Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 137 [ 3407 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 137  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

 
Profiel   

Geweldig leuk en leerzaam topic!
Ik volg op de achtergrond :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-17 09:46 



 
Profiel   

Hier nog een stille meevolger. Wat een werk zeg, om die dieren een beetje netjes te houden! Wel ontzettend interessant, die informatie, leuk! Ik hou het wel bij mijn katachtige roofdiertje. Vliegt ook heel leuk maar 'iets' minder werk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-17 10:08 



 
Profiel   

poes schreef
Tessa_93 schreef
Bij de NVWA :j
Je zou 144 ook kunnen vragen.
Misschien ook bij SJN.(stichting jachtopleiding Nederland.

Is er in België iets gelijkaardig?

Dank je voor je antwoord!


Ik ben niet geheel op de hoogte waar je dit zou moeten melden, maar ik neem aan bij Agentschap Natuur & Bos.
Natuurenbos.be

Dat zijn praktijken die niet in te jachtveld thuis horen en weinig getuigen van respect voor het wild. Dan gaat het gewoon om het schieten, dan moet men lekker naar de schietbaan gaan.

TS ik neem aan dat je wel contacten hebt in t jachtwereldje? Ik weet iemand (een jager ;) )die het heel interessant zou vinden om eens mee te gaan met iemand die daadwerkelijk jaagt met een vogel. Lokatie is het smalst van Limburg. PB mag ook ;)

Ik blijf volgen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-17 14:39 



 
Profiel   

ze zijn zo mooi Tes <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-17 15:10 



 
Profiel   

Aahgg druk druk en weinig tijd, antwoorden via de pc gaat makkelijker om de vragen allemaal te beantwoorden maar ik ga het proberen via mn telefoon. Hoop dat ik niemand vergeet, geef anders even een gil :o

Voor de mensen die zeggen dat de valkerij niet lang bestaat: het begon al 2000 jaar voor onze jaartelling.

[ img ]

De vogels waar mee word gejaagd kunnen prima voor zichzelf zorgen. Maar vrijlaten mag en wil je niet ivm flora en faunavervalsing.
Plus voor het beschermen Van onze eigen inheemse vogels.
Het blijven wilde dieren, worden niet tam en het instinct blijft erin zitten. Ze kunnen dus gewoon allemaal voor zichzelf zorgen. Ze zijn niet afhankelijk.

Al mijn vogels zijn in gevangenschap geboren en gekweekt. Het is gelukkig al jaren verboden om ze uit het wild te halen. Ze moeten daarom ook allemaal de juiste papieren en documenten hebben.
In Duitsland mag je ze nog wel vangen en gebruiken voor de valkerij (jagen) je mag je gevangen vogel niet verkopen en is valkeniersverbonden. Als je om wat voor reden dan ook wilt stoppen moet je m weer vrijlaten.

Troi: ze zitten niet kort vastgebonden met een touwtje om hun poten en komen niet 10 minuten tot een uur los.
Lees het topic anders eerst even door? ;)
Soms zijn ze los en vliegen ze helemaal niet. Kan ik 4uur in de regen op ze wachten terwijl ze rustig in de boom zitten te niksen ;) iets met natuurlijk gedrag :j
Heb je ooit een leeuw voor de lol rondjes zien rennen/energie verspillen? Het zijn roofdieren. Die doen zo min mogelijk om energie te besparen en de kans op een lang leven te vergroten.

Ik zou ze ook met alle liefde allemaal los in hun verblijf zetten met de deuren open. Kom jij dan uilenlijkjes rapen die worden opgegeten door mn roofvogel? :j
Duidelijk dat jij het topic niet hebt doorgelezen voor je je oordeel klaar hebt. Jammer.


Desty: nee ze zou niet zomaar naar een vreemde komen. Mits iemand een handschoen heeft met voedsel. Maar die kans is klein :j

Edit: het vangen van een roodstaartbuizerd, de training en uiteindelijk het jagen met de vogel. De buizerd heeft uiteindelijk weer de vrijheid maar kiest er toch voor om terug te komen naar de mens om mee samen te werken. Als ie het zo slecht had koos ie het hazenpad wel :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 14:03 



 

Tessa_93 schreef
Dat zeg ik niet, of misschien dat het verkeerd over komt. Ik bedoel dat ik dit geen leed vind hoe ik mijn dieren hou, maar dat je over andere dingen niemand hoort, terwijl ik mijn dieren de vrijheid geef en bijvoorbeeld een konijn in een hokje gestopt zit in zn eentje, en dat mag wel en is niet zielig. :j


Dan moet je denk ik toch echt wat vaker hier op Beestenboel kijken in alle konijnen-, hamster- en caviatopics. :D Daar wordt ruimschoots kritiek gegeven als iemand een hamster/cavia/konijn in een kooi wil houden die maar 50% van de minimumgrootte is, dus het lijkt me niet meer dan logisch dat je dezelfde opmerkingen krijgt als je hetzelfde doet met een roofvogel.
Het belangrijkste verschil is dat het gros van de mensen niets weet van roofvogels en hun behoefte en dat als een hok er maar gezellig uitziet mensen allang tevreden zijn, stomweg omdat ze niet weten dat het volgens internationale normen echt veel te klein is. Ik denk dat jij er dus zelfs nog vrij makkelijk mee weg komt in je berichten over hoe jij je dieren houdt, gewoon omdat mensen (in NL tenminste, in BE en DE gelukkig al wel) niet beter weten. :)
Maar goed, we weten allebei dat jouw verblijven op geen manier aan de internationale minimumformaten voldoen, deze afmetingen heb ik ook in dit topic gezet zodat anderen zich bewust worden van het feit dat ook roofvogels en uilen echt levensruimte nodig hebben in de tijd dat je niets met ze doet, maar aangezien jij dat verschil niet als probleem wilt zien hou ik er hier verder over op.

Citaat
Mijn woestijnbuizerds werken op een werkdag gemiddeld 12 uur in de zomer, of 8 uur in de winter. Of tot hun krop vol is. Hetzelfde met mn uilen, die vlieg ik tot ik merk dat ze minder appél hebben (minder op mij gericht zijn) want dat betekend dat ze bijna vol zitten. Dan willen ze ook niet meer vliegen en gaan ze op stok. Dus qua tijd is het steeds verschillend, het kan 10 minuten zijn of een uur, ligt eraan hoeveel eten ze willen.


Jeetje, zo is het inderdaad een tijdrovend bestaan als de buizerds 12 uur per dag gevlogen moeten worden en je vervolgens ook nog elke andere vogel apart een uur vliegtijd moet geven. :wow:
Dan zijn paarden ineens wel heel erg low maintenance in vergelijking. 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 14:20 



 
Profiel   

Gelukkig is een hamster een totaal ander dier dan een roofvogel met andere behoeftes. Een hamster rent heel graag in een rad, (rennen zonder doel)
Ik heb mijn roofvogels en uilen nog nooit voor de lol zien vliegen. Ze doen alles met een doel. Ze verspillen geen energie :)

Jep, mijn verblijven voldoen inderdaad niet aan de internationale minimumformaten, want die zijn er niet in NL.
En als je vind dat dit te klein is, kom gerust eens langs. In het hok van mn oehoe ligt de ontlasting alrijd in 1 hoekje. En daar zit ie ook altijd, de hele dag. Want ze verspillen geen energie.

Klopt dat zijn lange dagen voor mn buizerds, ze MOETEN geen 12 uur vliegen in de zomer. Het ligt eraan hoelang ik nodig ben op welke dagen.

Gelukkog doe ik de vogels niet alleen in de drukke periodes en is er iemand anders die mn andere vogels beweging geeft ;)

Daarnaast hoeven de andere vogels geen uur te vliegen... het ligt eraan hoelang ze wille.. Uilen steken na 10 minuten vaak al hun middelvinger op..

Lezen is zó lastig :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 14:24 



 
Profiel   

super gaaf topic! Ik volg ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 14:56 



 
Profiel   

Ik ben een stille volger, vindt het prachtige dieren om te zien :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 14:57 



 
Profiel   

Zomaar even een foto :)
Met die zwarte haartjes vangen ze de trillingen op van geluid. Hun kop heeft de vorm van een schotel. Het geluid gaat op die manier naar de oren die ongelijk staan. Zo kunnen ze je 3D luisteren. Dus op welke hoogte hun prooi zich bevindt en op welke afstand.
Met deze storm en regen kunnen uilen ook heel lastig, bijna niet eigelijk, aan een prooi komen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 15:04 



 
Profiel   

Wauw <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 15:09 



 
Profiel   

Ik probeer goed te lezen, maar snap het nog niet helemaal.
Je buizerds vliegen soms zo'n 12 uur op een dag? Maar hoe krijg je dat dan voor elkaar? Zij willen toch ook energie besparen en dus maar zo'n uurtje vliegen? Of is het 12 uur buiten hun kooi, waarvan 10 uur op een tak zitten?
En je vogels willen (vind ik logisch) niet te lang vliegen en gaan lekker op een tak zitten. Maar ze gaan wel op die tak zitten, ipv bij jou op de hand (op dat moment dan). Misschien dat ze dus wel genieten van de vrijheid/afleiding/verandering in uitzicht of zo? Anders kwamen ze toch meteen terug?
Waarmee ik overigens niks bedoel qua wel/niet goed, ik probeer te snappen hoe die vogels denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 15:14 



 
Profiel   

Sofy schreef
Ik probeer goed te lezen, maar snap het nog niet helemaal.
Je buizerds vliegen soms zo'n 12 uur op een dag? Maar hoe krijg je dat dan voor elkaar? Zij willen toch ook energie besparen en dus maar zo'n uurtje vliegen? Of is het 12 uur buiten hun kooi, waarvan 10 uur op een tak zitten?
En je vogels willen (vind ik logisch) niet te lang vliegen en gaan lekker op een tak zitten. Maar ze gaan wel op die tak zitten, ipv bij jou op de hand (op dat moment dan). Misschien dat ze dus wel genieten van de vrijheid/afleiding/verandering in uitzicht of zo? Anders kwamen ze toch meteen terug?
Waarmee ik overigens niks bedoel qua wel/niet goed, ik probeer te snappen hoe die vogels denken.


Ah Zo.
Ze worden 12 uur gebruikt.
En vliegen van willekeurige zitplek terug naar de hand. Dus niet 12 uur achter elkaar in de lucht.
En soms hebben ze idd geen zin meer of hun krop zit vol en gaan dan rustig op hun gemakkie verteren op een dak of tak.
Dan moet je wachten.
Ze komen alleen terug naar ons met een doel -> voedsel
Dus stel de vogel zit vol en je wilt m laten vliegen blijven ze op de hand zitten, of gaan op een dak/tak zitten en blijven daar voorlopig nog wel even.
De vogel komt bij je terug voor eten, dus als ze geen trek hebben zien ze ook geen reden om terug te komen. :j

Konijnen, hamsters etc bewegen heel graag dus ja, die moeten ruimte hebben..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 15:23 



 
Profiel   

Dus eigenlijk als je met de vogel op pad gaat moet je zorgen dat ie nog niet vol zit wil je voor het donker met vogel en al thuis zijn? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 15:24 



 
Profiel   

xyzutu2 schreef
Maar goed, we weten allebei dat jouw verblijven op geen manier aan de internationale minimumformaten voldoen, deze afmetingen heb ik ook in dit topic gezet zodat anderen zich bewust worden van het feit dat ook roofvogels en uilen echt levensruimte nodig hebben in de tijd dat je niets met ze doet, maar aangezien jij dat verschil niet als probleem wilt zien hou ik er hier verder over op.


En nogmaals, Duitse richtlijnen zijn geen internationale minimummaten. Die zijn er namelijk niet. Of je negeert mijn post heel bewust, of je hebt er overheen gelezen, maar doorgaan over zogenaamde internationale minimummaten heeft dus geen zin want die bestaan simpelweg niet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 15:30 



 
Profiel   

Voor mensen die het interessant vinden:

Jagen met havik


Jagen met steenarend




Jagen met slechtvalk (vanaf 1:36)


Harris met grootheidswaanzin


Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 07-06-17 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 15:37 



 
Profiel   

loez schreef
Dus eigenlijk als je met de vogel op pad gaat moet je zorgen dat ie nog niet vol zit wil je voor het donker met vogel en al thuis zijn? :D


correct :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 15:38 



 
Profiel   

Vraagje...is er een specifieke reden waarom die slechtvalk een kapje op heeft? :) vind het er altijd zo raar uit zien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 15:57 



 
Profiel   

Interessant weer! Ik heb het eerste filmpje gezien, de rest kijk ik straks. Ergens vind ik het wel sneu voor de buizerd, maar het vangen gaat eigenlijk heel snel en best vriendelijk. Wel denk ik dat het enorm veel stress oplevert voor het muisje :=

Dat kapje vroeg ik me inderdaad ook af. En je schreef dat als de buizerd wilde, hij weg kon, maar met die bellen om zijn pootjes hoort toch elk prooidier hem aankomen? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 16:10 



 
Profiel   

Heel informatief dit topic. Leuk om te lezen. En als je een van je vogels dan los is, pakken ze dan alles wat ze pakken kunnen in het wild? Dus als er een muisje loopt mogen ze die dan vangen? En beetje rare vraag, stel er loopt een chihuahuapupje zouden ze die ook vangen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 17:19 



 
Profiel   

Wauw, best indrukwekkend om te zien dat zo'n vogel gewoon een hert kan neerhalen, dat had ik niet verwacht.

Vind dit echt een leerzaam topic. Anders kom je hier eigenlijk totaal niet mee in aanraking. Leuk dat je dit doet TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 18:33 



 
Profiel   

Wow toffe filmpjes! Onwijs grappig om te zien dat die vogels de prooien al zo'n beetje in hun klauwen hebben terwijl ik nog loop te zoeken waar ze eigenlijk achteraan gaan :Y)

Hoe doe je dat eigenlijk, heb je bepaalde commando's waardoor de vogels achter hun prooi aan gaan? Of weten ze gewoon wat ze te doen staat en grijpen ze elke kans een prooi te pakken?
Stel: jij hebt een konijn op het oog maar vogel ziet opeens een fazant. Gaat ie daar dan achteraan of netjes achter de prooi aan die jij hebt uitgekozen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 18:58 



 
Profiel   

Enorm gave filmpjes. Heb ze allemaal gekeken.

Roept wel een paar vragen op. Waarom inderdaad dat kapje? Zal een hongerige (wilde) roofvogel ook kleine honden pakken?
Soms zie je dat ze een konijn of hert te pakken hebben, deze leven dan nog half. Wacht je tot de vogek deze dood knijpt of help je dan om lijden te besparen? En als laatst, daarna pak je ze weer op. Maar is er dan geen kans dat ze jou bijten omdat je zogezegd de prooi afpakt ? Soort voernijd net als bij honden :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 19:42 



 
Profiel   

Nu ik het filmpje van het hert heb gezien vrees ik ook voor mijn golden retriever haha. Dacht eerst alleen aan kleine dieren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 19:50 



 
Profiel   

En weg is je hond _O- :evaw:

Dat kapje heet een huifje, dit houd de vogel rustig zoals oogkleppen bij een paard. Ze kunnen heel onrustig worden als ze van alles om zich heen zien en er achteraan willen. Of op een drukke locatie om ze stress te besparen. Ze worden er rustig van.

Ze kiezen zelf de prooi uit dat kan je niet bepalen voor ze. 9vd10x kiezen ze de goede uit :j

Sommige imprint roofvogels zijn van niks bang en tot alles in staat dus een chihuahua kan dan idd een prooi worden. Nóg een nadeel van het imprinten van een roofvogel.

(geen valk maar een harris)


Of als ze denken dat hun prooi afgepakt word


Bij het jagen moet je inderdaad ook goed weten hoe je de prooi afneemt anders gaan ze je als concurrent zien en hangen ze in je :j
Daarom is het ook zo belangrijk dat je goed weet wat je doet en hoe je het doet.
Mijn harris stapt netjes zelfstandig over op de hand en laat zelf de prooi los. Dus staat het zegmaar af :j

Edit: Oja, vaak is de prooi niet meteen dood maar in shock zoals je op sommoge filmpjes ziet zoals bij het hert. We zijn inderdaad verplicht het dier zo snel mogelijk te doden om onnodig lijden te besparen. Dat is zelfs strafbaar en kan je je akte kosten (gelukkig!) geen enkel dier hoeft te lijden.

In de natuur doden ze hun prooi vaak niet, hier nemen ze de moeite niet voor (kost extra energie) ze beginnen vaak meteen met plukken/eten tot het dier vanzelf dood gaat. Je kent vast de filmpjes wel van de sperwer met houtduif.. De natuur is hard..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 20:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 137 [ 3407 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 137  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen