Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Duitse Stijl - verzameltopic voor alle vragen & inspiratie!

 
Profiel   

Goedendag!

Een hele tijd geleden had ik een topic geopend: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=253&t=1878295

Hij is al lange tijd niet meer actief, toch leek het mij leuk om er weer nieuw leven in te blazen.
Ik ben nu een aantal jaar verder en heb een hele hoop bijgeleerd en toegepast. Niet alleen de hamsters zijn er op vooruit gegaan, ook mijn andere huisdieren (cavia’s & muizen)hebben kennisgemaakt met Duitse stijl!

Hierbij eerst de uitleg over ‘Duitse stijl’ en wat dit inhoudt :)

Het komt vanuit Duitsland (logisch), waar de zorg en huisvesting zich zo veel mogelijk aanpast aan het natuurlijk gedrag van het dier. Het wordt ookwel ‘artgerechte haltung’ genoemd. Welzijn staat in Duitsland erg hoog, dus de minimale voorwaarden zijn ook heel anders dan b.v. in Nederland. Wat mij nog het meeste interesseert is het natuurlijk gedrag van dieren en het is zo gaaf om duitse stijl toe te passen. Inmiddels wonen de meeste van mijn dieren in mijn omgebouwde kast & aquarium. Ik heb momenteel 3 hamsters, 4 cavia’s en 13 muizen.

Met dit topic wil ik meer mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in Duitse stijl en er meer over zouden willen leren. Ik ben zelf ook nog lerende, laten we elkaar helpen onze informatie en ervaring uit te breiden :)

De grootste verschillen van Duitse stijl tegenover Nederland is toch wel de grootte van de verblijven. Vaak wordt 100x50 cm als minimale maat gehanteerd voor o.a. hamsters, muizen, gerbils, etc. Voor cavia's hanteren ze b.v. een minimale maat van 1 m2 per cavia (in Nederland is het 100x50 cm voor twee cavia's). Wat mij ook erg opvalt is dat men in Duitsland natuurlijke voeding geven. Hamsters krijgen vooral zaden als voeding met kruiden, groenten, etc. en cavia's alleen vers voedsel. Standaard voermerken, pellets, brokken, bewerkte voeding etc. wordt nooit aangeraden als voedsel. Mijn cavia's leven nu dus op volledig vers voedsel, ze krijgen +/- 7 soorten groenten per dag en per week koop ik ongeveer 20 soorten verse groenten en kruiden. Vooral bladgroen. Het wordt nog uitgebreid met verse takken en grassen.

Hieronder een idee van Duitse Stijl aan de hand van foto's van mijn verblijven :) momenteel heb ik een 'dierenkast', twee paxkasten aan elkaar.

[ img ]
Bovenin woont Pablo (200x58 cm)
Daaronder woonde Yaira (zij is oud en woont in een kleiner verblijf nu) en daarnaast Mellow (rusje) (2x 100x58 cm)
Daaronder wonen mijn vier cavia's (2x 200x58 cm)

[ img ]
Bovenste verblijf links

[ img ]
Bovenste verblijf rechts

[ img ]
Verblijf eronder van Mellow

[ img ]
Aquarium van mijn muizen (120x50x50 cm), zitten nu 10 muisjes in

Voordat ik de kast had, had ik allerlei losse verblijven, hier nog wat foto's
[ img ]
[ img ]

Vraag maar raak en deel je foto's! :) ook voor advies!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 16:13 



 
Profiel   

Dat ziet er heel gaaf uit, top dat je zoveel aandacht aan dierenwelzijn besteedt!

Hoe vaak moet je het aquarium van de muizen schoon maken? Dat lijkt me wel veel werk zo! Ik heb zelf 5 muizen in 1.60 x 40 (Detolf) en dat wordt toch best snel vies.

Ik ben heel benieuwd naar jouw manier van voeren bij cavia's! Geef je dan ook geen hooi?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 16:22 



 
Profiel   

Super mooie bakken zeg _/-\o_ ik ben voorstander en zeker geïnteresseerd!
Ik ga volgen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 16:34 



 
Profiel   

Had trouwens ook al je ander topic gezien. En nu de afgelopen dagen aan het doorlezen. Ben er nog mee bezich :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 16:37 



 
Profiel   

melody7 schreef
Dat ziet er heel gaaf uit, top dat je zoveel aandacht aan dierenwelzijn besteedt!

Hoe vaak moet je het aquarium van de muizen schoon maken? Dat lijkt me wel veel werk zo! Ik heb zelf 5 muizen in 1.60 x 40 (Detolf) en dat wordt toch best snel vies.

Ik ben heel benieuwd naar jouw manier van voeren bij cavia's! Geef je dan ook geen hooi?


Muizenverblijven eens in de maand. Ik verschoon nooit het gehele verblijf, maar wel een kwart tot de helft ongeveer. Ik heb gemerkt dat ze alleen heel erg aan stinken als de rangorde nog niet goed bepaald is. Zodra dat duidelijk is, gaan ze een stuk minder markeren en dus minder stinken :) ze hebben hier trouwens wel 15 cm bodembedekking en dat scheelt ook echt een hoop. Tot nu toe plassen ze vaak op 1 plek (ergens in een hoekje) en dat maak ik meestal wel elke week schoon.

Hooi krijgen de cavia's trouwens wel, dat is gedroogd gras en hebben ze wel nodig. Alleen brokken of pellets krijgen ze niet.
Ik haal wekelijks ongeveer dit: dille, peterselie, koriander, bleekselderij, wortel + wortelloof, pastinaak, kolen (o.a. boerenkool, chinese kool, witte kool, ik kijk meestal wat het goedkoopste is), spinazie, broccoli, andijvie, sla, rucola, veldsla, tomaat, komkommer, venkel, radijs + bladeren, soms taugé, witlof, .... en nog wel veel meer!

_KiMmi_ schreef
Had trouwens ook al je ander topic gezien. En nu de afgelopen dagen aan het doorlezen. Ben er nog mee bezich :D


Wat leuk! Veel plezier! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 16:51 



 
Profiel   

Dan heb ik gewoon smeerlappen :P Ik moet het altijd helemaal schoonmaken, meestal eens in de twee weken. Het is dan niet overal vies, maar toch wel op veel plekken dus deels schoonmaken werkt helaas niet.

Dat verklaart! Het leek me al wat link om ze zonder hooi te houden. Klinkt heel goed hoor! Die hebben een luxe leven :)) Hier krijgen ze dagelijks minstens 4 soorten groenten, meestal paprika, wortel, komkommer en andijvie. Vaak nog spinazie, witlof, tomaat of bleekselderie etc.

Ik zal eens foto's maken van mijn hokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 17:31 



 
Profiel   

Haha, hoe lang heb je ze al? Heb je een foto van de inrichting? Misschien kan ik wat tips geven :) mijn aller eerste koppeling van de muizen bleek verschrikkelijk te zijn, ik had drie dominante muizen. Wat een hel. Daarna heb ik de groep gesplitst, en de dominante muizen bij elkaar gehouden (die lagen wel samen). Hun verblijf stonk zo erg. Maar met heel rustig opbouwen valt het nu erg mee.

Hoezo zonder hooi? Ik denk wel dat je ook zonder hooi kan doen, in principe eten ze 50% van het hooi niet. Het is gewoon gedroogd gras. Ik geloof dat je ook volledig zonder hooi zou kunnen doen, maar dan moet je echt wel heel veel verse grassoorten en onkruid geven en dat gaat mij niet lukken :P

Hier een impressie van 1 maaltijd: andijvie, spinazie, wortelloof, peterselie, krulpeterselie, koriander en wortel. Dezelfde hoeveelheid krijgen ze 3x per dag (en dat varieert dan qua groenten). Vanochtend hadden ze broccoli, tomaatjes, komkommer, knolselderij, chinese kool en spitskool.

[ img ]
[ img ]

Ik ben trouwens heel benieuwd naar je verblijven! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 18:16 



 
Profiel   

Hoi hoi, wat super interessant!

Ik heb nu een groepje van 6 muizen in een terrarium van 100 bij 50 bij 60, het grootste groepje dat daar in zat was 14. Ik doe daar back to nature in maar ik moet het elke week verschonen en dat is met deze bodembedekking wel een duur grapje. Welke bodembedekking gebruik jij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 18:27 



