Hèt vogeltopic !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:30

Gelukkig maar !

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:46

Goedemiddag, kan iemand mij even helpen? Vorig jaar september heb ik een valkparkiet gekregen van de buren deze was al 13 jaar bij hun aanwezig. Nu moest deze weg en heb ik haar met veel liefde een nieuwe thuis gegeven omdat zij alleen was heb ik gelijk een maatje (pop) bijgekocht maar nu begin ik sinds een week erg te twijfelen of het effectief een pop is.
Deze is 2 weken geleden erg druk beginnen doen veel geluid tot krijsen alles om maar een beetje aandacht te krijgen van de pop. Pietje zou van 2022 zijn wanneer precies geboren geen idee allesinds voor september op de 3 foto's was Pietje net bij ons de 2 andere zijn zeer recent.Afbeelding
Afbeelding

Iemand enig idee?

Groetjes

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:19

Hoi Sayenti, jouw nieuwe aanwinst is inderdaad geen pop maar een man volgens mij. Omdat de parels die hij eerst had nu verdwijnen. Die parels blijven bij popjes alleen zichtbaar als ze ouder worden. Bij mannen verdwijnen ze.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 01:23

Sayenti: De nieuwe valk is idd een man :j
Zoals stitchlover al vertelde verliezen mannen hun parels en krijgen een wit masker. Dat is bij die van jou ook het geval :j

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 06:36

Dankjewel, vermoeden toch bevestiging.☺️ Toevallig ook een idee dat zijn hormonen nog lang door zijn lichaam gaan gieren?
Dat zijn krijsen terug een leuk fluit geluidje gaat worden?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:17

Oh ja hoor, die hormonen gaan nog wel even duren.
De pubertijd kan sowieso tot een jaar of 2 duren en daarna blijven mannen vaak ook wel erg vocaal.
Zeker in de lente en zomer kunnen ze door de hormonen flink krijsen soms, zeker wanneer ze jong zijn en hun "verkering" nog niet snapt wat de mannen van ze willen.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:48

Aangezien ik ervan uitging 2 poppen te hebben en mij niet op kweek moest voorbereiden volgende vraag: moet ik met iets rekening houden of aanpassen? Is er een kans dat er dit jaar een nestje komt?

Sowieso zijn ze steeds los als wij thuis zijn.
Zit wel een broedblok in waar ze steeds gezellig op zitten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:05

Ik zou het broedblok eruit halen. Een pop van ruim 13 jaar die nog nooit eerder een nest heeft gehad, zou ik nu ook geen nest meer laten krijgen. Daar is ze echt te oud voor en ze zijn ook (nog) geen koppel.
Het broedblok activeert te hormonen van de man nog meer omdat zijn instinct dan gaat werken. Daardoor kan hij ook nog meer gaan krijsen. En buiten dat is hij ook nog te jong.
En bij de dame kan het er voor zorgen dat haar hormonen haar vertellen dat ze eitjes moet gaan leggen. Op deze leeftijd is de kans op legnood dan een stuk groter en dat loopt dan soms niet goed af.
Dus ik zou het broedblok er zeker uithalen en ook niet proberen om met deze pop te kweken :)

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:32

Oei dan haal ik deze er morgen gelijk uit.
Dankjewel Cayenne voor al deze info!

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:13

Hallo allemaal, sorry dat ik zomaar kom binnenvallen. Sinds half maart hebben wij 2 extreem tamme jonge pyrrhura’s in huis, maar helaas moeten we een nieuw huis voor ze zoeken. Hebben jullie buiten marktplaats nog suggesties waar ik ze te koop kan aanbieden? Bedankt.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:31


Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:32

Ik heb ook een vraagje.

Weten jullie welke soort deze vogel is?

Afbeelding

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:48

Een bergparkiet

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:25

Dankjewel Benfan +:)+

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:35

ShadowFax schreef:
Hallo allemaal, sorry dat ik zomaar kom binnenvallen. Sinds half maart hebben wij 2 extreem tamme jonge pyrrhura’s in huis, maar helaas moeten we een nieuw huis voor ze zoeken. Hebben jullie buiten marktplaats nog suggesties waar ik ze te koop kan aanbieden? Bedankt.

Er is een herplaatsingsgroep op facebook. Ik heb daar zelf goede ervaringen mee :)

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:30

ShadowFax schreef:
Hallo allemaal, sorry dat ik zomaar kom binnenvallen. Sinds half maart hebben wij 2 extreem tamme jonge pyrrhura’s in huis, maar helaas moeten we een nieuw huis voor ze zoeken. Hebben jullie buiten marktplaats nog suggesties waar ik ze te koop kan aanbieden? Bedankt.


Er zijn ook organisaties die je helpen met het zoeken naar een huis. Bv Hope for Wings, stichting de vrolijke papegaai. Die zou je ook kunnen aanschrijven. Hopelijk vind je een goed huisje voor ze!

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 23:39

Hoi,

Ik kom mij even aansluiten hier, als er nog eentje bij kan?

Een dikke week geleden vonden mijn collega’s een grasparkietje tijdens de eerste warme dag, dorstig en hongerig. Geen ring. (In de drukke stad, begin maar te zoeken naar de eigenaar :( )

Beestje is mee naar huis gegaan en eerste zorgen toegediend (als in: water en eten :') ) en nu een week later, zit ‘madam’ in een aardig ruime kooi met speeltjes en drinken, mooi uitzicht, met lekker weer mag ze met mij naar buiten in de tuin, MAAR.

Madam zit nog alleen :(

En ik vind dat aardig sneu en zoekwerk online bevestigd dat de dame best gekoppeld kan worden aan een heer want dat vrouwtjes wel eens ruzie kunnen maken.


En hier komt dus mijn ‘help’.

Beter effectief een man, of kunnen 2 popjes toch samen? Waar kan ik beginnen zoeken naar een nieuw vriendje? Hoe zet je maximaal in op een goede ‘match’?.

Ik ben van België en tweedehands.be staat vol, maar hoe weet je of je bij een goede kweker met gezonde vogels terecht komt?

Ons ‘Madam’ fluit en is vrolijk en oogt nu heel goed, maar moet ik mij toch zorgen maken dat er ‘iets’ kan zijn van ziekte? Moet ze naar de dierenarts regelmatig of hoe wérkt dit allemaal?

Lang verhaal kort, tot een week geleden waren vogels ‘maar domme vogels’, en nu is het om zeep :')

Ons ‘Madam’, voor mij nu al het mooiste vogeltje ooit O:)

Afbeelding

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 00:05

Weet je zeker dat het een popje is ?
Heb je een foto waarop de neusdop beter te zien is?

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 00:13

Dit was nog in haar snel-gevonden-transportkooitje:

Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 23:10

Heeft ze al een iris-ring? Ik denk nu wel dat het een jong vrouwtje is. Daar zou ik ook een mannetje bij zetten.
Trouwens mooi parkietje!

Net hierboven heb ik een site vermeld, daar staan allerlei fokkers op. Persoonlijk zou ik in een winkel niet kopen, maar op 2ehands staan ook veel hobbyfokkers hoor.

Heb je verder voldoende info over wat een parkietje allemaal nodig heeft? Vraag hier gerust ! Vogelgrit en maagkiezel mag je zeker niet vergeten.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 18:58

Is er hier iemand wie ik even een foto in PB mag sturen van mijn grasparkiet Fynn? Hij zit al een langere tijd slecht in de rui, alles al geprobeerd en bij Sky gaat het wel goed en die zit goed in de veren. We hebben nu een bult gevonden en heb er foto's van. Wil sws de dierenarts bellen morgen, maar misschien dat iemand er hier al ervaring mee heeft

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 22:38

Ik heb daarin geen ervaring Veertje. Ik hoop dat je parkiet snel weer beter is.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 22:55

stuur maar door

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 12:32

Fynn is weer thuis. Volgende week donderdag krijgt hij een kleine operatie. Hij heeft een goedaardige tumor zitten en die gaan ze weg snijden. Verder nog een supplement mee gekregen wat hem iets meer kan ondersteunen omdat hij als kruiper meer veren verliest dan Sky. Kan verder helaas niks voor hem doen voor z'n veren

Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 17:32

Brr, een kleine operatie, de kleine stakker.