Hèt vogeltopic !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimley

Berichten: 9165
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:07

Dus @Stitchlover. Ik moet hopen dat 1 van mijn lutinos man is.. anders krijg ik geen lutino jongen? :')
Want dat is wel een beetje waarvoor we ze aanhouden.. en roodoog x roodoog wil ik niet aan beginnen. :)

Ja ze zijn allemaal zo leuk! De gele is ook heel mooi! Maar die zit nog bang in de hoek :(:)

Elina,ik ga je link vanavond eens lezen. Thanks!

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:14

Kimley schreef:
Dus @Stitchlover. Ik moet hopen dat 1 van mijn lutinos man is.. anders krijg ik geen lutino jongen? :')
Want dat is wel een beetje waarvoor we ze aanhouden.. en roodoog x roodoog wil ik niet aan beginnen. :)

Ja ze zijn allemaal zo leuk! De gele is ook heel mooi! Maar die zit nog bang in de hoek :(:)

Elina,ik ga je link vanavond eens lezen. Thanks!


Zoals ik het heb begrepen wel. Als het goed is, is de vader van jouw lutino jongen of albino (blauw met ino) of een lutino variant (geel en rode ogen) of split ino (niet zichtbaar maar wel drager).

Alleen als jouw popje ook lutino of albino is kunnen de ino jongen mannetjes zijn volgens mij.

Heb je al goed naar de neusdoppen gekeken?


Afbeelding

Kimley

Berichten: 9165
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:22

Nee maar ik wacht wel even tot ze wat ouder worden.. zo tam zijn ze ook niet :')

Dit zijn de ouders
Man
Afbeelding
Samen
Afbeelding

Pop heeft zwarte ogen en de man ook :)
1 vd 2 moet drager zijn

ElinaSK

Berichten: 2664
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:13

Dan lijkt mij de man split(dus drager) een pop kan niet split zijn voor een geslachtsgebonden gen wat lutino dus is.

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:22

ElinaSK schreef:
Dan lijkt mij de man split(dus drager) een pop kan niet split zijn voor een geslachtsgebonden gen wat lutino dus is.


Ja klopt, het werkt dus soortgelijk als bij valkparkieten.
Als je deze man zou kruisen met een pop die ook blauw draagt heb je kans op albino jongen, omdat het ino gen op blauw basis als albino naar voren komt en op groen als lutino.

Mijn albino popje Ivy is ook uit een soortgelijke combi geboren, dat was een groen gele man split ino en blauwe vrouw.

Erfelijkheidsleer vind ik bij grasparkieten iets ingewikkelder om te snappen dan bij valken, omdat de grasparkieten zo'n bont kleurenpalet hebben en wat meer verschillende soorten mutaties.

Ik was trouwens aan het speuren op internet en zag dat er ook al lutino pyrhurra's gekweekt kunnen worden. Die zijn echt prachtig! Maar helaas nog zo weinig dat er niet aan te komen is...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110800
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:12

Bij valken is het idd relatief makkelijk, al ga ik ook nog weleens de mist in hoor :D
En ik heb hier een aantal vogels zitten waarvan de afkomst qua ouders niet 100% zeker is, dus ik heb nog weleens een verrassing in het nest _O-
Zo had ik 3 jaar geleden opeens witmasker lutino's bij mijn trio in het nest, terwijl dat genetisch niet had moeten kunnen. Bleek dat de man stiekem split lutino was. Toen ging er een lichtje branden want zijn zoon had op dat moment ook eitjes, dus het was mogelijk dat die het gen ook van papa had doorgekregen.
En jawel hoor, ook daar kwamen ze tevoorschijn :+

Kimley

Berichten: 9165
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:54

Maar dragen de blauwe jongen uit dit nest dan ook het albino gen? Ik vind mezelf zo dom klinken zo maar ik vind het allemaal reuze interresant :')

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:18

Cayenne schreef:
Bij valken is het idd relatief makkelijk, al ga ik ook nog weleens de mist in hoor :D
En ik heb hier een aantal vogels zitten waarvan de afkomst qua ouders niet 100% zeker is, dus ik heb nog weleens een verrassing in het nest _O-
Zo had ik 3 jaar geleden opeens witmasker lutino's bij mijn trio in het nest, terwijl dat genetisch niet had moeten kunnen. Bleek dat de man stiekem split lutino was. Toen ging er een lichtje branden want zijn zoon had op dat moment ook eitjes, dus het was mogelijk dat die het gen ook van papa had doorgekregen.
En jawel hoor, ook daar kwamen ze tevoorschijn :+


Haha dat is inderdaad een verassing ja! Ik zou ook ooit wel eens met Bowie en Bibi een nestje willen kweken. Het zijn allebei mooie forse vogels met een fijn karakter.

Bowie (man) is Witmasker bont met als ouders (visueel, maar ook op basis van de andere jongen van het nest vastgesteld):
Man: Witmasker bont (split of getoond maar vervaagd) opaline
pop: bont split voor witmasker

Bibi (pop) is witmasker cinnamon opaline met als ouders (visueel, maar ook op basis van de andere jongen van het nest vastgesteld):
Man: Leek een bleekmasker, maar moet ook split zijn geweest voor witmasker gezien Bibi's kleur (maar dat zou theoretisch niet moeten kunnen) en was sowieso split voor opaline, lutino en cinnamon
Pop: Witmasker split voor bont

En dat is alles wat ik educated weet, wie weet wat Bibi en Bowie nog hebben meegekregen aan genen... daarom zou ik benieuwd zijn wat voor jongen zij zouden krijgen.
Alhoewel ze wel eerst verliefd zouden moeten worden, heb ze nog nooit zien kriebelen of wipwappen :')

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:34

Kimley schreef:
Maar dragen de blauwe jongen uit dit nest dan ook het albino gen? Ik vind mezelf zo dom klinken zo maar ik vind het allemaal reuze interresant :')


even nadenken:

Man: Kobalt Blauw split ino
Vrouw: Wildkleur recessief(?) bont

Het ino gen plakt hetzelfde aan groene als aan blauwe vogels. Het vererft dus niet kleurgebonden maar geslachtsgebonden.

Uit bovenstaande combinatie zouden theoretisch dus 50% van de popjes die geboren worden lutino/albino zijn en 50% van de mannetjes het ino gen meekrijgen.

Als de moeder en de vader allebei aan een popje een stukje blauw meegeven en de vader daar bovenop ino, dan zou je een albino kunnen krijgen.

Als de vader en de moeder allebei aan een mannetje een stukje blauw meegeven en de vader daar bovenop ino, dan zou je een blauw mannetje kunnen krijgen die het ino gen met zich meedraagt.

Kimley

Berichten: 9165
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:33

Aha :D

Nou de gele zit ook eindelijk op stok maar deze is dus geel met groen.. ik denk dat ik de favoriet hier wil houden :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110800
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 08:07

Mango denkt dat ik hem probeer te vergiftigen :')
Die blik in z'n ogen _O- en zijn sliertje tagliatelle ook nog even heen en weer bewegen om zeker te weten dat het niet tot leven komt en hem probeert te wurgen :+
Afbeelding

ElinaSK

Berichten: 2664
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:52

_O-

Lukasje
Berichten: 11340
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:14

Je hoort hem bijna denken “wat is me dàt nou?” :)

Kimley

Berichten: 9165
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:43

Haha die mango!

Nou we alle jongen zijn goed gewent en laten zich goed zien :D

Jong nummer 1
Afbeelding

Jong nummer 2 Helaas overleden..
Dat was een blauwe zonder geel masker

Jong nummer 3
Afbeelding

Jong nummer 4
Afbeelding

En jong nummer 5
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind ze goed gelukt <3

ElinaSK

Berichten: 2664
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 14:28

Ze zijn leuk <3. Die gele op de laatste twee foto's lijkt mij een pop trouwens. :D

Kimley

Berichten: 9165
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 14:37

ElinaSK schreef:
Ze zijn leuk <3. Die gele op de laatste twee foto's lijkt mij een pop trouwens. :D


Ja dat dacht ik ook.. En die groene is een man. Die kleurt nu lichtjes blauw.
Van het vorige nest denk ik 3 poppen en 1 man.. Bij dit nest wacht ik nog even af :')

ElinaSK

Berichten: 2664
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 14:51

Soms is het best lastig zien trouwens, poppen kleuren ook licht blauw in het begin ik ben er wel eens door gefopt _O-.

Afbeelding

Deze bijv is 100% pop en heeft nu ook netjes een bruine dop _O-

Kimley

Berichten: 9165
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:02

Ja Nouja ik wacht netjes af :D

Sicayes

Berichten: 3541
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:11

Ja mijn popje had als jong ook een hele witte met lichtblauwe dop maar wel duidelijk met wit rondom de neusgaten. Een jong mannetje heeft geloof ik juist meer een paars/roze dop.
Blijft lastig :')
en is volgens mij bij lutino's ook nog eens anders.

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:39

Sicayes schreef:
Ja mijn popje had als jong ook een hele witte met lichtblauwe dop maar wel duidelijk met wit rondom de neusgaten. Een jong mannetje heeft geloof ik juist meer een paars/roze dop.
Blijft lastig :')
en is volgens mij bij lutino's ook nog eens anders.


En bij recessief bonte grasjes ook. Mijn recessief bonte man heeft een egaal roze neusdop.
Mijn albino popje had als jong dezelfde kleur, maar heeft nu inderdaad een typische huidkleurig tot bruine neusdop.

@Kimley, mooie vogelkindertjes! Jong nummer 3 vind ik de mooiste <3

Kimley

Berichten: 9165
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:38

Nouja van de lutinos weet ik bijna zeker dat het popjes zijn.. want die zitten constant te flikflooien met budgie (De weduwnaar) :')
De rest.. ach ik zie het wel! Ze mogen voorlopig lekker blijven :D

Lukasje
Berichten: 11340
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:47

4 en 5 zijn heeel erg mooi !

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:47

Gezellige bende dan :D

Met mijn vogelkinders gaat alles nog steeds goed. Heb gisteren voor het eerst vlokreeftjes gekocht voor ze. Ik ben benieuwd of het op is als ik thuis kom straks.


Afbeelding
Bowie en Bibi

Afbeelding
Marley

Afbeelding
Ivy, Marley en Rio

Afbeelding
Bowie

Afbeelding
Ivy en Rio

Lukasje
Berichten: 11340
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:00

Wat leuk Stitchlover dat je nog een keertje foto’s post! Ik vind jouw vogels zo mooi en dat ze zo vredig samen gaan, is echt top. Daar word ik nou vrolijk van :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110800
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:17

Wat een leukerdjes, Stitchlover!
Wat vonden ze van de vlokreeftjes? :D

Ik kan niet wachten tot er hier eitjes komen. Sterre heeft nog geen haast :')