Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:13

dierenfan schreef:
Wat mij nog wel het meeste frustreerd is dat geroep dat de nl asiel honden zooooo slecht zijn. Ik kan echt het tegendeel beweren al mijn asielhonden waren schatten niet nooit iets of iemand gesloopt hebben en overal mee naartoe konden.

Nu hier op bokt ook weer iemand die zo'n geredde pup op vangt (om 1 voorbeeld te noemen maar zijn veel meer van dit soort "geredde" honden). Diegene geeft zelf al aan dat de achterpoten waarschijnlijk helemaal mis is gezien hoe de pup loopt, ligt e.d. maar ach de pup is wel gered en toch maar enkel opvanger dus ze zit daar niet mee...... maar het wordt wel een grote hond!! Hoezo is zo'n hond gered als er straks misschien zware operatie(s) plaats moet vinden en zijn hele leven beperkingen blijft houden. Dan wordt zo'n pup met mankementen naar NL gehaald ipv een gezonde pup. Hoe reëel wordt er dan nagedacht???? Als er zo'n enorm groot overschot is in het buitenland dan lijkt mij dat je gezonde honden naar NL haalt voor een toekomst hier ipv kneusjes. Geef die hun rust daar als er toch dood moeten.

Klinkt cru maar beter honden met mankementen inslapen dan gezonde honden lijkt mij als je er niet aan kan ontkomen dat er door overschot ingeslapen moeten worden.....


Er is toch niemand die zegt dat de honden uit een NL asiel slecht zijn of zouden slopen? Wel hebben een heleboel mensen dezelfde ervaring, nl dat de hele gewone middelgrote no-nonsense familiehonden binnen de kortste keren een nieuwe thuis gevonden hebben.

Of die pup zijn kromme poten goedkomen? Geen idee. Maar een poosje geleden was er ook een topic over een veulen metnog krommere poten. Is ook goed gekomen. Het merendeel van de honden die naar hier komen zijn gewone gezonde probleemloze honden. Daar hoor je niets van, maar een hond waar iets speciaals aan is, die valt natuurlijk op.

Ik heb ook veel liever een perfect gezonde hond, maar nog altijd liever een hond met kromme poten dan met een krom karakter. En net op gebied van karakter en gedrag doen de buitenlandertjes het vaak opvallend goed.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:28

Kahawa schreef:
Interessant artikel over honden uit het buitenland halen
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/05/05/zi ... 4-a1557230

Leuk artikel, wordt eigenlijk niets nieuws verteld. Ik hoop dat iedere aap snapt dat je met alleen puppy's weghalen geen bal opschiet. Deze honden dienen gecastreerd te worden en ook moeder dieren en andere straathonden.

Toen ik in Sofia was zag je ontzettend veel straat honden, echter allemaal met een oormerk dat aangeeft dat ze geholpen zijn. In Sofia zijn mede dankzij de donaties en adopties zo goed als geen onbeholpen straat honden meer.

Citaat:
Van de 900 honden die de stichting in zes jaar onderbracht, kwamen er tachtig terug, welke later bijna allemaal ook weer geplaatst werden.

Goed ik vind dit een positief feit. Nog geen 1/10 honden werd terug gebracht, ik ben benieuwd van hoeveel afstand per jaar er in Nederland wordt gedaan tov het aantal aangeschafte honden.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:38

Nou Joycie, snap je het inmiddels wat beter na alle gefundeerde argumenten?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:44

Sclimpre schreef:
Nu hier op bokt ook weer iemand die zo'n geredde pup op vangt (om 1 voorbeeld te noemen maar zijn veel meer van dit soort "geredde" honden). Diegene geeft zelf al aan dat de achterpoten waarschijnlijk helemaal mis is gezien hoe de pup loopt, ligt e.d. maar ach de pup is wel gered en toch maar enkel opvanger dus ze zit daar niet mee...... maar het wordt wel een grote hond!! Hoezo is zo'n hond gered als er straks misschien zware operatie(s) plaats moet vinden en zijn hele leven beperkingen blijft houden. Dan wordt zo'n pup met mankementen naar NL gehaald ipv een gezonde pup. Hoe reëel wordt er dan nagedacht???? Als er zo'n enorm groot overschot is in het buitenland dan lijkt mij dat je gezonde honden naar NL haalt voor een toekomst hier ipv kneusjes. Geef die hun rust daar als er toch dood moeten.

Klinkt cru maar beter honden met mankementen inslapen dan gezonde honden lijkt mij als je er niet aan kan ontkomen dat er door overschot ingeslapen moeten worden.....


Deels met je eens...

Ik heb 11 jaar een hond uit Spanje gehad, zij koos mij, ik was niet op zoek naar een hond ;) Maar het dier was behoorlijk toegetakeld, heeft flink moeten revalideren en heeft altijd op 3 poten gelopen. Ik kon me werkelijk geen betere hond wensen, maar heb wel altijd het besef gehad dat voor het geld dat de hond heeft gekost, ze ook een aantal gezonde dieren hadden kunnen redden.

Vorig jaar hebben we een opvanger uit Roemenië gehad, dier klopte niet én er zouden flinke medische kosten aan komen (wisten ze stiekem wel, maar is ons niet verteld). Uiteindelijk is het dier van hot naar her gesleept, geen idee waar deze zich nu bevindt. Door deze ervaring heb ik gezegd nooit meer een tweedehands hond te willen, heb geen zin meer in gedoe met stichtingen (slechte communicatie, aan het lijntje gehouden worden, afspraken niet nakomen, vond het vooral een geweldig marketingsplan, dat 'hondjes redden').

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:04

dierenfan schreef:
Snap het nooit en zal het nooit gaan snappen ook. Als men een pup wil kan men gemakkelijk een jaar op een wachtlijst staan en wordt iedereen gezegd goed na te denken en niet vlot 1 te nemen.

Wil men een herplaatser dan us er kennelijk niets leuks in welk asiel dan ook en moet het via buitenland. Alsof de gemiddelde uit buitenland komende hond zo probleemloos is......alsof ze zo gezond zijn....alsof het zooooo geweldig is die kwaliteit daar dat wij hier in NL er niet aan kunnen tippen.

Overigens 10 jaar in NL asiel gewerkt. 100den fantastische gave leuke honden gehad en ja ook moeilijkere gehad. Zelf hier 6 honden waarvan 3 herplaatsers en nee geen staffords maar ja wel 2 moeilijke echter daar "bewust" voor gekozen. Komen ook niet uit een asiel en keuze was inslapen of nemen.

Echter zonder problemen zpu ik binnen erg korte tijd zo een leuke herplaatser kunnen vinden via MP of dierenasiel. Er zijn zat leuke herplaatsers maar je moet ze willen zien en ze willen zoeken!!

Hier ben ik het echt wel mee eens.
Ik kan ook niet begrijpen waarom je een hond met een rugzakje uit het asiel in NL niet wil halen. Snap best dat ze niet voor iedereen geschikt zijn. Maar je moet ook wel wat energie en aandacht in je hond willen steken. De band die je daarvan krijgt, en ja ik spreek uit ervaring, is heel wat waard. Waarom wil je die energie in een hond vanuit het buitenland steken, maar niet eentje die in het asiel zit.

Kennissen van mij halen regelmatig honden en katten uit het buitenland (ofja de stichtingen, hun zijn opvang gezin) Er zijn al 2 honden en 5 katten naar Nederland gekomen die de rest van hun leven aan medicatie zitten. Doen ze allemaal via stichtingen. En dat al in krap een jaar. Ze hebben dit jaar 5 honden en 15 katten naar NL gehaald.
Ik heb er minder moeite mee als de beesten daadwerkelijk gezond zijn. Vind dit bericht dan ook erg interessant:

http://www.dierenartslaakkwartier.nl/nl ... buitenland

Vind dit ook wel een interessant artikel:
https://nos.nl/artikel/2166470-hondente ... nodig.html

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:07

_Micha_ schreef:
Kahawa schreef:
Interessant artikel over honden uit het buitenland halen
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/05/05/zi ... 4-a1557230

Leuk artikel, wordt eigenlijk niets nieuws verteld. Ik hoop dat iedere aap snapt dat je met alleen puppy's weghalen geen bal opschiet. Deze honden dienen gecastreerd te worden en ook moeder dieren en andere straathonden.

Toen ik in Sofia was zag je ontzettend veel straat honden, echter allemaal met een oormerk dat aangeeft dat ze geholpen zijn. In Sofia zijn mede dankzij de donaties en adopties zo goed als geen onbeholpen straat honden meer.


Er werd hier herhaaldelijk gevraagd om bronnen, dus vandaar. :D

En ik lees niks over puppies weghalen? Enkel 1 zin over honden fokken in Oost-Europa, maar dat gaat over populaire rassen.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:11

Een goede stichting, of het nou om honden of katten gaat, zal altijd ter plaatse dieren castreren. Dat is namelijk de beste oplossing. En geloof me, als jij minder dan 300-400 euro betaald voor een gecastreerd dier wat ook nog alle entingen heeft gehad en getest is op ziektes, dan maakt de stichting er verlies op.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:21

_Micha_ schreef:
Langhaar duitse herder pup vind ik niet bepaald een kruising? Ik bedoel dus honden die je normaal gesproken hier niet ziet.
[ [url=m/O7IPFO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0po6Q9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Enge ziektes? Welke?
Leishmania, niet besmettelijk. Zandvlieg
Erlichiose, niet besmettelijk. Teken
Babesiose, niet besmettelijk. Teken
Hepatozoon, niet besmettelijk. Opeten van teken. Komt zelden voor
Hartworm, niet besmettelijk. Mug
Bruccelose, besmettelijk via slijmvliezen of beschadigde huid ook op mensen. 8 honden met parasiet besmet in 2017
Giardia, besmettelijk. Parasiet

Oke 4 zijn er dus al niet besmettelijk en voor allemaal geld dat je hond deze ook net zo goed op kan lopen wanneer je deze mee neemt op vakantie. Bruccelose is niet niks nee, maar moet je door 1 ziekte waarvan maar 8 honden besmet zijn in Nederland geen honden meer mogen invoeren? Want dat betekend dat je ook geen rashonden uit die gebieden meer mag importeren.

Gedrag wat voor gedrag bedoel je?
Mijn reu is de meest vriendelijke sociale hond die ik ken op het losloopveld is iedereen weg van hem. Hij kan wat druk zijn maar wie heeft daar 'last' van behalve ik? Tijdens als hij los is en een andere hond ziet wil hij wel eens zijn oren dicht hebben zitten, daarom gaat hij alleen los wanneer hij al een stuk energie kwijt is. En is dat echt zulk vreselijk gedrag?
Mijn pup komt beter dan menig andere hond, blaft aan de riem af en toe speels naar andere honden, geen gewenst gedrag, maar ze is nog een baby moet alles nog leren. Typisch buitenlands gedrag? Mwah.

Dus ik ben echt benieuwd over welke ziektes en gedrag je het hebt.


Leishmania geen enge ziekte? Mijn hond is er met 1,5 jaar aan overleden.. :(

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:22

kiwiwitje schreef:
Hier ben ik het echt wel mee eens.
Ik kan ook niet begrijpen waarom je een hond met een rugzakje uit het asiel in NL niet wil halen. Snap best dat ze niet voor iedereen geschikt zijn. Maar je moet ook wel wat energie en aandacht in je hond willen steken. De band die je daarvan krijgt, en ja ik spreek uit ervaring, is heel wat waard. Waarom wil je die energie in een hond vanuit het buitenland steken, maar niet eentje die in het asiel zit.

Niet ieder rugzakje is hetzelfde. :) De honden die hier in het lokale asiel langer blijven zitten hebben, vrijwel zonder uitzondering, één probleem: ze zijn hondagressief. Dat wil ik beslist niet. Het zijn soms hartstikke leuke honden maar ik wil echt geen hond die andere honden wil slopen. Maar ik wil ook niet iedere buitenlandse hond met een rugzak, want heftig jachtinstinct bijvoorbeeld heb ik ook geen zin in.

Ik snap niet helemaal waarom het zo zwart-wit gesteld wordt, alsof mensen met een buitenlandse hond alléén maar honden uit het buitenland willen? Want ik denk echt dat als de Nederlandse asiels overvol zaten met geinige mixjes en allerhande kruisingen zonder rare problemen, die honden ook met liefde geadopteerd zouden worden.

Maar je hebt wel te maken met vraag en aanbod. Wij zochten een herderstype, jong (2-4 jaar), zonder heftige gedragsproblemen en geen extreem energiepeil (dus geen werklijn mechelaar, ofzo). In Nederland was dat nauwelijks te vinden, in het buitenland hadden we er zó 10 om uit te kiezen. (Al was er maar eentje die we echt wilden, en dat is 'm ook geworden.) Overigens hebben we 3 maanden op hem gewacht, dus het was niet zo dat we haast hadden en morgen een hond in huis wilden hebben.

Maar waarom zou ik wekenlang de Nederlandse asiels afspeuren tot er een geschikte hond voorbij komt, als ik er ook nu al eentje zie in een ander asiel? Ik vind niet dat ik een verplichting heb naar binnenlandse honden, ik heb ook helemaal geen zin om van mijn huisdierkeuze een soort politiek statement te maken. Ik denk de meeste hondenbezitters niet. :)

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:38

Vind het wat overdreven om te zeggen dat ze vrijwel zonder uitzondering Hondsagressief zijn. Ben het daar dan ook gewoon niet mee eens. Alleen al als ik kijk naar de asiels hier in de omgeving is dat gewoon niet het geval.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:54

kiwiwitje schreef:
Vind het wat overdreven om te zeggen dat ze vrijwel zonder uitzondering Hondsagressief zijn. Ben het daar dan ook gewoon niet mee eens. Alleen al als ik kijk naar de asiels hier in de omgeving is dat gewoon niet het geval.

Ik heb het dan ook niet over de asiels in jouw omgeving, maar over het lokale asiel hier. Als in, 'mijn' lokale asiel. ;) En daar waren de langzitters de afgelopen 2 jaar vaak (nee, niet altijd) honden die niet gezellig reageren op andere honden.

Zoolgangster

Berichten: 9662
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:10

Palmera schreef:
Zoolgangster schreef:
Wat ik dan weer zo typisch vind is dat als je op Bokt jack hussel of wat voor kruising fokt, je heel Bokt over je heen krijgt, maar komt de hussel uit het buitenland is het ineens een héél ander verhaal. :')

Ik heb hier persoonlijk geen directe moeite mee. :) Als de ouderdieren gezond zijn en de fokker maar heeft nagedacht. :)

Als er maar van te voren al wat gegadigden voor die pups zijn en ze niet op strast/asiel belanden: waarom niet? Ik vind heus niet dat alles maar raszuiver moet zijn. Maar wél verantwoordelijk! :)

En m.b.t 'de leukste honden komen naar NL': vaak zijn juist die opvangers met hun bagage zúlke dankbare honden die helemaal opleven als ze eindelijk een thuis hebben. Ze zijn niet per definitie leuker dan, maar ze demonstreren zo vreselijk veel dankbaarheid en levensvreugde, het is gewoon vreselijk aandoenlijk. :)


Ik heb anders ook wel heel wat minder "dankbare" exemplaren gezien... of ze leken in het begin "dankbaar" maar een paar weken verder hadden ze flink van zich afgebeten...

Zelf ben ik trouwens opgegroeid met een hond uit Frankrijk lang voordat het mode werd honden uit het buitenland te halen... geen toppunt van dankbaarheid, hield zich wijselijk op de achtergrond, maar jatte wel etenswaar als ie de kans kreeg. :')

Honden blijven honden, ik heb maar 1x een overduidelijk dankbare (of was het dier gewoon dolbij?) hond meegemaakt: ik had het dier (een rottweiler, waakhond van iemand anders) uit het water getrokken, en daarna schudde het dier zich uit en kwam heel blij naar me toe, alsof ze "dankjewel" wilde zeggen.

Een familielid van me heeft een hondje opgevangen die weliswaar dankbaar, maar niet zindelijk te krijgen is. Ook wat bijterige trekjes naar andere mensen toe die niet af te leren zijn (persoon is expert op hondengebied trouwens).
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 25-08-17 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:15

Dani schreef:
kiwiwitje schreef:
Vind het wat overdreven om te zeggen dat ze vrijwel zonder uitzondering Hondsagressief zijn. Ben het daar dan ook gewoon niet mee eens. Alleen al als ik kijk naar de asiels hier in de omgeving is dat gewoon niet het geval.

Ik heb het dan ook niet over de asiels in jouw omgeving, maar over het lokale asiel hier. Als in, 'mijn' lokale asiel. ;) En daar waren de langzitters de afgelopen 2 jaar vaak (nee, niet altijd) honden die niet gezellig reageren op andere honden.

Excuses daarvoor dan.

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:22

Een vriendin wilde graag een hond uit het asiel hier (=Nederland, niet lokaal) en dat is ook uiteindelijk gelukt. Maar vrijwel alle honden vielen af i.v.m. ernstige mens-, dier- of hondagressie, zeer lastig karakter, echt niet alleen kunnen blijven of ernstige medische problemen (hond met ernstig radius curvus o.a.). Ze is uiteindelijk terecht gekomen bij een oude (9+) hond, zeer mager, heeft de eerste 2 weken in huis geplast en was niet opgevoed. De hond heeft 5 dagen in het asiel gezeten. Andere simpelere honden waarnaar ze geïnformeerd had waren óf toch niet simpel alleen hadden ze het niet in de beschrijving gezet ("is niet zo'n allemansvriend" wat geen probleem is, ze hoeven niet iedereen aardig te vinden, bleek "accepteert geen vreemden en schroomt niet om te bijten") óf al herplaatst.

Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:27

EmptyWords schreef:
heb je al eens goed gekeken wat er in de nl'se asiels zit? voornamelijk powerbreeds en gedragsproblemen. de andere honden die hier niet onder vallen zijn ook gewoon zo weer weg naar een nieuw huis



Precies dit
Heb diverse asiels gezien
En werd erg verdrietig van de honden die zo weinig kans maken hierdoor .
Code rood
Dus kunnen niet zomaar herplaatst worden
Maar wachten al Lange tijd in hun hok op die ene mens die ermee kan handelen
En die kans is erg klein dat die langs komt

Ik ben ook uitgeweken naar een herplaatser via MP
Deze kwam oorspronkelijk uit Grieken land
Had overigens al eerder een buitenlandse hond gehad!
Een Turk

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:32

Om TS even bij te staan..

Het gros van jullie zouden vast alles weten van de inheemse rassen, hoe om te gaan met een lastige (vaak onherleidbare) kruising met wat er ook dan rondloopt in het land waar die honden vandaan komen (Roemenië/Spanje weet ik veel waar).

Heel veel mensen NIET. Die denken; oh dat is zielig, laten wij ze 'redden'. In asielen in Nederland zijn dus ook veel honden die dus uit het buitenland gehaald zijn (NIET alleen maar powerbreeds, die niet generaliseren!) maar het blijkt toch niet helemaal te voegen in het gezin, slecht begeleid worden door de baas of gedragsproblematiek blijkt te hebben omdat het dier zijn hele leven op straat heeft geleefd.

Misschien cru.. maar als een straathond niet beter weet is het dan wel goed om het te redden? Soms vallen honden niet te redden (ook in Nederland) en soms is het beter van alle partijen om verder te kijken of om het dier te laten gaan. Ik denk ook dat je toch een bepaalde doorloop/cultuur in stand houd als jij je daar maar in blijft investeren.

Ga eerder legitieme fokkers steunen, ipv broodfokkers of 'ongelukjes' door 1 of andere kruising binnen te halen die gedumpt is of op MP staat voor een spotprijs.

Er zullen vast succesverhalen zijn.. maar ik moet ze nog tegenkomen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:41

Het is ook wel belangrijk om je goed te laten begeleiden. Wij hebben om een band met onze hond op te bouwen, en in de hoop hem eea bij te brengen, ons ingeschreven bij de hondenschool. De mensen daar waren heel sceptisch maar hij heeft toch maar mooi 2 gehoorzaamheidscursussen met goed gevolg afgerond. Het heeft ons erg geholpen om vertrouwen in de hond te krijgen, en andersom heeft het de hond heel erg geholpen in dingen leren. Zo kon hij voortaan los met wandelen in het bos, erg fijn dat dit kon na de training. Bleef hij netjes op zijn plaats als wij dat vroegen etc. Ik denk dat veel mensen daar steken laten liggen. Een oudere hond met een rugzakje moet je hoe dan ook (her) opvoeden. Dat kost heel veel tijd en energie en je moet heel consequent kunnen zijn.

Ik herken dat dankbare juist wel heel erg. Heb nooit eerder meegemaakt dat een hond zo dankbaar was als Timo, onze straathond uit Turkije. Ik heb de eerste post van Palmera dan ook met tranen in mijn ogen gelezen, ook omdat ik onze hond nog iedere dag heel erg mis, en hem er zo in herkende. Zo'n hond ga ik nooit weer vinden hij was in alles mijn soulmate en we voelden elkaar perfect aan.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:43

_Micha_ schreef:
Langhaar duitse herder pup vind ik niet bepaald een kruising? Ik bedoel dus honden die je normaal gesproken hier niet ziet.
[ [url=m/O7IPFO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0po6Q9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Enge ziektes? Welke?
Leishmania, niet besmettelijk. Zandvlieg
Erlichiose, niet besmettelijk. Teken
Babesiose, niet besmettelijk. Teken
Hepatozoon, niet besmettelijk. Opeten van teken. Komt zelden voor
Hartworm, niet besmettelijk. Mug
Bruccelose, besmettelijk via slijmvliezen of beschadigde huid ook op mensen. 8 honden met parasiet besmet in 2017
Giardia, besmettelijk. Parasiet

Oke 4 zijn er dus al niet besmettelijk en voor allemaal geld dat je hond deze ook net zo goed op kan lopen wanneer je deze mee neemt op vakantie. Bruccelose is niet niks nee, maar moet je door 1 ziekte waarvan maar 8 honden besmet zijn in Nederland geen honden meer mogen invoeren? Want dat betekend dat je ook geen rashonden uit die gebieden meer mag importeren.

Gedrag wat voor gedrag bedoel je?
Mijn reu is de meest vriendelijke sociale hond die ik ken op het losloopveld is iedereen weg van hem. Hij kan wat druk zijn maar wie heeft daar 'last' van behalve ik? Tijdens als hij los is en een andere hond ziet wil hij wel eens zijn oren dicht hebben zitten, daarom gaat hij alleen los wanneer hij al een stuk energie kwijt is. En is dat echt zulk vreselijk gedrag?
Mijn pup komt beter dan menig andere hond, blaft aan de riem af en toe speels naar andere honden, geen gewenst gedrag, maar ze is nog een baby moet alles nog leren. Typisch buitenlands gedrag? Mwah.

Dus ik ben echt benieuwd over welke ziektes en gedrag je het hebt.



Had ik het over besmettelijke ziekten? Ik had het over allerlei ziektes dacht ik. Ja ik vind vele ziekten die jij op noemt erg ingrijpend voor hond en baas. Erlichia bijv. Kan een heftige lijdensweg zijn en kans op erlichia is behoorlijk groot. Daarnaast ook erg duur in behandeling. Wordt veel onderschat.

De langharig duitser pup is geen kruising dat is mijn puber die 4 rassen in zich heeft. Maar wat wij zoeken in een pup is niet het lange haar en het kleurtje maar wel de voor ons gewenste rechte, stevige bouw. Een relaxt, evenwichtig en energiek karakter ivm de sport. Gezonde geteste ouders die een goed leven hebben en sociaal zijn en dan weigeren wij ook om de hoofdprijs te betalen want het zit niet in de 100den euro's aanschaf geld extra of de pup oke is. Met ons wensenlijst kwam alsnog gewoon via MP in 2 maanden tijd een prefect passende pup langs. Ooit wil ik nog een leuke x husky erbij. Weet nu al zeker dat ik daar tegen die tijd ook gewoon in slaag. Gewoon de tijd nemen

Zoolgangster

Berichten: 9662
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:49

Mizora schreef:
Een vriendin wilde graag een hond uit het asiel hier (=Nederland, niet lokaal) en dat is ook uiteindelijk gelukt. Maar vrijwel alle honden vielen af i.v.m. ernstige mens-, dier- of hondagressie, zeer lastig karakter, echt niet alleen kunnen blijven of ernstige medische problemen (hond met ernstig radius curvus o.a.). Ze is uiteindelijk terecht gekomen bij een oude (9+) hond, zeer mager, heeft de eerste 2 weken in huis geplast en was niet opgevoed. De hond heeft 5 dagen in het asiel gezeten. Andere simpelere honden waarnaar ze geïnformeerd had waren óf toch niet simpel alleen hadden ze het niet in de beschrijving gezet ("is niet zo'n allemansvriend" wat geen probleem is, ze hoeven niet iedereen aardig te vinden, bleek "accepteert geen vreemden en schroomt niet om te bijten") óf al herplaatst.


Dat was mij dus ook al opgevallen, hoe luchtigjes serieuze problemen worden benoemd.
En hoe moeilijk het is om een redelijke hond in een asiel te vinden.


Zojuist ook een omschrijving gevonden als: "vindt het fijn als je haar in het begin langzaam benaderd.."
Of deze: "kan ook erg beschermend zijn naar haar eten..."

Tja, dat kan ook wel eens zo'n luchtige omschrijving van een serieus probleem zijn... je weet gewoon niet meer hoe serieus je zo'n omschrijving moet nemen, als je een paar keer hebt gezien wat in werkelijkheid erachter kan zitten.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:00

dit is echt zo'n discussie waar we niet uit zullen komen denk ik.
Ieder spreek vanuit zijn/haar eigen ervaringen en daar komen dan de voor- en tegenstanders uit.

De honden uit Spanje zullen zeker nadelen hebben, maar dat hebben de honden uit NL-asiels waarschijnlijk ook.
En zo zullen ook beiden hun voordelen hebben, dus we komen er niet uit :D .

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:03

_Micha_ schreef:
Langhaar duitse herder pup vind ik niet bepaald een kruising? Ik bedoel dus honden die je normaal gesproken hier niet ziet.
[ [url=m/O7IPFO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0po6Q9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Enge ziektes? Welke?
Leishmania, niet besmettelijk. Zandvlieg
Erlichiose, niet besmettelijk. Teken
Babesiose, niet besmettelijk. Teken
Hepatozoon, niet besmettelijk. Opeten van teken. Komt zelden voor
Hartworm, niet besmettelijk. Mug
Bruccelose, besmettelijk via slijmvliezen of beschadigde huid ook op mensen. 8 honden met parasiet besmet in 2017
Giardia, besmettelijk. Parasiet

Oke 4 zijn er dus al niet besmettelijk en voor allemaal geld dat je hond deze ook net zo goed op kan lopen wanneer je deze mee neemt op vakantie. Bruccelose is niet niks nee, maar moet je door 1 ziekte waarvan maar 8 honden besmet zijn in Nederland geen honden meer mogen invoeren? Want dat betekend dat je ook geen rashonden uit die gebieden meer mag importeren.

Gedrag wat voor gedrag bedoel je?
Mijn reu is de meest vriendelijke sociale hond die ik ken op het losloopveld is iedereen weg van hem. Hij kan wat druk zijn maar wie heeft daar 'last' van behalve ik? Tijdens als hij los is en een andere hond ziet wil hij wel eens zijn oren dicht hebben zitten, daarom gaat hij alleen los wanneer hij al een stuk energie kwijt is. En is dat echt zulk vreselijk gedrag?
Mijn pup komt beter dan menig andere hond, blaft aan de riem af en toe speels naar andere honden, geen gewenst gedrag, maar ze is nog een baby moet alles nog leren. Typisch buitenlands gedrag? Mwah.

Dus ik ben echt benieuwd over welke ziektes en gedrag je het hebt.


Wat dacht je van CDV? Is hier in nederland na jaren vaccineren eindelijk uitgeroeid maar nu komen toh weer gevallen uit het oostblok binnen. Groot probleem is ook hiermee dat mensen niet vaccineren en het zo dus wel kan verspreiden.

Ik denk dat er dus zeker zowel voors als tegens aan het halen van honden uit het buitenland zit.
Maar met de ziektes ben ik het eens, maar je ziet ook wel dieren die op vakantie gaan terug komen met leishmania, babesia of ehrlichia. CDV en brucella zou ik me inderdaad meer zorgen over maken.

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:05

Ik ken voornamelijk succesverhalen, ook bij mensen die gewoon een leuk hondje wilde en die uit het buitenland hebben gehaald. Daarnaast zitten er helemaal niet zo veel honden in het asiel in Nederland. Er zitten er jaarlijks 5.000 in de Nederlandse asiels (naast de 5.000 de gevonden zijn en weer zijn opgehaald door de eigenaar ), daarnaast worden er ondertussen 8.500 honden uit het buitenland gehaald. En dat is nog los van alle honden die via marktplaats en facebook en binnenlandse herplaatsgroepen een nieuw thuis vinden. De Nederlandse asiels hebben gewoon niet langer genoeg honden om aan de tweedehandse hondenbehoefte te voorzien.

En wat er zit is nu eenmaal veel powerbreeds (ondanks dat dit maar maximaal 10% is van wat er in Nederland gefokt wordt, en ook een behoorlijke specifieke instelling van hun nieuwe baas vraagt) en veel pittige herders (duitsers/belgen/hollanders/kruisingen daartussen).

Ik pak de site van de dierenbescherming er eens bij om te kijken of er verschil tussen zit met de algemene dierenasiel-site.
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... t&range=10

Opvallend is dat als je ze van langszittend naar kortstzittend plaatst, er slechts een enkele hond langs komt die niet in de powerbreed of pittige herder categorie valt, en wat er dan niet in valt heeft of serieuze problemen, of moet met zijn tweeën geplaatst worden (of beide). Ondertussen ben ik aangekomen op de honden die 2 maanden in het asiel zitten en nog ben ik maar enkele honden tegengekomen die buiten deze twee categorieën vallen.

Windhonden in de Nederlandse asiels (die niet uit het buitenland komen) kan je al helemaal vergeten. Ondanks dat ze oud worden (al snel een jaar of 12-14) wordt er vrijwel niets van herplaatst in Nederland.

Zoolgangster

Berichten: 9662
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:16

Mizora schreef:
Ik ken voornamelijk succesverhalen, ook bij mensen die gewoon een leuk hondje wilde en die uit het buitenland hebben gehaald. Daarnaast zitten er helemaal niet zo veel honden in het asiel in Nederland. Er zitten er jaarlijks 5.000 in de Nederlandse asiels (naast de 5.000 de gevonden zijn en weer zijn opgehaald door de eigenaar ), daarnaast worden er ondertussen 8.500 honden uit het buitenland gehaald. En dat is nog los van alle honden die via marktplaats en facebook en binnenlandse herplaatsgroepen een nieuw thuis vinden. De Nederlandse asiels hebben gewoon niet langer genoeg honden om aan de tweedehandse hondenbehoefte te voorzien.

En wat er zit is nu eenmaal veel powerbreeds (ondanks dat dit maar maximaal 10% is van wat er in Nederland gefokt wordt, en ook een behoorlijke specifieke instelling van hun nieuwe baas vraagt) en veel pittige herders (duitsers/belgen/hollanders/kruisingen daartussen).

Ik pak de site van de dierenbescherming er eens bij om te kijken of er verschil tussen zit met de algemene dierenasiel-site.
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... t&range=10

Opvallend is dat als je ze van langszittend naar kortstzittend plaatst, er slechts een enkele hond langs komt die niet in de powerbreed of pittige herder categorie valt, en wat er dan niet in valt heeft of serieuze problemen, of moet met zijn tweeën geplaatst worden (of beide). Ondertussen ben ik aangekomen op de honden die 2 maanden in het asiel zitten en nog ben ik maar enkele honden tegengekomen die buiten deze twee categorieën vallen.

Windhonden in de Nederlandse asiels (die niet uit het buitenland komen) kan je al helemaal vergeten. Ondanks dat ze oud worden (al snel een jaar of 12-14) wordt er vrijwel niets van herplaatst in Nederland.


De mensen die geen succesverhaal hebben, zullen dit niet snel aan de grote klok hangen, omdat het te pijnlijk is het trieste verhaal op te hangen, of ze volledig afgebrand zijn door "dierenliefhebbers" die ze verwijten niet tot op de dood te hebben doorgezet met hun probleemhond. Ja, dan zul je weinig verhalen van die kant te horen krijgen.
Ik ken wat mensen die wel heel eerlijk zijn over hun ervaringen en dat is behoorlijk ontnuchterend... het kan natuurlijk heel goed gaan, maar ik ken ook mensen waarvan de honden er 2 jaar over deden om normaal/veilig mee te draaien in een huiselijke omgeving. En zo ken ik ook iemand die buitenlandse honden in huis kreeg die nooit helemaal in orde zullen zijn. Ze had ze eigenlijk tijdelijk in huis genomen, maar omdat ze niet te herplaatsen bleken, heeft ze ze zelf maar gehouden.

Palmera

Berichten: 9462
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:21

Ik heb een hond van pup af aan (gedumpt op mijn terras) en de ander uit een opvang hier.

Mijn persoonlijke ervaring en mening is dat het geen zak uit maakt of je een pup in huis haalt of een reeds volwassen opvanghond. Beiden hebben erg veel te leren en kosten gewoon veel tijd.
Ik denk dat juist daar misschien een probleem zit bij de niet succesvolle verhalen van mensen met een iets oudere herplaatser: omdat de hond al volwassen is gaan ze ervan uit dat het minder tijd kost dan een pup. En dat kan nog wel eens tegenvallen. :)

Overigens is mijn herplaatsertje met zorg uitgekozen, ik had een karakterprofiel in gedachten. Twee hondjes voldeden. De hond die ik al had vond ze beiden leuk. Ik had besloten de schuchterste van de twee te nemen, die zat er ook al het langste. Wél met een maand proeftijd, mocht het toch onverhoopt niet goed gegaan zijn thuis met Boem had ik haar terug kunnen brengen. Bleek gelukkig niet nodig en ik heb een geweldig leuk hondje, sociaal, erg trouw naar mij en makkelijk in de omgang. Dit heeft wel veel tijd gekost. Maar Boem opvoeden van pups af aan heeft ook veel tijd gekost. ;)

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:33

Zoolgangster schreef:
Mizora schreef:
Ik ken voornamelijk succesverhalen, ook bij mensen die gewoon een leuk hondje wilde en die uit het buitenland hebben gehaald. Daarnaast zitten er helemaal niet zo veel honden in het asiel in Nederland. Er zitten er jaarlijks 5.000 in de Nederlandse asiels (naast de 5.000 de gevonden zijn en weer zijn opgehaald door de eigenaar ), daarnaast worden er ondertussen 8.500 honden uit het buitenland gehaald. En dat is nog los van alle honden die via marktplaats en facebook en binnenlandse herplaatsgroepen een nieuw thuis vinden. De Nederlandse asiels hebben gewoon niet langer genoeg honden om aan de tweedehandse hondenbehoefte te voorzien.

En wat er zit is nu eenmaal veel powerbreeds (ondanks dat dit maar maximaal 10% is van wat er in Nederland gefokt wordt, en ook een behoorlijke specifieke instelling van hun nieuwe baas vraagt) en veel pittige herders (duitsers/belgen/hollanders/kruisingen daartussen).

Ik pak de site van de dierenbescherming er eens bij om te kijken of er verschil tussen zit met de algemene dierenasiel-site.
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... t&range=10

Opvallend is dat als je ze van langszittend naar kortstzittend plaatst, er slechts een enkele hond langs komt die niet in de powerbreed of pittige herder categorie valt, en wat er dan niet in valt heeft of serieuze problemen, of moet met zijn tweeën geplaatst worden (of beide). Ondertussen ben ik aangekomen op de honden die 2 maanden in het asiel zitten en nog ben ik maar enkele honden tegengekomen die buiten deze twee categorieën vallen.

Windhonden in de Nederlandse asiels (die niet uit het buitenland komen) kan je al helemaal vergeten. Ondanks dat ze oud worden (al snel een jaar of 12-14) wordt er vrijwel niets van herplaatst in Nederland.


De mensen die geen succesverhaal hebben, zullen dit niet snel aan de grote klok hangen, omdat het te pijnlijk is het trieste verhaal op te hangen, of ze volledig afgebrand zijn door "dierenliefhebbers" die ze verwijten niet tot op de dood te hebben doorgezet met hun probleemhond. Ja, dan zul je weinig verhalen van die kant te horen krijgen.
Ik ken wat mensen die wel heel eerlijk zijn over hun ervaringen en dat is behoorlijk ontnuchterend... het kan natuurlijk heel goed gaan, maar ik ken ook mensen waarvan de honden er 2 jaar over deden om normaal/veilig mee te draaien in een huiselijke omgeving. En zo ken ik ook iemand die buitenlandse honden in huis kreeg die nooit helemaal in orde zullen zijn. Ze had ze eigenlijk tijdelijk in huis genomen, maar omdat ze niet te herplaatsen bleken, heeft ze ze zelf maar gehouden.


Het zijn verhalen die beginnen bij het op zoek gaan naar een hondje en vanaf daar met grote regelmaat wat plaatsen over hoe het gaat. Zelfs bij wat uiteindelijke herplaatsingen omdat het geen match was, was het daarmee niet per se een mislukte variant. Maar de meeste zitten nog gewoon bij hun eigenaar. En ook een heel aantal mensen die opvangen, er is iemand al bezig aan zijn 5e opvanger van dit jaar omdat ze iedere keer zo snel geplaatst zijn, grotendeels trouwens binnen het forum en waar ze dus regelmatig terugkomen.

De wel mislukte verhalen komen niet vaker voor dan de mislukte pups of mislukte binnenlandse herplaatsers. Ik heb thuis een mislukte pup zitten, hoewel het nu na heel hard vechten ervoor eigenlijk heel erg goed gaat. Maar die hond is volledig de weg kwijt geweest. En ik heb haar zusje zitten die ik zag als een vrijwel perfecte hond alleen geen match met haar zus en ik daarom herplaatst heb. Die heb ik met serieuze gedragsproblemen (mensagressie) teruggekregen en dat was niet omdat ze haar mishandeld hadden. Puur een tekort aan leiderschap. Maar absoluut een mislukte herplaatser. Overigens was hier het gedrag binnen een week al veel minder en is het ondertussen vrijwel weg, gisteren toevallig bij een groep kinderen kwam het heel lichtjes naar boven na een half uur schattig zijn, dus toen moesten de kinderen haar met rust laten.