[VOLG] Reebokje aankomen lopen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Casarell

Berichten: 9605
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:21

bruintje123 schreef:
Casarell schreef:
Ah.. wat een schatje..!! <3 <3
Ik zou zelf wel een schuilhok voor hem maken.. dat hij in ieder geval een beetje beschut kan liggen op een warm strobedje.. :o

Die heeft hij in het bos ook :D


Klopt.. maar daar zie je hem niet zo makkelijk als in een schuilhokje in de achtertuin.. :+

Christiene
Berichten: 7742
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:24

De reeën hier komen niet op het erf als er mensen lopen ik zie wel eens sporen van de nachtelijke wandeling en over het erf. Zit geen hek om en dichtbij het bos. Enige die ik heb zien liggen zijn jonge reekalfjes. Die blijven stil liggen. Raak ze niet aan en ga gewoon weg. De moeder komt dan ze wel halen.

Schuilplaats moet je niet doen. Beest hoort in de natuur en wild te zijn. Geen normale gedrag.

CarinaR

Berichten: 11955
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:29

Nee, heb ik niet.

Ik denk dat je mn post anders opvat dan bedoelt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:44

De reeën die ik wel eens zie, blijven op tientallen meters afstand. Kom je te dichtbij (100 a 150 meter?) dan sprinten ze weg.
De jonge beestjes reageren inderdaad wel wat later/trager dan de oudere.

In het geval van ts vind ik het gek dat het beestje op je af komt én niet bang is voor honden. Hij lijkt niet ziek en is goed doorvoedt, dus van uitputting blijven liggen is niet logisch.
Dus dan is de kans een stuk groter dat hij mensen gewend is, of dat hij alleen is en andere wezens opzoekt.
Weet de boswachter niet waar opgevangen reetjes heen gaan? Dan kun je even naar die desbetreffende opvangen bellen.
Voor de rest kun je het beestje inderdaad het beste met rust laten zodat hij ook niet went aan mensen. (Dus ook geen voer geven, er is genoeg gras :D )
Mijn eerste gedachte was (ojee, nu krijg ik bokt over mij heen!) om hem terug naar het bos te jagen en om hem dan ook een paar tikjes te geven zodat ie weer wat schuwer wordt, maar een niet-wild beestje red het natuurlijk niet in de natuur, en aangezien er een kleine kans bestaat dat hij toch tam is ipv wild...

Ellentjuh12
Berichten: 248
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:54

Aaahhhh zo schattig! Ik vind het geweldige dieren en het is haast jammer dat je ze niet mag hebben/houden. Ik heb ooit een ernstig ziek reetje gevonden. Toen alles af gebeld maar geen enkele instantie wilde het diertje helpen. Ik wilde hem toen mee nemen maar hij was zo bang dat ik dat ook weer sneu vond, dag later was hij overleden. |(

Waar woon je ts? Ik heb zelf regelmatig voor mijn huis reetjes maar die rennen weg als ze beweging zien in huis.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:02

aikon schreef:
Op FB sites van amerikaanse organisaties komen ook geregeld reeën voor die beschutting zoeken bij en zelfs in huizen. Auto's ook al een paar van gezien. Ligt er ineens een ree jong in de auto aan de bestuurderskant op het matje. Of 3 jongen reetjes in een huis (bleek storm opkomst te zijn en ze gingen schuilen)

Zou hem lekker laten lopen als je er geen last van hebt. Als hij het zat is trekt hij wel verder.

Reeën in Amerika?

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Re: Reebokje aankomen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:10

Wat lief! Wellicht heeft hij even wat rust nodig. Als de lente begint gaat hij vast weer zijn eigen weg!

Karl66

Berichten: 29775
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Reebokje aankomen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:28

Zo heel jong is hij volgens mij niet, want hij heeft al een witte spiegel en dat hebben kalfjes niet. Daarnaast zijn het geen kuddedieren maar solitaire dieren, die 's winters veel minder territoriaal zijn en kunnen dan kleine kuddes vormen maar desondanks is solitair leven de norm voor reeën.

Ik zou hem dus gewoon negeren, hoe schattig hij ook is, dan trekt hij vanzelf verder.

Aslien

Berichten: 629
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 15:33

Ik weet niet of hij bij mensen vandaan komt of niet maar weet niemand in de buurt waar dat zou kunnen en ik woon in een heel klein dorp haha. Gisteren hebben we een poging gedaan tot wegjagen en is hij even een land verderop gegaan. Vanochtend zat hij alleen weer tegen het raam. Aan de ene kant wil ik hem ook niet wegjagen omdat ik zo hem een beetje in de gaten kan houden of hij eventueel naar de opvang moet. Ik voer hem ook zeker niet bij maar er staan wel tonnen water buiten waar hij kan drinken. Ik woon in Drenthe. We hebben 1 keer eerder een ree zo dichtbij huis gehad en die was blind. Bedankt voor alle adviezen _/-\o_

Sjolvir

Berichten: 25313
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Reebokje aankomen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:38

Wat gaaf zo dicht bij! Maar snap dat ie weer moet wieberen..
Vanochtend 5 reeen gezien in het weiland met hond uitlaten, speciaal niet dichternaar ze toe gelopen om ze niet te verstoren (Staan bij een hondenuitlaatbosje en in het bosje) prachtig gezicht.

Autumnn

Berichten: 8092
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Reebokje aankomen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:42

Heb je een kinderboerderij in de buurt? Wel super schattig <3

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:51

Leffroi schreef:
Het eerste wat in mij op komt is de vraag of het dier geen rabiës zou hebben. :+


Dat is ook het eerste waar ik aan dacht. Dieren met rabiës gaan afwijkend gedrag vertonen en een van de eerste dingen die je dan ziet is dat ze veel brutaler en minder bang worden. Nou is de kans dat ie daadwerkelijk rabiës heeft klein, maar ik zou voor de zekerheid wel even goed oppassen met je honden (dat je hond hem niet grijpt en ook niet te dicht in de buurt komt).

Het is wel erg schattig <3

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Reebokje aankomen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:59

Ocharme.. Nu ik lees dat zn moeder mogelijk is overleden krijg ik nog meer een Bambi gevoel...
Ik hoop dat het goed met hem afloopt.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:28

Misschien eens de dierenbescherming inschakelen? Gewoon het algemene nummer.
Ze hadden een tijd geleden ook een berichtje staan op hun facebookpagina over een ree dat op klaarlichte dag op mensen afliep in het bos en totaal niet bang was.
Dat is toen daar weggevangen en in een apart beschermd gebied gezet waar geen bezoekers konden komen, maar waar ze wel in de gaten gehouden werden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110859
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:29

Ik denk eerder dat ie uit de kudde gebonjoured is nu hij wat ouder aan het worden is.
Zo jong lijkt hij mij ook niet meer.

miccamaaike

Berichten: 8687
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:38

Och jeetje, dat is wel een bijzonder gezicht zo! Hopelijk vindt hij zijn weg richting bos/vrijheid weer en anders heb je er een huisdier bij :+
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 09-01-18 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34787
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:42

Een ree kan niet uit de kudde gezet worden, het zijn namelijk geen kuddedieren. Ze leven in principe solitair. Maar als voedsel schaars wordt vormen ze een gelegenheidsgroep, vaak zijn dit familieleden van elkaar.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:49

Opmerkelijk dat hij zo tam lijkt. Zeker niet alledaags voor een ree en ook niet als ze met de fles groot gebracht zijn. Dan zijn ze vaak ook nog vrij schuw en schrikachtig.
Ze leven met uitzondering van voorjaar/zomer zeker wel in groepjes samen.

Met een bokje moet je trouwens wel uitkijken in de paartijd als die zo tam is. Maar dat is pas in juli/augustus hopelijk heeft die dan z'n weg al weer gevonden.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:50

Cayenne schreef:
Ik denk eerder dat ie uit de kudde gebonjoured is nu hij wat ouder aan het worden is.
Zo jong lijkt hij mij ook niet meer.

Zoals al eerder is gezegd, is van kuddes weinig sprake. Eventueel clusteren ze in de winter samen tot kleinere groepjes (meestal niet veel meer dan een stuk of vijf), maar dat blijft een behoorlijk los-vast geheel. Echt vaste kuddeverbanden zul je niet zomaar tegenkomen.
Groepsvorming is bij edelherten bijvoorbeeld al een stuk sterker, waar wel echt groepen hindes bestaan, en buiten de bronst ook groepen mannetjes, maar ook daar vindt vrij veel uitwisseling en verloop plaats.

Karl66

Berichten: 29775
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:57

Babootje schreef:
Ocharme.. Nu ik lees dat zn moeder mogelijk is overleden krijg ik nog meer een Bambi gevoel...
Ik hoop dat het goed met hem afloopt.


Het is echt een volwassen dier. Het lijkt misschien wel een kalf maar reeën zijn niet zo groot. Hij heeft een witte spiegel en dat hebben kalfjes niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110859
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Reebokje aankomen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:58

Ik had het er wat krom neer gezet, bedoelde eerder dat hij bij zijn moeder weg gebonjoured is :P

Jennyj01
Berichten: 5376
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:16

Ik zou hem onmiddellijk tam maken :D . Alleen bij het zien van de foto’s ben ik al verkocht <3 .

Aslien

Berichten: 629
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 17:34

Ik twijfel nu een beetje wat ik met hem moet doen. Ik was net buiten met de honden en hij rende achter de honden aan. Ik schat dus dan kan ze in het wild niet erg goed in. Hij zag onze bruine labrador echt als kameraadje aan en begon achter hem aan te rennen. Ik weet niet of ik er goed aan doe om hem naar een opvang te brengen of toch hier nog een kans te geven. Als ik de deur openzet rent ie zo naar binnen ben ik bang.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Reebokje aankomen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:35

Hij zoekt dus wel duidelijk gezelschap. Wie dat dan ook is :+

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Reebokje aankomen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:42

Wat is het aller ergste dat er kan gebeuren als die wel aard bij jullie en besluit bij jullie te blijven wonen?