook nog niet bij mij :)