Cocker Spaniël babbelhoekje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Cocker Spaniël babbelhoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 12:51

Hé, ik heb gezocht maar kon nog geen gelijkaardig topic vinden.
Misschien zijn er nog wel bokkers met Cocker Spaniëls en het leek me leuk deze te verzamelen!

Ik zal die van mij eens even voorstellen :-) Van jong naar oud, allemaal Engelse Cockers :D

De jongste: Royal Tan (maar bij ons gewoon Bluts :+ )
Naam: Bluts (genoemd naar onze Rotweiler van toen ik nog een baby'tje was)
Leeftijd: 1,5 jaar
Kleur: Black & tan
Karakter: prettig gestoord
Bluts is het hondje van mijn ouders


Afbeelding

Afbeelding

Rechts van haar staat Norah
Norah is van mijn zusje
Leeftijd: +/- 3 jaar (dat weet zuslief beter dan mij 8)7 )
Kleur: zwart
Karakter: hyperactief maar superlief
Norah hebben we, met te weinig achtergrond kennis helaas, gekocht bij iemand
waarvan we achteraf denken dat het geen 100% zuiver persoon was.
Hoewel we op de normale dingen wel gelet hebben (moeder aanwezig, geen andere rassen, normale omgeving) denken we toch dat het om een broodfokker ging. Ik ben dan ook in de veronderstelling dat zij niet 100% Cocker Spaniël is.
Geleerd uit onze fouten, zijn we Bluts dus bij een rasfokker gaan halen en zagen daar dus meteen het verschil, zo kan het dus ook.
Zijn huis hangt vol prijzen, bekers, lintjes en foto's van zijn Cockers op keuringen in Nederland en Engeland, hij trimt ze en vangt ze op als baasjes op vakantie gaan, het RUIKT er naar hond haha en hij heeft maar 2 à 3 nestjes per jaar, is sterk met bloedlijnen bezig en fokt op kwaliteit.

Maar goed, Norah is bij ons en wij houden van haar. Ze heeft geen rare ziektes dus ik denk dat we net 'geluk' hadden.

Afbeelding


En om in schoonheid af te sluiten, mijn eigen gouwe ouwe :)

Naam: Murphy
Leeftijd: 8 jaar (??)
Kleur: Ruby
Karakter: rustig, dankbaar, extreem aanhankelijk
Weetje: Murphy heeft geen staart meer! Dit was al zo toen ik hem uit het asiel haalde.

Murphy heb ik 3 jaar geleden uit het asiel gehaald.
Ons vorige hondje, een Cavalier King Charles, was gestorven na een trap van een paard |(
en omdat mijn zusje op internaat zat en mijn ouders altijd werkten, is het altijd eigenlijk meer 'mijn' beesje geweest. Toen hij er niet meer was en ik in een leeg huis thuis kwam, ben ik naar het asiel gegaan.
"Gewoon kijken".
Ik heb er mijn verhaal gedaan en mevrouw zei dat ze nog een goudgoede Cocker had, maar hij was wel een uitbreekkoning. Ik zou hem nooit los kunnen laten lopen want dan was hij weg.
Hij is dezelfde dag nog mee naar huis gegaan. We gaan naar het strand waar hij los kan rennen, hij breekt niet uit en hij is zoooo lief en dankbaar. Ik heb wel aanhankelijke honden gekend maar geen enkele zo erg als hem. Hij is mijn goudklompje :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ben heel benieuwd naar die van jullie!
Ik hoop dat we elkaar hier kunnen helpen, tips geven, vragen stellen over verzorging, training, karakter en alles wat je maar kunt bedenken :D

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Cocker Spaniël babbelhoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:59

Ik heb altijd een zwak gehad voor cockers <3 en dan met name de Engelse. Op stal is er een Amerikaanse maar nee.

Mijn ouders hebben rond mijn geboorte een rode gehad, Max. Maar ik werd geboren en mijn moeder (mijn vader werkte) kon het niet aan om voor Max te zorgen (pittig dier, veel beweging nodig) en voor mij. Mijn ouders hebben een advertentie in de krant gezet en op die manier heeft Max nog een geweldig thuis gehad.

Max kwam uit het asiel en het asiel was woedend dat mijn ouders zelf een nieuw thuis hadden gezocht in plaats van weer terug te brengen..

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Cocker Spaniël babbelhoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 13:03

Dat klopt. Ik ben deze zomer dubbele shiften gaan draaien op mijn werk waardoor Murphy veel alleen zat, daarbij kwam ook nog dat ik moest verhuizen en Murphy op mijn nieuwe plek niet kon wennen (ik moest hier gaan wonen voor mijn werk). Het was eerlijker voor hem om een nieuwe thuis te zoeken maar dan zou hij dus terug moeten naar het asiel en dat kreeg ik niet over mijn hart. Hij had daar al lang genoeg gezeten, dan was ik liever egoïstisch en hield ik hem zelf.
Uiteindelijk zijn mijn ouders naar een huisje gegaan met een grote tuin, waar Murphy nu ook woont. Hij is verhuisd maar is nog steeds van mij en ik zie hem nog net zo vaak als ervoor. En hij kan met Bluts spelen, dus hij is nooit alleen :)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:06

Er gaat niks boven een Engelse cocker :-).

Ik heb een 11-jarige rode reu, Pluto. Op 1,5 jaar overgenomen van kennissen omdat hij te wild was, is echt een gouden hond. De leeftijd begint nu wel wat op te spelen maar we gaan er hopelijk nog enkele jaren bijdoen.

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:17

Oh wat een leuk topic!

Wij hebben ook een cocker spaniël reu van bijna 5 jaar. Dit is Sjimmie en het is een blauwschimmel :) Hij is een onwijze knuffelkont en slaapt het liefst de hele dag :') Je kan hem ook gewoon echt als een baby vasthouden, hij vind echt alles prima!


Afbeelding

We hebben voor hem ook een blauwschimmel cocker gehad maar dan een vrouwtje die al bij ons was toen ik geboren werd. Die is helaas 5 jaar geleden overleden..

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:31

Super leuk! Toch altijd die zelfde ondeugende koppies.
Wij hebben hier een dame uit 2006 lopen, wordt dit jaar dus al 11.
We hadden gehoopt dat ze met de jaren wat rustiger zou worden, dat werd ze ook tot ze een rottweiler vriendje kreeg, nu is ze aan haar 3e jeugd begonnen :+
Chica is een kruising tussen een amerikaanse en een engelse cocker :).


Afbeelding

Afbeelding

Ze hebben zo'n fijn, maar verschrikkelijk eigenwijs, karakter.

Anke_Amigo

Berichten: 829
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Amersfoort

Re: Cocker Spaniël babbelhoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:44

mag ik mee lezen (kwijlen) met jullie? Tijdens mijn 'opgroei-jaren' hebben we altijd cockers gehad. Mijn ouders hebben nu nog 2 cockers. Wat een geweldige honden zijn dat toch. Voor mij zit er op dit moment geen hond in en mocht er ooit een hond komen dan zal het geen cocker worden, maar mijn hart zullen ze altijd hebben

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Cocker Spaniël babbelhoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 13:49

Ja hoor!

Wat een leuke kruising smurffie! En inderdaad die lekker ondeugende koppies haha

@Nikkiloves, blauwschimmel vind ik ook erg mooi! Er bestaat toch ook een soort bruinschimmel hé? Ik weet niet of het zo noemt maar het zag er wel zo uit. Er stond er eentje ter adoptie 1,5 jaar geleden waar wij voor gekeken hadden, maar die was al besproken. En wij hadden toch de kriebels weer te pakken en toen is Bluts gekomen :) Nouja, moesten wel nog 15 weken wachten pfff.. Dit was Bluts als pupAfbeelding

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:04

Mijn oppashond is een cocker spaniël. :)
Afbeelding
Afbeelding

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:05

Wij hebben een rode Engelse Cocker van inmiddels 8 jaar.
Altijd enthousiast en zo lief van karakter.
Cupid luistert altijd goed naar ons en gehoorzaamd braaf wat we van hem willen.
Het is een echte sul want onze katten eten gretig met hem mee uit zijn bakje, zelfs als de maaltijd vers vlees is. Hij deelt zijn mandje ook altijd met de poezelvriendjes.

Het ras waren we allang mee bekend, want hiervoor hebben we 15 jaar lang een blauwschimmel en een zwarte gehad.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:06

Hmmm, foto's uploaden doet het blijkbaar niet

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Cocker Spaniël babbelhoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:15

Wat doen jullie van onderhoud/ trimmen?

Ik trim de pootjes het hele jaar door en de hele hond gaat kort van lente tot herfst.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 14:18

Wat een superleuke hondjes allemaal!
Ik had helemaal geen ervaring met cockers voor ik Murphy had.
Wij hebben enkele maanden later nog een rode cocker geadopteerd uit hetzelfde asiel, maar die was
heeeel anders van karakter. Ik kan het moeilijk omschrijven, hij was erg lief, actief, sociaal, maar het botste heel erg met Murphy. Wij hebben privé begeleiding ingeschakeld voor Mirko en het ging wel beter, maar soms haalde hij echt ineens uit naar Murphy en die goedzak deed natuurlijk niks terug.

Toen hij dan tot 3 x toe mijn zusje en moeder in hun handen snauwde, met open wonden tot gevolg, hebben we besloten dat dit voor ons geen match was. Mirko heeft ondertussen een fantastisch nieuw huisje gevonden en we volgen hem nog van heel kortbij.

Er werd me toen verteld dat dat iets typisch was aan rode cockers, dat ze agressief zijn??
Nou Murphy is echt het tegenovergestelde van agressief. Ik zou hem bij wijze van spreken mijn hamster op zijn neus zetten en hij zou me denk ik gewoon eens vreemd aankijken :)

@Maximuss, Murphy gaat om de 9 (denk ik, kan ook 7 zijn) weken naar de trimmer. Deze trimmer is de fokker van onze Bluts. Hij krijgt dan groot onderhoud, pootjes kort, onder zijn buikje wat langer en de binnenkant van zijn oren kaal omdat hij al sinds het begin kampt met zware oorontstekingen.
Na 4 weken krijgt hij dan een klein onderhoud, gewoon wat bijwerken.

Nog iemand last van die lange oren?
Murphy gaat echt al 3 jaar minstens om de 2 maanden naar de dierenarts en als het erg is zelfs om de twee weken.. Hij is verdoofd geweest en zijn oren zijn gespoeld maar het blijft steeds terug komen. Soms gaat het beter maar het is nooit volledig weg

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Cocker Spaniël babbelhoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:26

Ja, die verdomde oorontstekingen... Hier wekelijks spoelen met otoact en ongeveer elke 3 maanden een kuur zalf. Zo heb ik het een beetje onder controle.

De mijne is een schat maar hij durft hier wel te vechten met de andere honden en ik heb er ook al enkele happen van gehad.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Cocker Spaniël babbelhoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:51

Rode schijnen wat feller te zijn, Chic is daar wel ook een voorbeeld van. Maar die is ook te jong uit het nest gehaald (fout van ons..) Nu met de rottweiler gaat het super, maar ze is heel selectief op vriendjes.

Ja oren worden hier echt strak bijgehouden. Of eigenlijk de hele hond. We wonen met de paarden aan huis en ze blijft klitten krijgen, iedere dag borstelen is geen succes. Daarom trim ik haar 1 keer per ongeveer 8 weken zelf echt kort, niet rastypisch maar wel functioneel.
Oren en poten gaan dan ook echt "kaal". Toen we hier nog niet woonde werd ze iets langer gelaten, maar dat is nu gewoon geen doen meer :n

Wat bij chica helpt tegen de ontstekingen is om niet alleen de binnenkant te trimmen, maar ook de onderkant kort te houden. Dan komt er wat minder troep bij de oren.

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:15

Hier ook regelmatig last van z'n oren helaas..
Hij gaat om de 2/3 maanden ongeveer naar de kapper, de fokster van onze eerste hond (Mildred Ockers in Panningen, erg aan te raden!

En eigenwijs zijn ze zeker, soms worden we er helemaal gek van :')

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Cocker Spaniël babbelhoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:10

Ik ben ook fan van cockers, ik heb er geen, maar mijn moeder had een kennel, ze fokte en showde engelse cockers. Mijn moeder is 8,5 jaar geleden overleden, we hebben haar honden toen ondergebracht in Belgie bij een fokster. Ik denk dat er geen nazaten meer zijn van haar lijn, maar elke cocker doet me aan haar herinneren. Helaas dus ook bekend met de problemen, oren, ogen, hd enz..
Ik vind het heerlijke hondjes, al heb ik het idee dat ze tegenwoordig een stuk kleiner gefokt worden als in de tijd van mijn moeder..
Mocht iemand nog ergens de naam moonshadows tegenkomen op hun stamboom..dat was de kennel van mijn mams!

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Cocker Spaniël babbelhoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 20:11

Die naam ken ik niet maar ik ben ook niet zo thuis in bloedlijnen. Onze twee jongste zijn ook een stuk kleiner dan Murphy, terwijl ze toch ongeveer uitgegroeid zijn haha

Jis_

Berichten: 11588
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:45

Granoek schreef:
Wat een superleuke hondjes allemaal!
Ik had helemaal geen ervaring met cockers voor ik Murphy had.
Wij hebben enkele maanden later nog een rode cocker geadopteerd uit hetzelfde asiel, maar die was
heeeel anders van karakter. Ik kan het moeilijk omschrijven, hij was erg lief, actief, sociaal, maar het botste heel erg met Murphy. Wij hebben privé begeleiding ingeschakeld voor Mirko en het ging wel beter, maar soms haalde hij echt ineens uit naar Murphy en die goedzak deed natuurlijk niks terug.

Toen hij dan tot 3 x toe mijn zusje en moeder in hun handen snauwde, met open wonden tot gevolg, hebben we besloten dat dit voor ons geen match was. Mirko heeft ondertussen een fantastisch nieuw huisje gevonden en we volgen hem nog van heel kortbij.

Er werd me toen verteld dat dat iets typisch was aan rode cockers, dat ze agressief zijn??
Nou Murphy is echt het tegenovergestelde van agressief. Ik zou hem bij wijze van spreken mijn hamster op zijn neus zetten en hij zou me denk ik gewoon eens vreemd aankijken :)

@Maximuss, Murphy gaat om de 9 (denk ik, kan ook 7 zijn) weken naar de trimmer. Deze trimmer is de fokker van onze Bluts. Hij krijgt dan groot onderhoud, pootjes kort, onder zijn buikje wat langer en de binnenkant van zijn oren kaal omdat hij al sinds het begin kampt met zware oorontstekingen.
Na 4 weken krijgt hij dan een klein onderhoud, gewoon wat bijwerken.

Nog iemand last van die lange oren?
Murphy gaat echt al 3 jaar minstens om de 2 maanden naar de dierenarts en als het erg is zelfs om de twee weken.. Hij is verdoofd geweest en zijn oren zijn gespoeld maar het blijft steeds terug komen. Soms gaat het beter maar het is nooit volledig weg


Ik ben opgegroeid met een rode Engelse cocker Spaniel, eind 70 begin jaren 80. Was een krengetje.

Rode cockersyndroom
http://www.felici-animali.be/ECS_nl_karakter.htm

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:00

Rode cockersyndroom wordt te pas en vooral te onpas op een rode cocker geplakt. Ik heb twee Cockers, een rode en een zwarte, geadopteerd uit het asiel. Waarschijnlijk afkomstig uit de broodfok, maar beide ruim 10 jaar en still going strong. Ik wist eigenlijk niks van Cockers, maar heb een heleboel geleerd van deze 'monsters' en andere cockermensen. Het belangrijkste is dat Cockers ontzettend gevoelig zijn, je ze heel snel kan verklooien en andere mensen denken vaak dat het knuffeldiertjes zijn. Voor ons (en een select gezelschap ook) zijn ze dat wel. Het zijn geweldige honden, het eigenwijze herken ik niet in deze twee, ze luisteren prima, zijn dol op spelletjes en puzzelen en willen het liefst de hele dag bij je zijn. Daar moet je wel tegen kunnen. Afbeelding
Afbeelding

Jis_

Berichten: 11588
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:19

Ceetje_bokt schreef:
Rode cockersyndroom wordt te pas en vooral te onpas op een rode cocker geplakt. Ik heb twee Cockers, een rode en een zwarte, geadopteerd uit het asiel. Waarschijnlijk afkomstig uit de broodfok, maar beide ruim 10 jaar en still going strong. Ik wist eigenlijk niks van Cockers, maar heb een heleboel geleerd van deze 'monsters' en andere cockermensen. Het belangrijkste is dat Cockers ontzettend gevoelig zijn, je ze heel snel kan verklooien en andere mensen denken vaak dat het knuffeldiertjes zijn. Voor ons (en een select gezelschap ook) zijn ze dat wel. Het zijn geweldige honden, het eigenwijze herken ik niet in deze twee, ze luisteren prima, zijn dol op spelletjes en puzzelen en willen het liefst de hele dag bij je zijn. Daar moet je wel tegen kunnen. [ [url=m/06rj8J.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pjeagJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gevoelig ja, maar genen doen ook een hoop, dat kun je ook goed verkloten. Niks ten nadelen van het ras verder, ik vind ze hartstikke leuk.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Cocker Spaniël babbelhoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:25

Helaas, had de kampioensreu van mijn moeder dit. Vanuit het niets agressie naar alles en iedereen die te dicht bij haar in de buurt kwam. Op de show gedroeg hij zich voorbeeldig. Ik heb haar vaak verfoeid dat ze met hem fokte..ik zag het bij sommige pups ook terug namelijk. Net zoals extreme verlatingsangst.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Cocker Spaniël babbelhoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:34

Ohh wat super leuk een cocker topic <3 I love cockers,
Ons eerste hondje was een Engelse cocker genaamd Bart(je) een zwarte met blauwschimmel borst die is 13,5 geworden wat een super lief dier was dat, toen kregen we Oscar een paar jaar later een 3 kleur bruin helaas moesten we Oscar laten inslapen met 17 wk omdat zn nieren beide niet werkten |( wat hebben we daar een verdriet van gehad zeg.
Toen kregen mijn ouders Casper een 3 kleur reutje die nu ondertussen 5 jaar is ( ik heb nu zelf een grote Zwitserse sennen ) wat een lief hondje is dat ook weer , een echte knuffel <3
Ik heb op dit moment niet echt duidelijke foto's van Casper maar zo hebben jullie een idee ;)
Afbeelding
Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Cocker Spaniël babbelhoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 17:15

Ja klopt, Rode cockersyndroom, zo noemden ze het.
Ik kan er niet goed over oordelen, ik heb zijn verleden nooit geweten maar wij hebben een eigen zaak (hotel/restaurant) en het risico dat hij uithaalde naar een van de gasten was te groot omdat hij dit ook gewoon deed naar vertrouwde personen (mijn moeder en mijn zus).
Ik begrijp goed dat er met elke hond een risico blijft maar met deze konden we er gewoon totaal niet op anticiperen.

Murphy, Bluts en Norah zijn ook drie verschillende, maar allemaal extreem mens-gericht en aanhankelijk. Ze luisteren goed en zijn heel intelligent maar hebben lekker hun eigen willetje als ze even geen zin hebben om te luisteren.

Ik kan ze thuis niet zo goed los laten lopen omdat wij langs de Maas wonen en het stikt hier van de konijnen. En ze kunnen dan zo slim zijn als ze willen maar als ze konijnen zien hebben ze geen oor naar mij hoor :p

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 15:55

Mijn vriendje nog eens thuis gehaald en fijn gaan wandelen bij ons aan de Maas. Nergens zo mooi als thuis :)

Afbeelding

Afbeelding