[VOLG] Uilskuiken Charlie!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:12

Minimus schreef:
LadyMadonna schreef:
Zou het ook prettig vinden als de prijzen hoger zouden zijn je ze niet zomaar zou mogen houden


Sowieso lijkt het mij een goed idee als je vooraf een goede opleiding genoten hebt voordat iemand een vogel aanschaft.

Maar datzelfde denk ik over paarden haha!

of honden... vissen...eigenlijk ieder huisdier

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 13:14

Minimus schreef:
LadyMadonna schreef:
Zou het ook prettig vinden als de prijzen hoger zouden zijn je ze niet zomaar zou mogen houden


Sowieso lijkt het mij een goed idee als je vooraf een goede opleiding genoten hebt voordat iemand een vogel aanschaft.

Maar datzelfde denk ik over paarden haha!


Precies dit :j
Of een toets ofzo die je verplicht moet afleggen :j
Maar dat geld eigenlijk voor alle dieren...


Duurder maken... Misschien, maar dat gaat mensen echt niet tegen houden. Hoeveel rijke mensen een dier kopen waar ze niks van af weten...

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 13:15

@tessa_93 ja zag die al voorbij komen op Facebook! Enorm stoer beest! Vind de giervalken (en dan de witte met saker) ook echt mooi :j

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:18

Mwah, vind honden/katten/paarden etc wel wat anders dan bijv roofvogels... maar goed, compleet off-topic... sorry ts...

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:18

Zat er heel even serieus over na te denken om m te laten importeren, ook contact gehad met de verkoper etc. Maarja, ik kan er niet mee jagen in Nederland :n En tja wat kan ik er verder mee..
Misschien als ik geëmigreerd ben ooit of de wetgeving mbt jacht met jachtvogels is aangepast :')

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:38

Vraag me altijd af wat het nut van hybrides is. Giervalk x saker is natuurlijk heel bekend. Wat is er precies beter aan die hybride, wat een volle giervalk of sakervalk niet heeft? Weet hier iemand dat?

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 15:50

GreaseMonkey schreef:
Vraag me altijd af wat het nut van hybrides is. Giervalk x saker is natuurlijk heel bekend. Wat is er precies beter aan die hybride, wat een volle giervalk of sakervalk niet heeft? Weet hier iemand dat?



Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee. Wellicht nieuwe rassen creëeren? De jachtinstincten van de valk combineren met de reukzintuigen van de gier?

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:53

Ja vaag heh! Ras creëren middels hybridisatie... Ik weet niet of dat kan... hybriden zijn vaak steriel. (Niet altijd, dat weet ik, en meestal alleen de mannen, maar toch... van creëren van een 'ras' (in dit geval 'soort') kan dan eigenlijk geen sprake zijn, omdat je toch altijd F1 of 1 van de twee oorspronkelijke soorten nodig hebt). Zijn er wel eens nakomelingen geboren uit een dergelijke hybride? Ik zie eigenlijk altijd alleen maar F1's aangeboden worden

Verder is het trouwens natuurlijk niet een kruising met een gier, maar met een giervalk. Taxonomisch gezien staan gieren en valken dusdanig ver van elkaar af dat kruizen waarschijnlijk niet mogelijk zou zijn. Maar goed, dat even on a sidenote

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 16:02

Ben nog niet zo thuis in de andere soorten roofvogels :)) zal het morgen eens navragen! Ben nu ook wel benieuwd haha, kennis heeft een buizerd hybride zitten :j

Eloya

Berichten: 5195
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:07

weet je al zo jong of een uil een man of een vrouw is dan eigenlijk?
ga wel volgen, vind het erg interessant

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:10

Tof VT! Ben benieuwd naar het antwoord!!
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 13-04-17 16:16, in het totaal 2 keer bewerkt

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 16:10

Eloya schreef:
weet je al zo jong of een uil een man of een vrouw is dan eigenlijk?
ga wel volgen, vind het erg interessant


Dat zie je soms nog niet eens bij volwassen vogels :)) daar kun je een DNA test voor doen. Maar aangezien ik niet van plan ben om te kweken laat ik die test ook niet doen. James is wel overduidelijk Tarsel ivm de kleuren/patronen in zijn veren. Dames hebben ook stippen op de borst en hij niet :j

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:16

ps. mocht je de taxonomie en wetenschappelijke bevindingen over deze dieren in het wild ook interessant vinden dan kun je heel veel vinden op animal diversity web. Daar kun je zien dat gieren en valken wel onder de zelfde orde vallen, maar in twee verschillende families. Zeg maar net zoals paardachtigen, neushoorns en tapirs ook allemaal onder de orde van onevenhoevigen vallen, maar ook hier zou een hybridisatie tussen dieren uit twee verschillende families (bijvoorbeeld een zebra kruizen met een tapir) onmogelijk zijn

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 16:28

GreaseMonkey schreef:
ps. mocht je de taxonomie en wetenschappelijke bevindingen over deze dieren in het wild ook interessant vinden dan kun je heel veel vinden op animal diversity web. Daar kun je zien dat gieren en valken wel onder de zelfde orde vallen, maar in twee verschillende families. Zeg maar net zoals paardachtigen, neushoorns en tapirs ook allemaal onder de orde van onevenhoevigen vallen, maar ook hier zou een hybridisatie tussen dieren uit twee verschillende families (bijvoorbeeld een zebra kruizen met een tapir) onmogelijk zijn


+:)+
Daar kan ik eens een middagje voor zitten, lekker interessant leesvoer :D

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:55

Ik volg ook, leuk! Mooie uil heb je al, ben benieuwd naar je nieuwe :)

Wbt hybridisatie dat kan verschillende redenen hebben. Soms zijn hybrides letterlijk sterker/beter, dit noemt men hybrid vigor - denk bijv. aan het muildier wat het beste van paard en ezel combineert en daar qua kracht, intelligentie en uithoudingsvermogen nog een stapje bovenop doet.
Of een hybride vruchtbaar is hangt af van hoe compatibel het chromosoomaantal van de oudersoorten is. De meest voorkomende hybrides zijn met dieren binnen hetzelfde geslacht, dit zijn dieren die vrij nauw verwant zijn aan elkaar (paard en ezel, gier en sakervalk etc).
Hybridisatie komt ook in het wild voor en dat zie je dan met name tussen soorten en ondersoorten aangezien die vaak extra nauw verwant zijn aan elkaar.
Er zijn ook hybrides van dieren die niet uit hetzelfde geslacht komen (wel binnen dezelfde familie) maar die zijn uiterst zeldzaam; bijv. de gaap/scheit (schaap x geit).

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 12:25

Het word iets langer wachten dan verwacht... nog 10-14 dagen. Cites is ook nog niet binnen... maar kan wel vast een foto delen! Hij is alweer bijna dubbel zo groot :') en nog steeds mooi van lelijkheid :))

Afbeelding

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:33

Hij is schattig :D Echt zo'n vormeloos blobje.. Dat dat nog eens zo'n gestroomlijnde patser moet worden, haha!

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 13:03

Edit: typo van de kweker, met 10-14 dagen oud dus vanaf dit weekend :):) nu duimen dat de cites morgen binnenkomt....

Hahahaha vormeloos blobje of niet, im in love

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:19

Ze groeien waar je bij staat. Het is echt heel erg :')
Soms wou ik dat mijn uilen nog kuikens waren. Het gaat veel te snel :n
Verschrikkelijk nóg langer wachten..

luuntje

Berichten: 13984
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:18

Bijzonder dat deze pluizebol een echte stoere uil gaat worden.

Jammer dat iedereen gewoon maar een roofvogel kan kopen.
Beetje handhaving zou wel zo diervriendelijk zijn.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 07:32

luuntje schreef:
Jammer dat iedereen gewoon maar een roofvogel kan kopen.
Beetje handhaving zou wel zo diervriendelijk zijn.


En dat geldt voor meer huisdieren...

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 07:52

Willemina_L schreef:
luuntje schreef:
Jammer dat iedereen gewoon maar een roofvogel kan kopen.
Beetje handhaving zou wel zo diervriendelijk zijn.


En dat geldt voor meer huisdieren...


Met name de standaard huisdieren (hond, kat, konijn etc.) de groep waarbij nog steeds verreweg het meeste leed te vinden is :(

luuntje

Berichten: 13984
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:47

Willemina en Fenrir dat ben ik met jullie eens.
Helaas is het in praktijk moeilijk te controleren.

Laatst eens een filmpje van een aantal roofvogels gezien en het geluid dat ze maken.
Bij een vliegende uil hoor je niks, zo bizar.

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 13:11

Had trouwens nagevragen over het nut van hybrides:

Grotendeels voor de leuk haha, de koningsbuizerd-roodstaartbuizerd die zij heeft is overigens F2 :) beide ouders zijn hybride.

Vaak worden ook arenden gekruist met bijvoorbeeld een Harris, omdat arenden qua karakter lastige vogels zijn maar fysiek goed voor de jacht, en de harris is qua karakter 1 van de makkelijkste vogels.

Kruisingen met de giervalk worden voornamelijk gedaan om ze betaalbaar te maken voor mensen die geen 100.000 euro op de bank hebben staan.

Charlie is oud genoeg om op te halen nu, maar het is nog wachten op de cites... zodra die binnen zijn maak ik natuurlijk gelijk de rit die kant op :))

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:25

interessant!