[VOLG] Konijnenren op de schop!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

[VOLG] Konijnenren op de schop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 22:11

Hallo allemaal,

Het hangt in de lucht denk ik; het verbouwen van je konijnenren!
Hier is het eigenlijk uit pure nood geweest om er voor te zorgen dat ons tuinhek niet verder kapot gaat.
Ooit zijn we zo slim geweest om het tuinhek deels als afzetting van de ren te gebruiken; plus dat de stenen op een verhoging liggen waardoor in de laatste drie jaar de 'ren' is gaan verzakken want ons tuinhek naar buiten duwt. Kortom: Het hek gaat kapot en de konijnen krijgen mogelijkheden tot ontsnappen!

En achter vijf konijnen aan is geen pretje :Y) Vooral omdat ze het altijd of heel vroeg doen of op zondag.

Dus op een begeven moment ben je het zat .. ga je met een plan naar de praxis en wordt je eindelijk eens goed geholpen omdat ik echt geen verstand heb van het hoe en wat. Het zit in m'n hoofd en zo moet het.
Een berg geld uitgegeven voor alle materialen en toen ging het; jawel .. gieten.

Op een begeven moment hebben we een draadren opgezet aan de andere kant van de tuin om de vijf terroristen waar het om draait in te laten verblijven. Zoveel mogelijk ruimte, twee nachthokken .. we gaan het ervaren. Ik heb de eerste nacht wakker gelegen van de stress of ze niet ontsnapten :')
Mijn broertje trok de oude ren er zo uit en toen was de tuin één grote graafbende; vond de hond leuk.

Volgen jullie mee in mijn (stapje voor stapje) Konijnenren op de schop? ;)

Dit was mijn konijnenren ver in het begin.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk is de indeling meerdere keren omgegooid om meer 'ruimte' te bieden. Is er gras geplant en uiteindelijk ook weer dichtgegooid. En daarna zijn er anti-ontsnap hekken geplaatst.

Daar zijn we klaar mee!



Dus .....

Afbeelding
Alles eruit! En Bodhi helpt wel mee ;)

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: [VOLG] Konijnenren op de schop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:15

Ik volg, leuk! Ben benieuwd naar het resultaat.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 22:15

Het eerste begin was uitpijlen hoe en wat ik waar wilde. Zo komt er bij de schuur een gedeelte bij de ren en snoep ik midden in nog een stukje weg .. wel zo eerlijk om een ander stukje tuin terug te geven aan mama ;)


Afbeelding

Het is in deze periode erg warm geweest en aangezien ik en mijn rug niet op één lijn zitten duurde het iets langer dan ik had gewild. Maar ... uiteindelijk lag er eindelijk een stukje stenen.

Afgelopen dinsdag had ik frisbee met de hond en toen ik thuis kwam was mijn broertje fanatiek zand aan het verscheppen naar verschillende hopen in de tuin. Ik had de zandbak van het andere koppel konijnen al gevuld dus daar kon niets meer bij. Toch moet er een enorme lading zand weg en ik vraag me af hoe ....

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:19

Leuk! Ik volg even,misschien kan ik nog wat ideeën opdoen.
Wij zijn pas verhuisd dus ze zitten nu in een simpel hok met een rennetje eraan, inmiddels is de tuin verder af en kunnen we dus aan het hok beginnen.
Over 2 weken hebben we vakantie dus dan willen we het gaan maken.



Ik ben benieuwd naar het eind resultaat!

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 22:19

En sinds gister zijn we ineens fanatiek want mijn broertje heeft echt een goed stukje geholpen. De eerste palen konden er in. Wat gepast en gemeten .. en vandaag staan eindelijk de eerste hekken er!


Afbeelding
Een deel is dus ingegraven en aan beide kanten komen vanzelfsprekend nog stenen te liggen zodat het een stevig ingegraven hek wordt.


Afbeelding
En de foto spreekt boekdelen; het werd te donker. Dit is het voor deze avond geworden. Morgen gaan we weer fanatiek verder als het weer het toe laat!

Stiekem ben ik best al wel een beetje trots :')
Mijn rug is alleen alles behalve blij ....


Afbeelding
En deze foto kan ik jullie natuurlijk niet onthouden ... Bodhi houd graag toezicht als hij even niet kan helpen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Konijnenren op de schop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:47

Ik volg ook mee :) . Veel werk zo'n ren hé ;) .

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [VOLG] Konijnenren op de schop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 22:54

Ach, het wordt de 3e die ik bouw :')

Maar voorheen had ik een goed functionerend lichaam, die heb ik nu helaas niet meer; en mn werk wilt ook dat ik functioneer haha

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:58

ipv verwijderen....
Laatst bijgewerkt door truus1970 op 02-09-17 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 23:03

Oke, leuk!

Maar daar mag je ook best je eigen topic voor openen hoor ;) :D

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:05

Ik ben benieuwd naarju konijnenren. Jij doet er aardig meer werk van dan wij hebben gedaan. Wij hebben het hek neergezet en niet eens ingegraven....Wel lopen we er mxerderemalen per dag wel bij langs ivmgraven. Voorlopig doen ze dat in hun hok. datamg, Daar mogen ze uit ontsnappen. Hok staat toch open. Ook mogen ze graag onder het kippenhok gaven. ach. ook niet zo erg. Leuk om te zien dat ze lekker konijn kunnen zijn.

Ik ben benieuwd naar meer foto's van je nieuwe ren.

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:05

xDenies schreef:
Oke, leuk!

Maar daar mag je ook best je eigen topic voor openen hoor ;) :D



Sorry

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [VOLG] Konijnenren op de schop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 23:11

Konijn zijn mogen ze met heel mn hart. Daarom hebben ze ook een ruime ren. Maar hier op straat lopen is voor konijnen levensgevaarlijk dus dat moet voorkomen worden ;)

Verder krijgen ze een grote uitgegraven zandbak. Zitten ze dag en nacht los en mogen lekker hun eigen ding doen :)

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 12:35

Afbeelding

Wij zijn alweer druk bezig met de hele familie :P
Eerst moeten we het één en ander aan tegels omleggen omdat iemand die onze tuin had gedaan ze zo had neergelegd en dat houd nu een hoop troep tegen. Dit gedeelte loopt af naar het punt waar regenwater wegkan en dat gaat nu niet goed.
Maar mijn lieve papa heeft ooit de tegels geverfd dus die komen nu weer omhoog :') Dat hij maar trots vanaf zn wolkje mag toekijken haha.

Mijn broertje praat erover dat het vanavond af moet zijn. Ben benieuwd...


Afbeelding
Bo helpt ook fanatiek mee!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Konijnenren op de schop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:52

Dat is goed doorgewerkt zeg! :oo Ik ben er al wel wat langer mee bezig :') . Maar ik moet het dan wel in m'n eentje doen.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 19:40

Zo .. en hoe! Wat een werk hebben we vandaag kunnen verzetten zeg. We zijn wel alle drie helemaal kapot en het is nog niet af ... maar er kwamen toch wel meer onverwachte dingen bij.

In eerste instantie moest de 'afvoerpijp' opnieuw gelegd worden .. maar daar zat een dikke laag modder in waardoor het water inderdaad niet meer weg liep. Toen hebben we een paneel van het hek er uit gehaald en al het overtollig zand verplaatst .. want tsja nog geen idee hoe we dat weg krijgen maar om verder te kunnen moest het wel weg. Dus we zijn zo lekker bezig geweest.

Let alsjeblieft niet op de extreme rommel! Een ren voor 5 konijnen verbouwen is nog niet eens zo bijzonder ... maar ze moeten wel tijdelijk ergens anders :P En dan nog alle zooi kwijt!


Afbeelding
De pijp die uiteindelijk uitgegraven is (zie aan de muur hoe hoog het lag)


Afbeelding
Het zand verplaatst. En inderdaad een oude tuintafel om er voor te zorgen dat we het wat hoger kunnen gooien.


Afbeelding
Het hek is er hier dus uit en de enorme laag zand is weg. Een nette stenen rand gemaakt om het hek te ontlasten want die is behoorlijk uit z'n voegen geduwd.
De reden dat er geen nieuwe schutting komt is omdat hier gewoon weg geen geld voor is. Dus dan maar roeien met de riemen die we hebben en een paar extra spijkers er in rammen.

Afbeelding
Het skelet staat! Dus verder met de aankleding. Omdat we niets tegen het hek willen laten rusten heb ik er voor gekozen om toch een houten balk op de grond te plaatsen zodat het gaas daar aan vast kan en de konijnen het dus niet aan de kant kunnen duwen. Alles ontsnap-proof heh ... :')

Ik zal straks (als er een beetje opgeruimd is) een foto plaatsen van hoe het nu is :D
We zijn klaar voor vandaag :P

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Konijnenren op de schop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 20:09

Dat is een hele vooruitgang! +:)+

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [VOLG] Konijnenren op de schop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 20:46

Afbeelding
Afbeelding

Zo dan, het resultaat van een dag doorbikkelen!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Konijnenren op de schop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 21:12

Wauw, echt mooi! :j Even een vraagje, heb je geen schrik dat katten of andere roofdieren langs boven de ren in komen?

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 21:17

MoppieFilou schreef:
Wauw, echt mooi! :j Even een vraagje, heb je geen schrik dat katten of andere roofdieren langs boven de ren in komen?


Roofdieren? :Y) Ik woon in een stad/dorp :') Die worden hier dood gereden door alle rondscheurende jeugd.
Katten komen hier niet in de tuin.

Nee hoor, heb het al jaren zo open en er is nog nooit iets gebeurd :)

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Konijnenren op de schop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 21:20

Dat is wel handig als je in de stad woont natuurlijk. Wij wonen eerder in de natuur :) .

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [VOLG] Konijnenren op de schop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 21:28

Helaas, dat geluk heb ik nog niet en zit opgesloten in Rotterdam en omstreken :')

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Konijnenren op de schop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 21:29

:')

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 22:16

Mag ik nog even wat vragen? :o Wat voor hout gebruik je? (En daarmee bedoel ik, reeds behandeld hout, reeds behandeld hout met een laagje beits (op waterbasis) erop, gewoon hout dat je zelf behandeld hebt...) Ik heb het namelijk met gewoon onbehandeld hout gedaan maar dat duurt verschrikkelijk lang en ik ben bang dat het niet heel lang zal meegaan.. Het is maar dat ik sommige dingen in de toekomst misschien makkelijker kan doen :) .

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [VOLG] Konijnenren op de schop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 22:17

Ik heb zowel deze als mijn oude ren met onbehandeld hout gemaakt. Volgens mij is het wel deels hardhout.

Ik weet echt niet hoe het hout heet. Wellicht heb ik de bon nog ergens!

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [VOLG] Konijnenren op de schop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 22:21

Roofdieren zijn wel degelijk in dr stad
Ratten, muizen, muskusratten Enzo. Ik zou er toch iets rekening mee houden

Heel mooi ren!! Ben benieuwd hoe het word