Hèt vogeltopic !

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Castilja

Berichten: 2512
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:10

Als je ze namen hebt gegeven wel <<)
Oh en was jij degene van die mooie Edelpapegaai (als ik het goed heb)? Die groene?
Die vind ik ook prachtig..

Er komt een nieuw vogeltje aankomende week! Een kakariki. Was niet op zoek maar ze had zo'n lief bekkie, is al handtam... Hierna is het klaar met nieuwe dieren. :D Als jullie nog leuke namen hebben voor een gele kakariki pop hou ik me van harte aanbevolen. Ik hou van a-typische namen (oude beesten heetten Buurvrouw, Toeter..)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110809
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:36

Ja, dat is Mango idd! Echt een superleuk dier met een mega fijn karakter <3 Zo'n schatje!

Wat leuk! Kakariki's zijn hele leuke vogels!
Ik vind Tetter een grappige naam voor een vogel _O-

Castilja

Berichten: 2512
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:56

HAHA Tetter is heeeeel leuk! Een van m'n andere kakariki's is vernoemd naar m'n oma, en zat gisteren met een vriendin te sparren over een nieuwe naam. Voorlopig wordt het waarschijnlijk Trui, een vekorte naam van haar oma. Ik kom al van jongs af aan veel bij dat gezin, dus was toch wel een soort oma 2.0.
Maar Tetter ga ik onthouden! Misschien voor mijn halsbandparkiet over een paar jaar O:) O:)

Ja precies, Mango! Die edels kunnen ook een jaar of 50 worden gok ik zo, of zit ik er ver naast? :Y)

eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:41

Ik houd ook echt van die gekke namen. Zo heb ik ratten gehad die Sap en Sok heette. Mn vogeltjes heten Takkie en Siepie, naar Jip en Janneke. En dan Lou Lou. Die naam is heel passend, de mannen verslindster.

Ik ben bezig met de vogels op elk hun eigen manier.
Lou Lou; mag er lekker veel uit. Wel is ze erg bang/vijandig naar handen, dus daar oefenen we mee. Lekkere dingen enzo komen er immers ook uit!
Takkie; mag er nu soms ook uit. Maar blijft nog veel op de kooi bij siepie zitten. Dat is goed zolang ze zich maar laat pakken.
Siepie; het grootste probleem. Ze pakt inmiddels als de beste lekkere dingen aan uit de hand. Ze mag er niet uit, ze laat zich niet pakken. Ja na een halfuur en met een handdoek :( Dat is geen doen. Langzaam aan oefenen we ook met het opstappen op de hand...

En tot nu toe geniet ik zo <3

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110809
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:24

Castilja: Ik hoop wel dat ze een jaar of 50 kunnen worden! Maar het is nog onbekend hoe oud ze in gevangenschap kunnen worden, want ze worden pas sinds ongeveer 40 jaar geleden als huisdier gehouden en pas de laatste jaren is er steeds meer bekend geworden over hun dieet, dus het is nog onduidelijk. Ze schatten een jaar of 30, maar ik hoop echt ouder!

Eclair: Leuk is dat he? Ze hebben allemaal hun eigen karakter! Ik heb 26 valken en ze zijn allemaal zo anders!

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 19:55

Hoi allemaal, even weer wat leven in dit topic en meteen een vraagje voor de ervaren kwekers.

Mijn lieve tamme grasparkieten hebben voor het eerst een nestje, leggen en broeden ging volgens het boekje. Gisterenochtend is dan het eerste jong uit gekomen.

Het kastje hangt in de kooi, ik kan er dus niet makkelijk bij, maar met een zaklampje en telefoon kan ik het nestje wel in de gaten houden. Ik neem alleen een kijkje als mama en/of papa er af zijn om te eten.

Hoe kan ik in de gaten houden of het jong goed groeit? Ik zag vannorgen dat het jong een kropje heeft met gele vulling. Niet overdreven vol ofzo. Daarnaast zit het jong vooral rechtop met de kop steunend op de eitjes die nog uit moeten komen. Terwijl ik op internet lees dat ze op hun rug moeten liggen in dit stadium?

Verder hoor ik hem zo nu en dan tsjielpen en lijkt hij beweeglijk. Moeder zorgt er vooral voor en broed nog net zo goed. Papa zit er ook regelmatig bij in het blokje. Kan dat kwaad? Volgens internet horen ze dat ook niet te doen :+

Voor zowel mij als de ouders is het het eerste nestje, best spannend dus of het allemaal gaat lukken verder! Hebben jullie nog tips om het jong (en waarschijnlijk komende jongen) de beste kansen te geven?

Voeding een mix van zaden en eivoer met fruit is op orde. Kalkblokje en grit hebben ze tot hun beschikking. Verder krijgen de ouders regelmatig gekookt ei, groente en verse kruiden. Temperatuur van de kamer is tussen de 18 en 21 graden.

Hierbij een paar foto's

Mama en papa
Afbeelding

Gisterenmiddag net geboren
Afbeelding

Vanmorgen
Afbeelding

Vanavond
Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:24

Ow je hebt ei’tjes <3 . Mams en paps zijn erg mooi!

Ik kan niet helpen, ik hoop volgende lente mijn eerste nestjes te krijgen. Maar ik volg hier graag mee.

Ik denk te herinneren dat Cayenne ooit een keer schreef dat haar ukkies de overige eitjes als hoofdkussen gebruikten ?

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 07:37

Lukasje schreef:
Ow je hebt ei’tjes <3 . Mams en paps zijn erg mooi!

Ik kan niet helpen, ik hoop volgende lente mijn eerste nestjes te krijgen. Maar ik volg hier graag mee.

Ik denk te herinneren dat Cayenne ooit een keer schreef dat haar ukkies de overige eitjes als hoofdkussen gebruikten ?


Dankje, ja zoiets herinner ik me inderdaad ook!

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:01

En daar is baby nummer 2!
Vandaag geboren

Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:29

<3 <3 <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110809
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:07

Wat schattig Stitchlover! <3 Gefeliciteerd!
Hier gebruiken ze de eitjes idd als kussentje en het zijn ook een soort kruikjes, want ze blijven lang warm en daardoor krijgen de geboren kleintjes ook extra warmte.
Ik laat daarom altijd de onbevruchte eitjes er in liggen tot het jongste kleintje ongeveer een week oud is :j

Castilja

Berichten: 2512
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:05

Babies!!!! Wat spannend en leuk :D

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:39

Dankjulliewel! Ik hoop dat ze het goed blijven doen. Het zijn echte liefdesbabys van mijn twee lieve tamme parkietjes. Dus erg speciaal ook voor me.
Zo mooi om te zien hoe ze het ouderschap samen oppakken.

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:16

Ga je de kleintjes allemaal zelf houden?

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:28

Lukasje schreef:
Ga je de kleintjes allemaal zelf houden?


Waarschijnlijk niet, dus wie een huiselijk opgevoed parkietje zou willen mag zich melden. Ik heb gelukkig al twee mensen die er misschien een willen, maar altijd even afwachten of dat ook zo blijft natuurlijk :j

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 09:00

En daar is nummer drie!

Afbeelding

En wat een verschil in grootte al tussen de oudste en de jongste. De oudste is nu 4 dagen oud.

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 09:04

*\o/*
Zijn de andere eitjes ook bevrucht of is het telkens een verrassing?

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 09:11

Lukasje schreef:
*\o/*
Zijn de andere eitjes ook bevrucht of is het telkens een verrassing?


Ik heb de eitjes niet geschouwd, maar ik heb wel gezien dat er zeker 4 bevrucht waren omdat deze van roze naar melkwit kleurden. Ik verwacht er dus minstens nog 1 bij

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:24

<3 volgens mij zijn het er vier inmiddels. De ouders zijn er zo druk mee in de weer dat ik maar 1 a 2x per dag een kort kijkje kan nemen. Hier met papa

Afbeelding

Afbeelding

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:18

Het viertal doet het goed en wordt mooi verzorgd door mama en papa. De oudste begint nu veertjes te krijgen!

Afbeelding

sabine1979

Berichten: 2601
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Oeffelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:52

Ik had afgelopen maandag dienst bij de dierenambulance. Komt een collega naar mij toe er zit een hele leuke valkparkiet.
Oke kijken :o
Hij is leuk, heel tam, alleen geknipt {:)-:(
Kreeg ik de vraag of ik hem wilde, daar ben ik over gaan nadenken. Vandaag weer dienst. Gelijk wezen knuffelen <<)
Ik had besloten om hem niet te nemen, aangezien het vorig jaar niet ging met mijn vogels en de zwerver die ik in huis had.
Toch besloten om het wel te proberen, aangezien deze rustiger is en heel leuk.
Hij heeft een domme nederlandse naam nu, hij wordt omgedoopt dus :=
Ik had de kooi van tiktak en DAN nog, deze staat al ingericht te wachten.
Dinsdag kan ik hem meenemen als de dienst erop zit *\o/*
Meet picatjoe

Afbeelding

Afbeelding

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:29

Och wat is die vreselijk geknipt :'), fijn dat hij een huisje bij jou heeft gevonden!

Hier gaan de baby's erg goed, de oudste is duidelijk een replica van papa. De andere beginnen ook in de veren te komen, maar daar kan ik de kleur nog niet van zien.

Afgelopen zondag het blok verschoond en de kleintjes eens in het licht bekeken. De jongste was toen een week oud en de oudste twee weken. Mama Ivy keek van een afstandje, maar papa Rio zat er bovenop om zijn baby's in de gaten te houden :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En gisteren
Afbeelding

Afbeelding

Pallatin

Berichten: 2521
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:37

<3 wat een schatjes zeg!!!!

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:49

stitchlover schreef:
Het viertal doet het goed en wordt mooi verzorgd door mama en papa. De oudste begint nu veertjes te krijgen!

[ [url=m/4Cu187.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat goed ! Heb je al zicht op de kleurtjes?

EDIT: het antwoord kwam ik wat verderop tegen :) . Wat een schattige foto’s zeg <3

sabine1979

Berichten: 2601
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Oeffelt

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 01:02

Baby's :D

Het is gewoon recht toe, recht aan afgeknipt |o
Picatjoe heeft aan de zijkant van de snavel nog wat grijs zitten, dan is hij nog jong?