'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:54

maura schreef:
Natuurlijk hoeft koppel B dat niet. Niemand beweert overigens dat ze dat moeten. Ik zeg wel dat zij, als ze de situatie inderdaad willen oplossen, ze dat naar mijn mening het beste kunnen doen door daar samen over om de tafel te gaan zitten. En het dan ook daadwerkelijk over die katten te hebben natuurlijk. Alleen maar koffie drinken en over iets anders beginnen als het gesprek over de katten te moeilijk wordt schiet uiteraard niet op.

Hoewel deze buren - volgens nieuwe informatie - wel goed met elkaar lijken om te gaan, blijven de katten voor overlast zorgen. Althans, volgens een andere buurvrouw die de situatie aanziet en het nodig vindt deze op internet te beschrijven, maar die zelf feitelijk niet betrokken is.

Het zou kunnen dat koppel B meer waarde hecht aan de relatie met mevrouw A dan aan de overlast door de katten, of de situatie uit eigen keuze accepteert. Het zou ook kunnen dat ze er vreselijk onder lijden maar niets durven te zeggen. Dat zou heel naar voor ze zijn, maar je kunt niet verwachten dat andere mensen stoppen met overlast veroorzaken als jij niet laat weten dat je die overlast ervaart. Overlast is geen wiskunde. Wat de een ongelooflijk vervelend vindt, is voor de ander geen probleem. En wat je als overlast ervaart, kan bovendien in de loop van de tijd sterk veranderen. Dus als je ergens mee zit, wees dan zo volwassen om het te bespreken. Kun je dat niet, schakel dan een professional in (wat de gemeente overigens ook zou doen in deze situatie, mits die natuurlijk gemeld wordt. Ook gemeenteambtenaren hebben geen zesde zintuig waarmee ze op afstand overlast kunnen opsporen). Voor de minder nauwkeurige lezer: mediation is niet hetzelfde als meditation. Het scheelt 1 letter, maar het ziet er heel anders uit.


begrijp me niet verkeerd, er is al heeeeeel veel gepraat over die katten. Ook door andere buren die verderop wonen en minder last hebben. Kattenbuurvrouw A kruipt in slachtofferrol: ik heb niemand, geen man of kinderen, die katten zijn alles voor me, ik kan ze niet opsluiten...
Iedereen vindt het vervelend maar er is niets aan te doen. Ze hebben het al heel vaak lief gevraagd. Het oudere koppel B is vrij nieuw in de buurt en zijn écht hele lieve mensen die liever geen conflicten willen.
Daarom zeg ik: tenzij de wet veranderd is er geen oplossing want koppel B kan niet dwingen.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:58

Jis_ schreef:
Vicky_Belle schreef:
Een situatie hier in de straat, we wonen in een woonwijk:
buurvrouw A (alleenstaande vrouw) heeft 4 katten en een hond. de katten kunnen ten alle tijde naar buiten door een luikje. Buurvrouw heeft erg veel steun aan de dieren. Haar ganse tuin is overwoekerd door bamboe dus afzetten kost haar werkelijk heel veel geld want dan moet ze eerst de bamboe laten uitgraven.
Buurkoppel B zijn een ouderlijk stel, de vrouw heeft heel veel allergieën en gezondheidsproblemen zoals huisstofmijt en ook dieren (inc. katten). De katten van buurvrouw A komen geregeld op bezoek in de tuin en gaan slapen op hun bankstel en kakken in de moestuin. Als het raam openstaat gaan ze ook geregeld naar binnen om hun territorium af te zetten.
Buurkoppel B ziet dus echt af van buurvrouw A haar katten, de vrouw kan niet in de tuin zitten op het bankstel en moestuinieren en eens om de zoveel weken heeft ze binnen ook letterlijk gezeik.
je kan zeggen: sluit je ramen, maar met een huisstofmijt-allergie is dat niet goed.

Nu wil ik wel eens horen hoe je deze situatie kan oplossen zonder de wetgeving te veranderen.
Waar zie jij dit op een volwassen manier op te lossen?

Voor mij is het ook duidelijk dat een kat net als elk ander dier niet 100% de vrijheid mag krijgen.
katten moeten worden getrokken met honden. Er mag gerust een boete zijn, maar 400 euro is wel veel.


Buurvrouw A betaalt het afzetten van de tuin van buurkoppel B, als alleen deze mensen last hebben van de katten van buurvrouw A. Of maakt een ren, laat hem maken als ze het niet zelf kan. Geen geld hebben maar wel 4 katten en een hond onderhouden. 1 keer een flinke operatie aan een bijvoorbeeld aangereden kat en je bent dat geld ook kwijt. Even sparen voor een afzetting/ren.

Als het maar 1 van de 4 is die overlast bezorgt bij de buren, deze herplaatsen of 2 als dat nodig is is ook nog een optie.


Katten veroorzaken ook bij andere buren last maar die wonen verderop en hebben er minder last van als Koppel B. Koppel B woont in een mooi landhuis met uitzicht op velderijen. Een omheining plaatsen zou hun prachtige vergezichten wegnemen. De reden waarom ze dat huis in de eerste plaats gekocht hebben...

Eigen ren is gewoon logisch, het zou dus dan ook bij wet verplicht moeten worden.

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:29

Groot gelijk hebben ze dat ze van dat uitzicht willen blijven genieten.



vivana schreef:
Jis_ schreef:

Dus als jouw dure kat een keer ontsnapt en bij de buren in de tuin zijn laatste adem uitblaast is dat vast ook prima.

ontsnapt?...zal niet meevallen..ene éne buren hebben GROTE honden,daar past ze wel voor..andere buren zijn heeeeel lief :D
..Daarbij alleen buiten als ik thuis ben anders gewoon binnen heeft niemand er last van +:)+
@nontie; En als die HK kat je net zoveel waard is..hou je die ook aan huis,in mijn ogen...


Ontsnapt inderdaad. Zo gek is dat niet.
Hier is de tuin afgezet maar ga mijn handen er niet voor in het vuur steken dat er nooit een ontsnapping plaats zal vinden. Ik heb ook nog een voordeur. De ene kat is ondernemender dan de ander dus een klein beetje inschatten is mogelijk maar 100% zekerheid heb je nooit.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:14

maura schreef:
Ayasha schreef:
We moeten gewoon als huisdier-eigenaren verantwoording op nemen. De hond hier mag niet op springen tenzij mensen zelf op hun benen tikken. Als zij toch in enthousiasme aanstalte maakt roep ik haar altijd terug, ik krijg dan vaak de reactie "laat haar toch".
Nee, want op een dag komt er iemand die daar helemaal niet van gediend is en dan ben ik blij dat ik mijn hond geleerd heb niet op te springen en te wachten tot ze "uitgenodigd" is om te gaan kijken ipv er gewoon als een debiel heen te rennen.
Ik houd van honden maar ik heb een hekel aan honden die tegen je op springen. En dat zie ik ook nog steeds te vaak gebeuren. Dus het zijn niet alleen katten-eigenaren die een flink tandje bij moeten steken, laat dat duidelijk zijn. Maar er moet wel ergens iets gaan gebeuren. :) Want op deze manier gaan de dieren er het slachtoffer van worden.


Weet je, ik denk dat minstens 90% van de huisdier-eigenaren het helemaal met je eerste zin eens is. Maar ook verantwoording is geen wiskundig begrip.

Voor jou valt het niet-tegen-mensen-opspringen van honden onder die verantwoording. Voor veel andere hondeneigenaren niet. Niet omdat die mensen onverantwoordelijk of asociaal zijn, maar omdat zij en de mensen in hun directe omgeving dat gedrag niet als ongewenst gedrag ervaren. Dan kun jij vinden dat zij fout zitten, maar dat is niet meer of minder dan een persoonlijke mening.

Er staan ontzettend veel persoonlijke ervaringen in dit topic, maar niet 1 van een honden- of katteneigenaar die van zichzelf vindt dat hij/zij geen verantwoordelijkheid neemt voor de hond of kat in kwestie. Wel heel veel van mensen die vinden dat een ander geen verantwoordelijkheid neemt. Als je een ja/nee lijstje maakt en dat door iedereen in dit topic laat invullen, krijg je allemaal verschillende lijstjes.

Is het verantwoord om:

Je hond tegen vreemden te laten opspringen? ja/nee
De kat mag uit de tuin te laten? Ja/nee
De hond te laten loslopen buiten de aangewezen losloopgebieden? Ja/nee
De ergens te laten lopen waar een automobilist moet remmen? Ja/nee

Een aantal mensen zullen overal nee op zeggen, anderen overal ja en de rest van alles was. En er zullen mensen zijn die meer informatie willen, bijvoorbeeld hoe groot de hond is die tegen mensen opspringt of hoe de omgeving van de tuin waar de kat wel of niet uit mag er uitziet.

Je kunt je gaan zitten opwinden over het feit dat andere mensen er andere ideeën over verantwoordelijkheid en overlast op nahouden, je kunt ook accepteren dat iedereen recht heeft op zijn/haar mening. Oók over dit onderwerp. Niet omdat de mening van die andere beter of slechter is dan die van jezelf, maar omdat het verspilling van energie is om je op te winden over dingen die je toch niet kunt veranderen.

Ga er vanuit dat de ander jouw huisdier niet binnen een straal van vijf meter wil en je zit altijd safe. Vindt de ander het geen probleem als ie dichter komt dan meld die dat vanzelf wel. Je moet het niet moeilijker maken dan het is. Grootte van de hond maakt niet uit, ik heb een Jack Russel :+

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:50

Ayasha schreef:
Ga er vanuit dat de ander jouw huisdier niet binnen een straal van vijf meter wil en je zit altijd safe. Vindt de ander het geen probleem als ie dichter komt dan meld die dat vanzelf wel. Je moet het niet moeilijker maken dan het is. Grootte van de hond maakt niet uit, ik heb een Jack Russel :+

Je mist mijn punt. Jouw persoonlijke mening en jouw persoonlijke normen zijn wel duidelijk. Alleen hebben andere mensen hun eigen meningen en normen en daar hebben ze precies evenveel recht op als jij. Dat heeft niks te maken met dingen moeilijk maken, maar alles met accepteren dat iedereen op z'n eigen manier naar de dingen kijkt. Oók als die manier ander is dan de jouwe, júist als die manier ander is dan de jouwe.

Voor jou is vijf meter afstand het uitgangspunt. Willen mensen dichterbij, dan moeten ze dat zelf maar zeggen. En als ze meer afstand willen? Moeten ze dat dan ook zelf zeggen? Of vraag je iedereen die in beeld komt waar jouw hond bij is of ze het met jouw vijf meter eens zijn?

Voor een aantal katteneigenaren geldt een ander uitgangspunt. Namelijk dat ze hun kat de vrijheid geven zelf te kiezen of het dier binnen of buiten wil zijn. Willen andere mensen dat niet, dan moeten ze dat zelf maar zeggen.

Kijk, op het moment dat mensen melden dat ze last hebben van zo'n kat, of nog voordat er last is, aangeven dat ze die kat niet in hun tuin willen hebben, dan is het aan de eigenaar van de kat om maatregelen te nemen. Ik neem maar even aan dat als een voorbijganger aan jou vraagt of je je hond korter wilt houden dan die vijf meter, dat je hem op zo'n moment ook even terugroept en niet zegt dat die voorbijganger z'n bek moet houden want er zit nog vijf meter tussen en dat is zat. Toch?

Als de eigenaar van de kat weigert maatregelen te nemen, dan wordt het een ander verhaal. Maar ook in dat verhaal bestaan er, onder de huidige wetgeving, verschillende mogelijkheden om de eigenaar op andere gedachten te brengen. De wijkagent, het klachtendossier, het verhalen van schade, allemaal allang geregeld.


Vicky_Belle schreef:
Katten veroorzaken ook bij andere buren last maar die wonen verderop en hebben er minder last van als Koppel B. Koppel B woont in een mooi landhuis met uitzicht op velderijen. Een omheining plaatsen zou hun prachtige vergezichten wegnemen. De reden waarom ze dat huis in de eerste plaats gekocht hebben...

Eigen ren is gewoon logisch, het zou dus dan ook bij wet verplicht moeten worden.


Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar het komt op mij echt over alsof koppel B aanzienlijk minder problemen met die katten heeft dan jij beweert. Ze wonen mooi, genieten van hun uitzicht en hebben weliswaar af en toe ongevraagd een kat op het terrein, maar die kat betekent veel voor hun buurvrouw en omwille van de relatie met die buurvrouw zijn ze bereid om die overlast te accepteren. Ze kunnen namelijk wel degelijk verdere stappen zetten, maar kiezen ervoor dat niet te doen. Waarom zou je die keuze niet gewoon respecteren?

En een kattenren bij wet verplichten is echt totaal onrealistisch. Gaat gewoon niet gebeuren, nooit. Redenen daarvoor heb ik al eerder genoemd.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:57

Eerlijk gezegd vraag ik van mensen die ik niet ken (dus waarvan ik het niet weet.) inderdaad of en zo ja, hoe ver ik de hond uit de buurt moet houden ja. Mijn dier, niet het hunne. Ik wil niet wachten tot ze moeten uiten dat ze last hebben van mijn dier. Mensen die hier thuis komen is een ander verhaal, die weten dat de hond hier zit, willen ze niet in de buurt van een hond zijn moeten ze hier niet komen. Mijn huis. Maar als ik elders ben, ja, dan vind ik het niet meer dan normaal om daar rekening mee te houden.
Verder kan je wel drammen over dat het mijn mening is. Wat je doel daar precies mee is weet ik niet. Want het is inderdaad mijn mening. En dat een ander daar anders over denkt of dat die vindt dat een ander niet zo moet zeuren als de hond op springt is diens mening. Maar in MIJN mening/gedacht is (want ik spreek voor mezelf, niet voor anderen) is dat gedrag precies de reden waarom er mensen zijn bij wie de stoppen door slaan en gehaktballen met glas, spijkers en of vergif neer leggen op plaatsen waar honden langs komen.
Dus waar je heen wil met je hele "dat zijn jouw normen" (ja duh, ik ga een ander zijn normen niet vertellen.) verhaal is me onduidelijk.

Ik geef enkel aan dat er een reden is waarom er mensen zijn die op dat punt gekomen zijn. Wat ook te zien is in dit topic dat er mensen zijn die echt heus geen psychopaat zijn, die toch op een moment er zo genoeg van hadden, dat ze dingen deden/denken/hopen waar het dier onder lijdt omdat eigenaren geen verantwoording nemen. Verantwoording nemen is zorgen dat jouw dier een ander geen last bezorgt. Je kan daarover filosoferen wat jij "overlast" vindt tot het einde van dagen maar uiteindelijk maak je het gewoon veel moeilijker dan het is.

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:33

En ik geef enkel aan dat het prima te voorkomen is dat mensen in allerlei akelige conflicten omtrent huisdieren terecht komen, zónder nodeloos energie te verspillen aan het roepen om onrealistische wetgeving en ook zónder van een ander te eisen dat die jouw normen klakkeloos overneemt.

Je spreekt inderdaad voor jezelf, maar daarbij zeg je wel dat een ander het maar net zo moet doen als jij, anders maakt diegene het nodeloos moeilijk of gedraagt zich (in jouw ogen) onverantwoordelijk.

Overigens ben ik het absoluut niet met je eens dat het gedrag van, volgens jou onverantwoordelijke of asociale, hondeneigenaren de reden is dat er bij mensen zijn bij wie de stoppen doorslaan en gehaktballen met rotzooi er in neerleggen op plaatsen waar honden langs komen. Gestoord en gewelddadig gedrag is gestoord en gewelddadig gedrag, dat kun je niet onder controle houden door een afstand van vijf meter in stand te houden of alle honden te leren niet tegen mensen op te springen.

Maar goed, van een boete voor loslopende katten tot gehaktballen met spijkers, het wordt geleidelijk steeds meer off topic en gaat vooral over hoe goed iedereen vindt dat ze het zelf doen en hoe verkeerd anderen het doen. Ik denk niet dat dat iets oplost, maar 't is alvast een stuk beter dan dat mensen zich ellendig voelen omdat ze vinden dat ze het zelf verkeerd doen en alle anderen goed.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:52

M_D_H schreef:
Ik vraag mij af hoeveel geld het daadwerkelijk zou kosten...

Je moet een opleiding ontwikkelen, oké... Dat kost geld. Laten we zeggen, ruim genomen... 1000 euro.
Dat verdeeld over 17 miljoen mensen valt reuze mee :)

Dan heb je nog mensen nodig die de opleiding tot kattencontroleur en vanger gaan volgen. Tjah, daar gebruik je mensen voor die uit de bijstand komen :j
Win win... Minder mensen in de bijstand... En mensen die het probleem kunnen oplossen.
Goed, dat kost ook geld want je kan ze moeilijk hetzelfde salaris aanbieden als in de bijstand.
Maar je hoeft weer geen geld weg te geven aan mensen die niet werken.
En mensen die werken hoeven ook niet bij de voedselbank aan te kloppen.
Dus dat scheelt ook weer :j

De asiels hebben meer mensen nodig :j
Dat scheelt weer...
En er is natuurlijk een ict afdeling nodig die het hele systeem van chipjes etc bij houd. Wellicht gekoppelt aan Amevi.

Voorals nog zie ik meer voor dan nadelen aan het plan...

En uiteraard moet het geld ergens vandaan komen... Daarom katten belasting en boetes voor diegene die hun kat los hebben laten lopen :j

Ik zie niet in waarom dit financieel niet haalbaar zou zijn.
Dat roepen is vooral stemmingmakerij in de hoop dat jou kat vooral overlast mag blijven veroorzaken :o


Ik heb geen kat en vind het eigenlijk ook maar een beetje saaie poedersuiker dus ik denk dat mijn kat niet zoveel overlast veroorzaakt of gaat veroorzaken in de toekomst :Y) .
Het aantal controleurs wat in het artikel genoemd wordt is in ieder geval wel van de zotte en lijkt mij voor een gemeente echt niet financieel haalbaar. Als gemeentes zoveel geld hadden of konden vangen van de burger dan zou de jeugdzorg, thuiszorg, de GGZ etc. wel eens op orde kunnen denk ik voor dat je een beetje poezen gaat lopen vangen >;) .

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:40

maura schreef:
En ik geef enkel aan dat het prima te voorkomen is dat mensen in allerlei akelige conflicten omtrent huisdieren terecht komen, zónder nodeloos energie te verspillen aan het roepen om onrealistische wetgeving en ook zónder van een ander te eisen dat die jouw normen klakkeloos overneemt.

Je spreekt inderdaad voor jezelf, maar daarbij zeg je wel dat een ander het maar net zo moet doen als jij, anders maakt diegene het nodeloos moeilijk of gedraagt zich (in jouw ogen) onverantwoordelijk.

Overigens ben ik het absoluut niet met je eens dat het gedrag van, volgens jou onverantwoordelijke of asociale, hondeneigenaren de reden is dat er bij mensen zijn bij wie de stoppen doorslaan en gehaktballen met rotzooi er in neerleggen op plaatsen waar honden langs komen. Gestoord en gewelddadig gedrag is gestoord en gewelddadig gedrag, dat kun je niet onder controle houden door een afstand van vijf meter in stand te houden of alle honden te leren niet tegen mensen op te springen.

Maar goed, van een boete voor loslopende katten tot gehaktballen met spijkers, het wordt geleidelijk steeds meer off topic en gaat vooral over hoe goed iedereen vindt dat ze het zelf doen en hoe verkeerd anderen het doen. Ik denk niet dat dat iets oplost, maar 't is alvast een stuk beter dan dat mensen zich ellendig voelen omdat ze vinden dat ze het zelf verkeerd doen en alle anderen goed.

Dat mag je vinden. Mag ik ook mijn mening hebben of moet ik daarvoor een aangetekend schrijven sturen met de vraag om toestemming? :)

Het is te voorkomen ja, maar blijkbaar werkt dat in de praktijk minder goed gezien de conflicten die alleen al in dit topic voorbij komen. :)
We hebben ook regels over geluid enz. Waarom dan niet over huisdieren/katten? Regels zijn er om samenleven mogelijk te maken. :) En er zijn er 100 die die niet nodig hebben maar voor die 5 die ze wel nodig hebben worden ze dan gemaakt. Weet iedereen waar die aan toe is. :)
Met katten weet niemand het echt.. weinig mensen weten of het zin heeft om het aan te kaarten officieel als de eigenaar (als je al weet van wie de kat is) weigert te helpen. Als er bepaalde richtlijnen zouden zijn, zou dat simpelweg veel duidelijker zijn. Als de "arm der wet" enige inspraak had of asielen, dan zou men ook kunnen "dwingen" om die richtlijnen ook te bekrachtigen. :)

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:02

Mensen die opperen dat het allemaal niet haalbaar is.

Wie niet zal proberen. Zal nooit kunnen zien of n plan slaagd of faalt.
Enkel door ervaring komt men daar achter.
Anders blijft het gis werk.

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:04

maura schreef:
Vicky_Belle schreef:
Katten veroorzaken ook bij andere buren last maar die wonen verderop en hebben er minder last van als Koppel B. Koppel B woont in een mooi landhuis met uitzicht op velderijen. Een omheining plaatsen zou hun prachtige vergezichten wegnemen. De reden waarom ze dat huis in de eerste plaats gekocht hebben...

Eigen ren is gewoon logisch, het zou dus dan ook bij wet verplicht moeten worden.


Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar het komt op mij echt over alsof koppel B aanzienlijk minder problemen met die katten heeft dan jij beweert. Ze wonen mooi, genieten van hun uitzicht en hebben weliswaar af en toe ongevraagd een kat op het terrein, maar die kat betekent veel voor hun buurvrouw en omwille van de relatie met die buurvrouw zijn ze bereid om die overlast te accepteren. Ze kunnen namelijk wel degelijk verdere stappen zetten, maar kiezen ervoor dat niet te doen. Waarom zou je die keuze niet gewoon respecteren?

En een kattenren bij wet verplichten is echt totaal onrealistisch. Gaat gewoon niet gebeuren, nooit. Redenen daarvoor heb ik al eerder genoemd.


Wij kunnen inderdaad niet inschatten hoeveel last koppel B van die katten heeft, geloof niet dat alle 4 de katten dat doen maar kat(ten) die bij hun in huis piesen is best wel overlast te noemen.
Wat voor stappen kunnen ze ondernemen? Volgens mij valt dat vies tegen namelijk.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:57

maralyn schreef:
Mensen die opperen dat het allemaal niet haalbaar is.

Wie niet zal proberen. Zal nooit kunnen zien of n plan slaagd of faalt.
Enkel door ervaring komt men daar achter.
Anders blijft het gis werk.


Wat is dat nu voor wereld vreemde manier om over wetgeving te praten? Natuurlijk kan je wel uitrekenen of dergelijke plannen wel haalbaar zijn. Je kan uitrekenen hoeveel de controleurs kosten je kan inschatten hoeveel belasting je kattenbelasting je dan zou moeten kunnen innen, of dat redelijk is etc. Als je wilt weten of het haalbaar is om iedereen met 50 met pensioen te sturen dan reken je dat toch ook uit ipv dat je het ff uitprobeert?

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 23:16

maralyn schreef:
Mensen die opperen dat het allemaal niet haalbaar is.

Wie niet zal proberen. Zal nooit kunnen zien of n plan slaagd of faalt.
Enkel door ervaring komt men daar achter.
Anders blijft het gis werk.


Sommige dingen hoef je echt niet eerst te proberen, kun je allemaal aardig inschatten en berekenen. Het plan is gewoon best duur.

Kattenbelasting zou kunnen Maar wat staat daar voor de kattenbezitter tegenover als er ook ophokplicht bijkomt? Je dier thuis opsluiten en alsnog belasting betalen ? Hoe groot wordt dan de stap naar volierebelasting, konijnentax etc?

magda_90
Berichten: 32279
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 06:06

Net zoveel als de eigenaar die een hond heeft en die ook belasting moet betalen.

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:59

fransje23 schreef:
Sommige dingen hoef je echt niet eerst te proberen, kun je allemaal aardig inschatten en berekenen. Het plan is gewoon best duur.

Kattenbelasting zou kunnen Maar wat staat daar voor de kattenbezitter tegenover als er ook ophokplicht bijkomt? Je dier thuis opsluiten en alsnog belasting betalen ? Hoe groot wordt dan de stap naar volierebelasting, konijnentax etc?




Precies! Ik snap dat, ik moet belasting betalen voor mijn hond dus jij moet dat ook voor je kat niet. Wel als de kat daarna gewoon los mag blijven lopen maar dat voorkomt de overlast niet en daar gaat het hier om.

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:33

Simpel: alle katten gechipt. Lopen ze los, kun je ze gaan ophalen bij het asiel mits boete van 400€, die kan dan weer aangewend worden om echte zwerfkatten te steriliseren, zodat dat probleem ook verminderd en op termijn bijna verdwijnt.

vind je 400€ dan veel geld, dan hou je je kat in eigen tuin/ren.

Om te voorkomen dat je kat eenmalig eens wegglipt, kun je je kat eenmalig zonder betalen van boete ophalen in het asiel (enkel gewone werkingskosten) - vanaf de 2de keer altijd 400€ boete te betalen. :)

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:34

magda_90 schreef:
Net zoveel als de eigenaar die een hond heeft en die ook belasting moet betalen.


Met een hond mag je dan tenminste nog op de openbare weg komen, zijn er losloopgebieden, bakken voor stront etc. Voor een kat zou je dan belasting betalen terwijl deze niet op straat komt, wat gelijk staat aan een volierevogel of konijn.

Paardenbelasting lijkt mij dan nog logischer, die komen nog weleens op de openbare weg.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:50

Ook niet allemaal, die van mij komen alleen op de trailer op de openbare weg. :+

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:54

fransje23 schreef:
magda_90 schreef:
Net zoveel als de eigenaar die een hond heeft en die ook belasting moet betalen.


Met een hond mag je dan tenminste nog op de openbare weg komen, zijn er losloopgebieden, bakken voor stront etc. Voor een kat zou je dan belasting betalen terwijl deze niet op straat komt, wat gelijk staat aan een volierevogel of konijn.

Paardenbelasting lijkt mij dan nog logischer, die komen nog weleens op de openbare weg.

Maar jij mag jouw kat ook aan de lijn uitlaten hoor! En zijn poep achter zijn kont aan opruimen. :)

En echt: als de katteneigenaar net zoveel belasting betaald over zijn dier als de hondeneigenaar mag daar wat mij betreft ook een speelveldje voor alleen katten voor terug komen. :)

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:10

Nog even over dierenbelasting, afhankelijk van de gemeente waar je woont heeft het geen enkele zin. Hier geeft de gemeente zelfs openlijk toe dat de enige reden dat ze die belasting heffen is om de begroting op orde te krijgen, en dat het helemaal niks te maken heeft met uitgaven die de gemeente doet aan uitlaatvelden enzo. (Die zijn er niet) Je betaalt dus niet voor de overlast of faciliteiten voor je dier maar om het begrotingstekort in te perken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:17

_Ezra schreef:
Nog even over dierenbelasting, afhankelijk van de gemeente waar je woont heeft het geen enkele zin. Hier geeft de gemeente zelfs openlijk toe dat de enige reden dat ze die belasting heffen is om de begroting op orde te krijgen, en dat het helemaal niks te maken heeft met uitgaven die de gemeente doet aan uitlaatvelden enzo. (Die zijn er niet) Je betaalt dus niet voor de overlast of faciliteiten voor je dier maar om het begrotingstekort in te perken.

Dat is hier ook.
Er zijn wel enkele veldjes maar minder dan ze aan inkomsten krijgen, geven ze ook toe.
En het is inderdaad om de begroting mee rond te krijgen.
Hoe oneerlijk is dat!

Zo hebben wij als buitengebied bewoner bezwaar getekend, want van die enkele veldjes maken we niet eens gebruik. Plus onze honden kakken op eigen terein, wat duidelijk zichtbaar is aan onze omheining dat het zo is ingericht.
Ook dat maakt niet uit. Dokken voor god weet wat.
Maar de katten, die komen overal weer langs.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:45

maura schreef:
Vicky_Belle schreef:
Katten veroorzaken ook bij andere buren last maar die wonen verderop en hebben er minder last van als Koppel B. Koppel B woont in een mooi landhuis met uitzicht op velderijen. Een omheining plaatsen zou hun prachtige vergezichten wegnemen. De reden waarom ze dat huis in de eerste plaats gekocht hebben...

Eigen ren is gewoon logisch, het zou dus dan ook bij wet verplicht moeten worden.


Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar het komt op mij echt over alsof koppel B aanzienlijk minder problemen met die katten heeft dan jij beweert. Ze wonen mooi, genieten van hun uitzicht en hebben weliswaar af en toe ongevraagd een kat op het terrein, maar die kat betekent veel voor hun buurvrouw en omwille van de relatie met die buurvrouw zijn ze bereid om die overlast te accepteren. Ze kunnen namelijk wel degelijk verdere stappen zetten, maar kiezen ervoor dat niet te doen. Waarom zou je die keuze niet gewoon respecteren?

En een kattenren bij wet verplichten is echt totaal onrealistisch. Gaat gewoon niet gebeuren, nooit. Redenen daarvoor heb ik al eerder genoemd.


Geen idee hoe jij aan je feiten komt, glazen bol???
die mensen hebben wel degelijk heel veel last van de katten, ze zijn al naar de politie geweest etc maar er is gewoon niets aan te doen. Er is daar gewoon geen wetgeving rond.
Politie zegt: civiele kwestie, wij komen niet in tussen want is niet tegen de wet.
Zoals ik al zei kan buurkoppel B niet op hun bankstel zitten onder hun afdakje want ze is allergisch aan katten en het bankstel is de vaste slaapplek van de katten. Ze hebben ze al op
100 verschillende manieren weggejaagd maar ze blijven steeds terugkomen. In de moestuin kan ze ook niet veel doen dus haar man doet het allemaal.

Dit is nu 1 voorbeeld, ik ben zeker dat er misschien honderd duizenden zijn.

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:00

Vicke_Belle, ik vind het op z'n minst bijzonder dat je je afvraagt hoe ik aan mijn feiten kom. Hoe kan ik iets anders weten dan wat jij zelf opschrijft?

Lees anders je eigen berichten eens terug en let even goed op hoe je dingen beschrijft. Je komt namelijk in elk bericht met nieuwe informatie. Zo kom je nu ineens aanzetten met dat ze al naar de politie zijn geweest (die overigens gelijk heeft dat het een civiele kwestie is, maar het is niet omdat het geen strafrechtelijke kwestie is dat er geen civielrecht bestaat. Ze moeten ook niet bij de politie zijn, maar bij de gemeente voor buurtbemiddeling of mediation, elke gemeente geeft er een eigen naam aan).

Dat ze mooi wonen en van hun uitzicht genieten haal ik uit jouw eigen bericht. Jij heb het immers over een mooi landhuis? Als ik dat verkeerd gelezen heb, of als jouw telefoon van 'lelijk krot' per ongeluk 'mooi landhuis' maakt, dan is er gewoon sprake van een misverstand en kun je dat ook gewoon zeggen. Verder heb je ook zelf opgeschreven dat koppel B lieve mensen zijn die liever geen conflicten willen. Als zij de afweging maken tussen overlast accepteren of mogelijk een conflict veroorzaken en dan kiezen voor het accepteren van de overlast, kun jij het daar niet mee eens zijn, maar het blijf hun keuze. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook vervelend voor ze. Daarom heb ik ook wat dingen aangegeven die volgens mij, op basis van het kleine beetje informatie dat jij geeft, nog zouden kunnen. Maar als zij weten wat er mogelijk is en er toch voor kiezen om het erbij te laten, dan kun jij daar verder niets aan doen en ik al helemaal niet.

Verder ga ik er niet meer op in, want de mogelijke acties de koppel B nog kan ondernemen negeer je of je komt met weer nieuwe informatie waar uit moet blijken dat ze helemaal niks meer kunnen en het allemaal de schuld is van buurvrouw A met haar katten. Dat schiet dus niet op.

Misschien zijn er inderdaad wel honderdduizenden burenruzies. Misschien ook niet, maar het zijn er wel veel. Zoveel dat er door allerlei bureaus onderzoek wordt gedaan naar de grootste ergernissen van mensen onderling. In sommige van die lijstjes komen katten voor, meestal tegelijk genoemd met honden, vaker onder 'dieren' als algemeen onderwerp. Ik heb geen lijstje gevonden waar katten of dieren in de top 3 staan. Geluidsoverlast, pesten en kinderen staan wel vaak in de top 3. Ik heb 1 lijstje gevonden waar 'dieren' op plaats 6 staan, verder lager op lijst of helemaal niet in de top 10. Op buurtniveau zullen ongetwijfeld hele nare conflicten rond katten te vinden zijn, maar landelijk gezien lijkt het echt wel mee te vallen.

@Bruintje, hondenbelasting is totaal achterhaald. Goed dat je bezwaar hebt aangetekend, jammer dat het niet gelukt is. Ik zou het niet opgeven, er komen namelijk steeds meer gemeenten die erkennen dat hondenbelasting in deze tijd nergens meer op slaat en het afschaffen (zie lijst op http://hondenbelasting.net/hondenbelasting-afgeschaft/). Misschien kun je een burgerinitiatief starten om het ook in jouw gemeente af te schaffen. Als je genoeg handtekeningen verzamelt, is de gemeenteraad verplicht je voorstel te behandelen. Hoeveel handtekeningen je nodig hebt, is afhankelijk van het aantal inwoners in je gemeente en zou terug te vinden moeten zijn op de site van de gemeente zelf. Als je initiatief een beetje van de grond komt, zou het ook best kunnen dat de lokale politiek het oppakt. De verkiezingen komen er aan en als politieke partij nu beloven om hondenbelasting af te schaffen is makkelijk, levert stemmen op en is ook nog eens een belofte die ook werkelijk nagekomen kan worden.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:08

Palmera schreef:
Maar jij mag jouw kat ook aan de lijn uitlaten hoor! En zijn poep achter zijn kont aan opruimen. :)



Poepen doet hij thuis in de bak, ook nu hij los buiten gaat.

Maar mijn kat aan een lijntje gaat niet werken..Ooit geprobeerd toen hij kitten was, geen succes. Katten zijn daarin toch wat lastiger dan honden. Is wel bijzonder om zijn capriolen te aanschouwen, dat wel.

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:32

Palmera schreef:
fransje23 schreef:

Met een hond mag je dan tenminste nog op de openbare weg komen, zijn er losloopgebieden, bakken voor stront etc. Voor een kat zou je dan belasting betalen terwijl deze niet op straat komt, wat gelijk staat aan een volierevogel of konijn.

Paardenbelasting lijkt mij dan nog logischer, die komen nog weleens op de openbare weg.

Maar jij mag jouw kat ook aan de lijn uitlaten hoor! En zijn poep achter zijn kont aan opruimen. :)

En echt: als de katteneigenaar net zoveel belasting betaald over zijn dier als de hondeneigenaar mag daar wat mij betreft ook een speelveldje voor alleen katten voor terug komen. :)


:') Enig idee hoe de gemiddelde kat in elkaar zit? Heel veel lopen niet even gemakkelijk aan een tuigje mee. Ook niet als ze daar van kitten af aan wennen. Zijn over het algemeen geen volgzame types, zoals honden. Vaker stress gevoelig ook dan honden.
Gevaar voor honden buiten en dan niet weg kunnen komen omdat het aan de lijn zit. Ook doordat sommige hondeneigenaren de aanlijn regels negeren en van god los honden hebben. Optillen is dan ook geen optie dan lig je open omdat de kat weg wil van het gevaar. Ik snap wel dat er heel veel mensen zijn die dit niet zouden willen proberen. Ik heb voor de veiligheid een petbuggy, nooit gedacht dat ik ooit met zo'n ding zou gaan lopen maar zie dat wel als de enige optie om mijn kat veilig uit te laten.

Betaal trouwen voor mijn honden aardig wat belasting, zou dat voor mijn kat ook over hebben om met haar nog aan de lijn naar buiten te kunnen. Maar verplicht binnen/in tuin houden en dan nog belasting betalen slaat nergens op.