Hond wil niet luisteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 08:55

Mizora schreef:
Ik grijp wel in door de naam te zeggen en eventueel bij me te roepen, en als ze blijft sarren zet ik haar even weg of ik laat de hond bij me liggen en zet de voet op de riem. Ik heb twee nestzusjes in huis en zelf oplossen betekent als je pech hebt een bloedbad.

Maar ik dan op een ander type hond en geen Doodle?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:40

Ik heb twee middenslagpoedels, maar vergis je niet, die kunnen ook echt vechten.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:51

Die zijn best pittig heb ik wel eens begrepen ja! Ik heb zelf 2 Australian Labradoodle teefjes. Zij zijn echt ontzettend mild en zachtaardig. Inmiddels bijna 10 en 7 en werkelijk nog nooit 1 ongetogen woord tussen die 2.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 11:34

Mijn andere hond is een 11 jarig Boomer hondje. En het is een rue.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:03

Oh ja en als je een hond wil roepen, geef dan de hond die je wil "beschermen"de aandacht niet de hond die kliert.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 16:29

Gillbo schreef:
Oh ja en als je een hond wil roepen, geef dan de hond die je wil "beschermen"de aandacht niet de hond die kliert.

Dat doe ik sowieso :j

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 18:19

Mijn vader zegt wel dat hij zich aan de afspraken houdt, maar dat doet hij geloof ik niet echt. Ik hoor hem net ook weer boos zit roepen omdat Doodle na 2x niet gaat zitten :\

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:39

Welkom in de wereld van een puberhond :D :D :D
Ik kocht mijn hond toen hij 1 jaar oud was ( duitse herder reu ), en die zat dus in de puberteit.
Wat heb ik afgezien met hem, nu kan ik er om lachen maar toen echt niet.

Iedereen vond dat ik hem hard moest aanpakken, zelf mijn privé instructrice.
Mijn hond had lak aan haar, en pieste zo over haar schoenen heen toen ze dacht hem even wat bij te brengen :')
Ik heb alle cursussen afgezegd, en ben lekker op mijn eigen manier met hem aan de gang gegaan, samen een band opbouwen, lekker actief bezig zijn maar ook geestelijk moe maken ( zoekspelletjes, puzzelen, dingetjes verstoppen etc ) en corrigeren waar dat nodig was.

Hij is nu 9 jaar bij mij ( hij is dus 10 ), en wij hebben een ongelooflijk sterke band samen.
Het is geen makkelijke hond en heeft echt een gebruiksaanwijzing, maar ik kan met hem lezen en schrijven.

Volhouden dus, ga lekker met hem actief aan de slag ( lichamelijk & geestelijk ), leer hem wat hij WEL mag en leg de nadruk niet teveel op wat hij niet mag, worden jullie beide alleen maar gefrustreerd van.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 08:59

Ondertussen even een update plaatsen.

Ze luisterd veel beter nu!
Ze heeft wel nog steeds haar fratsen. Maar dat accepteer ik van haar, omdat ze een puber is. Ik geef wel een correctie als iets niet mag, maar ik bedoel, dat ik accepteer dat ze een pubertje is.

Bijvoorbeeld: Laatst ging ze ineens boven plassen terwijl ze net buiten is geweest. Ik heb ondertussen in de gaten dat dat gewoon een puberstreek is. Ze wist heel goed dat ze niet binnen mag plassen, dus ik heb haar een correctie gegeven, en daarna was het goed.

Ze luisterd nu heel Goed naar de commando's die ik geef. Ze heeft ondertussen geleerd wat los betekend (ze eet letterlijk alles buiten. En dat wil ik niet), en met vingerknippen, wijzen en de standaard commando's weet ze precies wat ik bedoel. Ze is niet gestopt met blaffen, maar het is wel minder naar mijn idee. En ze luisterd ook als ik haar wegjaag bij de poort of raam. En mijn hond vervelen doet ze ook minder. Ze kan er alleen nog steeds niet tegen als ik mijn andere hond aandacht geef :')

Als ze echt straf krijgt gebruik ik als snelle correctie nog steeds het nekvel grijpen, maar ik knijp niet of iets. Ik pak het gewoon vast daar. Dat begrijpt ze, en dan doet ze het meestal niet meer. Op lange termijn moet ze voor straf in de mand. Dat werkt ook heel goed. Dus ik ben blij dat het zo is veranderd.

En we krijgen een nieuwe borstel, speciaal voor labradoodles. Het grapje kostte wel 50 euro :=
Maar dan kunnen we haar fatsoenlijk borstelen, en daar ben ik blij mee.

Als mijn ouders niet thuis zijn, doe ik nu vaker hersenwerk met mijn beide hondjes. Het is echt heel leuk om ze het te zien doen :')

En ik wil Doodle denk ik nog wat commando's gaan aanleren. Daar ben ik nog niet mee begonnen omdat ik op vakantie ben geweest.

Ik ben blij met de verandering. Dat is voor mij én de hond beter :j

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:31

Fijn dat het beter lijkt te gaan ts
Wat heb je nou precies gedaan? Zie nl alleen maar correctie hier correctie daar staan ;)

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 09:40

essiesilly schreef:
Fijn dat het beter lijkt te gaan ts
Wat heb je nou precies gedaan? Zie nl alleen maar correctie hier correctie daar staan ;)

Ik geef d'r hele andere correcties, door middel van commando's. En als ze dat goed doet, wordt ze beloont. En dat gaat heel goed :j

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:04

Als ze boven piest, zeg je dan: Nee dat mag niet?En dat was het?

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 12:45

Gillbo schreef:
Als ze boven piest, zeg je dan: Nee dat mag niet?En dat was het?

Nee. Dat is iets groots. Dan laten we haar dat plasplekje zien, en dan zeggen we inderdaad 'dat mag niet.' Ofzo. Ik pak haar dan bij haar nekvel (niet knijpen. Gewoon pakken), en dan stuur ik haar naar haar strafplek. En als ze dat goed doet, krijgt ze daarna een beloning voor het uitzitten van de straf.

Evel_Knievel

Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Lima, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:56

Ik lees al een tijdje mee met dit topic en kruip nu toch onder mijn meeleessteen vandaan. Sinds een aantal maanden heb ik mijn eigen eerste hond en zal dus niet beweren dat ik het allemaal beter weet.

Dat gezegd te hebben komt deze manier van opvoeden mij hier en daar enigszins apart over. Stel mijn pup (bijna 6 maand) zou in mijn bijzijn besluiten toch maar binnen een plas te doen zou ik (mits echt op heterdaad betrapt) 'Uh!' zeggen en meneer naar buiten begeleiden om hem daar alsnog zijn ding te laten doen en als hij dan buiten nog een plas doet uitgebreid belonen met stem. Is het gebeurt waar ik niet bij ben geweest (dus niet op heterdaad kunnen betrappen) dan zou ik het buiten het zicht van de pup om schoon maken en er verder niks mee doen. Denk niet dat mijn pup er veel aan heeft als ik hem aan zijn nekvel met zijn neus bij het ongelukje hou etc. (Mijn pup is wat dat betreft een gevoelig typje en al snel onder de indruk. Stem verheffen doet bij hem veel meer dan een 'fysieke' aanpak. Dan zal hij zich snel afsluiten)

Nogmaals: ik kom ook nog maar net kijken bij het zelf opvoeden van een hond van pup af aan dus wil niet beweren dat ik het bij het juiste eind heb, maar heb er wel een gevoel bij.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:30

De hond van de TS is inmiddels geen puppy meer maar een puber (als ik het even allemaal goed heb gelezen :+ )... Ik zou mijn puber ook wel even laten weten dat dit absoluut niet de bedoeling is.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 16:35

Ik snap wat je bedoelt. Ik heb haar ook niet op heterdaad betrapt. Maar ze voelde zich wel schuldig. Toen ik erachter kwam was ze erbij, en ze ging meteen schuldig doen. Dus dan weet ze wel dat ze het fout heeft gedaan. Mijn vader is dan meteen van hard aanpakken. Maar ik zei: dat moet je nu niet meer doen. Dat heeft geen zin meer. Eigenwijze pap heeft haar toch naar buiten gestuurd :\

Vanmorgen heeft ze blijkbaar ook zitten blaffen voor de poort. Pap heeft haar meteen in de man gegooid. Ik kwam onder, en daar lag mevrouw dan, super geschrokken. Dat was al een tijdje nadat ze in de mand was gestuurd. Ze kwam ook meteen naar me toe om geaaid te worden.

Ze volgt me wel nog steeds overal naartoe. Als ze meekan gaat ze overal mee naartoe waar ik ook heen ga. Loop ik eens naar de keuken, dan loopt ze meteen mee :')
Ga ik naar boven, dan gaat ze ook mee _O-

Ik snap nog steeds niet helemaal waarom ze dat doet.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:49

Een hond voelt zich nooit schuldig. Dat is een emotie die ze niet kennen. Zo je hond straffen heeft 0 zin, de hond heeft geen idee waarom je 'm straft en legt echt de link niet tussen een plas een poosje terug en nu jouw boos zijn.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:56

LoveGlove schreef:
Ik heb haar ook niet op heterdaad betrapt. Maar ze voelde zich wel schuldig. Toen ik erachter kwam was ze erbij, en ze ging meteen schuldig doen. Dus dan weet ze wel dat ze het fout heeft gedaan.


Ze gaat schuldig doen omdat ze weet dat ze in deze omstandigheden, een natte vloer met haar urinelucht erbij, betekent dat ze op haar kop gaat krijgen en daarom begint ze alvast met kalmerende signalen geven. Ze weet niet dat ze corrigeert wordt omdat ze daar geplast heeft, alleen dat ze gecorrigeerd wordt omdat de situatie nu zo is (natte vloer+haar lucht) en dat bij die situatie nu eenmaal op haar kop krijgen hoort.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:00

Bovendien heb ik laatst een onderzoek gelezen ( of erover gehoord op mijn opleiding ) dat de hond met de neus in de urine duwen er net voor zorgt dat ze of heel angstig worden en nergens meer plassen of ervoor zorgt dat ze denken dat ze moeten plassen ( had iets te maken met moeder dier de ze op een gegeven moment met hun neus in het eten duwt om te zorgen dat ze eten ) als je boos wordt krijgen ze vaak de eerste reactie.

Daarnaast heeft naar de mand sturen voor straf geen enkele nut. Blaffen ze? Gewoon afleiden door te laten zitten en daarna uitnodigen om te gaan rusten ( op een vaste plek ) of het commando blaf en stil aanleren.

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:52

Wij doen altijd dat degene die de hond naar zijn kleed stuurt ook degene is die de hond van het kleed afhaalt. Uiteraard mag een commando nooit te lang duren.
Je moet het commando kunnen afmaken/volhouden, anders werkt het niet.

Ik zie bij de dierenarts vaak mensen die 'zit' roepen tegen de hond.
Hond doet dit niet of maar kort omdat de dierenarts spannend is.
Commando 'zit' heeft dus geen betekenis meer.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 17:58

StonedRomy schreef:
Bovendien heb ik laatst een onderzoek gelezen ( of erover gehoord op mijn opleiding ) dat de hond met de neus in de urine duwen er net voor zorgt dat ze of heel angstig worden en nergens meer plassen of ervoor zorgt dat ze denken dat ze moeten plassen ( had iets te maken met moeder dier de ze op een gegeven moment met hun neus in het eten duwt om te zorgen dat ze eten ) als je boos wordt krijgen ze vaak de eerste reactie.

Daarnaast heeft naar de mand sturen voor straf geen enkele nut. Blaffen ze? Gewoon afleiden door te laten zitten en daarna uitnodigen om te gaan rusten ( op een vaste plek ) of het commando blaf en stil aanleren.

Bij mij hoeft ze ook maar eventjes de mand in. Het werkt wel.

Pap zei net: we zullen haar voorlopig gewoon de mand in sturen als ze blaft. Ik dacht, dat werkt toch niet. Ik zei maar niks, want ik weet dat hij toch eigenwijs is en het wel doet, al zeg ik dat het niet moet. Hij komt er vanzelf wel achter.

Pap heeft haar vanmiddag ook gestraft. Bij het nekvel optillen en naar de mand doen. Ze moest erbij piepen zei hij. Ik zei meteen: dat is een veel te zware straf. Dat moet je niet doen. Hij luisterde niet eens naar mij.

Echt, laatst hebben we afgesproken om niet te zwaar meer te straffen. Nu lapt hij de regels aan z'n laars. Daar kan ik niet tegen.

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:25

Tja. En weet je. Je bedoelt het goed, maar je vader heeft het voor het zeggen in huis en niet jij.
Straffen door naar de mand te sturen is prima. Je hieft echt niet na een minuut je hond weer te knuffelen en 'koetiekoetie' te zeggen.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 21:56

Goof schreef:
Tja. En weet je. Je bedoelt het goed, maar je vader heeft het voor het zeggen in huis en niet jij.
Straffen door naar de mand te sturen is prima. Je hieft echt niet na een minuut je hond weer te knuffelen en 'koetiekoetie' te zeggen.

Ja maar zo hard straffen dat ze piept van de pijn hoeft ook weer niet. We hadden samen afgesproken dat we het niet te zwaar zouden doen, en hij riep nog het hardste, ja dat doen we. En nu...

Ik vind het gewoon jammer dat we iets afspreken, en hij zich er uiteindelijk niet aan houdt

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:22

Ja weet je. Dat hoeft niet te betekenen dat je vader haar knijpt of zijn nagels erin zet he ;)
Nekvel is gevoelig, pak het beet en je hond kan al reactie geven.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 23:42

Goof schreef:
Ja weet je. Dat hoeft niet te betekenen dat je vader haar knijpt of zijn nagels erin zet he ;)
Nekvel is gevoelig, pak het beet en je hond kan al reactie geven.

Dat is waar. Maar pap pakt haar op bij haar nekvel, en draagt haar zo naar binnen. Dat vind ik verschrikkelijk om te zien :(