Hoe hond (type jachthond) bezig houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Hoe hond (type jachthond) bezig houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 13:54

Een aantal weken geleden kwam er een broodmagere hond ons erf op gelopen. Hij had een veel te strak stro touwtje om zijn nek geknoopt en was duidelijk verwaarloosd. We hebben hem de naam Buddy gegeven.

Sindsdien zorgen we voor hem en vorige week hebben we hem laten castreren. Hij heeft geen chip en gezien zijn de staat waarin we hem vonden gaan we ook niet verder op zoek naar zijn vorige eigenaar.

Het is een ontzettend lief dier, type jachthond met bakken aan energie en erg vocaal. Helaas komt hij nogal dominant op vreemden over en aangezien ons erf niet goed afgesloten is kunnen we hem niet meer los laten lopen. Hij gaat achter voorbijgangers aan en de buurvrouw durft vanwege hem haar erf niet meer af. Overdag moet hij dus vast/in de kennel. En dat vind hij niet leuk en laat hij regelmatig horen :')

Wij hebben altijd erfhonden gehad die het prima vonden de hele dag een beetje rond te scharrelen. We gingen af en toe met ze wandelen, en dat deden ze graag maar was niet noodzakelijk om ze blij en gelukkig te houden. Buddy is echter van een heel ander kaliber. We gaan dagelijks een rondje met hem lopen en ook in de avond/nacht loopt hij los maar ik heb de indruk dat hij meer uitdaging nodig heeft. Aangezien we echt nul ervaring met dit soort honden hebben, wat kunnen we zelf met hem doen om in zijn behoefte aan werk tegemoet te komen?
We wonen in Roemenie, geen hondenclub in de buurt helaas dus we zullen het echt zelf moeten doen. Zijn er Youtube filmpjes of websites aan te raden?

Uiteindelijk is het de bedoeling dat we een forever home voor hem gaan vinden maar dat blijkt een uitdaging. Ik heb diverse organisaties in RO gebeld maar die nemen niet op of doen het niet meer. Op mails geen reactie. Organisaties die dieren naar Westerse landen ter adoptie aanbieden zitten vol dus voor nu willen we ons best doen Buddy hier zo goed mogelijk op te vangen.


Buddy toen hij er net was
Afbeelding

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Hoe hond (type jachthond) bezig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:44

Eerstens, fijn dat jullie hem hebben opgevangen en nu verzorgen.
Als hij in de kennel zit, zou je hem een kong kunnen geven met lekkere pasta erin. Of een bal met minigaatjes met brokjes die hij eruit moet zien te krijgen door de bal te rollen.

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:49

Wat super dat jullie hem opgevangen hebben! _/-\o_

Ik weet niet goed wat daar allemaal te verkrijgen is, maar op internet/Facebook staan ook heel veel leuke tips met huis/tuin/keukenspulletjes als je zoekt op hersenwerk voor honden.

Bijvoorbeeld met een simpele lege rol van keukenrol of wc-rollen, of naar snoepjes/brokjes speuren in een handdoek of oude spijkerbroek.
Edit een leeg plastic flesje kun je zelf gaten in maken en daar de brokjes uit laten rollen.
Een Kong zoals hierboven gezegd is ook ideaal.

Zijn echt heel veel makkelijke dingetjes.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Hoe hond (type jachthond) bezig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 15:16

Geen idee of dat een optie is, maar hem meenemen naast de fiets?

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 15:36

AmyJamess schreef:
Geen idee of dat een optie is, maar hem meenemen naast de fiets?


Vind hij heel leuk en doen we inderdaad ook wel eens. Maar hij heeft echt energie voor tien. Hij zou de hele dag kunnen rennen volgens mij. Ik denk, en dat is puur gevoelsmatig, dat hij meer uitdaging nodig heeft. Dus echt iets om over na te denken. Onze dochter verstopt zich tijdens het wandelen wel eens tussen de mais en hij vind het geweldig om haar op te zoeken. Hij gaat dan echt zijn neus achterna en kan precies haar spoor volgen. Onze andere hond heeft echt geen idee hoe hij haar zou moeten vinden :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 15:40

Idd hersenwerk is beter dan lopen naast de fiets. Krijgt je hond nog meer conditie van (dus je moet steeds verder en langer fietsen) en het vermoeit veel minder dan iets om over na te denken. Je hond blijft namelijk in de " aan " stand. Net zoals spelen met een bal wat veel mensen doen. Hond zit hoog in de adrenaline continu, en krijgt alleen maar meer uithoudingsvermogen doordat je steeds meer en langer moet spelen met je hond.

Geen idee welke website een aanrader is, wij volgen jachttraining met onze 10 maanden oude jachthond en oefenen ook thuis met haar. Als ik google vind ik dit: https://hersenwerkvoorhonden.nl/ en dit: https://www.bol.com/nl/nl/p/hersenwerk- ... 124410565/

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Re: Hoe hond (type jachthond) bezig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:29

Ik zou afwisseling doen, dus denkwerk en uiteraard fysiek werk. Wanneer hij in de kennel zit leuke spelletjes, want snuffelmatten en puzzels kunnen flink variëren (en je kan ook wat zelf maken) en af en toe een balletje/frisbee gooien en lekker gek doen om lichamelijk energie eruit te halen. Die afwisseling houdt ze bezig, zoals hierboven gezegd wordt krijg je geen conditie opbouw als je hem niet alleen lichamelijk uitput en dus geen extra energie, en hij kan op verschillende manieren zijn ei kwijt.
Ik had een aussie en qua buitenspelen deden we vaak aan agility en frisbeeën. En binnen lekker iets om te kluiven of een denkspelletje. Door de afwisseling verras je ze ook met nieuwe dingen en wordt het niet "saai".
Maar dat is hoe ik ernaar kijk, het moet ook werken voor hond en baas.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:05

In de kennel zou ik juist geen spelletjes doen/aanbieden. Iets te kluiven kan wel. Maar kennel is juist de plek om tot rust te komen. Dat moet een hond ook leren.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8294
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Hoe hond (type jachthond) bezig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 07:19

Aangezien dit geen huiskamer vraag is heb ik dit topic verplaatst naar de normale BeestenBoel pagina :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoe hond (type jachthond) bezig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 07:23

Zou detectiewerk niets voor hem zijn? Dan kan hij mooi zijn neus en hersens gebruiken.

BeFunny

Berichten: 10512
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:07

Er zijn al goede tips gegeven.

Ik zou ook naast denkwerk. Lekker veel buiten bezig zijn ook kijken of nosework, jachttraining, en misschien zelfs een andere training obdience, sport en spel etc wat voor hem zijn.

Fijn dat jullie nu lekker voor hem zorgen.

O ja ik zou hem zelf niet opsluiten in een kennel. Maar hem dan gewoon als je er bent bij je houden als je buiten bent en als je een bent of niet hem kan zijn dan lekker binnen.

ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Hoe hond (type jachthond) bezig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:23

Goed dat jullie hem opvangen.

Je kan inderdaad snuffelspeletjes proberen of wat zoekwerk om hem wat meer uit te dagen.
Als jachthond zal hij ook vast graag zijn neus gebruiken.

Verder kan je spel (bijv apporteren) ook heel goed combineren met obedience om hem zowel fysiek als mentaal uit te dagen.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:40

Heb je FB? Ik heb een contact die je misschien wel kan helpen, mbt adoptie.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 17:32

Bedankt voor de ideeen en tips. Ik heb zojuist een soort kong gekocht om brokjes in te doen en samen met mijn dochter wil ik een snuffelmat gaan maken. Er is inderdaad best wel veel te vinden op dat gebied als je weet waar je moet zoeken.

BeFunny schreef:
Er zijn al goede tips gegeven.

O ja ik zou hem zelf niet opsluiten in een kennel. Maar hem dan gewoon als je er bent bij je houden als je buiten bent en als je een bent of niet hem kan zijn dan lekker binnen.


De honden komen niet binnen. We wonen op een boerderij en wanneer de honden los lopen vinden ze nogal eens bijzonder geurende zaken die ik liever buiten de deur houd. De keuze is dus of aan de lijn of in de kennel. Hij staat verder absoluut niet onder appel, dus los bij me houden als ik buiten bezig ben is helaas ook onmogelijk.


Palmera schreef:
Heb je FB? Ik heb een contact die je misschien wel kan helpen, mbt adoptie.


Ik heb facebook :)

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe hond (type jachthond) bezig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:36

Fijn dat je het dier wil geven wat het nodig heeft.


Ik vind het echter wèl een probleem (in tegenstelling tot de reageerders voor mij) dat je niet verder op zoek gaat naar de eigenaar.

Je hebt geen idee waarom de hond in deze slechte staat is
Dat kàn ook búiten de schuld van de eigenlijke eigenaar om gebeurd zijn.
Oordelen mag pas als je het verhaal volledig kent

Op dit moment moet je het dier zien als verloren voorwerp, het aanmelden bij gemeente, Amivedi etc.
En gewoon de correcte stappen volgen voordat je het als jouw eigendom ziet.

Het feit dat je het dier al hebt laten castreren vind ik ook buitengewoon incorrect.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:38

Femke_Tweety schreef:
Fijn dat je het dier wil geven wat het nodig heeft.


Ik vind het echter wèl een probleem (in tegenstelling tot de reageerders voor mij) dat je niet verder op zoek gaat naar de eigenaar.

Je hebt geen idee waarom de hond in deze slechte staat is
Dat kàn ook búiten de schuld van de eigenlijke eigenaar om gebeurd zijn.
Oordelen mag pas als je het verhaal volledig kent

Op dit moment moet je het dier zien als verloren voorwerp, het aanmelden bij gemeente, Amivedi etc.
En gewoon de correcte stappen volgen voordat je het als jouw eigendom ziet.

Het feit dat je het dier al hebt laten castreren vind ik ook buitengewoon incorrect.


In Nederland zou dat wel netjes zijn :D

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:47

Een werpstok met bal.
En het mooiste is dan dat hij niet ziet waar de bal precies terecht komt.
Dat is nog beter ook, want dan gaan ze vanuit volle vaart bats op de rem, is weer niet goed voor de gewrichten.
Maar als hij een stuk kan rennen, en dan de bal zoeken, dat is ook 'werk' voor hem.
Daar wordt hij meer moe van, dan van alleen rennen.

Je kan hem trouwens van alles leren op te zoeken, mijn hond vindt dat ook geweldig leuk.
We hebben een heel groot erf, ik laat hem dan zitten en wachten.
Ik loop het hele erf een beetje af en doe alsof ik de bal verstop, hond kijkt mij na :D
En als ik het balletje ondertussen ergens hebt verstopt, mag hij zoeken.
Tot nu toe heeft ie het altijd gevonden, hoe moeilijk ik het naar mijn idee ook verstop.
Soms help ik hem wel even, dat ik aangeef ik welke hoek hij moet zoeken zeg maar.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 17:53

Femke_Tweety schreef:
Fijn dat je het dier wil geven wat het nodig heeft.


Ik vind het echter wèl een probleem (in tegenstelling tot de reageerders voor mij) dat je niet verder op zoek gaat naar de eigenaar.

Je hebt geen idee waarom de hond in deze slechte staat is
Dat kàn ook búiten de schuld van de eigenlijke eigenaar om gebeurd zijn.
Oordelen mag pas als je het verhaal volledig kent

Op dit moment moet je het dier zien als verloren voorwerp, het aanmelden bij gemeente, Amivedi etc.
En gewoon de correcte stappen volgen voordat je het als jouw eigendom ziet.

Het feit dat je het dier al hebt laten castreren vind ik ook buitengewoon incorrect.


Ik woon op het platteland van Roemenie. Ik weet niet in hoeverre jij weet hoe hier in sommige gevallen met dieren om wordt gegaan maar ik kan je vertellen dat daar de gemiddelde Nederlander misselijk van zou worden. Amivedi bestaat hier niet en ik kreeg het niet voor elkaar met een asiel in contact te komen. Bij de gemeente hoef ik al helemaal niet aan te komen. Er lopen hier tientallen zwerfhonden rond waar niemand iets aan doet. Dieren worden hier niet gecastreerd en "oeps nestjes" worden verzopen of ergens gedumpt. Dit dier heeft geen chip, is dus naar alle waarschijnlijkheid geen rashond en zijn genen hoeven echt niet perse doorgegeven te worden aan een nageslacht.

Dit dier had een strotouwtje zo strak om zijn nek zitten dat haar en huid eraf waren. Daarnaast was het een wandelend skeletje. Het kan zijn dat hij een liefhebbende eigenaar heeft gehad, daar weg gelopen is en door iemand is opgepikt die er niet voor gezorgd heeft. Maar ik heb voldoende mij best gedaan denk ik en degene die hem voor mij heeft gehad daar gaat Buddy onder geen beding meer naar toe.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hoe hond (type jachthond) bezig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:29

TS, PB mij ajb ff jouw FB. Dan kan ik jullie in contact brengen.

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Hoe hond (type jachthond) bezig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 17:47

Ik zou bij dit type hond ook zeker denken aan spoorzoeken. Grote kans dat een simpele (voer)puzzel hem mentaal niet uitput.

Wil je hem leren speuren op mensengeur kijk dan eens hier https://www.hondenschool.online/hondent ... n-speuren/

Anders kun je ook een mooi geurspoor trekken door iets lekkers in een oude sok of panty te doen en dat aan een touw een stuk achter je aan te slepen. Hond bij het startpunt commando 'zoek' geven (dat gaat hij snel genoeg door hebben!) en aan het einde rijkelijk belonen.