Hèt vogeltopic !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:56

@ tienus: dat klinkt alvast positief! Het gedrag zegt vaak erg veel over hoe ze zich voelen. Wel aandoenlijk dat ze toch jouw moeder als steun opzoekt <3 .

Kimley: dat is mijn bezorgdheid ook een beetje. We zitten al laat op het seizoen. Ze zijn nu pas 2 weekjes oud.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110664
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 15:00

Idd zit je dan wel met de temperatuur. Dan zou je ze pas volgend voorjaar naar buiten kunnen doen.
Ik zou ze dan idd meteen naar buiten doen. Zijn je andere vogels zo tam dat ze uit je hand wat lekkers aan nemen? Dan zou ik dat ook veel in de voliere doen en heb je kans dat ze vrij makkelijk tam worden.

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 15:06

Bourkes zijn van zichzelf geen schuwe vogels. Ik kon bij mijne gewoon hand in de kooi alles doen en ze bleven zitten :')

Als ze nu binnen geboren zijn zou ik ze eerst binnen houden. Anders inderdaad lekker meteen naar buiten ivm met de temperatuur. Of ze de hele winter binnen houden en dan met het voorjaar eruit :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110664
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 15:14

Ik had een valkparkiet binnen in huis en die is vorige week naar buiten gegaan omdat het anders voor mijn gevoel echt te laat werd in het seizoen.

Lukasje
Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 15:17

Cayenne schreef:
Idd zit je dan wel met de temperatuur. Dan zou je ze pas volgend voorjaar naar buiten kunnen doen.
Ik zou ze dan idd meteen naar buiten doen. Zijn je andere vogels zo tam dat ze uit je hand wat lekkers aan nemen? Dan zou ik dat ook veel in de voliere doen en heb je kans dat ze vrij makkelijk tam worden.


Mijn catharina’s wel maar daar komen ze niet bij te zitten. Die hun kooi is te klein voor 2 bourkes extra en de catharinamannen vormen zo’n mooi koppel samen dat ik die harmonie niet wil verstoren.

De bourkes zouden bij mijn 3 gouldamadines komen en die zijn wel vrij schuchter. Daarom dat ik ze graag wat tammer wil want het is net dat wat ik ook zo leuk vind.

Ik vermoed dat ze in een buitenvoliere samen met zebravinken zitten.
Mmm, dilemma dus.

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 15:44

Maar hoe tam? Als je echt wil dat ze op je hand komen zitten enz, dan zou ik ze de hele winter binnen houden zodat je dat met ze kunt oefenen :)
Wil je gewoon normaal in de volière lopen zonder dat ze leip worden.. zou ik ze gewoon naar buiten doen straks :)

Lukasje
Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:53

Ik zou minimaal willen dat ik naar ze kan toestappen en ze wat lekkers uit mijn hand opeten. Maar liefst zou ik willen dat ze op mijn hand opstappen. Dus, mss wordt het dan wel overwinteren binnen en val ik in de kosten voor een ruime kooi :oo

tienus63

Berichten: 12051
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:02

Zonder tegenbericht over 10 dagen opnieuw foto maken en spalk laten verwijderen.
Spalk heeft dan 16 dagen gezeten.
We zouden na 14 dagen terug moeten komen, wegens omstandigheden lukt dat niet.

tienus63

Berichten: 12051
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:18

En ze heeft haar pootje vakkundig uit de spalk getrokken.
Foto’s naar kliniek gestuurd, ze nemen contact met ons op wat wijsheid is.

Ze vindt het wel heerlijk dat ze weer onder haar vleugel kan poetsen.

tienus63

Berichten: 12051
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:42

En weer naar de kliniek geweest.
Opnieuw foto gemaakt. Pootje begon al te helen.
Spalk opnieuw gezet en ze heeft nu een kraagje op.
Teentjes van de gebroken poot begon ze ook al weer wat te gebruiken toen de spalk eraf was.

Pootje is nu in iets andere stand gefixeerd. Controle afspraak blijft behoudens spoed over ruim een week staan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110664
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:45

Wat fijn dat het al begint te helen!
16 dagen is wel kort, maar bij vogels kan een breuk snel helen.
Ik heb een valk met dubbele vleugelbreuk gehad waarvan het bot door de huid heen stak. Die heeft 6 weken verbonden gezeten maar is weer helemaal goed gekomen en kon ook weer vliegen.

tienus63

Berichten: 12051
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:52

De dinosaurus:

Afbeelding
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110664
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:54

Bij welke kliniek was je?

tienus63

Berichten: 12051
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 17:01

In Emmen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110664
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 17:09

Ah ok, dacht dat je hier in de buurt woonde en bij onze kliniek was geweest, vandaar :P

Lukasje
Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 02:32

Oei Tienus, dat zal wel even schrikken geweest zijn dat ze de spalk verwijderd had! Mss zat die toch niet helemaal goed? Wel super dat het begint te helen. Ze vindt zich precies wel superzielig met haar kraagje op maar ja, het is voor een goed doel.

Mijn 2 bourkes zouden over een week of 3, 4 komen *\o/* . De kweker heeft een wildkleur man en een lutino pop voorzien. Ben ik erg blij mee want dat was stiekem wel mijn wens. Ik wilde 2 verschillende kleuren waaronder zeker wildkleur met dan een voorkeur voor lutino of rubino boven opaline.
En nu ben ik 2ehands en marktplaats aan het afschuimen voor een kooi/kamervoliere voor hen vermits ze dus deze winter binnen blijven.

tienus63

Berichten: 12051
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:48

@lukasje, doordat de zwelling is geslonken, kon ze haar pootje uit het verband met spalk trekken.

Ze is niet blij met de kraag. Maar op deze manier laat ze de spalk wel met rust. En eten en drinken lukt prima.
Ik verwacht dat ze heel graag wil badderen zodra het verband er af is.
Het zijn net mensen….

Lukasje
Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 17:54

Joepie, ik heb een zgan Montana kooi op de kop kunnen tikken voor een fraaie prijs. Ik ben blij *\o/* ! Veel kooien op marktplaats en 2ehands maar stiekem had ik toch wel graag een Montana omwille van de kwaliteit. En ik ben geslaagd :D ! Alvast hebben de bourkes straks een oké winterverblijf.

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 06:47

Fijn!

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:00

Aah Tinus, hij is wel een beetje sneu zo met z'n cone of shame :))

Fijn dat je een kooi hebt gevonden Lukasje!

Ik sta op het punt om een alu voliere te bestellen en dacht, misschien moet ik hier nog even vragen naar do's en dont's :)

Het wordt zo'n model, maar dan dus van aluminium ipv hout:
Afbeelding

Dit is wat we tot nu toe hebben besproken:
  • Nachthok en deur links
  • Deur van de sluis naar vlucht van gaas zodat er voldoende licht is in het nachthok
  • Achterwand geheel dicht
  • Dak van polycarbonaat met daar onder gaas 19x19mm
  • Tussenwand sluis/ nachthok onderste meter acp bovenste deel gaas

Ik moet nog wel even checken dat er een wandje zit tussen de sluis en het nachthok. Dat had ik wel gevraagd, maar dat haal ik niet meteen zo letterlijk uit de mail die hij heeft gestuurd.

Hebben jullie bijv. van die draaibare voerbakken in de deur? En is een helemaal gladde achterwand wel handig ivm het ophangen van zitstokken? Hoor graag jullie tips, we willen vanavond gaan bestellen *\o/*

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:15

Ik heb in het nachthok ook gladde wanden. Ik heb speciale ophangbeugels voor stokken gekocht en ze vastgekit, gaat geen kant meer op nu. Verder voer ik in het nachthok op een tafeltje, zodat er geen voer buiten in de volière ligt dit ivm ongedierte :). Verder heb ik een goeie fundering er onder zodat er niks van onder in de volière kan komen er loopt hier nl nogal het eea aan rotzakken rond, daarom heb ik ook rondom stroom er op. :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110664
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:35

Idd een goede fundering! :j

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 10:51

Ja dat komt goed! We hebben iemand in de familie die cement dekvloeren doet, dus die komt er sowieso onder :)

Lukasje
Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:06

Dus Vanillia, indien ik het goed begrijp wil je geen sluis/nachthok in hout noch acp maar in aluminium ? Voor het ongedierte neem ik aan ?
Geeft dat niet te veel condens? Het dak ook aluminium? Dat vind ik zelf best lawaaierig bij hevige regen en hagel.
Mijn vlucht (nuja vluchtje in vergelijking met wat jij gaat bestellen) is ook aluminium . Mijn sluis en nachthok toch wel in hout. De binnenwanden van het nachthok zijn wel in kunststofplaten, dus glad. En nee, dat is niet lastig om zitstokken te bevestigen. Met een hele sterke lijm heeft mijn man een bevestiging gemaakt voor de stokken.

Welke vogels komen erin? En tegen wanneer ?

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 20:34

De wanden worden ACP en gaas, afhankelijk van of het open of dichte wanden moeten zijn. Het dak wordt gaas met daar overheen transparant polycarbonaat voor het licht.
Ik neem in eerste instantie een deel van de vogels mee die ik nu heb en dan ga ik komend voorjaar kijken wat ik er verder mee wil. Ik heb nu 1 vlucht met 10 grasparkieten, 1 vlucht met 2 bourkes en 2 vluchten met totaal ong. 20 zebravinken en ik hou dus maar 1 volière over. Mijn voorkeur gaat toch wel uit naar kromsnavels, dus vandaar ook de keuze voor geen hout. Ik ga het proberen met de bourkes, een koppel zebravinken (of 2 mannen als het aan mij ligt :=) en een paar grasparkieten. De bourkes heb ik kado gekregen en wil ik eigenlijk niet weg doen, maar dat wil wel zeggen dat ik een groot aantal van mijn grasparkieten weg moet doen want daar zitten echt een aantal rotzakken bij :=
Ik twijfel nog of ik Engelse parkieten wil proberen in combi met de bourkes, of anders toch wat andere neophemas. Alleen die laatste kun je voor zover ik weet alleen in koppels houden. Keuzes keuzes :)