Duitse Stijl - verzameltopic voor alle vragen & inspiratie!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Re: Duitse Stijl - verzameltopic voor alle vragen & inspiratie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:34

Oh ja en wat voer jij je hamsters allemaal? Gemengd voer/brok en verse groente en fruit? Wat mogen ze allemaal hebben?

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 20:36

Amandavd schreef:
Nimfee, naast de 15cm bodembedekking, heb je misschien nog andere tips voor muizen en een meer Duitse stijl?

Wij heben ons terrarium op maat lagen maken bij de Slangenman. Hij doet ook budget terrariums.


Uhm je doet al best wel veel 'duitse' stijl. Je kan hier eens kijken: http://www.maeuseasyl-verein.de/maeuse-wiki/farbmaus/ en http://wiki.mausebande.com/farbmaus/uebersicht
Het gaat vooral om genoeg ruimte (dat heb je), veel bodembedekking voor het graven (dat heb je) en veel klimmaterialen (dat zou je misschien nog kunnen doen?).

_KiMmi_ schreef:
Nimfee bedankt voor je uitgebreide antwoord. En wil eigelijk ook wel met die verdiepingen werken. Zodat je zeker weet dat de boel niet instort. Heb nu alles wel ergens op steunen op een houten brug of wijnrank. Maar dan kan ik die meer gebruiken in het geheel dan als steunpilaar. Bedankt voor de tips.

Zonder dat ik iemand wil beledigen :D
Maar zijn Duitse stijl en hamsterscaping nou het zelfde idee of totaal 2 verschillende dingen?

En zie je eigelijk nog een meer populaire hamster in de duitse stijl? Bijvoorbeeld meer de dwerghamster of de goudhamster?


Graag gedaan!
Ik weet niet precies wat hamsterscaping exact inhoudt of wat de voorwaarden zijn. Duitse stijl hanteert wel geloof ik grotere minimummaten en meer bodembedekking.
Deze site geeft wel een goede weergave van de minimum eisen: https://www.hamsterbacken.com/artgerechte-haltung/

Goh, weet ik eigenlijk niet. Ik zie vooral rusjes en syren, af en toe een roborovski of een chineesje. Wat dat betreft is het wel te vergelijken met Nederland! Oh ja, campbellies, ik weet nog dat ik alle topics af ging en soms een groepje campbellies zag. Dat was toen nog niet zo bekend in Nederland.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 20:37

_KiMmi_ schreef:
Oh ja en wat voer jij je hamsters allemaal? Gemengd voer/brok en verse groente en fruit? Wat mogen ze allemaal hebben?


Ik mix zelf mijn voer! Het bestaat uit ongeveer 25 zaden, gedroogde kruiden, gedroogde groenten, gedroogde bloemen en wat eiwitten. En dan krijgen ze nog dagelijks groenten (b.v. wortel, paprika, dille, peterselie, komkommer, courgette, andijvie, sla soorten).

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:50

De bakken van mijn cavia's zijn allebei 1 bij 3 meter. De bovenverdieping bij de dames is 1.40 x 40 denk ik. Dat heb ik nooit opgemeten, ze komen er ook niet echt veel.

Koop je al die zaden, kruiden etc. los in of gebruik je bestaande mixen? En mis je nu geen dierlijk voer (meelwormen oid.) en granen?

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 22:46

Klinkt echt ruim, ik wilde dat ik dat had voor m'n cavia's.

M'n recept baseert zich op melige zaden en oliehoudende zaden. Te veel oliehoudende zaden zorgt ervoor dat muizen of hamsters te dik worden. Dus ze krijgen meer melige zaden dan oliehoudende zaden. De muizen krijgen er wel verschillende soorten graan bij zoals gierst haver en spelt. De hamsters niet omdat dat wordt afgeraden bij hybride dwerghamsters. In hun geval krijgen ze meer boekweit, dari, millet etc.
Dierlijke eiwitten voer ik er los bij naar wat ze nodig hebben. Ik zoek morgen even wat websites op waar uitleg staat over zelf mengen en welke zaden je gebruikt.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:37

Die ruimte is heel fijn ja! Al is het vooral gevoelsmatig, want bewegen doen die luie figuren van mij toch niet :+

Ja dat ken ik inderdaad ook! 70/30% wordt vaak aangehouden bij gezonde volwassen dieren, waar haal jij de info vandaan welke zaden melig en welke oliehoudend zijn? Dat vond ik wel lastig te vinden.

Dan denk ik dat wij redelijk hetzelfde voeren. Hier doen mijn muizen het nu goed op, voorheen zijn ze wel een tijdje vrij dik geweest := Ik gaf ze ook kattenbrokjes, dat was denk ik de boosdoener. Dat geef ik ze nu af en toe los.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 10:54

Echt waar? Hier hebben ze 2x 200x58 cm en ze rennen er flink op los. Ik wil nog een stuk aan de onderkant gaan bijmaken zodat ze dan onderaan 200x100 cm hebben en bovenin 200x58 cm. Dan kom ik net uit op 3 m2 en zou ik moeten voldoen aan duitse stijl :p

Ik heb deze linkjes voor je:
http://www.das-hamsterforum.de/index.ph ... dID=144598
https://www.hamsterliebe.de/futter/
De site die ik normaal raadpleeg is uit de lucht zie ik :(
Het voordeel van zelf mengen vind ik dat je zelf kan bepalen hoeveel je van alles er in doet. Ik had dus eens een receptje waar m'n hamsters het goed op deden tot ze ouder werden toen werden ze er ineens dik van. Dus toen had ik het e.e.a. aangepast en kwamen ze weer op normaal gewicht.
Bewerkte voeding probeer ik zo veel mogelijk te vermijden, ik merk dat ze daar enorm van aankomen inderdaad.

Hier nog wat foto's van hoe ik mijn verblijven in de detolfs heb opgebouwd!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:21

Oh nee die van mij dus echt niet, zo liggen ze er vrijwel de hele dag bij :+
Afbeelding
Ze zitten even in die bakken omdat het vuurwerk op hun zolder heel hard klinkt, daar worden ze erg gestrest van.

Bedankt voor de linkjes! Leuk ook om die opbouw foto's te zien. Die zelfgemaakte platformen zijn leuk! :D

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Duitse Stijl - verzameltopic voor alle vragen & inspiratie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 23:48

Wat een luilakjes! Hier staan ze in de woonkamer maar tot nu toe reageren ze nog niet echt op het vuurwerk (gelukkig) want ze zijn al 3 of 4 weken aan het knallen. En terwijl ik dit typ wordt er weer vuurwerk afgestoken en alle dieren blijven vrolijk doorgaan met waar ze mee bezig waren :p

Graag gedaan!

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Duitse Stijl - verzameltopic voor alle vragen & inspiratie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:26

Ik heb wat Duitse sites bekeken. Er zitten enorme mooie verblijven tussen.
En het zet me gelijk weer aan het nadenken :D .
Ik wil andere hokken voor mijn cavia's, ik zal ze waarschijnlijk niet de m2 per cavia gaan geven. Maar ik wil ze wel ruimer gaan huisvesten. Ik heb nu 2 beren in een kooi van 1.20, volgens de Duitse manier is dat zelfs te klein voor 1 caafje :o .
Het punt is dat ik 10 caafjes heb en ze graag in de huiskamer wil houden. Ik ga een nieuwe flat maken, maar dieper dan 60/70 cm is lastig met schoonmaken.
Ik ga sowieso de buitenren aanpakken buiten, misschien wil ik ze dan de zomer maanden dag en nacht buiten gaan houden.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:29

TinkerTreas schreef:
Ik heb wat Duitse sites bekeken. Er zitten enorme mooie verblijven tussen.
En het zet me gelijk weer aan het nadenken :D .
Ik wil andere hokken voor mijn cavia's, ik zal ze waarschijnlijk niet de m2 per cavia gaan geven. Maar ik wil ze wel ruimer gaan huisvesten. Ik heb nu 2 beren in een kooi van 1.20, volgens de Duitse manier is dat zelfs te klein voor 1 caafje :o .
Het punt is dat ik 10 caafjes heb en ze graag in de huiskamer wil houden. Ik ga een nieuwe flat maken, maar dieper dan 60/70 cm is lastig met schoonmaken.
Ik ga sowieso de buitenren aanpakken buiten, misschien wil ik ze dan de zomer maanden dag en nacht buiten gaan houden.

Waarom graag in de woonkamer? Buiten kun je ze denk ik meer ruimte geven? Is ook prettiger voor de beestjes! :j

Feodor zijn hok is ook weer veranderd. Ik probeer een beetje hamsterscaping en de Duitse stijl te combineren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:42

MarlindeRooz schreef:
Waarom graag in de woonkamer? Buiten kun je ze denk ik meer ruimte geven? Is ook prettiger voor de beestjes!


Ik wil ze in de huiskamer omdat ik dat gezelliger vind :o ;)
In de winter wil ik ze sowieso niet buiten hebben, want dan ga je niet snel buiten zitten om ze te knuffelen en aandacht te geven.
Maar ik zit er wel over na te denken om ze toch naar zolder te verhuizen, omdat ik ze dan veel meer ruimte kan bieden.
Maarja, dat is dus niet zo gezellig.....

Ik moet trouwens wel even lachen om dat kontje van je hamster hoor :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:45

TinkerTreas schreef:
MarlindeRooz schreef:
Waarom graag in de woonkamer? Buiten kun je ze denk ik meer ruimte geven? Is ook prettiger voor de beestjes!


Ik wil ze in de huiskamer omdat ik dat gezelliger vind :o ;)
In de winter wil ik ze sowieso niet buiten hebben, want dan ga je niet snel buiten zitten om ze te knuffelen en aandacht te geven.
Maar ik zit er wel over na te denken om ze toch naar zolder te verhuizen, omdat ik ze dan veel meer ruimte kan bieden.
Maarja, dat is dus niet zo gezellig.....

Ik moet trouwens wel even lachen om dat kontje van je hamster hoor :D

Tja het welzijn van mijn dieren zou voor de gezelligheid gaan. 10 Cavia's moet je dus 10m2 bieden. Dat is een hele zolderverdieping haha. Maar als dat zou kunnen zou het ideaal zijn.

En ik ging in de winter ook gewoon lekker met de konijnen knuffelen en naar ze kijken buiten hoor.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:58

Citaat:
Tja het welzijn van mijn dieren zou voor de gezelligheid gaan. 10 Cavia's moet je dus 10m2 bieden. Dat is een hele zolderverdieping haha. Maar als dat zou kunnen zou het ideaal zijn.

En ik ging in de winter ook gewoon lekker met de konijnen knuffelen en naar ze kijken buiten hoor.


Je hebt helemaal gelijk hoor. Het welzijn is het belangrijkste ik ga er gewoon eens rustig over nadenken hoe ik ze meer ruimte kan bieden op een manier die voor mij ook goed te doen is.
Ik heb gelukkig een grote zolder, dus dat zou geen probleem zijn. Misschien dat ik ze de wintermaanden op zolder kan gaan houden en de zomermaanden buiten. In de zomer wordt het erg warm op zolder.

En ik ken mezelf, in de winter ga ik niet zitten knuffelen in de tuin :D
Plus dat de kinderen ook graag met de cavia's knuffelen en voor hen is het ook niet fijn om in de kou buiten te zitten.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:08

Nimfee bedankt voor de sites! Mag ik vragen wat jij voert aan de muizen?

Waar koop jij plosplan? Zag dat ze het zowel bij plosplan als drdknaagdierenwinkel niet hadden.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:26

Amandavd schreef:
Nimfee bedankt voor de sites! Mag ik vragen wat jij voert aan de muizen?

Waar koop jij plosplan? Zag dat ze het zowel bij plosplan als drdknaagdierenwinkel niet hadden.

Hier hebben ze het bij Tuinland! Super fijn want daar verkopen ze geen dieren. Ik vind het namelijk nogal lastig om bij zaken te kopen waar ze ook dieren hebben. Tenzij ik weet dat er goed advies etc wordt gegeven.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:27

TinkerTreas schreef:
Citaat:
Tja het welzijn van mijn dieren zou voor de gezelligheid gaan. 10 Cavia's moet je dus 10m2 bieden. Dat is een hele zolderverdieping haha. Maar als dat zou kunnen zou het ideaal zijn.

En ik ging in de winter ook gewoon lekker met de konijnen knuffelen en naar ze kijken buiten hoor.


Je hebt helemaal gelijk hoor. Het welzijn is het belangrijkste ik ga er gewoon eens rustig over nadenken hoe ik ze meer ruimte kan bieden op een manier die voor mij ook goed te doen is.
Ik heb gelukkig een grote zolder, dus dat zou geen probleem zijn. Misschien dat ik ze de wintermaanden op zolder kan gaan houden en de zomermaanden buiten. In de zomer wordt het erg warm op zolder.

En ik ken mezelf, in de winter ga ik niet zitten knuffelen in de tuin :D
Plus dat de kinderen ook graag met de cavia's knuffelen en voor hen is het ook niet fijn om in de kou buiten te zitten.

Echt heel koud is het in NL niet hoor. Ik ging als kind gewoon met skipak aan etc naar buiten met het konijn wandelen enzo. Zijn nog foto's van. :')
Maar ik was echt een buitenkind. :D

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Duitse Stijl - verzameltopic voor alle vragen & inspiratie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:57

Kom weer even binnenwandelen! Heb voor de grap eens rondgevraagd bij de diverse dierenwinkels die hamsters verkopen (wees niet bang, ik ga ze daar zeker niet kopen) en ik kreeg zulke verschillende antwoorden :'). Geen lijn in te ontdekken. Ben benieuwd naar jullie antwoorden: wat is nou het grootste verschil tussen de dwergjes en een Syr?

MarlindeRooz wat een lieve billetjes haha :D

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:01

Saar88 schreef:
Kom weer even binnenwandelen! Heb voor de grap eens rondgevraagd bij de diverse dierenwinkels die hamsters verkopen (wees niet bang, ik ga ze daar zeker niet kopen) en ik kreeg zulke verschillende antwoorden :'). Geen lijn in te ontdekken. Ben benieuwd naar jullie antwoorden: wat is nou het grootste verschil tussen de dwergjes en een Syr?

MarlindeRooz wat een lieve billetjes haha :D


Er zijn best weinig mensen hier op het forum met een Syr, ook omdat rusjes gewoon meer voorkomen en meer fokkers zijn, haha.
Ikzelf fok sinds kort Syren. Je kan dus wel raden dat ik dit de leukste vind. :P

Als je vragen hebt staat mijn Pb box open. :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:03

Ik heb nu 1 syr, 1 volle rus, 2 hybrides en 1 robo.
(Syr en 1 hybride gaan weg)

De volle rus is het tamst, de hybride het zachtaardigst. Maar de Syr die is nogal bang en schrikkerig. Maar wel heel lief en niet zo bijtgraag als mijn rusje. :')
Wat ik veel hoor is dat syrtjes tam maken langer kan duren omdat ze wat schrikkeriger zijn. Maar dat ze wel rustiger bij je blijven zitten etc. :)

Maar een volle rus bij een goede fokker is vaak zachtaardig. En een volle syr van een goede fokker zal ook wel lief zijn haha. Maar een syr tevreden houden in zijn of haar bak is lastiger ivm het formaat. Dan zit je toch snel rond de 120x50 / 150x50 denk ik. En een Rus is vaak met 100x50 al super blij en tevreden. En hoe tevredener ze zijn in hun bak. Hoe liever en rustiger ze zijn voor mensen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:08

Klopt. Syren zijn vaak behoorlijk onzeker als je ze net hebt. Ze gaan bij aanraking soms krijsen omdat het gewoon schijterds zijn.
Maar na een paar weken heb je er meestal een geweldig lief dier uit en zijn het geweldige grappenmakers. En tja, zoveel kleurtjes, patroontjes en vachttypen.

Edit: ik heb mijn Syren minimaal 120x50 zitten en bij nood kleiner. Zolang je verrijking met voedsel hebt en veel verschillende dingen in de kooi aanbiedt krijg je niet zo snel problemen met verveling. Heb ik idg in al die jaren geen last van gehad. Alleen in de old-school tralies ooien (die niet voor niets in de kast verstoffen) :j

Edit 2:
Het is soms wel lastig om de juiste attributen te vinden. Ze passen niet in elke buis en elk huisje. Maar ook dat lukt wel als je weet waar je die gen kan vinden.

Van de dwergjes vind ik Campbelli dwerghamsters het leukst maar die kunnen wel erg brutaal en fel zijn dus die pakken vaak je vingers vast als je ze laat schrikken. :') Maar als ze goed tam zijn zijn ze ook onwijs leuk.
Maar niet voor 'beginners' geschikt.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Duitse Stijl - verzameltopic voor alle vragen & inspiratie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:50

Gaaf topic zo! Mijn kooi is volgens Duitse stijl te klein maar ik doe mijn best en mijn hamster is prima tevreden erin. Ik heb een opbergbox van de blokker van 80 bij 50 bij 42. Maar ik heb even een vraag, zou iets van teak hout kunnen als plateau?

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 14:33

@TinkerTreas: huiskamer klinkt heel leuk maar het is een hoop werk! Ik moet zo vaak verschonen omdat ze anders snel ruiken. Ik heb er 'maar' vier en ik ruik ze al na 3 รก 4 dagen, laat staan 10 cavia's |( ze waarderen de ruimte zeer zeker. Als je ze 10 m2 kan bieden, zou ik dat absoluut doen. In principe, vanuit Duitsland, geven ze aan dat 0,5 m2 tot 1 m2 minimale is per cavia maar dat het grondoppervlakte minimaal 2 tot 3 m2 moet zijn voor 2 tot 6 cavia's (afhankelijk van de samenstelling beren-zeugen). Ik merk dat de minimale maat in Duitsland nogal wat regeltjes heeft en elke keer leer ik weer wat nieuws :D

@Amandavd: qua melige zaden voer ik boekweit, katjang idjoe, gele en rode millet, graszaad, dari, witzaad, haver, gierst, spelt, quinoa en amaranth. Oliehoudende zaden geef ik raapzaad, spinaziezaad, pompoenpitten, zonnebloempitten, lijnzaad, hennepzaad, nigerzaad, venkelzaad, mariadistelzaad, sesamzaad, saffloorpitten. En dan doe ik er nog gedroogde bloemen bij, gedroogde kruiden, meelwormen, notenmix en gedroogde groenten.
Afbeelding
Hier een fotootje van Yaira met mijn zelfgemixt voer. Alleen de hamsters krijgen geen granen omdat ik twee hybride hamsters heb.
M'n plospan koop ik bij de hornbach!

@Marlinde: Leuk je hier te zien :D Je verblijven worden steeds leuker *D

@Saar88: ik vind dwergjes van die racebeestjes en syren heel serieus. Ik merk vaak wel dat ze meer ruimte nodig hebben tegenover dwerghamsters.

@Fennadev: ik vraag het voor je na!

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Duitse Stijl - verzameltopic voor alle vragen & inspiratie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 16:35

Bij navraag over het teak hout kreeg ik het antwoord ik het niet te gebruiken. Er zit een stofje in het hout waar mensen sterk op reageren (huidproblemen).

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Duitse Stijl - verzameltopic voor alle vragen & inspiratie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:37

Teak hout?