Hond wil niet luisteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 18:23

Kwa borstelen gaat het nu eindelijk helemaal goed *\o/*

We hebben een nieuwe borstel gekocht. Eerst sputterde ze vies tegen, beet ze me, probeerde ze weg te komen etc, nu blijft ze gewoon lekker liggen. Ze sputtert heel soms tegen als het echt pijn doet, maar hé, dat is normaal lijkt me.

Net heb ik haar op mijn bed geborsteld, met een kalmerend hondenmuziekje op de achtergrond. Wat een luxe heeft ze toch. En ze krijgt zo een koekje, als ik klaar ben met dit typen.

Onder het borstelen lag ze er zo bij:

Afbeelding

Lekker lui dus <3
En dit haal ik dan ondertussen uit haar vacht

Afbeelding

Ik vind dat veel, maar ik haal dat er elke keer uit. Zeggen ze dat een Labradoodle vacht niet moeilijk is :')
Ik borstel er zeker een half uur op elke dag.

Nu ligt ze lekker tussen mijn benen, op mijn Been te slapen. Wat een schatje is ze toch <3

En langzaam gaat ze toch de volwassen kant op. Dat merk ik. Maar ze is ook bijna een jaar nu. Dat mag heel langzaamaan ook :j

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:32

De labradoodle-vacht is zo ongeveer de meest bewerkelijke vacht van alle hondenrassen. Daar zijn poedelvachten peulenschillen bij. Dat is echt één van de meest leugenachtige reclameteksten van de doodlefokkers.

Maar fijn dat het nu goed gaat. Reken er wel op dat honden tot 1.5 jaar puberen (soms zelfs tot 2 jaar, zeker als ze vroeg gecastreerd zijn), er komt dus waarschijnlijk gewoon nog een pubergolfje achteraan.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 18:36

Mizora schreef:
De labradoodle-vacht is zo ongeveer de meest bewerkelijke vacht van alle hondenrassen. Daar zijn poedelvachten peulenschillen bij. Dat is echt één van de meest leugenachtige reclameteksten van de doodlefokkers.

Maar fijn dat het nu goed gaat. Reken er wel op dat honden tot 1.5 jaar puberen (soms zelfs tot 2 jaar, zeker als ze vroeg gecastreerd zijn), er komt dus waarschijnlijk gewoon nog een pubergolfje achteraan.

Zal best kunnen. Maar nu doet ze het heel goed. Alleen nog steeds af en toe het blaffen en het vervelen van mijn andere hond, maar dat gaat steeds beter :D

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:47

Top, ik wilde alleen aangeven dat je daar niet van moet schrikken. Het is dan niet allemaal voor niets geweest maar hoort er gewoon bij.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 18:51

Mizora schreef:
Top, ik wilde alleen aangeven dat je daar niet van moet schrikken. Het is dan niet allemaal voor niets geweest maar hoort er gewoon bij.

Nee, ik schrok in het begin. Nu niet meer. Maar het blijft veel :)

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:06

Overigens is het beter om maximaal 1x per 2 weken grondig te borstelen. Iedere dag maakt de vacht vet en ongezond, bovendien zorg je ervoor dat er meer haren worden aangemaakt en ze dus meer haren verliezen.

Beter 1x 3 uur goed borstelen, liefst op de tafel en dan beginnen bij de achterpoten. Van onder naar boven de vacht onder handen nemen en borstelen in de haarrichting. Meeste trimmers willen je dit echt wel eens voordoen als je het vraagt.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:19

StonedRomy schreef:
Overigens is het beter om maximaal 1x per 2 weken grondig te borstelen. Iedere dag maakt de vacht vet en ongezond, bovendien zorg je ervoor dat er meer haren worden aangemaakt en ze dus meer haren verliezen.

Beter 1x 3 uur goed borstelen, liefst op de tafel en dan beginnen bij de achterpoten. Van onder naar boven de vacht onder handen nemen en borstelen in de haarrichting. Meeste trimmers willen je dit echt wel eens voordoen als je het vraagt.


Heb je verstand van de vacht van labradoodles?
Elke dag even borstelen werd mij juist aangeraden, ze hebben een totaal andere vacht dan andere honden.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 09:06

Inderdaad. Zo'n vacht, daar borstel ik meestal meer dan een halfuur over. Vaak zelfs een uur, en vooral als mijn hond me tegenwerkt. Gisteren heb ik 45 minuten over gedaan.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:54

Wow, blijkbaar een onverstandige kruising poedel/labrador, als het zo'n dysfunkfionele vacht produceert.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:16

Kuggur schreef:
Wow, blijkbaar een onverstandige kruising poedel/labrador, als het zo'n dysfunkfionele vacht produceert.



Onze labradoodle heet tegenwoordig geloof ik een Australian Cobberdog, die gefokt is om in te kunnen zetten als hulp- of therapiehond voor mensen met een allergie voor honden.
Er is dus juist met veel zorgvuldigheid gekeken naar vacht, aangezien het de minste kans moet geven dat het een allergische reactie veroorzaakt. Daarnaast moet het karakter dus ook geschikt zijn om te kunnen gebruiken als hulphond. Daar is uiteindelijk de Australische 'labradoodle' uitgekomen.
Maar 'helaas'.. door de hype labradoodle, lopen er een hele hoop kruisingen labrador/poedel rond en nog meer bijzondere kruisingen waarbij o.a. de vacht idd een groot probleem is geworden. En veel mensen denken dat ze wel een labradoodle van 500 euro via marktplaats kunnen kopen, waarna de hond toch tegenvalt want 'hij haart gewoon uit', 'ik ben er toch allergisch voor', 'de hond is helemaal niet lief voor mijn kinderen' etc. Allemaal verwachtingen die mensen hebben van 'de labradoodle' zonder zich er goed in te verdiepen.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:34

Ik wil er overigens nog wat aan toevoegen wat betreft karakter van de labradoodle (ik ga in dit geval dus uit van de Australische labradoodle).
Het is over het algemeen een erg enthousiaste en gevoelige hond. Die 2 kenmerken zorgen ervoor dat hij soms overenthousiast kan zijn en een correctie werkt dan averechts. Voor de hond is het gedrag wat hij vertoont normaal, dan heeft straffen geen zin. Sterker nog, hij wordt er enorm onzeker en angstig van.
Stel, jij staat op school/je werk naast je werkplek te wachten op iets. En ineens komt er iemand naar je toe, pakt je stevig bij je arm en zegt met boze stem 'ben je helemaal gek geworden!!'. Je schrikt je hartstikke dood en weet niet wat je verkeerd hebt gedaan. Je werd gecorrigeerd omdat je met een been tegen de tafel aan stond, (ik noem maar wat) maar weet jij veel dat dat niet mag! Er word je niks verteld en uitgelegd en jij weet nog steeds niet wat je fout hebt gedaan..
Je moet er altijd van uitgaan dat een hond zijn gedragingen voor hem normaal zijn. En niet bedoelt om jou te pesten of om stout te zijn. Ik hoor zo vaak de opmerking 'hij weet het dondersgoed hoor, hij is gewoon stout!'. Ook bij paarden trouwens. Ik geloof daar niet in, al helemaal niet bij jonge dieren.
Consequent zijn wordt ook nog wel eens verkeerd geïnterpreteerd. Sommige mensen denken dan dat je steeds boos moet zijn ofzo. Of heel streng. Het gaat erom dat bij een bepaalde situatie of gedrag, door jou constant dezelfde actie/handeling wordt verricht. Een actie kan zijn: negeren, weghalen, afleiden, belonen. Wat dan ook. En dat elke keer weer, net zo lang tot het kwartje valt. En, ook belangrijk: het goede gedrag aanleren en belonen. Want dat onthouden ze!
Een hond die springt en steeds een schreeuw krijgt als hij dat doet, zal daar in zijn enthousiasme volgende keer niks meer van snappen. Hij verwacht misschien wel een schreeuw, maar waarom dat is?
Stel hij springt en jij draait je direct om. Hij stopt met springen, jij draait je direct weer om en beloont hem (snoepje!). Hij zal het snoepje onthouden en uiteindelijk de link leggen met op 4 poten blijven of zitten.
Ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen uitleggen en dat je vader ook nog wil leren. Consequent zijn betekent ook in 1 gezin de zelfde regels hanteren voor de opvoeding.
En wat ik al zei: een labradoodle is een erg gevoelige hond die niet goed functioneert als hij steeds gecorrigeerd wordt maar wel als hij beloond wordt.
Succes!

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:14

Majabeestje schreef:
Maar 'helaas'.. door de hype labradoodle, lopen er een hele hoop kruisingen labrador/poedel rond en nog meer bijzondere kruisingen waarbij o.a. de vacht idd een groot probleem is geworden. En veel mensen denken dat ze wel een labradoodle van 500 euro via marktplaats kunnen kopen, waarna de hond toch tegenvalt want 'hij haart gewoon uit', 'ik ben er toch allergisch voor', 'de hond is helemaal niet lief voor mijn kinderen' etc. Allemaal verwachtingen die mensen hebben van 'de labradoodle' zonder zich er goed in te verdiepen.


Helemaal mee eens, mensen denken een rasechte te kopen terwijl het pas een f1 kruising is.
Iedereen fokt er hevig op los, kijk op MP daar worden poedel reutjes bij de vleet aangeboden ook voor de kruising met de labrador die menigeen wel heeft lopen. Tada de kruising labradoodle is geboren, klopt ook wel alleen is het wel een vuilnisbak en het is maar net wat de gek er voor geeft.
Jammer want het haalt het ras wel naar beneden, maar ja met welke mode hond is dat niet zo geweest?
Kijk naar de Jack Russel, die is zo'n hype geweest dat het de gezondheid van het ras niet ten goede is gekomen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:34

Jullie willen toch niet serieus beweren dat de Australian Labradoodle wel een makkelijke vacht zou hebben? Doe voor de gein eens rondje trimsters bellen dan. Ik heb er 2, pure breed, dus hebben ongeveer het 4voudige gekost van het bedrag wat jij noemt. Ik wil nooit geen andere honden meer vanwege de superkarakters, maar de vachten zijn verre van onderhoudsvriendelijk als je ze wat langer wil houden.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 12:45

Wij hebben een eerste kruising als het goed is, maar ik denk niet dat ze helemaal zuiver is. Want ze hoort helemaal zwart te zijn, alleen ze heeft twee witte vlekken op haar kont :')

En ja, ze verliest vacht. Ze doet niet aan ruien. Ten minste, dat heb ik nog niet meegemaakt.

En wat jullie zeggen klopt. Voor haar is het normaal om mijn andere hond even te bijten bij de pootjes. En dat lijkt me ook gewoon dominant gedrag. Blaffen als er iemand langs het huis loopt, is ook normaal voor haar. Ik denk dat ze daar meer het huis wil beschermen. En het heeft tijd nodig, maar ze doet het heel goed.

Met borstelen ook. Het is gewoon letterlijk doorzetten. Gewoon door borstelen als ze bijt of blaft of weg wil gaan, en uiteindelijk geeft ze op.

Maar ik ben allang blij dat het goed gaat met haar. Dat is voor mij het belangrijkste. En ze is echt een schatje, en ze houdt van knuffelen, zoals mij <3
Ze speelt veel, en daar is ze puppy voor. En ja, ze heeft veel energie, maar dat is raseigen. En daar kan ik nu ook beter mee omgaan :j

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:53

DatBenIkNou schreef:
Jullie willen toch niet serieus beweren dat de Australian Labradoodle wel een makkelijke vacht zou hebben? Doe voor de gein eens rondje trimsters bellen dan. Ik heb er 2, pure breed, dus hebben ongeveer het 4voudige gekost van het bedrag wat jij noemt. Ik wil nooit geen andere honden meer vanwege de superkarakters, maar de vachten zijn verre van onderhoudsvriendelijk als je ze wat langer wil houden.

"Pure breed"...?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:11

Kuggur schreef:
DatBenIkNou schreef:
Jullie willen toch niet serieus beweren dat de Australian Labradoodle wel een makkelijke vacht zou hebben? Doe voor de gein eens rondje trimsters bellen dan. Ik heb er 2, pure breed, dus hebben ongeveer het 4voudige gekost van het bedrag wat jij noemt. Ik wil nooit geen andere honden meer vanwege de superkarakters, maar de vachten zijn verre van onderhoudsvriendelijk als je ze wat langer wil houden.

"Pure breed"...?
1 E teveel, sorry. Purebred.
Vanaf 7 generaties Australian Labradoodle( dus voorouders tot 7 generaties terug) is pure bred. (Bij Australians krijg je dan ook een DNA profiel waarin de voorouders staan vermeld op een stamboom

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:26


DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:40

Ook goed. Mijn fokker zei het anders dacht ik.Ik heb elk geval een 7de en een 8ste generatie.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 16:02

Wat is purebred als ik vragen mag?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:43

Tzie bovenstaande reacties?

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 20:28

DatBenIkNou schreef:
Tzie bovenstaande reacties?

Ja, maar ik snap het niet :')

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 20:41

Een purebred betekent dat er voldoende generaties selectie is gemaakt (volgens het stamboek) dat je vrijwel zeker weet dat de pups die uit dat ouderdier (gecombineerd met een andere purebred) de vacht, het uiterlijk en het gedrag hebben van het ras, in dit geval de Australian Labradoodle.

Ik vind 5 generaties snel, want eigenlijk zijn het zelfs maar 3 generaties. 3 generaties is wel voldoende om een incross te maken van een ander ras in een bestaand ras, hoewel je zelfs dan nog met maatregelen zit over het algemeen, maar dan werk je eigenlijk met een verdringingskruising zoals ze dat zo mooi noemen doordat er slechts 1x een vreemd ras wordt ingefokt en daarna heel veel dna van het basisras er terug ingestopt wordt. (eerste kruising = F1, bevat 50% van het vreemde ras. De 2e generatie 25%, de derde generatie 12.5% van het vreemde ras)

Bij een labradoodle werk je met dieren die van 2 kanten veel heterozygoot zijn, dat betekent dat ze twee verschillende genen meegekregen hebben. Denk aan een gen voor blauwe ogen en een gen voor bruine ogen, alleen dan met heel veel dingen. Een ras is juist tonend doordat het op heel veel vlakken homozygote genen heeft, daardoor lijken de dieren op elkaar van binnen en van buiten. Maar dat is best lastig om voor elkaar te krijgen en eigenlijk zijn 5 generaties daar niet voldoende voor.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 21:21

Ik weet wat heterozygoot en homozygoot is. Ik heb dat met biologie gehad :D

Maar dan weet ik wat purebred is. Dankjewel :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 00:28

Mizora schreef:
Een purebred betekent dat er voldoende generaties selectie is gemaakt (volgens het stamboek) dat je vrijwel zeker weet dat de pups die uit dat ouderdier (gecombineerd met een andere purebred) de vacht, het uiterlijk en het gedrag hebben van het ras, in dit geval de Australian Labradoodle.

Ik vind 5 generaties snel, want eigenlijk zijn het zelfs maar 3 generaties. 3 generaties is wel voldoende om een incross te maken van een ander ras in een bestaand ras, hoewel je zelfs dan nog met maatregelen zit over het algemeen, maar dan werk je eigenlijk met een verdringingskruising zoals ze dat zo mooi noemen doordat er slechts 1x een vreemd ras wordt ingefokt en daarna heel veel dna van het basisras er terug ingestopt wordt. (eerste kruising = F1, bevat 50% van het vreemde ras. De 2e generatie 25%, de derde generatie 12.5% van het vreemde ras)

Bij een labradoodle werk je met dieren die van 2 kanten veel heterozygoot zijn, dat betekent dat ze twee verschillende genen meegekregen hebben. Denk aan een gen voor blauwe ogen en een gen voor bruine ogen, alleen dan met heel veel dingen. Een ras is juist tonend doordat het op heel veel vlakken homozygote genen heeft, daardoor lijken de dieren op elkaar van binnen en van buiten. Maar dat is best lastig om voor elkaar te krijgen en eigenlijk zijn 5 generaties daar niet voldoende voor.

Ja dat bizarre doel van conformiteit najagen. Dit waandoel bereiken is het gemakkelijkst mbv inteelt. Daar betalen veel rassen een hoge prijs voor momenteel.
Fijn te horen dat daar bij labradoodles óók hard aan wordt gewerkt... :n

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 08:22

Meesten kopers kijken echt alleen maar 'Labradoodle' en helemaal niet naar generaties is mijn ervaring. Mensen hebben echt geen flauw idee en ik heb al regelmatig pedigrees nageplozen voor mensen zonder ervaring. Dan wordt gewoon verteld dat het om een ' échte Australian Labradoodle ' gaat door de fokker maar is slechts één van de ouders dat, of wel beiden ouders maar de generatie daarvoor een poedel. Geef gewoon goede uitleg als fokker daarover en pas de prijs ook aan. Fokkers zijn vaak zelfs geirriteerd als je naar een pedigree vraagt van de generaties ervoor. Maarja, zolang kopers voornamelijk naar het kleurtje, vacht en maat kijken en niet verder dan hun neus lang??