[VOLG] Uilskuiken Charlie!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tennan
Berichten: 3135
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:27

Gaaf topic, ik volg ook!

deflin

Berichten: 2252
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: dicht bij mijn paardjes

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:32

Oh wauw ! Zo ontzettend jaloers op je ! Ben dol op uilen

Helaas niet de tijd en de kennis om zelf hier mee aan de gang te gaan. Daarom maar fascinerend blijven kijken naar mensen die de mogelijkheid wel hebben !

Ik volg ook. Benieuwd hoe het lelijke eendje zich ontplopt tot een mooie zwaan, eh uil! En hoe het vliegen en het oefenen jullie vergaat !

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:15

VisibreTeam schreef:
Vind het Zo leuk dat iedereen gezellig mee kletst en info en kennis deelt! :D

De cites is het papiertje met gegevens van de vogel, ringnummer en het bewijs dat de vogel in gevangenschap is gekweekt en dus niet illegaal is gevangen :)

Geld voor vogels die in Europa voorkomen :j

Inderdaad, en zelfs nog iets uitgebreider dan dat. Cites is een conventie waaraan wereldwijd allerlei landen mee doen, met als doel het beschermen van populaties wilde (bedreigde) diersoorten. Cites is ingedeeld in 3 appendixes (I, II en III om het simpel te houden :) ) en afhankelijk van op welke appendix een diersoort is opgenomen is bepaald of de dieren al dan niet uit het wild gevangen mogen worden. Voor sommige diersoorten geldt dus dat je deze gewoon mag vangen, en voor andere soorten geldt dat er een quotum aan gekoppeld is (dus per jaar mogen er x exemplaren uit het wild gehaald worden, wat dan vervolgens middels ontheffingen geregeld wordt) en weer andere soorten worden dusdanig beschermd dat vangst uit het wild strict verboden is. Bij die soorten geldt dan weer dat kweek in gevangenschap wel toegestaan is, en als je dus dieren van die soort houdt, kun je middels citespapieren aantonen dat ze inderdaad in gevangenschap gekweekt zijn.

NikkivanOlst

Berichten: 7842
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 12:38

+:)+ +:)+

Hele fijne uitleg, weer wat geleerd!

NikkivanOlst

Berichten: 7842
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 12:50

Vandaag alweer 17 dagen, nog geen cites -O- begin er wel een beetje van te balen, wilde hem eigenlijk zoveel mogelijk zelf imprint opvoeden.

Pytje

Berichten: 4363
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:07

Wauw, echt zo gaaf!

Beetje offtopic, maar lijkt me wel de meeste kennis zitten hier, ik zou zou graag eens zo'n grote roofvogel op mn arm willen hebben zitten. Enig idee of dat ergens kan?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102152
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:09

Jeroen Settels uit Amersfoort geeft workshops. Ik ga volgende week zaterdag.

Britta31

Berichten: 13175
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:22

Wij hadden velduiltjes in de schuur en geen zwaluwen.De schuur ging weg en de uiltjes vonden de uilenkast niets,dus de hele familie is vertrokken naar de buren.Maar die waren hun zwaluwen kwijt en die zitten bij ons.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:32

VisibreTeam schreef:
Vandaag alweer 17 dagen, nog geen cites -O- begin er wel een beetje van te balen, wilde hem eigenlijk zoveel mogelijk zelf imprint opvoeden.


Bij mijn sneeuwuil duurde het 4 weken.. -O- komt bij Wings vandaan. Hoop niet dat het bij jou ook zo lang duurt, dat is echt niet leuk. Al merk ik gelukkig geen verschil in karakter met mn Europese oehoe die ik met 2 dagen had hoor. Het heeft er meer mee te maken hoeveel tijd je er zelf in steekt. Je kan m zelf grootbrengen en er vervolgens maar een uurtje per dag tijd in steken als ie groot is dan verwilderen ze ook.
Het is voor jezelf alleen leuker om ze zo jong mogelijk te krijgen..

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:33

Bellatrix schreef:
Jeroen Settels uit Amersfoort geeft workshops. Ik ga volgende week zaterdag.


Ik ken veeeeel betere :j Voor geen goud dat ik daar iemand naartoe stuur :')
Voor een leek is het allemaal mooi natuurlijk..
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 21-04-17 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:33

Wat een gave dieren komen hier voorbij! TS zou je eens een foto van de voliere willen plaatsen zodra die af is? Kunnen James en Charlie straks bij elkaar of moeten ze apart?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:35

Ik vind uilen geweldige dieren en heb ook een kerkuil, maar dan van papier: ;)

Afbeelding

Wilde dieren maak ik liever zelf dan dat ik ze in een hokje stop. ;) Uilen zijn nooit gedomesticeerd; ze hebben niet al duizenden jaren ervaring met in hokjes gehouden worden, maar zijn in Nederland vaak nog maar een paar generaties geleden uit het bos geplukt.
Ik snap helemaal waarom mensen zo'n wild dier willen houden, maar ze meenemen naar shows vind ik vrij onbegrijpelijk. Hier in de buurt zit ook roofvogelhouder die regelmatig voorbij wandelt met een stuk of vijf uilen en roofvogels en ze dan op een pleintje aan stokjes in de grond bindt die 10 cm hoog zijn. Als je zo'n vogel al meeneemt, dan kun je toch op zijn minst zorgen voor staanders van 2 meter hoog zodat zo'n vogel zich tussen al die mensen in elk geval op een natuurlijke en voor hem veiligere hoogte bevindt, en niet op de grond tussen alle mensen en honden?

Ik weet niet hoe de TS dit doet, maar dat vind ik echt bizar. Als je dan toch een wild dier in een mensenwereld houdt, erken dan tenminste dat zo'n dier nog steeds zijn natuurlijke behoeftes heeft. Een wolf zet je ook niet op 2 meter hoogte aan een paal, net zoals je een roofvogel niet aan de grond vastbindt.

Gelukkig gaat de Vogelbescherming dit én het houden van uilen door leken zonder valkeniersvergunning veranderen; Afbeelding
Ik kan me helemaal voorstellen dat iemand dolgraag een uiltje wil voor op de bank, maar om te voorkomen dat door dit topic allemaal andere, niet-valkeniers ook een uiltje of roofvogel gaan scoren (want ze houden hun andere gedomesticeerde dieren ook in hokjes dus waarom een wild dier niet) lijkt het me goed dat dit toch ook echt genoemd wordt, liefst door de TS zelf maar aangezien dat niet gebeurt dan maar zo.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102152
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:50

Tessa_93 schreef:
Bellatrix schreef:
Jeroen Settels uit Amersfoort geeft workshops. Ik ga volgende week zaterdag.


Ik ken veeeeel betere :j Voor geen goud dat ik daar iemand naartoe stuur :')
Voor een leek is het allemaal mooi natuurlijk..

Kan je daar wat meer over zeggen?

Donnaa_

Berichten: 370
Geregistreerd: 10-01-10

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:56

Prachtige beestjes, ik volg ook!

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:22

xyzutu2 schreef:
Ik vind uilen geweldige dieren en heb ook een kerkuil, maar dan van papier: ;)

[ [url=m/dFwC2o.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wilde dieren maak ik liever zelf dan dat ik ze in een hokje stop. ;) Uilen zijn nooit gedomesticeerd; ze hebben niet al duizenden jaren ervaring met in hokjes gehouden worden, maar zijn in Nederland vaak nog maar een paar generaties geleden uit het bos geplukt.
Ik snap helemaal waarom mensen zo'n wild dier willen houden, maar ze meenemen naar shows vind ik vrij onbegrijpelijk. Hier in de buurt zit ook roofvogelhouder die regelmatig voorbij wandelt met een stuk of vijf uilen en roofvogels en ze dan op een pleintje aan stokjes in de grond bindt die 10 cm hoog zijn. Als je zo'n vogel al meeneemt, dan kun je toch op zijn minst zorgen voor staanders van 2 meter hoog zodat zo'n vogel zich tussen al die mensen in elk geval op een natuurlijke en voor hem veiligere hoogte bevindt, en niet op de grond tussen alle mensen en honden?

Ik weet niet hoe de TS dit doet, maar dat vind ik echt bizar. Als je dan toch een wild dier in een mensenwereld houdt, erken dan tenminste dat zo'n dier nog steeds zijn natuurlijke behoeftes heeft. Een wolf zet je ook niet op 2 meter hoogte aan een paal, net zoals je een roofvogel niet aan de grond vastbindt.

Gelukkig gaat de Vogelbescherming dit én het houden van uilen door leken zonder valkeniersvergunning veranderen; [ [url=m/dFwC2o.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik kan me helemaal voorstellen dat iemand dolgraag een uiltje wil voor op de bank, maar om te voorkomen dat door dit topic allemaal andere, niet-valkeniers ook een uiltje of roofvogel gaan scoren (want ze houden hun andere gedomesticeerde dieren ook in hokjes dus waarom een wild dier niet) lijkt het me goed dat dit toch ook echt genoemd wordt, liefst door de TS zelf maar aangezien dat niet gebeurt dan maar zo.


Dit zijn de welbekende reacties van mensen die geen idee hehben waarover ze praten :j

Ten eerste heb je helaas geen vergunning nodig om deze dieren te bezitten. (enkel voor de havik)
Ik ben het er mee eens dat deze dieren niet permanent binnen horen te zitten in een papegaaienkooi maar gewoon buiten in een degelijke voliere. Het zijn ook geen knuffeldieren dus laten aaien vind ik ook not done.

Ze worden al eeuwen gehouden als bezit van mensen en zijn niet "van een paar generaties terug uit het wild gehaald) Er staan zelfs tekeningen in grotten van mensen met vogels op de hand. De roofvogels werden toen gelokt dmv uilen als lokvogel op de grond. Het houden van deze dieren is dus echt al van eeuwen geleden. Toen nog als status.

Ze zijn niet gedomesticeerd, worden nooit tam. Daarom worden ze imprint gemaakt. Met de hand grootgebracht en hebben dus geen natuurlijke angst voor mensen. Als je ze grootbengt met honden hebben ze daar ook heen angst meer voor.

Uilen en roofvogels zijn van nature luie dieren en gaan niet voor de lol vliegen maar enkel om aan voedsel te komen. Heb je ze te hoog in gewicht slaan ze dus echt hun vleugels niet uit. Net als dat leeuwen niet voor de lol een sprintje gaan trekken.
Heb je ze te laag in gewicht dan hebben ze honger en gaan ze zelf wat vangen.

Deze imprint vogels in gevangenschap hebben geen angst voor mensen dus voor hun is dit een veilige omgeving en niet beangstigend. :)

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:24

Bellatrix schreef:
Tessa_93 schreef:

Ik ken veeeeel betere :j Voor geen goud dat ik daar iemand naartoe stuur :')
Voor een leek is het allemaal mooi natuurlijk..

Kan je daar wat meer over zeggen?


Ik zal je zo een pb sturen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102152
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:32

Ok thanks!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:40

Tessa_93 schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik vind uilen geweldige dieren en heb ook een kerkuil, maar dan van papier: ;)

[ [url=m/dFwC2o.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wilde dieren maak ik liever zelf dan dat ik ze in een hokje stop. ;) Uilen zijn nooit gedomesticeerd; ze hebben niet al duizenden jaren ervaring met in hokjes gehouden worden, maar zijn in Nederland vaak nog maar een paar generaties geleden uit het bos geplukt.
Ik snap helemaal waarom mensen zo'n wild dier willen houden, maar ze meenemen naar shows vind ik vrij onbegrijpelijk. Hier in de buurt zit ook roofvogelhouder die regelmatig voorbij wandelt met een stuk of vijf uilen en roofvogels en ze dan op een pleintje aan stokjes in de grond bindt die 10 cm hoog zijn. Als je zo'n vogel al meeneemt, dan kun je toch op zijn minst zorgen voor staanders van 2 meter hoog zodat zo'n vogel zich tussen al die mensen in elk geval op een natuurlijke en voor hem veiligere hoogte bevindt, en niet op de grond tussen alle mensen en honden?

Ik weet niet hoe de TS dit doet, maar dat vind ik echt bizar. Als je dan toch een wild dier in een mensenwereld houdt, erken dan tenminste dat zo'n dier nog steeds zijn natuurlijke behoeftes heeft. Een wolf zet je ook niet op 2 meter hoogte aan een paal, net zoals je een roofvogel niet aan de grond vastbindt.

Gelukkig gaat de Vogelbescherming dit én het houden van uilen door leken zonder valkeniersvergunning veranderen; [ [url=m/dFwC2o.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik kan me helemaal voorstellen dat iemand dolgraag een uiltje wil voor op de bank, maar om te voorkomen dat door dit topic allemaal andere, niet-valkeniers ook een uiltje of roofvogel gaan scoren (want ze houden hun andere gedomesticeerde dieren ook in hokjes dus waarom een wild dier niet) lijkt het me goed dat dit toch ook echt genoemd wordt, liefst door de TS zelf maar aangezien dat niet gebeurt dan maar zo.


Dit zijn de welbekende reacties van mensen die geen idee hehben waarover ze praten :j

Ten eerste heb je helaas geen vergunning nodig om deze dieren te bezitten. (enkel voor de havik)
Ik ben het er mee eens dat deze dieren niet permanent binnen horen te zitten in een papegaaienkooi maar gewoon buiten in een degelijke voliere. Het zijn ook geen knuffeldieren dus laten aaien vind ik ook not done.

Ze worden al eeuwen gehouden als bezit van mensen en zijn niet "van een paar generaties terug uit het wild gehaald) Er staan zelfs tekeningen in grotten van mensen met vogels op de hand. De roofvogels werden toen gelokt dmv uilen als lokvogel op de grond. Het houden van deze dieren is dus echt al van eeuwen geleden. Toen nog als status.

Ze zijn niet gedomesticeerd, worden nooit tam. Daarom worden ze imprint gemaakt. Met de hand grootgebracht en hebben dus geen natuurlijke angst voor mensen. Als je ze grootbengt met honden hebben ze daar ook heen angst meer voor.

Uilen en roofvogels zijn van nature luie dieren en gaan niet voor de lol vliegen maar enkel om aan voedsel te komen. Heb je ze te hoog in gewicht slaan ze dus echt hun vleugels niet uit. Net als dat leeuwen niet voor de lol een sprintje gaan trekken.
Heb je ze te laag in gewicht dan hebben ze honger en gaan ze zelf wat vangen.

Deze imprint vogels in gevangenschap hebben geen angst voor mensen dus voor hun is dit een veilige omgeving en niet beangstigend. :)


Ik ben niet tegen het houden van roofvogels maar ik vind imprint dan juist weer niet kunnen. Dat is pas dieronvriendelijk, die dieren horen grootgebracht te worden door de ouders.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:43

Dan kan je er niks meer mee.
Ze kunnen slecht tegen verandering, zorgt alleen maar voor stress.
Roofvogels worden wel door de ouders grootgebracht (voorkeur) en met de leeftijd van 100 dagen bij de ouders weggehaald. En dan het vertrouwen winnen.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:52

Nee en dan vind ik dus dat je dat soort dieren of niet meer moet houden, of je verwachtingen moet bijstellen.
Idem met imprinten bij papegaaien bijv.

Tytonidae
Berichten: 951
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:06

Fenrir schreef:
Nee en dan vind ik dus dat je dat soort dieren of niet meer moet houden, of je verwachtingen moet bijstellen.
Idem met imprinten bij papegaaien bijv.


Maar waarom vindt je imprinten zo slecht?

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:36

Die mening mag je uiteraard hebben :j

Vergeet niet dat door kwekerijen bepaalde vogelsoorten nog bestaan :)

NikkivanOlst

Berichten: 7842
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 17:45

Imprint wel/niet slecht, vogels houden wel/niet zielig, maak daar even je eigen discussie topic over alsjeblieft.

Meningen gaan toch altijd wel verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:19

Tessa_93 schreef:
Dit zijn de welbekende reacties van mensen die geen idee hehben waarover ze praten :j

Ten eerste heb je helaas geen vergunning nodig om deze dieren te bezitten. (enkel voor de havik)
Ik ben het er mee eens dat deze dieren niet permanent binnen horen te zitten in een papegaaienkooi maar gewoon buiten in een degelijke voliere. Het zijn ook geen knuffeldieren dus laten aaien vind ik ook not done.


Ik schrijf niet dat er een vergunning voor nodig is, maar * zie link in mijn post hierboven * juist dat de situatie van privé/bedijfsmatig gehouden roofvogels in Nederland zo slecht is dat de Vogelbescherming ervoor aan het lobbyen is om het houden van roofvogels en uilen alleen nog maar toe te staan aan valkeniers met een vergunning. Je hebt zelfs mensen die denken dat ze hun uiltje wel in een kooi van 1 bij 2,5 meter kunnen proppen terwijl de richtlijn vanuit serieuze fokkers alleen al minimaal 3x5 of 2,5x6 is...
Nederland laat mensen echt bizar vrij als het gaat om het houden van roofvogels in uilen en meezeulen naar evenementen. Vergelijk Zwitserland: daar mogen roofvogels uberhaupt alleen aan huis worden ge houden als dat huis een gehabilitatiecentrum is, de hokken aan minimumafmetingen voldoen, de dieren een bepaald aantal keren per week gevlogen worden en er geen publiek komt...
Ik ben het er ook mee eens dat ze niet binnen horen te zitten, vind laten aaien door vreemden not done en het midden in evenementen op de grond vastbinden van dieren die in bomen horen te leven echt niet kunnen. Waar verschillen we dan van mening?

Citaat:
Ze worden al eeuwen gehouden als bezit van mensen en zijn niet "van een paar generaties terug uit het wild gehaald) Er staan zelfs tekeningen in grotten van mensen met vogels op de hand. De roofvogels werden toen gelokt dmv uilen als lokvogel op de grond. Het houden van deze dieren is dus echt al van eeuwen geleden. Toen nog als status.

Leuk geprobeerd, maar de huidige 'huisuil' komt niet uit een stamboek dat al honderd jaar gesloten is.
Sterker nog; de meeste voorouders van Nederlandse 'huisuilen' zijn slechts een tiental jaren geleden nog uit een nest geroofd. Dus ja, er zijn grottekeningen van mensen met roofvogels, maar dat waren niet de voorouders van de huidige huisuilen en zijn dus ook geen bewijs voor domesticatie. Zelfde laken een pak; cheetahs werden door de Egyptenaren ook al als 'huisdier' gehouden, ook door jonkies uit het wild te plukken en met de hand op te voeden. Er zijn nog steeds mensen en dierentuinen die cheetahs houden - maar dat maakt de cheetah nog niet gedomesticeerd. :)[/i]

@ TS: als je een topic opent over hoe superleuk het alleen maa is om een wild dier als huisdier te houden, dan moet je eigenlijk blij zijn dat er mensen zijn die erop wijzen dat uilen helemaal niet zomaar als huisdier gehouden kunnen (en zouden mogen) worden en dat er door welzijnsorganisaties grote vraagtekens (uitroeptekens?) worden geplaatst met hoe dit soort vogels in worden gezet in shows en op evenementen.
Als je deze waarschuwingen zelf in je posts had opgenomen dan zou je veel minder van dit soort opmerkingen in reacties hebben gekregen.
Het probleem met topics als dit van jou die alleen maar positief zijn, is namelijk dat jij in het klein een 'Harry Potter Sneeuwuileffect' creeert en daar gaan een hele hoop uilen onder lijden als die op basis van het idee 'wat schattig, blijkbaar kan een uiltje ook prima in de tuin gehouden worden en is dat ook alleen maar leuk' worden aangeschaft. Wie uilen echt een warm hart toedraagt, zou er in zijn/haar uitlatingen altijd voor moeten zorgen dat jouw posts dit nooit (onbedoeld) veroorzaken. Topics die helemaal lijken te draaien op het idee 'uiltjes als huisdier zijn superleuk en schattig' en 'uiltjes als huisdier nemen kan helemaal geen kwaad want eigenlijk zijn die ook al een soort van gedomesticeerd en als je ze maar vroeg genoeg bij de ouders weghaalt dan zijn ze toch helemaal op de mens gericht en maakt het ze niet meer uit hoe ze leven' doen de uilen in NL helaas meer kwaad dan goed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-04-17 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:32

Je weet dat het al jaaaaaren verboden is om uilen en roofvogels uit het wild te halen? :') in Duitsland mag het wel nog :j
je mag er dan alleen niet mee kweken of het dier verkopen.
en nu klaar, we komen er niet uit. Ik weet gelukkig dat mijn vogels het goed hebben een niks tekort komen, niks zieligs aan anders waren ze wel gevlogen.