Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 24 van de 73 [ 1824 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 73  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

 
Profiel   

Gister is ons een zwerm ontkomen -O-
Ze hadden geen ernstige ruimtegebrek, want twee week geleden hebben we ze nog een broedkamer bijgegeven, en pas de helft van de ramen was bezet. Ook geen doppen gezien (of gewoon gemist?)
Vervolgens zaten ze zo hoog in de boom dat we er onmogelijk bijkonden.
we balen echt verschrikkelijk, want dit was de aflegger van dit jaar en ze deden het echt voortreffelijk.
de andere twee kasten die voller zaten hebben niet gezwermd >;)
Wel hebben we wat honing weten te slingeren, 8 kilo dit keer.
is weer erg lekker :9
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-20 11:57 



 
Profiel   

Komt die zwerm nog terug of kan je hem nog uit de boom halen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-20 13:19 



 
Profiel   

Helaas is de zwerm gevlogen.
ze zaten op zo'n 8 metee hoogte aan een tak, en zelfs met onze langste ladder kwamen we er niet bij.
we hebben wel een lokkast (kast met lokmiddel) neergezet, maar de vonden ze blijkbaar niet leuk genoeg.
ik hoop heel erg dat ze ergens een geschikt plekje hebben kunnen vinden en niet in een willekeurige spouwmuur zijn gaan zitten :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-20 13:46 



 
Profiel   

Wat balen Laurora!

Ik heb zo'n digitale data-verzamelaar in de ene kast liggen, die blijft maar volhouden dat dat volk van plan is te gaan zwermen. Tot op heden zitten ze gewoon in de kast en zie ik niets geks. Ook typisch dus.

Voor je 8kg honing, hoeveel ramen heb je daar voor geslingerd? Dan heb ik een idee of ik 1 potje of meer kan verwachten :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-20 14:04 



 
Profiel   

Indy_Mouse_9 schreef
Wat balen Laurora!

Ik heb zo'n digitale data-verzamelaar in de ene kast liggen, die blijft maar volhouden dat dat volk van plan is te gaan zwermen. Tot op heden zitten ze gewoon in de kast en zie ik niets geks. Ook typisch dus.

Voor je 8kg honing, hoeveel ramen heb je daar voor geslingerd? Dan heb ik een idee of ik 1 potje of meer kan verwachten :')


Wat cool zo' n data verzamelaar! Zoiets willen we ook nog een keee aanschaffen.

Oei, ik zelf weet het niet meer precies, maar volgens mijn vriend waren het 7 honingramen waarvan niet alles 100% verzegeld.
dus met zes raampjes denk ik dat je een redelijke oogst hebt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-20 14:20 



 
Profiel   

Ik heb deze:
https://beehivemonitoring.com/en/home/1 ... 87029.html

maar de UI waar de data in gepresenteerd word is zo slecht dat ik er uiteindelijk weinig meer naar kijk. Terwijl het wel heel leuk kan zijn, zeker als je ook gewicht bijhoud. Zo kwam ik deze site tegen (meneer zit nog redelijk bij me in de buurt ook): http://62.45.110.60/
Op deze pagina heeft hij de gegevens van een zwermdag afgezet tegen een normale dag, ook erg leuk om te zien: http://62.45.110.60/page3.html

Laurora schreef
Oei, ik zelf weet het niet meer precies, maar volgens mijn vriend waren het 7 honingramen waarvan niet alles 100% verzegeld.
dus met zes raampjes denk ik dat je een redelijke oogst hebt :D

:):)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-20 14:34 



 

Balen van je zwerm Laurora!

Hier beide volken samengevoegd twee weken terug. De ene was helaas moerloos. Het lijkt geslaagd. Dit weekend veel aaneengesloten werksterbroed gezien. En een paar speeldopjes :roll:

Maar de dames moeten niet klagen, ze hebben ruimte zat. Nu nodigt hun raat ook wel uit .. overal hoekjes en gaatjes om wat leuks te doen. Blij als uiteindelijk alle natuurbouw-vastgeknoopt-in-raampjes is vervangen voor gewone ramen. Kan de koningin ook niet overal random via een spleet naar de andere kant van het raam sneaken. Ze ontkomt echt niet aan een keer merken :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-20 19:22 



 
Profiel   

Nou, in de categorie 'altijd wat'...

Ik heb zondag mijn eerste honingoogst in potjes gestopt, 9 x 450ml, ik was super blij!

Afgelopen zaterdag heb ik de liebig dispensers op de kasten gezet, met het idee dan daarna te kunnen inwinteren.

Gisteren was ik op tijd thuis van werk, ik dacht snel even op de onderleggers te kijken naar de mijtenval voordat ik de kinderen ging ophalen. Niet veel bijzonders... Ik doe de deksels open, kijk door het glas... 1 kast prima, andere zo goed als leeg...

Ik voel me zo waardeloos, het was zo verdrietig, bijna alle bijen dood op de bodem, opgestapeld tussen de ramen. Ben er helemaal naar van. Er waren nog een paar honderd levenden, dus de varroa-bestrijding er af, suiker er op, en hopen dat die het door de nacht halen. Ik had weinig tijd dus heb ook niet fatsoenlijk kunnen checken of opruimen. Vanmiddag weer kijken, dan komt mijn mentor ook mee kijken.

Het ergste vind ik dat er dan tussen alle dooien ook nog een hoop net niet doden die dan nog een beetje kruipen of met hun pootjes wiebelen. Ik wil ze redden maar geen idee hoe. Arme beesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-20 09:33 



 
Profiel   

Wat naar zeg :( ik begrijp alleen niet helemaal waarom ze dood waren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-20 11:17 



 
Profiel   

Ik ook nog niet.

Ik had gisteren weinig tijd dus heb niet uitgebreid kunnen kijken of opruimen. Het was noodmaatregelen voor wat nog leeft en weer weg. Vanmiddag beter kijken.

Het kan zijn dat ze verhongerd zijn, dat ik niet doorhad dat er te weinig voedsel was.
Het kan zijn dat de varroa bestrijding te veel was (als ze verzwakter waren dan ik dacht)
Het kan zijn dat ze ziek waren zonder dat ik het door had
Enzovoorts... Hopelijk vanmiddag iets van een antwoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-20 11:46 



 
Profiel   

Naar zeg! Hier hebben ze ook veel honger, niks te halen bij ons in de regio. Niet veel dode bijen nog maar niemand vloog meer en ze bewogen ook allemaal heel traag. Staat nu ook voer op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-20 11:53 



 
Profiel   

Ohh wat erg :(
Wij hebben het ook een keer gehad, nog steeds geen flauw idee wat er precies gebeurd is.
hopelijk weet je mentor het en kun je het de volgende keer voorkomen.
voor nu sterkte :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-20 11:59 



 
Profiel   

Gadver, wat een akelige bevinding!
Nou is met die warme dagen behandeling met mierenzuur net wat riskanter...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-20 12:08 



 
Profiel   

Helaas, het is slecht afgelopen met Koningin Sylvia en wat er over was van haar volk...
De koningin leefde dus in eerste instantie nog, met een harde kern aan werksters. Die bijgevoerd, en overgeplaatst in een zesramer. De mentor zag niet direct een reden waarom de rest is omgekomen, wellicht toch een combinatie honger en stress, al zagen ze er niet uitgehongerd uit.
Ik heb de kast lang dicht gehad, ze konden de boel niet verdedigen. Volgens de mentor zouden ze zelf weer moeten beginnen met raten schoonmaken, dan weer leggen enzovoorts.

Maar aangezien ze met zo weinig waren, kregen ze de ramen niet schoon en kwam er ongedierte af op de dode bijen :r Ze waren wel begonnen met suiker opslaan.
Nieuw plan dus, alle vieze ramen er uit, twee ramen met suiker uit het andere volk er in, twee uitgebouwde ramen er in en twee sluitblokken.

De fout in dit plan bleek dat ik de ramen suiker inclusief bijen heb overgezet.

Volgens Interwebs kon samenvoegen ‘als de R in de maand zit’ zonder krant of veel gedoe. De bijen hebben geen interwebs, zo bleek wel weer...
Het was een slachting, heel sneu, en op het moment dat ik het mis zag gaan was het natuurlijk te laat, dan krijg je ze niet meer uit elkaar.

Dus, een roemloos einde voor mijn Koningin Sylvia. :knuffel:

Wel ben ik eindelijk toegekomen aan het maken van een label voor de honing. Ik ben zelf erg tevreden over het resultaat :j net echt!

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 20:09 



 
Profiel   

Ach wat onwijs jammer van Sylvia en haar volk :(
Je label is wel heel cool! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 20:30 



 
Profiel   

Hé wat sip... Dat een volk toch zo langzaam ten onder is gegaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 21:12 



 
Profiel   

Petitie voor lage waarde pesticide sterfte bijen :
https://nieuwsbrief.bijenhouders.nl/l/m ... c8ffb9/175

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-20 10:31 



 
Profiel   

Sneu dat is het zeker, maar mooie pottenvol met pracht label!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-20 17:21 



 
Profiel   

Hoe gaat het met de bijtjes bij iedereen?
Wij waren nogal laat met inwinteren, hadden eigenlijk gerekend op een goede dracht in september. Maar door de droogte was de klimop super laat en tijdens de bloei was het opeens koud. Dus nu flink aan het voeren. Al vliegen ze nu ook weer veel nu de temperaturen iets omhoog zijn gekropen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 12:50 



 
Profiel   

Wij zijn gelukkig al wel een paar weken klaar met inwinteren en de varroa behandeling (thymol behandeling) en gaan ze rondom kerst / oud en nieuw nog met oxaalzuur druppelen.
Vandaag wordt er als een malle gevlogen en halen ze ook best wel veel (oranje) stuifmeel. Een mooie bonus voor de winter dus!
De laatste oogst in ons ook wat tegengevallen met dit weer helaas...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 13:14 



 
Profiel   

Hoe is het met iedereen en de volken? Nog in winterrust allemaal neem ik aan?
Ik heb eind december een online kennismakingscursus gedaan voor bijenhouden, en ik werd erg enthousiast. Het was voor mij even polsen bij mezelf hoe ik er op zou reageren, wil ik het echt? En het antwoord is ja *\o/*
Wel moet ik nog even wachten, ik was al te laat (had in oktober ofzo gekeken?) met inschrijven voor de cursus hier in de buurt. Die zat al vol :\ Dus het wordt voor 2022. Geeft ook niet, met Covid is het ook even afwachten het komend jaar allemaal loopt en ik wil wel heel graag de praktijklessen in levende lijve meemaken. Ook heb ik dan wat meer tijd om meer planten neer te zetten en een hoekje gereed te maken voor ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-21 18:41 



 
Profiel   

Die van ons leven nog tegen alle verwachting in :'). Het was een slecht jaar bij ons. Nu duimen dat ze het nog even redden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-21 18:48 



 

Hier leven ze ook nog, vorige week behandeld met oxaalzuur. Ze zaten goed op tros, op 7 straten. Maar de voorraad voer gaat hard. Dus ik wacht op een zonnig moment om een restant suikerdeeg rechtstreeks erop te leggen, zodat ze daar bij kunnen indien het nodig is. Plastic erover, voerbak omgekeerd erop en weer dicht. Zou zonde zijn als ze het nu net niet gaan redden. Hopelijk hebben ze daar dan genoeg aan.

Ze hadden best wel een voorraad. En heb nog 1 jerrycan suikerwater bijgevoerd voor geval dat. Maar de kast is echt erg licht al. Ze vlogen lang door en haalde daarmee niet bepaald veel binnen natuurlijk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-21 19:07 



 
Profiel   

Wij gaan dit weekend met oxaalzuur behandelen. Onze volken doen het alle vier goed voor zover we kunnen zien. We hebben ze gelukkig heel erg veel gevoerd ( zeker 20 droge kilo suiker) en ze hebben nu dus ook nog aardig wat. Maar inderdaad is er erg veel verbruikt met die vage half warme dagen van de vorige maanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-21 19:38 



 
Profiel   

Ik ben me al een paar keer een ongeluk geschrokken omdat ik niets zag, maar ze zitten bij mij erg onderin de kast. Kan dus ook niet goed inschatten hoeveel het er (nog) zijn. De uitval op de bodem lijkt niet extreem.
Hier was de kast ook al erg licht, en ik kon geen gesloten voerramen meer zien, dus van de week een pak suikerdeeg er op gelegd. Ze staan gelukkig naast een vijvertje, dus er is water vlakbij zodra het warm genoeg is om een beetje te vliegen.
Afwachten wat ze gaan doen...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-21 19:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 24 van de 73 [ 1824 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 73  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen