[VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:18

Ik heb mijn broertje op dit topic gewezen en nu vraagt ie of je niet toevallig nog een slaaf zoekt :')

Siggislief

Berichten: 14020
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 17:53

MoonWencke schreef:
Ik heb mijn broertje op dit topic gewezen en nu vraagt ie of je niet toevallig nog een slaaf zoekt :')


Ik las het verkeerd.. _O-

'Nu vraagt ie of je niet toevallig nog een Raaf zoekt'

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 18:50

Sneu van dat torenvalkje, hoop dat ie snel terug is.. :n

Met Swieber gaat het heel erg goed! Heb gevraagd aan de eigenaar of hij wat foto's kan maken voor zijn fanclub :=

Haha MoonWencke, hij is van harte welkom om te komen schrobben hoor _O-


Mooi filmpje gevonden over de valkerij
(Valkerij is een eeuwenoude jachtmethode waarbij wild in zijn natuurlijke omgeving middels een "getrainde" roofvogel wordt bejaagd.)

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 19:54

Mooi filmpje van valkeniers (mensen die jagen met roofvogels) voor mensen die de Engelse taal goed beheersen :o

1e vogel: Roodstaartbuizerd
2e vogel: Havik
3e vogel: Giervalk hybride
4e vogel: Slechtvalk

Bij 4.20 en 6.20 2 hele mooie jachtvluchten


Eelmo

Berichten: 2944
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:24

Wat is die giervalk uit het filmpje een schitterend vogel zeg <3

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:35

_Dracarys schreef:
Haha MoonWencke, hij is van harte welkom om te komen schrobben hoor _O-
Dat zie ik hem ook nog wel doen ook ;). Beetje jammer dat het niet om de hoek is.

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 03:39

WoW, dat filmpje van jouw in het bos, hoe hij dan over je heen vliegt. Wat een gaaf gevoel mort dat zijn om dat gewoon dagelijks te mogen aanschouwen.

Ik ben zeer benieuwd naar de andere filmpjes die je hebt gepost maar die ga ik even voor morgen bewaren.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 07:53

Prachtige filmpjes! Vond het bijzonder om te zien dat de vogels 'van onderaf' aanvallen. Ik dacht altijd dat ze hoog in de lucht gaan, en dan omlaag stoten op de prooi.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 12:35


Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:57

Je linkje werkt niet bij mij!

Ooh ik zie dat dit mijn eerste reactie in het topic is :D lees al sinds t begin stilletjes mee!

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 15:50

Nu wel? :o

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: Belgiƫ

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:52

Wat ik mij eigenlijk afvraag, als je zo door het bos wandelt met je vogel los achter je aan en die zit op een tak, waarom gaat die niet achter een prooi aan mocht die toevallig wat klein wild daar zien lopen?

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 22:39

Goede vraag :j
Ze heeft er geen reden voor om energie te "verspillen" om zelf iets te vangen. Gezien ze weet dat ze ook een volle krop krijgt als ze bij mij is.
Ze is er ook niet voor getraind/gestimuleerd om te jagen en heeft geen honger :j

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 01:23

Dit filmpje roept een aantal vragen bij mij op. Hopelijk mag ik deze op je afvuren :+.
1. Wat voor vogel was dat in hemelsnaam :')? Een gans ?
2. Is het normaal dat ze zo lang door/achter hun prooi blijven aangaan ? Is dat niet moeilijk als valkenier om bij te houden?
3. Waarom kiest de vogel voor een diersoort wat zoveel groter is? Of is dit puur de keus uit honger?
4. De vogel leefde nog toen de mensen aan kwamen. Maken hun dan vogel dood om hem uit ze leiden te verlossen?

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 13:17

1. Pfoe wat voor vogel het is durf ik niet met zekerheid te zeggen. De roofvogel is in ieder geval een sakervalk
2. Het is inderdaad niet "natuurlijk" dat ze zovaak een doorstart maken en maar door blijven gaan. (mijn sansa was er ook zo 1) Deze vogel is echt in topconditie en goed doorvoed anders heeft ie er de energie en kracht niet voor om zo'n topprestatie te leveren. Je kan het een beetje zien als een marathon lopen terwijl je honger hebt, dat lukt ook niet.
3. De valkenier heeft de vogel zodanig getraind dat ie op deze manier presteert. In de natuur zullen ze vaak voor prooien gaan waar genoeg eten vanaf komt en zo min mogelijk energie kost.
4. De valkenier maakt de prooi dood inderdaad. In het wilt pakken ze de prooi vaak gewoon vast en beginnen dan met plukken en eten.

Sorry voor het late antwoord. Maar was erg druk met kerst enzo :o

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:58

De vogel is zo te zien een Oostelijke kraagtrap. Helaas worden deze bedreigt door de valkerij, net als verschillende andere soorten trappen. Pakistan geeft rijke sjeiks de kans om op deze vogels te jagen (en exporteert ook kraagtrappen naar Arabische landen voor de training van de valken) waardoor mensen zoals de mannen op het filmpje honderden en soms zelfs duizenden vogels binnen enkele weken doden.
Overigens is dat ver over de limiet die de Pakistaanse overheid heeft gesteld maar ja, rijke sjeiks en hun pleziertjes... :$

Ik denk trouwens dat de valk een Shaheen valk is (een ondersoort v/d slechtvalk), die zijn favoriet voor de jacht op trappen.

Edit: wat meer info

http://www.frontline.in/environment/kil ... 5.ece#test

http://www.thetruthaboutguns.com/2017/0 ... ra-turkey/

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 16:23

Fenrir:
Dus net zoiets als trofee-jacht op leeuwen,panters, olifanten enzo? Zolang mensen er duizenden euro's voor neerleggen mag het allemaal maar?
Jij bedoeld een barbarijnse slechtvalk denk ik? Die zijn veel donkerder in hun jeugdkleed

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:57

Zoiets ja, naar mijn weten vooral door mensen uit de VAE (Verenigde Arabische Emiraten), maar ook Qatar bijv. In hun eigen gebieden maar rijke sjeiks trekken dus ook naar oa Pakistan speciaal voor de jacht op trappen.
Valkerij is een prestigieuze sport in verscheidene Arabische landen waaronder dus de VAE (er is zelfs een jaarlijkse schoonheidswedstrijd voor valken in Abu Dhabi, daar ligt ook 's werelds grootste valkenziekenhuis). Die vogels gaan voor grof geld de toonbank over, echt bizar.
Kennelijk denkt men dat trappen een afrodisiacum bevatten wat natuurlijk de grootste onzin is maar goed om diezelfde reden verkoopt men ook nog steeds producten gemaakt van tijgers en olifanten. Combinatie van geloven in dat soort fabeltjes en jagen voor de sport/lol omdat je nu eenmaal stinkend rijk bent.

Daarnaast rijden ze tegenwoordig mee in grote auto's, waarbij ze dus ook nog eens over andere planten en dieren heen walsen als ze als een gek achter hun vogels aan gaan -O-

Nee die bedoel ik niet, ik weet de Nederlandse naam niet (en wikipedia ook niet, even proberen op te zoeken net) maar ik bedoel de Falco peregrinus peregrinator uit Pakistan/India. Slechtvalken zijn schijnbaar favoriet voor de trappenjacht.
Op het einde zie je de vogel wat beter en daar lijkt het een (juvenile) slechtvalk soort te zijn (vind ik dan) met die typische vlekken onder de ogen, lichtere wangen, die "wenkbrauw" en de kleur van de veren (zoals deze juveniele slechtvalk). Een sakervalk heeft een andere tekening en gezien de locatie + dat deze vogels normaal gesproken vaak voor deze jacht worden ingezet lijkt me dit het meest waarschijnlijke.
Maar pin me er niet op vast, ik kan het filmpje alleen op mobiel bekijken en dat is wat klein en onduidelijk :D

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 20:52

Heb net het filmpje eens op de laptop gekeken :') en ben er voor 98% zeker van dat het een hybride gierxslechtvalk is. Voor een slechtvalk heeft ie veel te dikke poten, ook voor de noordelijke waarbij de tarsels gerust een kilo wegen :o

Hou totaal niet van trofee jacht, laat dat duidelijk zijn. En wist ook niet dat het een bedreigd soort was waar de vogel op jaagt :n Geld maakt echt veel kapot :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:07

Zie ook wel foto's dat ze vogels meenemen in luchtballonnen etc in Dubai :') (ken blijkbaar iemand die daar vaart), is daar echt een hype roofvogels .

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:00

_Dracarys schreef:
Heb net het filmpje eens op de laptop gekeken :') en ben er voor 98% zeker van dat het een hybride gierxslechtvalk is. Voor een slechtvalk heeft ie veel te dikke poten, ook voor de noordelijke waarbij de tarsels gerust een kilo wegen :o

Hou totaal niet van trofee jacht, laat dat duidelijk zijn. En wist ook niet dat het een bedreigd soort was waar de vogel op jaagt :n Geld maakt echt veel kapot :n


Hybride zou ook kunnen, maar het leek mij iig iets slechtvalkachtigs :j De Shaheen valk heeft trouwens wel grotere/grovere poten dan de slechtvalk soort die hier het meest bekend is als ik zo de foto's vergelijk. Maar weet dat ook in de Arabische landen de giervalk befaamd is en een populaire soort.


En nee ik rekende het jou ook niet aan hoor, het is dat ik het ooit gelezen heb over de trap. Jagen voor werk of echt voor het voedsel is imo heel wat anders dan voor de sport zoveel dieren doden, dat is gewoon sneu. :(

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 23:32

Had laatst op Netflix een documentaire achtige aflevering gekeken "the woman who kill lions". Waarom ik m ging kijken geen idee, maar mn nekharen gingen overeind staan. Hoe kun je :( gewoon voor de fun dieren afschieten die bedreigd worden.
Een (witte) neushoorn schoot ze wel met verdovingspijl om ermee op de foto te gaan omdat het heel slecht ging met ze maar een olifant moest wel dood.. Why?? ;(
Er word inderdaad met bedragen gegooid waar je echt ziek van word..

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:37

Snap zulke mensen ook echt niet. Wat is 'leuk' om dieren voor jouw eigen plezier af te schieten?!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 01:50

Precies. Er is veel ellende. Niet alleen de oceaan over trouwens. Ik denk dat we ook bij ons nog genoeg te doen hebben...

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 14:19

Het zal eens meezitten :) |o

Afbeelding