Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 137 [ 3407 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 137  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

 
Profiel   

Ik volg..... jaren op de lijst gestaan voor dwerguiltjes.....
Maar ik kon het niet, ik vind dat de uilen moeten jagen. En niet mcdiepvries moeten eten

Ik volg vind heerlijk topic
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 20:54 



 
Profiel   

Prachtige dieren maar ik zou ze vrijlaten geloof ik ( of trainen om vrij te gaan leven, want dat zal door het weghalen bij de moeder vlak na de geboorte wel niet kunnen)..

Ik wordt altijd wat verdrietig van zulke machtige dieren in een hokje puur voor het plezier van mensen ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 21:39 



 
Profiel   

_Micha_: Woonwijken, stations, vuilstortplekken etc inderdaad :j

TinkerTreas: Broedvrij houden inderdaad, heb ik afgelopen 2 jaar heel veel gedaan, nu enkel nog overlastbestrijding gelukkig :)

LadyMadonna: Nee nee, echt jagen, dus het vangen van levende prooi, denk aan konijn, haas, houtduif, fazant..

Saar88: In Nederland mag je niet jagen met een raaf, het is ook een zangvogel en vangt met name jonge hulpeloze haasjes en verder kadavers. het is geen roofvogel. Ik weet in Duitsland wel iemand die dat doet, met 4 tegelijk op 1 prooi..
Raven zijn inderaad ontzettend monogaam dus hechten zich echt aan 1 persoon. hij vraagt inderdaad om aandacht en kriebels, met dat snaveltje pushen herken ik inderdaad :D
Raven, kraaien, roeken en kauwtjes lijken er idd op.

troi: Uilen worden vaak in een broedmachine uitgebroed. Zoals ik in mijn OP ook al heb gezegd; het blijven wilde dieren. Het instinct zit er gewoon in, dus kunnen gewoon overleven in de natuur. Mits ze succes hebben met het jagen uiteraard. Als ze het echt zo slecht hadden waren ze er dus tussenuit geglipt.
Vrijlaten (dumpen in de natuur) mag niet, ivm faunavervalsing ;)
Zelf word ik heel verdrietig van parkieten in kooitjes die nooit mogen vliegen, terwijl zij dat wel voor de lol doen, en konijnen in hun uppie in kleine kooitjes, paarden 23/7 in een box etc :n
Mijn vogels vliegen gewoon los, vrij, in het wild, en komen steeds weer terug :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 22:03 



 
Profiel   

Super gaaf en leerzaam, ik volg!
Heb je een foto van de raaf waarop je kan zien hoe groot ie is?

Heb t filmpje van de transformer uil bekeken trouwens, ik ging stuk, wat een dier :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 22:03 



 
Profiel   

Uhmmm even kijken..

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 22:11 



 
Profiel   

Interessant.. Kan je meer uitleg geven over hoe dat jagen werkt? Want de vogel kiest dan neem ik aan zelf z'n prooi?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 22:16 



 
Profiel   

Het jagen gebeurt met een hond, fret en jachtvogel. Hond hoeft niet per sé maar is wel handig :D

We gebruiken een staande hond. Denk aan een pointer, duitse staander.. die staat voor op een prooi. vervogels jaag je het wild op en laat je de vogel los en zal achter de prooi aan gaan.

Het jagen kan ook met een fretje. De fret laat je in de pijp gaan en zal het konijn de burcht uitjagen. Dan laat je de vogel los.

De hond kan ook ''aanwijzen'' waar de prooi zit waar je de fret dan weer los kan laten.

De jachtvogel zal de fret niet slaan (vangen)

Als de vogel een konijn geslagen (gevangen) heeft zal je de de prooi op de juiste manier moeten afnemen om te voorkomen dat de vogel jou als concurrent ziet omdat je het afneemt. Dit is héél belangrijk ook ivm de vertouwensband.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 22:33 



 
Profiel   

Maar, en please correct me if i'm wrong... ik dacht dat jagen dmv het wild opjagen/drijven in nl niet mocht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 22:37 



 
Profiel   

Super interessant topic! Ik droom al sinds mijn 10e van een eigen vogel, ik heb echt een zwak voor raven en kerkuiltjes, maar helaas denk ik niet dat ik er geschikt voor ben, bij gebrek aan kennis en tijd om die kennis op te doen.
Een tamme kraai of kauw lijkt me dan nog wel eens wat maar ik denk dat het verstandig is het voorlopig even bij de paarden te houden :Y)

Ik ben overigens erg benieuwd wat je met imprinten bedoeld. Ik gok het kuiken aan een mens laten 'binden' zodra ie uit het ei is om m eenkennig te maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 22:37 



 
Profiel   

LadyMadonna: Hoe bedoel je precies?

Laurora: Imprinten is het grootbrengen met de hand, je hebt verschillende soorten van grootbrengen.

Full imprint: eigenaar - vogel 1 op 1.. vogel zal niet sociaal zijn naar andere vogels, ziet zichzelf niet als uil zegmaar, vertrouwd de mens van jongs af aan.
Social imprint: groep kuikens - eigenaar.. vogel is sociaal naar andere vogels en vertrouwd de mens van jongs af aan.
Parent reared: de vogel word door de ouders grootgebracht. na 100 dagen zijn de veren droog en kunnen ze bij de ouders weg, ze zijn volledig uitgegroeid. Je zal het vertrouwen van de vogel moeten winnen. Een roofvogel zal binnen een maand los vliegen als je alles goed doet. (als je uilen op deze manier grootbrengt kan je er niks mee)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 22:56 



 
Profiel   

Mag ik vragen waarom je wil jagen? Op de wei loopt ook weer een koppel uitgezette tamme fazanten te wachten tot de 'nuttige' jager langskomt. Ik kan je verzekeren dat die mij niet moet tegenkomen. Sorry maar hoe spreek jij dat goed?

Over paarden/andere dieren houden. Nu veralgemeen je ook wel. Er staan ook genoeg paarden 24/7 buiten. Er worden genoeg konijnen heel goed gehouden. Etc.

Dus zeggen dat jij vogels mag houden omdat alle andere dieren slecht gehouden worden, vind ik niet zo'n goed argument.

Wat voor leven hebben he prooien gehad dan? Geef jij die zelf een mooi leven?

Ik vind het wel erg dubbel dit ( bij houden van elke vleeseter wel uiteraard).

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 23:18 



 
Profiel   

Tessa_93 schreef
LadyMadonna: Hoe bedoel je precies?

Laurora: Imprinten is het grootbrengen met de hand, je hebt verschillende soorten van grootbrengen.

Full imprint: eigenaar - vogel 1 op 1.. vogel zal niet sociaal zijn naar andere vogels, ziet zichzelf niet als uil zegmaar, vertrouwd de mens van jongs af aan.
Social imprint: groep kuikens - eigenaar.. vogel is sociaal naar andere vogels en vertrouwd de mens van jongs af aan.
Parent reared: de vogel word door de ouders grootgebracht. na 100 dagen zijn de veren droog en kunnen ze bij de ouders weg, ze zijn volledig uitgegroeid. Je zal het vertrouwen van de vogel moeten winnen. Een roofvogel zal binnen een maand los vliegen als je alles goed doet. (als je uilen op deze manier grootbrengt kan je er niks mee)


En wat is dan de beste manier als je het uit het welzijn van het dier handelt?

En wat eten je vogels, gewoon eendagskuikens ofzo? Mogen ze ook wel eens een prooi voor hunzelf houden?

Oh, en zijn er ook mogelijkheden ergens in nederland om eens een workshop oid te volgen om te kijken wat het vak inhoud?

Sorry voor de vele vragen O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 00:11 



 

Gaaf, die foto van de binnenkant van de snavel van de raaf. Ik vind die er altijd zo onschuldig uitzien vergeleken met roofvogels, maar zo zie je ineens dat dat toch ook écht geen graseter is. :D

Tessa_93 schreef
xyzutu2: ik heb liever dat de dieren vrij vliegen en wat kleiner gehuisvest zitten zoals bij mij dan dat ze permanent in een hok zitten van 10x4 ofzo. Want daar kan een oehoe ook niet écht vliegen..


Lastige vergelijking: waarom zouden uilen/roofvogels die wonen in een hok van internationale minimumafmetingen minder vaak vrij mogen rondvliegen dan vogels die in hokjes van de helft van dat formaat moeten leven?
Alsof je stelt: liever een hond in een bench die de helft te klein is dan een hond die nooit uitgelaten wordt.

Zou je niet altijd uit moeten gaan van wat experts zien als de minimumafmetingen zien voor een verblijfshok voor de 22 (?) uur die de roofvogel/hond daar per dag in doorbrengt, én los daarvan heel veel met hem per dag vrij moeten vliegen? Waarom gaat in jouw beleving veel vrij vliegen alleen samen met leven in te kleine hokjes?

Laatste vragen; ;) Hoeveel uur vliegen al jouw individuele vogels per dag los? En kun je er meerdere tegelijk laten vliegen of moet dat echt een voor een?
En hoe leer je in vredesnaam aan een vogel dat hij het konijn grijpt en niet die fret? 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 00:31 



 
Profiel   

Heel gaaf dit!!
Maar ik vind alle soorten vogels over het algemeen heel ongeschikt om in kooien te houden. Vind zeker de grotere vogels in de dierentuin ook het meest zielig. Zo heb ik bijvoorbeeld Toekans in het wild gezien, en als je dan ziet wat voor een afstanden ze binnen enkele seconden af kunnen leggen..
Ben dus erg benieuwd hoe jouw vogels gehouden worden :)

(En dat er veel dieren in Nederland, zoals parkieten, konijnen etc. niet goed gehouden worden vind ik absoluut niet relevant. Ik denk dat iedereen in dit topic ermee eens is dat dat niet kan).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 07:24 



 
Profiel   

Wij hebben vorig jaar een workshop gedaan met roofvogels. Ook dat Dracula uiltje hadden ze mee en andere uilen en grotere roofvogels en slechtvalken. Ze hadden ook een imprint mee, die hadden ze overgenomen. Om gek van te worden dat beest :O
Ik vind het prachtig, roofvogels (Naja, dat verslinden van een schattig konijntje hoef ik niet perse te zien, ook al is dat de natuur). Zo cirkelend in de lucht.

Heb je ook filmpjes van dat je met ze vliegt?
Zou je het eens overwegen om ze met GoPro te laten vliegen? Of werkt dat niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 07:46 



 
Profiel   

poes schreef
Mag ik vragen waarom je wil jagen? Op de wei loopt ook weer een koppel uitgezette tamme fazanten te wachten tot de 'nuttige' jager langskomt. Ik kan je verzekeren dat die mij niet moet tegenkomen. Sorry maar hoe spreek jij dat goed?

Over paarden/andere dieren houden. Nu veralgemeen je ook wel. Er staan ook genoeg paarden 24/7 buiten. Er worden genoeg konijnen heel goed gehouden. Etc.

Dus zeggen dat jij vogels mag houden omdat alle andere dieren slecht gehouden worden, vind ik niet zo'n goed argument.

Wat voor leven hebben he prooien gehad dan? Geef jij die zelf een mooi leven?

Ik vind het wel erg dubbel dit ( bij houden van elke vleeseter wel uiteraard).


Als jij denkt dat konijnen het zo goed hebben :n
Worden nog steeds massaal gedumpt op straat en in opvangen... Leven alleen in kleine hokjes...

Laat me raden. Vegetarisch? :')

Wat doen tamme fazanten in de natuur vraag ik me meteen af. In gevangenschap geboren fazanten horen in een verblijf. Als ze dus gevangen worden, logisch, want dit is Flora en Faunavervalsing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 08:08 



 
Profiel   

Voor de jacht worden fazanten uitgezet. Er wordt amper op wilde dieren gejaagd en het verhaaltje van zieke dieren afschieten lijkt mij ook niet zo heel accuraat. Dit is wel in België.

Ik ben ervan overtuigd dat veel dieren verkeerd gehouden worden maar dat is niet relevant. Het is niet omdat de één zijn konijn slecht houdt dat de ander zijn konijn een beetje slecht mag houden. Zoals Simba ook zegt.

Ik vind het prachtige dieren, maar ik vraag me ook af met 8 stuks en zulke lange werkdagen of idd dan elke vogel genoeg eruit komt. Ik ken deze dieren niet en kan goed hoor dat ze echt een heel fijn leven hebben. Ik zie iig dat TS er heel erg mee begaan u's en dat vind ik dan ook super.

Alleen of dit eigenlijk dieren zijn om te houden in gevangenschap, of dit een traditie is die moet voortgezet worden, en waarom ze wil jagen, dat zijn dingen waar ik wel vraagtekens bij zet.

Verder vind ik dat iedereen dat wel ook gewoon voor zichzelf tot op zekere hoogte mag uitmaken. Of je nu wel of niet welke dieren houdt en hoe.

En ja vegetarisch en dus wat vaker bezig met deze zaken. Was ervoor ook wel al tegen jagen, zeker op uitgezet 'wild'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 08:21 



 
Profiel   

poes schreef
Voor de jacht worden fazanten uitgezet. Er wordt amper op wilde dieren gejaagd en het verhaaltje van zieke dieren afschieten lijkt mij ook niet zo heel accuraat. Dit is wel in België.


Ik was stille meelezer, prachtige dieren. De raaf vind ik helemaal geweldig :j

Maar ik kan het niet laten op bovenstaande te reageren. Dit is echt niet waar. Ik ben zeer bekend met de jacht in Nederland, België en Duitsland. Het uitzetten van dieren voor de jacht is verboden, en wordt door het grootste deel van de jagers ook niet gewaardeerd.
Afschot zijn natuurlijk niet alleen zieke dieren, maar er wordt wel degelijk goed geselecteerd.
Er bestaat echt een verkeerd beeld, veelal door social media, die stroperspraktijken en trofeeenjagers in beeld brengen, die geen enkel respect voor het wild tonen. Jammer.... ik hou meestal wijselijk mijn mond, maar soms kan ik het toch niet laten.

Mooi dat je gaat jagen met de vogels, dat ze kunnen doen waar ze voor geboren zijn. de afmeting van de verblijven heb ik geen idee van, een vogel lijkt mij een energiebespaarder, zoals bijna ieder roofdier, die idd de rest van zn tijd gewoon zit te suffen als hij zijn buik vol heeft. Of een groter verblijf dan zinnig is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 09:04 



 
Profiel   

Wat geniet ik van je topic...

20 jaar geleden in Mexico een demonstratie gezien op een berg in een oude burcht...met condors die gewoon naast het publiek zaten, ( we moesten heel stil blijven zitten en de vogels negeren) dat alleen al was indrukwekkend tot ze boven je begonnen te vliegen, grote arenden, en verschillende soorten uilen...

Dan vlogen ze om de oude toren heen, uit het zicht en dan kwamen ze weer...de eerste keer dat ik met zulke grote en indrukwekkende vogels, weet niet meer welke, maar het waren er veel verschillende in aanraking kwam...dat er dan gewoon gieren tussen een groep van ong 15 man zittend op de grond rondlopen....dat was kicken...

Nu woon ik in een gebied met veel buizerds en sommige joekels als je hun spamwijdte boven je ziet, heel gaaf.

Vorig jaar een joekel van een bosuil in de boom waar ik onder zat, ineens zag ik hem, hij zag mij en vloog weg met een flinke spanwijdte en paar slagen uit het zicht...
al 2 winters hoor ik in de avond een ohoe..

Jarenlang een kerkuil bij de overburen in een kast geweest..

Wat een super job heb je!!
Uilen vind ik pracht vogels, de mystiek die ze uitstralen.

Succes met je vogels, volg je topic graag met veel foto's en leerzame uitleg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 09:12 



 
Profiel   

Even over konijnen, vorig jaar was er weer een massale konijnenziekte waar ze een nare dood aan stierven...wij hadden toen ook een plaag....niet leuk als dan een blind jong konijn jouw tegen komt en niet weet te vluchten omdat hij blind is en zwak en je deze uit zijn lijden moet verlossen...
Kennelijk heeft de ziekte flink zijn best gedaan, geen konijn meer te bekennen...

Dat zieke dieren zich massaal voortplanten en ziek kroost voortbrengt is ook niet wenselijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 09:17 



 
Profiel   

Uilen..mooi! Waar ik in de winter mijn honden uitlaat is een boom waar uilen zitten. Ene dag zit er 1...andere dag 4. Veel mensen kwamen speciaal voor die uilen. Ik keek ook altjjd ff die boom in...heel gaaf

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 09:25 



 
Profiel   

Rochiril schreef
poes schreef
Voor de jacht worden fazanten uitgezet. Er wordt amper op wilde dieren gejaagd en het verhaaltje van zieke dieren afschieten lijkt mij ook niet zo heel accuraat. Dit is wel in België.

Maar ik kan het niet laten op bovenstaande te reageren. Dit is echt niet waar. Ik ben zeer bekend met de jacht in Nederland, België en Duitsland. Het uitzetten van dieren voor de jacht is verboden, en wordt door het grootste deel van de jagers ook niet gewaardeerd.
Afschot zijn natuurlijk niet alleen zieke dieren, maar er wordt wel degelijk goed geselecteerd.
Er bestaat echt een verkeerd beeld, veelal door social media, die stroperspraktijken en trofeeenjagers in beeld brengen, die geen enkel respect voor het wild tonen. Jammer.... ik hou meestal wijselijk mijn mond, maar soms kan ik het toch niet laten.

Ik heb er geen idee van of het mag of niet, maar hier in de buurt worden ook zeer zeker wel fazanten uitgezet voor de jacht. Het is dus echt niet zo vreemd wat poes zegt.

@ TS, ik ben er ook wel benieuwd naar hoe je zo'n vogel dat leert dat hij niet je fret mag pakken maar wel een konijn bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 09:27 



 
Profiel   

Tessa_93 schreef
rider: Leuk dat je dit vraagt, er worden inderdaad maar 200 aktes vrijgegeven in Nederland. In Belgie niet daar mag je met een jachtveld gewoon je gang gaan, zelfs met uilen. Met een gewone jachtvergunning mag je jagen met geweer, tijdens de opleiding van SJN (Stichting Jachtopleiding Nederland) kan je kiezen tussen jacht met jachtvogels, jacht met geweer of jacht met de eendenkooi. Of je doet ze allemaal natuurlijk :+ Het is wel zo nu ik geslaagd ben voor Jacht met jachtvogels dat ik niet met geweer mag jagen, als ik dit wel wil doen moet ik de gehele opleiding opnieuw doen.


Interessant! Goed ook denk ik, die limiet op aktes. :j Wel vreemd dat je de hele opleiding opnieuw zou moeten doen als je nog een ander type vergunning wil. In Duitsland is het geloof ik zo dat je eerst je normale jachtvergunning moet hebben en daarna een valkeniersvergunning kunt krijgen (met aanvullende opleiding). Ik stond trouwens versteld van wat je in DL allemaal (uit je hoofd) moest weten om de test voor de jachtvergunning te halen. Dat zal in Nederland vast niet veel anders zijn. Interessant hoor!

Ik ben pro jacht, als de prooidieren nuttig gebruikt worden. Ik zie liever een jager die zichzelf een hertenbiefstukje schiet dat lekker in het wild gedarteld heeft, dan een plofkip in de supermarkt. :)

Zijn de prooien die vogels vangen ook voor (menselijke) consumptie of is dat meer 'ongedierte' bestrijding?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 09:33 



 
Profiel   

Ik vind het zo gaaf! Zou ik een keer mogen langskomen? Of zie je dat niet zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 09:59 



 
Profiel   

Fangio schreef
poes schreef
Voor de jacht worden fazanten uitgezet. Er wordt amper op wilde dieren gejaagd en het verhaaltje van zieke dieren afschieten lijkt mij ook niet zo heel accuraat. Dit is wel in België.

Ik heb er geen idee van of het mag of niet, maar hier in de buurt worden ook zeer zeker wel fazanten uitgezet voor de jacht. Het is dus echt niet zo vreemd wat poes zegt.

@ TS, ik ben er ook wel benieuwd naar hoe je zo'n vogel dat leert dat hij niet je fret mag pakken maar wel een konijn bijvoorbeeld.


Spijtig en zeker niet zoals t hoort. De fazant en andere vogels die in t veld broeden lopen sterk terug, ze zijn niet opgewassen tegen de intensieve landbouw. Spijtig want ik heb er een prima recept voor. ;) ze worden hier gewoon niet meer bejaagd, die paar wat er zitten. Die arme tamme fazanten wat ze uitzetten overleven gewoon niet.

Daar ben ik ook benieuwd naar, hoe krijg je de vogel Zover dat hij het fret met rust Laat?

(Quote verwijderd, teveel quotes in een bericht)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 10:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 137 [ 3407 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 137  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen