Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 137 [ 3407 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 137  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

 
Profiel   

Van jongs af aan heb ik altijd een grote liefde gehad voor vogels. Ik ben begonnen met valkparkieten (die heb ik overigens nog steeds, een albino en een witmasker) ze zijn inmiddels 7jaar en hoop uiteraard dat ze nog lang mee gaan!)
Ik ging ook geregeld naar roofvogel demonstraties, het vliegen vond ik mooi, maar was dit echt alles?

Voor school moesten we een Animal Event organiseren voor ons eindexamen, ik liep toen stage bij de Bereden Politie en 2 vriendinnen van mij bij de Jan Cees Lont sfeerboerderij in Nieuwe Niedorp, een soort roofvogel boerderij (bestaat nu niet meer) Ik ben via hun toen in contact gekomen met roofvogels en uilen en ik ben een aantal dagen mee gaan lopen, daar heb ik de beginselen ook geleerd. Ik vond het heel mooi al die vogels, maarja, van hand naar hand vliegen stelt niet zoveel voor en vond het best saai :+ Is dit nou ''valkerij''? (ik wist toen niet beter)

Uiteindelijk ben ik gaan kijken naar werk in deze branche na eerst 2 jaar iets anders gedaan te hebben, dit was al snel gelukt. Daar leerde ik ook dingen over de jacht met roofvogels en ben de opleiding begonnen voor valkenier. (3 jarige opleiding, 1 jaar theorie, 2 jaar stage)
Daar leerde ik wat de valkerij, en wat een valkenier nou echt is:
Valkerij is het jagen met jachtvogels. Een valkenier is iemand die jaagt met havik of slechtvalk en in het bezit is van een valkeniersakte
Uilen, demonstraties, het vliegen van een buizerd oid hebben niks met de valkerij te maken! Haal dit aub niet door elkaar :+

Momenteel ben ik nog bezig met de opleiding, voor de theorie ben ik geslaagd en heb het 1e jaar stage erop zitten en ben nu met het 2e jaar bezig, ik hoop in mei 2018 praktijk examen te kunnen doen en dan het jachtveld aanvragen en een havik aanschaffen. Ik ben dus nog geen valkenier :Y)

Ik heb momenteel 8 vogels zitten. Met 2 daarvan jaag ik en de andere zijn voor educatie, demonstraties etc, dat vind ik wel leuk om te doen maar het jagen heeft mijn voorkeur. De vogel gebruiken waarvoor het gemaakt is. :j

Mijn vogels zal je ook niet vinden op markten, braderiën oid. Ik vind dat deze dieren niet in die drukte horen. Ik zet ze alleen in op rustige locaties. Het liefst ook niet aangebonden maar gewoon op de hand.
Ook worden ze niet geaaid, ik wil geen indruk geven dat het knuffeldieren zijn, ze houden daar ook helemaal niet van en daarnaast is het slecht voor hun verenkleed. De enige die dat wel fijn vind is mijn raaf en hij vraagt er ook echt om door met zijn snavel tegen mijn hand te duwen. Het is een monogaam dier en heeft er behoefte aan. Het liefst zit hij de hele dag bij je :j

In 2014 Heb ik mijn eerste uil gekocht.

Dit is een witgezichtuiltje (Otus leucotis) geworden, deze heb ik gekocht toen hij 11 dagen oud was en verder zelf grootgebracht. Dit soort word ook wel de transformer uil geworden (kijk maar even op Youtube, goed voor je lachspieren :+ )
[ img ]


2 jaar daarna heb ik een woestijnbuizerd (Parabuteo unicinctus) gekocht. Zij komt uit België, uit een soort kippenren (mensen die geen idee hadden van huisvesting en omgang) Het zou ook een vogel zijn die door de ouders is grootgebracht, helaas bleek bij aankomst (ruim 3 uur rijden) dat ze de vogel zelf met de hand hebben grootgebracht, als deze vogel in de buurt zat en er goed bij zat was ik gillend naar huis gereden maar gezien de situatie heb ik haar meegenomen en het risico genomen.

Een roofvogel met de hand grootbrengen kan voor veel problemen zorgen, ze schreeuwen om eten als ze je zien en ze zijn agressiever naar eten toe, soms ook naar mensen. Bij verkeerd grootbrengen kunnen ze zelfs eten op gaan eisen bij je en kunnen ze jou als concurrent gaan zien. En dat wil je niet..
Helaas heb ik al het negatieve nog niet uit haar gekregen en ik denk ook niet dat dit ooit zou lukken maar ik heb er uiteindelijk wel een fijn vogeltje aan over gehouden wat betreft het vliegen, al heeft ze mij soms nog wel eens met de klauw te pakken als ze eet. Ik ben ook geen voorstander van imprint roofvogels! (mits het op de juiste manier gedaan word, de haviken van mijn mentor zijn allen imprint, je hoort ze niet, zijn sociaal maar je merkt wel dat ze anders doen als ze eten hebben, wat bij een roofvogel die door zijn ouders is grootgebracht niet is. Helaas hebben 98% van de mensen de kennis niet w.b.t imprinten op de juiste manier)
[ img ]


Dany en Sansa zijn mijn 2 jachtvogels. In België jaag ik ook regelmatig. Sansa is een jong van vorig jaar, en heeft nog het jeugdkleed, die beige vlekken. Na 1 tot 2 jaar is dit volledig donkerbruin. Elk jaar gooien ze (een deel van) hun pennen eruit, dit noemen we de muit. Het gooien van de hoeveelheid pennen ligt aan het soort voedsel wat je geeft, de hoeveelheid en de voedingswaarde wat ze hebben.

Dany
[ img ]
Sansa
[ img ]


Verder heb ik nog een Europese oehoe, dit is de grootste uil van Europa. Hij is vorig jaar heel ziek geweest en was bijna dood. Hij had aspergillose, een longschimmel. Gelukkig heeft hij het gered, de meeste verklaarde mij voor gek dat ik de strijd aan ging, (rekening was bijna 1100 euro) maar ik vind dat elk dier een kans verdient :j Ik heb hem gekocht toen hij 2 dagen oud was.
[ img ]


Ook heb ik nog een sneeuwuil, dit zijn toch wel de meest koppige vogels maar hij heeft de vliegtraining succesvol doorstaan :+ ze zijn wel wat lomp zo af en toe maar dat maakt hem dan ook wel weer leuk :D
In de zomer doe ik weinig met hem, gezien ze (logisch) toch wel wat last hebben van de warmte, in zijn hok is het lekker koel :j Gekocht met de leeftijd van 3 weken.
[ img ]


Mijn kerkuil is de oudste van het stel, hij is inmiddels 10 en is nu een jaar bij mij, helaas begint hij wat blind te worden :n Maar zolang hij nog gelukkig is en het nog eerlijk voor hem is om in leven te blijven mag hij lekker van zijn oude dag genieten bij mij :j
[ img ]

Ten slotte nog mijn raaf, als je een dier wilt die geen geluid (herrie) maakt, begin er dan niet aan :Y) Hij praat de oren van je hoofd, in de zomer soms al om 6u, hij kan ook heel leuk gillende kinderen na doen :') Gekocht toen hij 4 dagen oud was, hij komt uit Hongarije.
Een raaf eet hoofdzakelijk dierlijke eiwitten, maar ook fruit, groente, insecten, wormen, noten, vis etc.. Eigenlijk bijna alles dus. Het moet wel ijzer arm zijn, ze kunnen daar niet zo goed tegen.
[ img ]

Mocht je het leuk vinden om mijn vogels te volgen ben je van harte welkom :D

Voordat mensen op het idee komen om ook zo'n vogel aan te schaffen:
Dit topic is niet bedoeld om mensen op het idee te brengen er ook 1 te kopen. Kuikens zijn natuurlijk heel schattig maar het worden volwassen roofdieren, wilde dieren, het zijn geen huisdieren, gaan niet van mensen houden zoals een hond wel doet, ze kosten veel tijd, geld, kennis en ervaring. Bij verkeerde omgang etc krijg je veel problemen en het dier zal de dupe worden. Mocht je oprecht en serieus geïnteresseerd zijn in het ''vak'' stuur dan even een pb voor meer info qua opleiding. Het is geen hobby maar een levenswijze


Voor de tere zieltjes: Hou er rekening mee dat het vleeseters zijn, er gaan dus volledige (herkenbare) prooidieren naar binnen :o
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-17 23:05 



 
Profiel   

Ik ben echt gek op roofvogels. Ben er zeer geïnteresseerd in. Zo zet ik zo de auto stil, als ik er 1 zie vliegen :')

Ik zou er graag meer van leren.
Wat is nou de dag besteding van zo een vogel? Hoe zorg je dat ze weer bij je terug komen? Hoe ziet hun 'kooi eruit ?

Sorry vele vragen :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-17 23:16 



 
Profiel   

Prachtige vogels Tessa! Ik volg je!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-17 23:18 



 
Profiel   

Ik volg uiteraard! :D :))

Mooi ook, die uitleg zo erbij. Kort maar duidelijk.

Gizmo <3 de mannenhater haha :')


Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 03-06-17 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-17 23:18 



 
Profiel   

Eoweyn_x schreef
Ik volg uiteraard! :D :))

Mooi ook, die uitleg zo erbij. Kort maar duidelijk.



Kort? :')

Citaat
Ik ben echt gek op roofvogels. Ben er zeer geïnteresseerd in. Zo zet ik zo de auto stil, als ik er 1 zie vliegen :')

Ik zou er graag meer van leren.
Wat is nou de dag besteding van zo een vogel? Hoe zorg je dat ze weer bij je terug komen? Hoe ziet hun 'kooi eruit ?

Sorry vele vragen :P


Je bent er toch wel een aantal uur mee bezig. Met de woestijnbuizerds verjaag ik ook vogels die overlast bezorgen en die zijn toch wel zo'n 12u per dag in de weer :j

Het terugkomen gaat dmv wederzijds vertouwen, respect en de juiste training dat ie bij jou eten haalt. Niet uithongeren, niet vetmesten, maar op het gewicht dat ze zich prettig voelen :j

Die vele vragen maken niet uit, ik krijg elke dag dezelfde vragen naar mn hoofd als ik met ze bezig ben. Wat ik hierboven beschreven heb is ook een deel uit mn demo/educatie tekst :P

Foto van de voliere zal ik morgen even maken :D


Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 03-06-17 23:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-17 23:19 



 
Profiel   

Ja toch? Gewoon, simpele uitleg per vogel, achtergrond, het juiste gebruik van de vogels en de valkerij.

Het interview was langer hoor Tes :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-17 23:20 



 
Profiel   

Eoweyn_x schreef
Ja toch? Gewoon, simpele uitleg per vogel, achtergrond, het juiste gebruik van de vogels en de valkerij.

Het interview was langer hoor Tes :')


Jij wint _O-

Al heb ik het wel kort gehouden nu :o


Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 03-06-17 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-17 23:23 



 
Profiel   

:D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-17 23:24 



 
Profiel   

Volière, dat was het woord wat ik zocht :')
Kan je hiermee echt je geld verdienen of moet je het zien als leuke hobby ?
Snap dat je ze niet op braderieën evt wilt zien, maar ik denk dat dit toch een inkomsten bron is. Want goedkoop zal her niet zijn. Maar vraag me af of er gekeken word naar de gemoedstoestand van de vogels.

Mag duidelijk zijn dat ik volg

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-17 23:31 



 
Profiel   

Ik volg ook! Ik reed altijd met mijn vorige VP langs jan Cees lont! Ik wist niet dat ze gestopt waren

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-17 23:34 



 
Profiel   

Het welzijn van mijn vogels vind ik belangrijker dan geld :j
Ik vind dat roofvogels en uilen niet thuis horen op zo'n locatie, als dat mijn dat mijn inkomstenbron zou zijn zou ik ander werk zoeken :+

9vd10 keer interesseert het mensen niet op wat voor locatie ze staan met de vogels en denken idd alleen aan het geld. Ze zijn ook bezig met een verbod op roofvogel en uilenhouders, met dank aan dat soort mensen. In Antwerpen is het al verboden op openbaar gebied, en in Zwolle en Almere is het al op gang..

Edit: Ik werk momenteel 75 uur per week, dus verdien er zeker mijn geld mee :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-17 23:35 



 
Profiel   

Tessa_93 schreef
Het welzijn van mijn vogels vind ik belangrijker dan geld :j
Ik vind dat roofvogels en uilen niet thuis horen op zo'n locatie, als dat mijn dat mijn inkomstenbron zou zijn zou ik ander werk zoeken :+

9vd10 keer interesseert het mensen niet op wat voor locatie ze staan met de vogels en denken idd alleen aan het geld. Ze zijn ook bezig met een verbod op roofvogel en uilenhouders, met dank aan dat soort mensen. In Antwerpen is het al verboden op openbaar gebied, en in Zwolle en Almere is het al op gang..

Edit: Ik werk momenteel 75 uur per week, dus verdien er zeker mijn geld mee :)



Zonde he :(, sta op veel braderieën en zie het te vaak. Ik geloof dat deze mensen echt goed zijn voor hun dieren, maar wellicht toch stukje onwetendheid??? Wie zal het zeggen.

Fijn dat jij er op een andere manier geld mee kan verdienen. Betekent dat dan ook dat je de papieren niet eens perse nodig heb? Buiten de kennis die je er natuurlijk mee opdoet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-17 23:51 



 
Profiel   

Het is idd niet verplicht. Maar je leert er wel echt alles. Om in NL te jagen e.d is het wel verplicht.
Veel mensen kunnen bijvoorbeeld niet zelf de snavel van de vogel inkorten of de schoentjes die ze omhebben maken en bevestigen, een veer repareren (stiften) als er 1 breekt..
Vind ik een kwalijke zaak. Ik vind dat je toch wel onafhankelijk moet zijn. Ik heb ook pas mijn uiltje gekocht toen ik dit allemaal kon.

En nee het is geen onwetendheid.. heb ze er vaak genoeg op aangesproken maar het interessert ze niks :n zij maken het wereldje kapot..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 00:06 



 

Wat fijn om ook eens een topic van 'de andere kant' te lezen. +:)+ Zeker na alle juichverhalen over dat uilen en roofvogels hartstikke leuke huisdieren zijn en dat imprinten ook helemaal niet erg of moeilijk is. Goed om te lezen dat er ook mensen zijn die echt vanuit het welzijn van het dier denken en niet alles wat vleugels heeft meesleept naar braderieen en dergelijke omdat ze eigenlijk toch al 'soort van gedomesticeerd' zouden zijn. Ik zie regelmatig mensen met uilen en roofvogels door de bebouwde kom lopen en die worden dan in de openbare ruimte aan de grond vastgebonden zodat iedereen ze kan zien en zelfs aaien. Als je vraagt hoe natuurlijk dat voor die beesten is krijg je te horen dat ze perfect verzorgd worden en dat je maar eens langs moet komen om zelf te zien hoe goed ze leven. Dat hebben vrienden dus eens gedaan, en toen zagen ze dat al die goed verzorgde vogels allemaal in kleine, donkere (honden?)hokken leefden. Maar ja, ze kregen op tijd water en voer en worden veel geaaid, dus dat maakt toch alles goed...

Wat ik me afvroeg is wat je precies doet als je ze inzet voor educatie en demonstraties? Ga je dan naar scholen of komen die naar jou toe, en heb je dan niet het probleem dat mensen ze per se willen aaien? En hoe groot zijn de volieres waar de vogels in leven? Ik las laatst namelijk een interessant stuk van een uilenfokker die zijn uilen al niet meer meegeeft als de hokken bij de nieuwe eigenaars niet aan de minimumeisen voldoen. En hoe lang/vaak laat je ze vrij vliegen/jagen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 00:10 



 
Profiel   

Ik vind ze zo gaaf maar zo eng.

In hoeverre lezen vogels je gedrag? Stel ik wil een vogel op m'n arm, maar ben er bang voor. Trekt die vogel zich daar iets van aan of merkt ie dat niet? Ik vind het lastig te bedenken in hoeverre er verschil zit tussen honden en paarden en vogels qua 'huisdier' zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 00:32 



 
Profiel   

Wauw, heel gaaf! Heb een aantal jaar terug op het vliegveld van Oostende eens een demo gezien met roofvogels die ze daar ook gebruikten op het vliegveld en dat was heel indrukwekkend.

Is die woestijnbuizerd nu echt zo enorm? Hij lijkt echt supergroot zo naast je hond in ieder geval :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 00:40 



 
Profiel   

Wat een leuk topic! Ik vind roofvogels en uilen (of is dat hetzelfde?) super mooi en ineteressant alleen weet ik er eigenlijk niets over.

En dat over 12 uur vliegen ik neem aan dat je er dan niet bij blijft? Hoe doe je dat is dat dan een beetje als een kat die naar buiten gaat en op een gegeven moment weer naar huis komt :))

Ik ben ook heel erg benieuwd naar de voillere. Je zegt dat bij roofvogels imprint slecht is maar ik lees dat je je uilen wel vanaf jongs af aan hebt is hier een verschil tussen?

En waarom is het repareren van een veer zo belangrijk? Of gaat dat alleen over de veren waarmee echt gevlogen wordt?

Sorry voor de vele vragen en ik kan er zo nog wel 10 bedenken :)) maar ik vind het echt heel boeiend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 05:37 



 
Profiel   

Ik volg je ook! Super interessant!!!

Ik tem wel even want dit past betet op bb-itp (volgtopics staan daar nu)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 05:43 



 
Profiel   

Oh prachtig zeg! Ik volg ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 06:02 



 
Profiel   

Ik verplaats je topic even naar [BB-HK] Beestenboel-Huiskamer, dat is de plek voor volgtopics over dieren. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 07:17 



 
Profiel   

Ik volg, vind het fascinerende vogels. Vooral de raaf ookal zullen de meeste mensen dat niet zeggen. Ik heb vroeger als klein meisje achter mensen gewoond die ook raven hadden lawaai inderdaad maar wat een slimme beesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 07:29 



 
Profiel   

Leuk, nog een volgtopic over vogels!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 07:45 



 

Ik vind de witte uil en de kerk uil het mooiste! Ik volg ook! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 08:16 



 
Profiel   

Ik ga ook dit topic mee volgen uiteraard! Mooie duidelijke uitleg! En pracht vogels <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 09:19 



 
Profiel   

Leuk en interessant topic. Ik volg ook
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 10:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 137 [ 3407 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 137  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen