Hèt vogeltopic !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 14:29

Ik heb erg lang getwijfeld of ik wel voor jonkies zou gaan maar het idee dat ik geen fijn huisje voor ze zou kunnen vinden, heeft me weerhouden. Elk popje (ik heb 1 bourkes pop en 1 turquoisine pop) heeft wel een ei’tje gelegd maar zonder nestkastje toch niet aan het broeden gegaan.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:51

Kom ik ook nog eens even met een vraagje.

Ik heb vorig jaar september een valkparkiet vrouwtje gekregen ik heb hier toen ook een vrouwtje voor gekocht zodat zij niet alleen zou zitten naderhand blijkt mijn 2 de pop een mooie man te zijn.
Hij had fel last van zijn hormonen dit is momenteel veel beter en heb voor hem vorige maand een jonger popje aangeschaft.
Alleen ben ik aan het twijfelen om voor de losse pop nog een extra man te voorzien of niet. Mijn man moet precies niets van de andere weten maar ben bang als ik 2 mannen heb dat ik erge ruzie ga krijgen.

Ze zitten nu binnen in een kooi van ongeveer 1.60 hoog 1m lang en 1 m breed.

Van zodra wij thuis zijn mogen ze gelijk los.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:49

Het is geen antwoord op je vraag en hey, het is zeker niet aanvallend of zo bedoeld, maar ik begrijp niet waarom je een jonge pop voor de man gekocht hebt? Gaat het met het andere vrouwtje niet goed? Wat heb je met de jongere pop erbij de situatie mss niet moeilijker gemaakt ?

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:37

Lukasje schreef:
Het is geen antwoord op je vraag en hey, het is zeker niet aanvallend of zo bedoeld, maar ik begrijp niet waarom je een jonge pop voor de man gekocht hebt? Gaat het met het andere vrouwtje niet goed? Wat heb je met de jongere pop erbij de situatie mss niet moeilijker gemaakt ?


Hij is tegen de andere pop erg druk en wilde haar meer rust gunnen en heb dan een popje van 3 jaar bij gekocht zodat hij daar meer buddy zou inzien en de de pop van 13 jaar meer rust zou gunnen.
Opzich ging het wel ze hebben nooit ruzie gehad maar zag wel aan de vogel dat zij niet vaak gerust was.
(Dat is wel beter nu de jonge pop er is) maar het is precies of hij bij haar niet echt de interactie heeft wat hij bij de andere heeft.
Of moeten wij ze nog een beetje tijd geven op aan elkaar te wennen?

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 20:29

Oke, ik begrijp het en zo te lezen heb je toch voor een deel je doel bereikt.

Ik hoop dat Cayenne nog reageert. Zij kweekt valkparkieten en heeft een veel beter inzicht dan ik. Maar mijn idee is dat je man het “oude” popje nog steeds als zijn vrouwtje ziet. Dat was ze en het is niet met er plots een jonger bij te zetten dat ze dat niet meer is.
Ik zou het even zo laten. Ik vrees dat wanneer je een nieuwe man toevoegt, je huidige man hem als indringer zal zien. De nieuwe komt immers zijn vrouwtje, de oude pop, inpikken. Dat gaat hij nu niet toelaten.

sabine1979

Berichten: 2597
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Oeffelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:30

Ik ben aan het rondkijken voor een luchtreiniger.
Ik heb in huis een neophema en een valkparkiet, die laatste is de grootste stofferd :P

Iemand goede ervaring met bepaald merk?

Ik heb deze gezien, lijkt mij een voordeel dat je het filter zelf kunt schoonmaken
https://www.bol.com/nl/nl/p/lifewise-io ... oductTitle

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:31

Ai nee Sabine, mijn parkieten zitten buiten, ik heb er geen ervaring mee.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 20:56

Ik heb er een van Rowenta. Je moet er wel op letten dat je een neemt met een HEPA filter. Anders sta je voor niks te filteren. Bevalt mij goed!

Castilja

Berichten: 2504
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:08

Ha jongens, twee van mijn vogeltjes hebben een ongelukje gehad. Ze vliegen al anderhalf jaar een groot deel van de dag los (ook als ik er niet ben) en dat is tot nu toe altijd goed gegaan; maar op de een of andere manier zijn ze tussen een muur en een kast terecht gekomen en hebben ze daar klem gezeten. Ik vond ze toen ik thuis kwam en ze kwamen compleet versuft achter de kast vandaan. Eentje zit op mijn schouder opgefluft en krijgt wel al iets meer praatjes; de ander zit in de kooi opgebold. Het lijkt me dat ze gewoon even moeten bijkomen, maar wat is handig om te doen? Iets van water met suiker proberen te geven, of ze gewoon even de tijd geven? Moet ik me zorgen maken als ze morgen nog steeds versuft zitten? Ik heb dit nog nooit meegemaakt dus weet even niet hoe dit goed te handelen :(:)

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:26

Ik zou ze rustig laten bijkomen en ze goed in de gaten houden. Maar ik weet niet wat de echte experts zeggen. Sterkte voor je vogeltjes :knuffel:

Castilja

Berichten: 2504
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:49

Dankjewel! <3
Mijn grootste zorgen zijn wat afgenomen; mijn kakariki eet- en drinkt weer en 't valkje heeft ook al gedronken. Komt vast goed met ze. En die stomme kast heb ik een flink stuk van de muur getrokken dat dit niet meer kan gebeuren, arme beessies ;(

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:51

Ik laat op het werk, als er een vogel bijv. tegen een ruit is aangevlogen, het dier bijkomen in een donkere kartonnen doos. Maar dat zijn vogels die in bet algemeen geen mensen zijn gewend. Dit werkt vaak wel. Maar die hebben dan niet een uur of langer (wat je natuurlijk niet weet, hoelang ze er hebben gezeten) ergens achter gezeten waar ze niet thuis horen.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:50

https://www.tiktok.com/@miss_birdbrain/video/7301779412238847264

ik heb via Bikers for Animals (Groningen) sinds een maandje ofzo er weer een Amazone bij. Dit keer een blauwvoorhoofd. Er is nauwelijks wat bekend over deze vogel, leeftijd is totaal onbekend. Wel is het een leuke kletser EN kan Chico het goed vinden met Coco! Dus wonen ook deze 2 nu samen.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:19

Hier verdrietig nieuws. Kreeg een telefoontje van mijn broertje dat mijn lieve Fynn in zijn handen is overleden ;( Ik wist dat hij niet heel oud ging worden i.v.m de kruipers ziekte, maar hij is toch 3,5 jaar bij me geweest.

Nu nog even kijken hoe Sky gaat reageren en of en wanneer ik er een nieuwe bij ga doen. Sky is altijd samen met Fynn geweest namelijk

Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 16:41

Oh wat verdrietig ja! Sterkte!!

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:51

Hoi allemaal, long time no see!
Ik wil graag in mijn achtertuin deze zomer een buitenvolière maken. Ik heb een mooie hoek naast mijn stenen schuur op het oog. Door de muur van de stenen schuur wil ik in de schuur een nachtverblijf maken.

Mijn vogels (valkparkieten en grasparkieten houd ik nu binnen in een grote kamervolière, daarom wil ik ze deze zomer naar buiten verhuizen zodat ze buiten kunnen acclimatiseren richting het najaar.

Hebben jullie tips voor zowel de overgang naar buiten als de bouw van een buitenvolière?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:58

Het ligt er echt aan wat je wilt. Wil je een houten voliere of aluminium? Hout is goedkoper maar gaat wel minder lang mee en is lastiger met schoonmaken.
Aluminium daarentegen is dan wel weer duurder.
Sowieso ALTIJD een sluis er in maken. Ik ken mensen die dit niet hebben gedaan en die hebben er echt allemaal spijt van, want vroeg of laat gaat het fout.
Oh ja, en kijk ook even op welke hoek je de voliere plaatst. Staat de zon er de hele dag op waardoor ze het bloedjeheet krijgen of staat de wind er juist vaak op. Dat zijn ook dingen waar je rekeningen mee kunt houden.
In ons vorige huis stond 's middags de zon vol op de voliere en dat was eigenlijk echt veel te warm in de zomer.
Nu bij ons huidige huis staat alleen 's ochtends de zon er op en 's middags niet meer. Ik merk dat ze dat toch veel fijner vinden.

Qua opbouw kun je ze al rustig af en toe een paar uurtjes buiten zetten in een kooi wanneer het rond de 20 graden is. Op die manier kun je het opbouwen.
Ze zeggen dat binnenvogels ook 's nachts buiten kunnen blijven wanneer het boven de 10 graden blijft 's nachts, maar ik vind dat best een groot verschil nog. Dan zou ik eerder wachten tot het 's nachts minstens boven de 13 tot 15 graden blijft.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:58

Goed dat Cayenne gereageerd heeft! Zij heeft veel ervaring!

Ik heb de overgang van binnen naar buiten in 1 keer gedaan, maar wel gewacht tot de nachten min. een graad of 13 waren. Begin van de zomer dus.
Net zoals Cayenne zegt is aluminium wel duurzamer, en ook hygiënischer vind ik. Indien je het geld hebt, zou ik daar zeker voor kiezen, temeer omdat je kromsnavels hebt. Ik heb mijn volière 2ehands op de kop getikt.
Verder zou ik de buitenvoliere zeker deels, zo niet gans, overdekken.
Beneden een dichte rand is ook handig, waait iets minder zooi buiten.
Uiteraard handig wanneer je zelf kan recht staan in de voliere maar bouw eerder in de lengte dan in de hoogte met het oog op vliegruimte.

En, van dit alles willen wij graag een foto ;) !

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:05

Overdekken zou ik zeker ook doen :j Volierevogels schrikken nog weleens van overvliegende roofvogels en zo voelen ze zich veiliger. En dan kan er ook geen ontlasting met mogelijke parasieten van wilde vogels naar binnen vallen.

Wat Lukasje ook zegt over hout en kromsnavels is absoluut een punt. Anders vreten ze zich vanzelf een weg naar buiten _O-

sabine1979

Berichten: 2597
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Oeffelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:30

Advies gevraagd :o
Mijn pikachu is na 2,5 week nog vermist |( ik mis hem verschrikkelijk.
Ik heb 1,5 week geleden een pop opgehaald, zat in een veel te kleine kooi, kreeg te weinig aandacht. Ik merk dat ze het niet euk vind om alleen te zijn. Als ik thuis ben en ze zit bij mij, is er niks aan de hand. Ga ik weg, dan blijft ze roepen/ schreeuwen. Ik heb nu sinds 2 dagen een doek over de kooi als ik ga, dit vind ik niet de manier. Ze heeft ook behoefte aan een mannetje, die kan ik zo snel niet vinden. Ik wil haar een goed leven geven, maar hoe het nu gaat vind ik zielig. Ze is een jaar of 7. Op mp zocht iemand een pop, hun mannetje zit nu alleen. Ik heb hierop gereageerd.

De knappe dame

Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:02

Welk advies zoek je Sabine? Mochten die mensen haar willen, zou haar idd weg doen. Of anders, een man voor haar zoeken.

sabine1979

Berichten: 2597
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Oeffelt

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:42

Een man zoeken valt ook tegen. Hij moet wel tam zijn :o
Hoop dat die mensen geintresseerd zijn

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:23

Doek is inderdaad geen manier om het op te willen lossen. Maar goed, je moet toch wat? Ik zou zo niet weten waar in Brabant je terecht zou kunnen. Merk hier dat vogels erg veel hebben aan elkaar. Ook al is het alleen maar zien en horen, en geen lichamelijk contact. Ze veranderen echt totaal van karakter.

Probleem met koppelen is dat je niet weet of ze elkaar überhaupt wel gaan mogen. Dat je een tamme man erbij zet is geen garantie dat ze bevriend of zelfs verliefd worden. Heb hier de gekste koppels gehad, en ook vogels die het gewoon totaal niet zitten met anderen. Of vallen voor een totaal ander ras.

sabine1979

Berichten: 2597
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Oeffelt

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:48

Daarom zoek ik liever een nieuw huisje met soortgenoten. Ze zet de boel echt op kop vandaag. Zo zielig :(
Iemand gaat informeren bij een vogelopvang voor mij

sabine1979

Berichten: 2597
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Oeffelt

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 12:03

Ik heb een huisje met 16 soortgenoten gevonden ;) waaronder 4 mannetjes zonder partner. Ze mag de hele dag los in huis vliegen. Ik vind het moeilijk om haar weg te brengen, dit is beter voor haar. Hoop dat ze er gelukkig gaat worden _/-\o_