 
Profiel   

Mooie maat, 100x50x60 cm! Ik gebruik in het ene verblijf plospan (daar wonen muisjes die geen gevoelige luchtwegen hebben) gemixt met hooi. In mijn grote verblijf (die in begintopic) gebruik ik carefresh. Erg duur maar ik heb helaas 1 muisje met chronische reutel en ik wil haar zo min mogelijk belasten met stoffige bodembedekking. Tot op heden hoef ik carefresh echt weinig te verschonen. Ze zitten nu in koppeling nog, ik ben de bodembedekking en inrichting nog aan het opbouwen dus ze stinken een beetje :p
Ik moet wel erbij zeggen dat een dikke laag bodembedekking erg belangrijk is en dat een goede rangorde ook belangrijk is. Bij een dikke laag bodembedekking ruikt het al minder snel (ik gebruik ongeveer 15 cm bodembedekking) en bij een stabiele groep hebben ze veel minder de neiging om te markeren.
Verschoon je dan trouwens het gehele verblijf? Ik maak bijna niet schoon en verschoon hooguit 25 % tot 50% van het verblijf. In het begin is het even doorbijten maar op den duur, als de groep stabiel is, ga je ze niet meer ruiken. Als je b.v. continu 100% van de bodembedekking vervangt, gaan ze juist harder hun best doen om alles weer te markeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 18:38 



 
Profiel   

Plosplan kan ik eens gaan proberen. 15cm bodembedekking is heel tof maar niet met zo'n dure bodembedekker als Back 2 nature. Carefresh vond ik zelf niet zo fijn. Ik heb nu een groepje van 6, nummer 7 is gisteren overleden en dat lijkt heel goed te gaan dus ik wil het wel eens proberen.

Ik denk dat ik daar misschien de fout in ga, ik haal altijd alles eruit en ga er met warm water doorheen. Maar dat doe jij dus niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-17 11:57 



 
Profiel   

Ik val hier even binnen met een vraag!

Heb het vorige topic bekeken en ben helemaal enthousiast. Daarnaast een onwijs zwak voor goudhamsters, dus eens rond gaan kijken, contact opgenomen met een fokker en wat vragen gesteld.
Maar: ik heb katten. Katten die zo'n bewegend bolletje errug interessant gaan vinden.

Wat vinden jullie: yay of nay?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-17 19:34 



 
Profiel   

Ik heb 3 katten en muizen. Muizen zitten in een terrarium van de grond af. Die van mij kijken er niet naar om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-17 19:44 



 
Profiel   

Ik krijg tot nu toe eigenlijk van iedereen dezelfde reactie :j!

Ik zit te kijken naar aquaria/terraria. Ik wil een bak van minimaal 100 cm lang. Wat zijn goede minimale afmetingen voor de breedte en de hoogte? Zie er bijvoorbeeld eentje van 100 x 40 x 40, maar dat lijkt me vrij klein?

(Ik ben meeeeeeeeega slecht met het inschatten van afmetingen :') )

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-17 19:58 



 
Profiel   

Amandavd schreef
Plosplan kan ik eens gaan proberen. 15cm bodembedekking is heel tof maar niet met zo'n dure bodembedekker als Back 2 nature. Carefresh vond ik zelf niet zo fijn. Ik heb nu een groepje van 6, nummer 7 is gisteren overleden en dat lijkt heel goed te gaan dus ik wil het wel eens proberen.

Ik denk dat ik daar misschien de fout in ga, ik haal altijd alles eruit en ga er met warm water doorheen. Maar dat doe jij dus niet?


Ik maak de spulletjes nooit schoon, alleen wanneer er eentje echt heel erg stinkt. Probeer het eens :) wie weet werkt het!

Saar88 schreef
Ik krijg tot nu toe eigenlijk van iedereen dezelfde reactie :j!

Ik zit te kijken naar aquaria/terraria. Ik wil een bak van minimaal 100 cm lang. Wat zijn goede minimale afmetingen voor de breedte en de hoogte? Zie er bijvoorbeeld eentje van 100 x 40 x 40, maar dat lijkt me vrij klein?

(Ik ben meeeeeeeeega slecht met het inschatten van afmetingen :') )


Wat leuk! Syren zijn erg leuk, ik heb er zelf twee gehad. Mijn ervaring is wel dat syren heel veel meer ruimte nodig hebben dan b.v. dwerghamsters. Ik had mijn laatste syr in een verblijf van 120x50x50 cm (oppervlakte is 6000 cm2, dat is 120x50=6000).
In 100x40x40 cm zou ik niet doen, dan ga je merken dat je veel te veel ruimte tekort komt :p In Duitsland is 100x50x50 cm het minimum voor alle soorten hamsters en voor syrische hamsters vanaf 120 gram 120x50x50 cm. Syren hebben vrij grote spullen nodig wat weer meer ruimte inneemt dan b.v. voor een dwergje :) ik heb nu een meerkamerhuis voor formaat syr, wat een ding! Dat is al 30x30 cm :p
Je zou hier eens rond kunnen kijken: http://www.das-hamsterforum.de/index.ph ... c7c7cc1b5e
Dit is het duitse hamsterforum en hier staan alle verblijven die mensen laten zien :) ik merk dat ze vaak voor syren richting de 150x50 cm gaan.

Als je wil kun je ook zelf en verblijf maken van meubelplaten. Dat scheelt misschien ook met katten, dan kunnen ze de hamster niet continu zien zoals bij een aquarium. Je kan dan ook nog alles extra verstevigen aan de bovenkant :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-17 20:55 



 
Profiel   

Leuk, ik lees ook gezellig mee. Foto's kijken. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-17 20:58 



 
Profiel   

Ben helaas niet zo heel handig := . (Eventueel een soort primitieve ombouw zou misschien wel moeten lukken trouwens)

Ik heb een superleuke op het oog (iets met verliefd <3 ); een jonkie nog.
Als ik zou beginnen met een bak die minimaal 5000 cm2 is en in de tussentijd doorkijk naar/werk aan een grotere bak, zou dat iets zijn? Of dan liever wachten tot ik een grotere bak klaar heb? In mijn omgeving staan helaas niet zoveel mooie bakken te koop dus ik moet echt geluk hebben (en een paar extra spierballen want ik woon 1 hoog :D).
Edit: dan heb ik een soort van trial and error bak zeg maar. Kan ik ontdekken wat zijn voorkeuren zijn, waar hij niets mee doet etc.

Oh en ik heb begrepen dat je de verdiepingen in je bak niet mee moet tellen in de totale oppervlakte. Waarom is dat?

Ik houd erg van 'vers' voeren maar wat ik altijd lastig vind is de hoeveelheid. Hoeveel eet een Syr? Hoeveel heeft hij nodig per dag? Ze leggen natuurlijk een voorraad aan dus je moet dan een mix voeren van 'vers vers' (voer met een hoog vochtgehalte) en gedroogd of langer houdbaar voer (zaden etc.)?

Ik zag laatst een bak online waarin ze een aparte bak met potgrond hadden staan, met daarin een aantal plantjes. Oa knaagdierengras en wat verschillende kruiden. Toch zie ik regelmatig mensen 'gewone' grond afraden in een bak. Waarom is dat?

Sorry voor de vragen, bereid me graag goed voor :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-17 21:13 



 
Profiel   

Hier een linkje met uitleg hoe je het zelf kan bouwen: http://www.das-hamsterforum.de/index.ph ... dID=150777
Het is niet zo heel moeilijk :)

Ah wat leuk! <3 wat voor kleurtje?

Ja je kan inderdaad eens beginnen vanaf 5000 cm2 en uiteindelijk voor wat groters gaan. Zo is dat bij mij dus gegaan :D ik ben begonnen met een detolf, toen kwam er nog een aquarium en toen vond ik het toch allemaal maar wat klein en heb ik inmiddels een kast :') Je zou ook nog eens kunnen kijken om twee aquariums te combineren: http://mel-s-wereld.webnode.nl/gerbils/ ... -aquarium/
Dan zou je b.v. een aquarium kunnen nemen van 100x50 cm en later b.v. eentje bij doen van 50x50 cm of iets anders.

Verdiepingen tellen inderdaad niet mee. Voor hamsters heeft dat namelijk geen toegevoegde waarde. Ze leven voornamelijk ondergronds en hebben oppervlakte nodig om goede tunnels te kunnen graven. Daarom dat je dus een flink oppervlakte nodig hebt ipv hoogte :) Ze hebben dus meer aan een verblijf van 150x50x50 cm dan 50x50x150 cm (LxBxH).

Mijn hamsters (en muizen) krijgen zelf gemixt voer, ik heb het e.e.a. uitgezocht en uiteindelijk zelf een recept gemaakt wat ik verder nog aan hun behoefte kan aanpassen. Maar als je maar één hamster hebt zou ik het gewoon kopen (b.v. via webwinkel whoopie: http://www.webwinkel-whoopie.nl/epages/ ... hoopie-Syr)
Een theelepel is voldoende. Hier krijgen de hamsters een handje per 2 dagen :) En verder dagelijks een klein handje groenten (zoals een schijfje komkommer, schijfje wortel, blaadjes peterselie).

Gewone grond wordt afgeraden vanwege mogelijke chemicaliën en toegevoegde voeding voor planten. Je kunt wel b.v. kokosgrond gebruiken! En zelf plantjes kweken :) ik heb nu een paar potjes staan met chinchilla zand met zaden (eentje met boekweitzaden en eentje met graszaden).

En stel je vragen gerust! Daar is het topic voor! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-17 21:23 



 
Profiel   

Het is een hele 'gewone' gouden met behoorlijke flaporen :D

Ik weet niet of hij het wordt hoor, ik wil graag eerst alles geregeld hebben voor de hamster komt. Dus ik ga eerst rustig aan de slag met de bak. Mocht hij er dan nog zijn dan wordt hij het. Zo niet, dan zoek ik rustig verder!

Wat me heel erg tof lijkt is een mooie achterwand, zoals je dat ook ziet bij aquaria. Maar jeetje wat zijn die krengen duur. En vaak materiaal dat me niet handig lijkt voor hamsters. Heb je daar nog tips voor? Zelf maken misschien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-17 21:41 



 
Profiel   

Ja leuk! Ik vind de goudjes het leukst :p

Echte aquariums zijn duur, zeker de grotere maten. De glazen zijn dan een stuk dikker omdat ze al het water moeten kunnen houden. Voor hamsters is dat niet nodig, dus je zou ook kunnen uitwijken naar terrariums, daar is het glas minder dik en dus goedkoper. Ik heb mijn aquarium toen laten maken (120x50x50 cm voor 120 euro) en minder dik glas genomen wat mij toch een paar tientjes scheelde.
Bedoel je met zelf maken om zelf een aquarium te lijmen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-17 22:00 



 
Profiel   

De laatste muis is er in oktober bijgekomen, dat koppelen gaat steeds prima. Ze hebben soms wel eens mot, maar over het algemeen gaat het prima. Ze slapen ook gewoon allemaal bij elkaar.

De foto's van jouw cavia-maaltijden moet ik maar niet aan die van mij laten zien. Dan lopen ze weg :+

Dit is de bak van 5 zeugen + castraat:
[ img ]

De bovenverdieping:
[ img ]

De bak van de twee broertjes:
[ img ]

De bak van de muizen heb ik in twee keer op de foto gezet, daarnaast is het een beetje krap :+
Het graafgedeelte, aan de andere kant zitten geen tunnels:
[ img ]

Klimgedeelte:
[ img ]

In de emmer zit zand. Ze gooiden dat steeds door heel de bak dus nu doe ik het zo want zand op glas vind ik erg vervelend met schoonmaken..
Verder wissel ik veel in mijn inrichting, de ene keer is het wat meer graven, de andere keer wat meer klimmen. De vorige keer hadden ze er een kartonnen kasteel in staan, ik stop erin wat ik tegen kom :))
Ze hebben hun loopwiel gesloopt, de nieuwe is al onderweg.

Mijn cavia's krijgen wel pellets; EnJOY kruidenkorrel van Beestenplein. Het muizenvoer heb ik op het moment zelf gemengd, maar dat gaat ook van Beestenplein komen. Dat recept heb ik ook zelf gemaakt, ik loop er stage dus dat was een stageopdracht :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-17 22:49 



 
Profiel   

Heb nog ff je Duitse linkje gekeken. :wow: En wow als je hamster bent kun je dus het beste in Duitsland wonen. Super grote bakken met een heleboel zaagsel. Zitten wel gave bakken tussen. En zie toch ook dat ze met een soort van verdiepingen werken. Dacht ook eerst legen ze nou gewoon alle spullen gewoon zo op het zaagsel. Maar sommige laten ook de begin fase zien met de opbouw van "houten skeletten" als ik het goed verwoord :D werk je daar zelf ook mee? En hoe maak je die? En wat ik mij dan toch ook een beetje afvraag is zie je de hamsters dan nog wel. Of leven ze eigelijk alleen nog maar onder die enorme pak zaagsel :D lastig ook als je je hamster wilt pakken. Moet je hem helemaal uitgraven _O- of nooit meer pakken natuurlijk :')

[ img ]

Dit is mijn aquarium van 120x40x60cm en woont een dwerghamster genaamd elmo in. Heb hem pas sinds zondag en is ook mijn eerste keer dat ik het zo heb ingericht. Ben dus nog aan het leren. En er zitten vast nog wel verbeter punten. Maar je topic en ook dat van xDenies inspireren me wel. En zo is het ook gekomen dat ik toch voor een hamster ben gegaan. En ook op die manier zoals ik een hamster graag zou willen houden ipv in z'n klein tralie hokje. Maar voor de Duitse style is mijn bak denk ik ook nog een lachertje haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-17 00:32 



 
Profiel   

Melody, wat een mooie verblijven! Het ziet er ruim uit :D je hebt het erg leuk gedaan met de extra verdiepingen :) wat zijn de afmetingen van je cavia verblijven?

Je detolf voor muizen is ook mooi, ze hebben zeker een goed graafgedeelte! Als ze af en toe mot hebben kan het zijn dat de rangorde nog niet helemaal bepaald is en daardoor nog druk bezig zijn met markeren en daardoor nog snel gaat ruiken. Ik zou toch eens proberen om de helft te vervangen en kijken wat er dan gebeurd.

@_KiMmi_: klopt er worden wel verdiepingen gebruikt maar dat is om alle zware spullen op te zetten en verzakkingen te voorkomen. En de meeste hamsters graven graag onder plateaus door. Ik doe inderdaad ook hetzelfde, ik plaats eerst alle plateaus en plaats alle spullen en dan pas ga ik vullen :)
Plateaus maak ik zelf! Ik gebruik triplex Populierenhout en laat ik op maat zagen bij een doe je zelf zaak en haal ik nog stokken die ik zelf weer op de juiste hoogte zaag. Houtlijm erop, even een dagje laten drogen en klaar :)
Haha ja ik zie mijn hamsters nog steeds hoor! Ze worden in de avond gewoon wakker en komen gezellig kijken wat ik aan het doen ben :) er zijn wel hamsters die zich volledig terugtrekken en pas heel laat wakker worden waardoor je ze weinig ziet maar over het algemeen kun je de hamsters nog steeds hanteren. Ik had van de week dat ik Mellow zijn verblijf een beetje verder ging aankleden en hij was wakker geworden en bleef heel de tijd rond wandelen om te zien wat ik aan het doen was!

Je hebt een mooie bak en een mooie hoogte :) het is ook een kwestie van oefenen hoor, mijn eerste inrichting ging echt nergens over. Mijn eerste tip is al om overal minimaal 20 cm bodembedekking te doen zodat je hamster over de gehele oppervlakte kan graven. Hier graven ze gerust tunnels van 80 cm en langer dus daar doe je je hamster een plezier mee. Voor badzand gebruik ik ovenschalen (en plaats ik weer op een plateau). Wat ook leuk is om te doen, gedroogde plantjes! Geeft een leuke sfeer, is makkelijk te gebruiken en hamsters zijn er dol op. Ik koop vaak het gierst pakket van zooplus. Kurk gebruik ik ook vaak, dat is wat lichter en kan je vaak wel op zaagsel neerzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-17 08:54 



 
Profiel   

Nimfee, naast de 15cm bodembedekking, heb je misschien nog andere tips voor muizen en een meer Duitse stijl?

Wij heben ons terrarium op maat lagen maken bij de Slangenman. Hij doet ook budget terrariums.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-17 08:58 



 
Profiel   

Nimfee bedankt voor je uitgebreide antwoord. En wil eigelijk ook wel met die verdiepingen werken. Zodat je zeker weet dat de boel niet instort. Heb nu alles wel ergens op steunen op een houten brug of wijnrank. Maar dan kan ik die meer gebruiken in het geheel dan als steunpilaar. Bedankt voor de tips.

Zonder dat ik iemand wil beledigen :D
Maar zijn Duitse stijl en hamsterscaping nou het zelfde idee of totaal 2 verschillende dingen?

En zie je eigelijk nog een meer populaire hamster in de duitse stijl? Bijvoorbeeld meer de dwerghamster of de goudhamster?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-17 09:53 



 
Profiel   

Ik geloof dat ik "per ongeluk" al mijn dieren al op deze manier houd. Paarden buiten met hooi, hond eet vers vlees.
Mijn gerbils krijgen zowel vers als kant en klaar voedsel maar hebben wel een bakje van 1.20. Vind het nog vrij klein maar ach.
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-17 10:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen