Katten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xoranlover

Berichten: 6607
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:49

Voeren met je ogen. Ik weet niet wat voor voer je geeft maar altijd kijken naar de kat. Als ik de aanbevolen hoeveelheid geef aan mijn katten heb ik er 1 te dik en de andere te dun. Ik gaaf dus Kito minder en Nishi en Lanah meer dan de hoeveelheid op de zak. Als Nishi dadelijk weer begint met haar bunkeractie gaat bij haar het brok ook terug. Brok is altijd kijken ik kom eigenlijk nauwelijks (tenzij ze dragend of zogend is) aan het vlees.

robeer

Berichten: 1406
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:56

Druif_01 schreef:
Hier lijken we eindelijk het goede voer voor Woezel te hebben gevonden! Na maanden geen diarree meer. Maar nu het volgende punt. Hoeveel voer kan ik het beste aanhouden? Dit voer heeft onderscheid in aantal kilo’s dat de kat weegt en in dun, normaal, dik.
Woezel is nu 8 maanden en dus nog enigzins in de groei (wel gecastreerd). Ik hou nu aan voor 3 kilo en dan voor de dunne kat. Maar moet ik meer voeren? En dus het gewicht aanhouden dat hij mogelijk gaat worden? Ik vind dat altijd zo lastig.


Waarom zet je niet onbeperkt brokjes neer? Van nature eet een kat wel 20 keer per dag kleine beetjes.
Is de ontlasting al eens onderzocht op giardia en/of Tritrichomonas foetus? Vooral die laatste wordt nogal eens vergeten door dierenartsen in een ontlastingsonderzoek.

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:46

Woezel bunkert de hele dag door als hij de kans heeft. Daarom geef ik ze verdeeld over de dag 3 porties waar ze dan zolang over kunnen blijven doen als ze willen. De ontlasting is niet onderzocht, hij had ook geen water diarree, maar wel echt beduidend dunner dan normaal.

Xoran, hij krijgt nu Royal Canin veterinairy diet gastro intestinal. Pip krijgt gewoon haar oude vertrouwde Purina One. Ik vind het best lastig. Ik wil niet dat hij honger heeft, maar ik wil hem ook niet over voeren. Hij is niets te dik, maar heeft dan ook energie voor 10 dus verbrand nogal wat op een dag :D

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:51

Voeren met je ogen idd. Is hij nu op goed gewicht? Dan zou ik even hoeveelheid aanhouden die je al deed en uitrekenen hoeveel kcal dat zijn. Komt ie aan, beetje minderen in kcal. Valt ie dan weer af, dat aanhouden. Zo een beetje spelen in aantal kcal dat je voert :)
Gewicht bijhouden kan dan handig zijn. Hier weeg ik de katten elke weeg :j

robeer

Berichten: 1406
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:24

Je kunt dan beter het aantal calorieen in het voer aanpassen dan de hoeveelheid voer. Bij giardia of TF is er trouwens geen sprake van waterdunne diarree, eerder een half slappe vorm. Zeg maar pindakaas......
Het eerst waar ik aan denk bij maandenlange slappe ontlasting is dan giardia, TF of IBD. IBD is een constante lichte ontsteking van de dikke darm, of meer een soort van irritatie, die ook vaak pijnlijk is.

Sowieso voeren op het oog. De ene kat heeft een hogere verbranding (bassaal metabolisme) dan de andere, net als bij mensen dus :D

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:51

Zijn ontlasting is nu zo goed als normaal (na 2 dagen dit voer) dus het lijkt me dan eerder dan hij erg gevoelige darmen heeft. Als we natvoer geven, merken we dat ook gelijk aan zijn darmen dus ik moet ook nog even op zoek naar een merk dat hij wel goed verdraagt.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:58

Druif_01 schreef:
Zijn ontlasting is nu zo goed als normaal (na 2 dagen dit voer) dus het lijkt me dan eerder dan hij erg gevoelige darmen heeft. Als we natvoer geven, merken we dat ook gelijk aan zijn darmen dus ik moet ook nog even op zoek naar een merk dat hij wel goed verdraagt.


Almo Nature mogelijk al geprobeerd? Maar zeker de kipfilet variant is vrij "lichte" voeding :)

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:07

Oh! Nee nog niet geprobeerd, daar ga ik eens naar kijken!

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:26

Wel de HFC variant nemen dan, niet de daily :) maar bij veel winkel te koop :j

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:02

Oh goede tip en anders bestel ik op internet.

Lisette0

Berichten: 1909
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 03:11

Nou noem je ook gelijk een van de duurste. _O-

Er zijn veel meer merken die dat hebben, zou gewoon eens op zooplus oid zoeken. :)

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 09:24

O hier de conclusie dat ze op carny minder hard stinken. Wist wel dat ik aparte katten heb. :')

Van almo en schesir stinken ze erger.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:46

Lisette0 schreef:
Nou noem je ook gelijk een van de duurste. _O-

Er zijn veel meer merken die dat hebben, zou gewoon eens op zooplus oid zoeken. :)


Zo puur kip in water (en dan dus geen pate van enkel kip)? Dan kom je toch bij Almo, Schesir of Cosma oid uit? Die zijn allemaal nogal prijzig.
Of Porta21 evt.

Koos enkel Almo omdat die vaak t makkelijkst in de winkel in de buurt te krijgen is en deze vaak het beste gegeten wordt :)

@Marcella: haha, nouja mooi toch! If it works, it works :D

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:56

De schesir tonijn/zalm is hier trouwens in 2 porties helemaal op gegeten gisteren stelletje vreetzakken. Ze hebben allleen pech had maar 1 blik Carny gekocht en daarvan deel zelfs ingevroren (groot blik). Maar heb nog flinke verzameling almo en schesir die ook nog op moeten.

De Cosma vriesdroog snacks vinden ze hier ook verrukkelijk. :j

Maira loop krolse Blue hier af en toe flink te plagen. En Blue er dan maar achteraan blijven rennen. :')

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:48

Almo is ook een van de betere natvoer voor katten :+
In tegenstelling dan weer tot Purina One, dat eigenlijk tot de categorie felix en whiskas behoord.. :+

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:50

Dat ook ja haha!
Ik geef toe: dat soort merken had ik niet eens meegenomen in mijn vergelijking, dus dan zal almo idd duur zijn :D
Maar wel inderdaad zeer goede kwaliteit :j

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:05

Hier krijgen ze de zakjes van Almo Daily stelletje mutsen hier. De blikjes vinden mmmhhh en van schesir de blikjes en daarvan zijn de zakjes mmmhhh. _O-

Totaal niet verwend, maar alles om de katten goed te laten eten. Maar hier geen dikkertjes.

Trouwens 1x een zakje van 400 gram Purizon eend & vis genomen om te kijken hoe dit beval, want eigenlijk wil ik van de Hill's digestive af (granen toegevoegd). Conclusie is nog duurder dan de Hill's, maar het was lekker. Heb ze gesnoept als snoepjes en de Hill's werd alleen bij buikpijn gegeten.

Het Hornbach kattenvoer is naar de kippen gegaan. Ideaal zulke afval verwerkers heb nu niks weg hoeven gooien. :')

Vermoed ook dat het Hornbach kattenvoer de ellende is geweest bij de darm problemen bij Blue. :=

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:12

Purizon is een nette brok :j
Wij hebben regelmatig de Large Breed variant daarvan, die zijn wat groter. Dat was zo weinig te vinden bij goede brokken, maar deze zijn top!

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:18

Voelde ook vrij vettig aan de brokken Purizon. Heb normaal formaat en zijn ongeveer dezelfde maat en vorm als de Hill's.

xoranlover

Berichten: 6607
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:20

Hier krijgen ze carnibest aangevuld met hartblokjes (soms schesir als ik vergeet uit de diepvries te halen of als het nog niet helemaal ontdooit is) en purizon.
Kito krijgt schesir en purizon. Hij eet geen carnibest als snoept ie wel steeds vaker een hapje mee.

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:33

Moet eigenlijk nog even opzoeken voor als ik weer een kip ga slachten wat de katten mogen hebben. Verwacht niet dat het gegeten word, maar dingen zoals hart, lever en longen worden anders toch weggegooid.

Blue doet het trouwens ook goed op diepvries worstje rund (huismerk van dierenspeciaalzaak hier vlakbij). Maira gunt het nog niet eens een blik waardig. :')

Echt rauwe kip ook een keer geprobeerd, maar dat kotste Blue direct weer eruit. Even gekookt en toen was het rap weg (was ook van mijn eigen geslachte haan).

Als ik nu weet wat mijn 2 kuikens zijn dan weet ik hoeveel hennen ik kan slachten.

Lisette0

Berichten: 1909
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:23

Kippenhartjes heb ik wel eens gehaald, gewoon in de supermarkt. Toby veranderde bijna in een moordlustig monster, zo enthousiast was hij, haha. Hij zat er zelfs bij te grommen. _O-
Mara heeft het wel geprobeerd, maar vond het niet lekker. Had ook niet anders verwacht. :')
Als ik weer plek heb in de vriezer ga ik weer eens een bakje halen.

Rauwe kip worden ze allebei helemaal wild van. :D

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:34

Kippenhartjes kun je goed als snack geven. Lever zou ik mee oppassen wegens de vitamine A. Een keer per week een beetje is geen punt, maar bovenop een al compleet dieet wat al vit A bevat zou ik t niet teveel geven :j

En de minder mooie stukken vlees vinden ze vast ook lekker idd!

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:00

Nou slacht ik gelukkig niet iedere week een kip dus levertjes zouden ze maar eens in de zoveel tijd krijgen (vermoed niet dat die gegeten gaan worden). En als de 2 kuikens hennen zijn doe ik eerst maar 1 kip slachten en later de andere blijf je ook vers vlees houden. Met dat de huidige hennen nog geen jaar oud zijn ongeveer dus vaak nog heel goed vlees (en lekker scharrelvlees) zijn.

Zit voor nu wel te twijfelen of ik ook nog eieren ga uitbroeden met machine (kuikens nu zijn natuurbroed). Eet zelf aardig wat kip weg namelijk. :9 :+

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:10

Pip weigert al het voer, behalve Purina one :roll: ik heb eens natvoer van Renske gekocht, maar dat hoefde ze niet. Stuk eigenwijs.