Wat spin? is dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:30

Volgens mij gaat iedere spin uiteindelijk dood aan zuurstof tekort in een stofzuigerzak, ze hebben geen longen geloof ik maar van die kleine puntjes waar zuurstof door komt (ben de naam kwijt)

Meerdere insecten (yes i know spin is geen insect maar toch) hebben deze en door het rondwaaiende stof van een stofzuiger zouden deze buisjes verstopt raken en dan gaat hij uiteindelijk dood.

Maar ik weet niet of dit echt zo is, heb het ook maar een keer gehoord :Y) de voorwaarde was wel om de stofzuiger een tijdje aan te laten staan zodat het stof incl spin blijft ronddwarellen in de zak haha

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:53

sanso schreef:
Volgens mij gaat iedere spin uiteindelijk dood aan zuurstof tekort in een stofzuigerzak, ze hebben geen longen geloof ik maar van die kleine puntjes waar zuurstof door komt (ben de naam kwijt)

Meerdere insecten (yes i know spin is geen insect maar toch) hebben deze en door het rondwaaiende stof van een stofzuiger zouden deze buisjes verstopt raken en dan gaat hij uiteindelijk dood.

Maar ik weet niet of dit echt zo is, heb het ook maar een keer gehoord :Y) de voorwaarde was wel om de stofzuiger een tijdje aan te laten staan zodat het stof incl spin blijft ronddwarellen in de zak haha

Bedoel je tracheeën?

Adamootje

Berichten: 6210
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 23:05

De meeste spinnen hebben boeklongen. Het zijn erg kwetsbare dieren. Een ritje stofzuiger overleven ze dus vaak echt niet.

lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Wat spin? is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 23:11

En als ze een scheurtje/gaatje in hun lijf krijgen overleven ze dat ook niet.
Dan lopen ze letterlijk leeg.

Anoniem

Re: Wat spin? is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 23:37

Dus met een speld inprikken maakt ze lek? :oo

lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Wat spin? is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 23:46

Ja, maar dan moet je er wel verrekt dichtbij komen. :+

Adamootje

Berichten: 6210
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 06:55

lor1_1984 schreef:
En als ze een scheurtje/gaatje in hun lijf krijgen overleven ze dat ook niet.
Dan lopen ze letterlijk leeg.


Eigenlijk best wel gek als je je bedenkt dat ze best een paar poten kunnen missen (met de volgende vervellingen zal deze weer aan het lijfje groeien), maar een scheurtje in het abdomen wordt hen fataal. Vogelspinhouders maken een gescheurde abdomen soms dicht met lijm, het is gelukkig dus niet altijd einde oefening voor een spin. Is de spin te ernstig gewond, dan gaat 'ie in de vriezer.

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Wat spin? is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 07:33

Ja, ik weet nog dat me eens werd gezegd, dat als je een vogelspin laat vallen, dat 'ie letterlijk ontploft. Is dat waar?

Adamootje

Berichten: 6210
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 07:36

Nee.

Maar vaak overleeft een spin de val niet.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:01

Adamootje schreef:
lor1_1984 schreef:
En als ze een scheurtje/gaatje in hun lijf krijgen overleven ze dat ook niet.
Dan lopen ze letterlijk leeg.


Eigenlijk best wel gek als je je bedenkt dat ze best een paar poten kunnen missen (met de volgende vervellingen zal deze weer aan het lijfje groeien), maar een scheurtje in het abdomen wordt hen fataal. Vogelspinhouders maken een gescheurde abdomen soms dicht met lijm, het is gelukkig dus niet altijd einde oefening voor een spin. Is de spin te ernstig gewond, dan gaat 'ie in de vriezer.


In de vriezer?
En dan? Serieus nog nooit van gehoord...
Ben erg benieuwd.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:55

LoveGlove schreef:
Ja, ik weet nog dat me eens werd gezegd, dat als je een vogelspin laat vallen, dat 'ie letterlijk ontploft. Is dat waar?
Ja, dan komen er duizenden kleintjes uit en die verstoppen zich het liefste in het dichtstbijzijnde paar broekspijpen.
soesie schreef:
In de vriezer?
En dan?
Dan gaat hij niet zo snel stinken naar dode spin.

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:24

oomens schreef:
LoveGlove schreef:
Ja, ik weet nog dat me eens werd gezegd, dat als je een vogelspin laat vallen, dat 'ie letterlijk ontploft. Is dat waar?
Ja, dan komen er duizenden kleintjes uit en die verstoppen zich het liefste in het dichtstbijzijnde paar broekspijpen.
soesie schreef:
In de vriezer?
En dan?
Dan gaat hij niet zo snel stinken naar dode spin.

Waarom doe je dit me aan :')
Nou, ik heb vannacht nachtmerries :')

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wat spin? is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:27

Maar als ie toch dood gaat, gaat ie dan de vriezer in om het "zachter" te laten verlopen (weet niet of spinnen pijn voelen maar zuurstoftekort kan voor geen enkel wezen aangenaam zijn.) of echt voor de geur? En in geval van het laatste, wat is daar dan het nut van?

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Re: Wat spin? is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:01

Vriezer wordt altijd gebruikt voor het zachtjes in laten slapen van diertjes, maar vraag me echt af hoe fijn dat werkelijk is... Ga zelf maar in een giga vriezer liggen en wachten tot je dood bent :')

M'n vriend heeft nog een foto gemaakt van het monster en het lijkt alsof ie wat pootjes mistte, desalniettemin heeft 'ie daar nu geen last meer van in heaven :(:)

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wat spin? is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:37

Ik weet natuurlijk niet of de dieren die daar vaak in gelegd worden temperatuur op dezelfde wijze ervaren als wij... :=

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:19

Ik weet wel dat een spin tot 24u kan overleven onder water. Juist omdat ze iets van een soort luchtbel kunnen creëeren, ik vermoed door die luchtkanaaltjes?
Is iig wetenschappelijk getest.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:48

Wauw.... die spin van jou TessaVB lijkt wel een huntsman zo groot 8)7
Is dit echt in Nederland? :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:49

Afbeelding
Afbeelding

Daar zie ik wel een boeklong en een longplooi maar geen gaatjes?
En een mega hart! Dus ik denk met prikken eerder dat je het hart doorboort? :+

JustMe8484
Berichten: 1949
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat spin? is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:58

Nou heb ik laatst een droom gehad, daarin zag ik een spin, echt gigantisch op het plafond. Ik heb mijn vriend wakker gemaakt en het licht aan geknald. Ik heb een kwartier gezocht, nergens een spin te bekennen natuurlijk. Vriend chagrijnig en ik een rot nacht want ik was nog steeds overtuigd dat dat beest ergens moest zitten....
En nou lees ik ook nog eens dit topic, niet goed voor mijn nachtrust...

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:24

Ah een spinnentopic. Heerlijk! Ik sluit weer aan.
Ik heb jaren geen spinnen in mijn huis gezien, maar volgens mij wordt dit jaar een heel goed "spinnenjaar" want ik heb er binnen al een stuk of 3 gevangen nu. Ben benieuwd wat ik de komende tijd ga aantreffen.
Volgens mij is de reden dat er weinig spinnen zitten, dat ik ook best veel muizen heb gehad. Die houden ook erg van spinnen op hun menu.

Hmm. O ja. De spinnen in de stofzuigerzak doen me ook altijd weer denken aan De Mythe van Freek de Jonge.
"klik, klik, morrel, morrel en dan allemaal vasthouden....."

"Twee spinnen zijn opgezogen door de stofzuiger. Zij weten: aan het einde van de stofzuigerslang lopen we de wereld in waar je webben kan spinnen en vliegen kan vangen. Maar… telkens als ze op weg zijn naar het licht, zet iemand de stofzuiger aan en worden ze weer de stofzak in gezogen. Af en toe gaat de stofzuiger open en wordt de zak leeg geklopt. De spinnen, die inmiddels jongen kregen, schrikken van het felle licht. Ze klampen zich vast aan de binnenkant van de zak uit vrees dat een val hen in de hel doet belanden. Als een van de kleine spinnetjes toch een keer valt en in die vermeende hel belandt, keert hij na een paar dagen terug in de stofzak. Hij meldt dat de hel overeenstemt met het eind van de tunnel: ‘Je moet gewoon loslaten en dan kan je webben spinnen en vliegen vangen.’ Vaderspin noemt dit gevaarlijke leugens en hakt het recalcitrante spinnenjong zijn poten af. Het spinnetje kan zich niet meer vastklampen, belandt dus opnieuw in de hel, maar komt de zak weer binnenrollen en getuigt opnieuw van zijn inzicht. De andere spinnenkinderen geloven hem en daarom hakt vaderspin ook hun de poten af. ‘Daar zwermen alle spinnetjes uit naar het licht. Waar je webben kan spinnen en vliegen kunt vangen als je pootjes had gehad.’ De oude spin blijft eenzaam achter. ‘Dat men zo verkrampt van geest kan zijn, dat men denkt dat men het smalle pad moet kiezen, terwijl de brede weg voor je open ligt…’

Adamootje

Berichten: 6210
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:15

Ayasha schreef:
Maar als ie toch dood gaat, gaat ie dan de vriezer in om het "zachter" te laten verlopen (weet niet of spinnen pijn voelen maar zuurstoftekort kan voor geen enkel wezen aangenaam zijn.) of echt voor de geur? En in geval van het laatste, wat is daar dan het nut van?


Het is niet tegen de geur, hoor. Inderdaad, om te zorgen dat een spin sneller en "zachter" sterft. Door de kou worden ze een stuk trager en uiteindelijk sterven ze.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:26

Palmera schreef:
LoveGlove schreef:
Ik ga ook nog even wat foto's plaatsen. Ik vind dit TE leuk! _O-


Let's go!

Wie heeft er de ballen om hieronder te lopen?
[ [url=m/lUXCxx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is in Canada :')

En als ik kijk naar de grootte van die beesten in Australië en de Jungle, ben ik toch wel blij dat ik veilig in Nederland woon :j :')

[ [url=m/iTb3bf.png]Afbeelding[/url] ]


nou ja, ik dacht toch dat ik met stip bovenaan stond :')

[ [url=m/r2ulXa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog een leuke foto:

[ [url=m/a55L2e.png]Afbeelding[/url] ]

Onze kippen zijn wat dat betreft wel veilig :')

Jij gaat als eerste op mijn foeilijst :+
Saab99 schreef:
Prachtige beesten die spinnen <3

De pumpkin patch terantula staat nog op mijn lijstje van dieren die ik wil.
[ [url=m/mFlaFp.jpg]Afbeelding[/url] ]

En jij als tweede :')

missfalki
Berichten: 2274
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Wat spin? is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:34

Helaas vanmorgen vroeg al een grote bruine huisspin en net weer één....
Beide met flinke snelheid ... :(

Hoop dat het seizoen snel voorbij is.
En eerder was het zo als je 1 spin had, nr 2 tussen de 4 en 10 dagen zich liet zien.
Maar dat is nu steeds niet, laatst zat er maar 1 uur tussen en nu ook 2 op 1 dag <<)

Groet Karin.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:39

Adamootje schreef:
Ayasha schreef:
Maar als ie toch dood gaat, gaat ie dan de vriezer in om het "zachter" te laten verlopen (weet niet of spinnen pijn voelen maar zuurstoftekort kan voor geen enkel wezen aangenaam zijn.) of echt voor de geur? En in geval van het laatste, wat is daar dan het nut van?
[/quote

Het is niet tegen de geur, hoor. Inderdaad, om te zorgen dat een spin sneller en "zachter" sterft. Door de kou worden ze een stuk trager en uiteindelijk sterven ze.



Is dat dan pijnlozer of sneller dan een flinke stamp op zijn kop?

Jennyxx

Berichten: 3044
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:44

Ik had al eerder in dit topic gereageerd en misschien daardoor een slecht karma gekregen? -O-

Eigenlijk was ik niet bang voor spinnen en vertelde mijn dochter ook dat ze niet bang hoefde te zijn, ze doen tenslotte niks. Ik haalde ze weleens met de hand gewoon weg om het haar te laten zien. Tot ik van de week dit topic las en toch wel schrok dat spinnen konden bijten :\ Nu ben ik in mijn leven in veel exotische orden geweest, veel spinnen meegemaakt, ook gewoon in de tuin en op stal. En nooit wat gebeurd, dus ach :)

Tot vandaag :oo

Ik had een dag nota benen binnen doorgebracht. Ik fiets naar huis. Ga nog even de vuilniszak wegbrengen en voel in ene een harde prik op mijn rug ónder mijn shirt...... In een reflex grijp ik er naar en voel wat :wow: Door mijn shirt heen pak ik "het" beet en plet het. Denkend aan een daas ofzo. Maar nee.......:

Spoiler:
Afbeelding


Spoiler:
Afbeelding


-O- :brr: